Eigen praktijkje opzetten? Hoe? En waar begin je?
donderdag 15 oktober 2009 om 13:41
Ik doe iets heel anders (journalistiek) maar ben al een tijdje niet heel gelukkig in m'n werk. Ik denk af en toe aan het onderwijs, maar zie dat (fulltime) nog niet helemaal zitten. Iets anders waar ik mee rond loop is Reiki. Ik heb mijn master daarin behaald en zou er graag professioneel mee aan de slag gaan. Dat betekent dus een eigen praktijk(je) opzetten. Heel mooi maar ook redelijk heftig. Het hoeft niet meteen veel geld op te leveren, ik zeg immers mijn baan niet op, het is meer voor erbij, en hopelijk later wel om van te leven, maar nu vooral omdat ik iets anders wil en niet gelukkig ben met enkel mijn huidige baan. Misschien is mijn baan dragelijker als het niet het enige is wat ik professioneel doe. En bovendien verandert er alleen wat als je zelf in beweging komt, toch?
Goed, het besluit is genomen maar hoe pak ik dit aan? Waar haal ik clientele vandaan? Ik begrijp dat ik een ruimte nodig heb, maar dat is wel te vinden. Een website zal ik moeten bouwen. En dan? KvK? of moet dat eerst? En hoe zit dit belastingtechnisch? Ik blijf er dus ook naast werken. Ik zie mijzelf niet echt als ondernemer, meer dat ik graag wil lesgeven, en het mooie van reiki wil doorgeven aan anderen en van iets positiefs en zinvols mijn werk maken. Heeft iemand tips/ tricks? Ervaringen in alle vormen welkom. Ik ben overigens niet op zoek naar startkapitaal oid. Ik heb nl geen pand nodig en de paar investeringen die ik zal moeten doen kan ik zelf bekostigen. Het liefst hoor ik van mensen die een soortgelijk praktijkje zijn gestart. Is nl wel anders denk ik dan een winkel/ restaurant ofzo beginnen. Ben benieuwd!!
Goed, het besluit is genomen maar hoe pak ik dit aan? Waar haal ik clientele vandaan? Ik begrijp dat ik een ruimte nodig heb, maar dat is wel te vinden. Een website zal ik moeten bouwen. En dan? KvK? of moet dat eerst? En hoe zit dit belastingtechnisch? Ik blijf er dus ook naast werken. Ik zie mijzelf niet echt als ondernemer, meer dat ik graag wil lesgeven, en het mooie van reiki wil doorgeven aan anderen en van iets positiefs en zinvols mijn werk maken. Heeft iemand tips/ tricks? Ervaringen in alle vormen welkom. Ik ben overigens niet op zoek naar startkapitaal oid. Ik heb nl geen pand nodig en de paar investeringen die ik zal moeten doen kan ik zelf bekostigen. Het liefst hoor ik van mensen die een soortgelijk praktijkje zijn gestart. Is nl wel anders denk ik dan een winkel/ restaurant ofzo beginnen. Ben benieuwd!!

donderdag 15 oktober 2009 om 13:46
Het begint altijd met het KvK.
Let wel op. Je zegt dat je niet veel geld hoeft te verdienen en dat jij jezelf niet als ondernemer ziet. Als je een onderneming gaat opstarten ben je dat wel. Dit betekent dat jij je op dat moment daarmee bezig moet houden naast je werkzaamheden in de praktijk. Dit vergt veel werk en antwoorden zal je niet vinden op een vivaforum, maar zal je zelf moeten onderzoeken en bijhouden.
Verder weinig tips behalve ondernemerschap serieus te nemen als je een onderneming begint.
Let wel op. Je zegt dat je niet veel geld hoeft te verdienen en dat jij jezelf niet als ondernemer ziet. Als je een onderneming gaat opstarten ben je dat wel. Dit betekent dat jij je op dat moment daarmee bezig moet houden naast je werkzaamheden in de praktijk. Dit vergt veel werk en antwoorden zal je niet vinden op een vivaforum, maar zal je zelf moeten onderzoeken en bijhouden.
Verder weinig tips behalve ondernemerschap serieus te nemen als je een onderneming begint.
donderdag 15 oktober 2009 om 13:53
Heb je gelijk in Domnaiefmutsje, maar is denk ik iets waar ik nog aan moet wennen. Altijd voor een baas gewerkt (nog steeds). Vind ik op zich prima maar baal er ook van dat je dan dus allemaal dingen moet doen die je niet wilt of zelfs heel ongelukkig van word. En als ik ergens reiki zou kunnen beoefenen zonder meteen zelfstandig ondernemer te zijn zou ik dat denk ik doen. Puur om de kunst een beetje te kunnen afkijken en wat meer ervaring op te doen. Ik verwacht ook geen pasklare antwoorden hier op 't forum. Maar wat ervaringen en tips zijn altijd welkom. Ook om 't voor mezelf wat concreter te maken. Ik loop er al een aantal maanden mee rond maar nu net knoop doorgehakt dat ik dit 'moet' gaan doen. Heb ook wel wat vrienden en familie met eigen kleine bedrijfjes maar op heel andere vlakken maar ga zeker ook bij hen te rade. Contact voor een ruimte heb ik al. Ik zal eens bij de KvK gaan kijken, volgens mij hebben zij ook eens per maand cursussen voor starters of zzp'ers.

donderdag 15 oktober 2009 om 14:07
Goed zo
Het is DE reden waarom ik er niet zelf aan begin.
Hoewel het natuurlijk wel is dat je in den beginne door de bomen het bos niet meer ziet en dat KvK en de belastingdienst je een eind op weg kunnen helpen.
Wat mij tegenhoud is die verantwoordelijkheden er om heen. Wat dat betreft moet het ondernemerschap een beetje in het bloed zitten denk ik.
Het is DE reden waarom ik er niet zelf aan begin.
Hoewel het natuurlijk wel is dat je in den beginne door de bomen het bos niet meer ziet en dat KvK en de belastingdienst je een eind op weg kunnen helpen.
Wat mij tegenhoud is die verantwoordelijkheden er om heen. Wat dat betreft moet het ondernemerschap een beetje in het bloed zitten denk ik.

donderdag 15 oktober 2009 om 14:10
Op 7 november heeft de KvK een startersdag. Dit is ieder jaar. Het is een gratis beurs waar je veel mensen vindt die of zijn gestart of bijv. verstand hebben de verschillende aspecten die komen kijken bij het ondernemerschap.
Het verschilt een beetje per vestiging, maar volgens mij heb je op alle vestigingen ook korte workshops/lezingen.
Misschien is dat wat om naar toe te gaan? Ik vond het altijd (ben er 2x geweest) wel interessant.
Op de website van de KvK vind je er meer informatie over en ook de locaties.
Het verschilt een beetje per vestiging, maar volgens mij heb je op alle vestigingen ook korte workshops/lezingen.
Misschien is dat wat om naar toe te gaan? Ik vond het altijd (ben er 2x geweest) wel interessant.
Op de website van de KvK vind je er meer informatie over en ook de locaties.
donderdag 15 oktober 2009 om 14:13
donderdag 15 oktober 2009 om 14:19
quote:Duivelijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 13:41:het is meer voor erbij, en hopelijk later wel om van te leven,
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die van een reikipraktijk kunnen leven, maar je kunt het inderdaad ook gewoon doen omdat je het leuk vindt, en wie weet.......
Goed, het besluit is genomen maar hoe pak ik dit aan? Waar haal ik clientele vandaan?
Dat is het probleem voor de meeste starters, en vooral degenen die iets met een praktijk, coaching, alternatieve geneeswijzen enz doen . Doe anders eens wat vergelijkend onderzoek: hoe komen andere reikipraktijken aan hun klanten? Waar adverteren ze?
KvK? of moet dat eerst? En hoe zit dit belastingtechnisch? Ik blijf er dus ook naast werken. Ik zie mijzelf niet echt als ondernemer,
KvK en belastingdienst zou ik gelijk doen. Je komt pas in aanmerking voor een aantal serieuze aftrekposten voor ondernemers als het je hoofdactiviteit is, niet zolang het nog een bijverdienste van een paar uur per week is. Maar ik neem aan dat je omzetbelasting en dat soort zaken zult moeten regelen, dus laat je gewoon voorlichten bij de KvK en op startersdagen enz.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die van een reikipraktijk kunnen leven, maar je kunt het inderdaad ook gewoon doen omdat je het leuk vindt, en wie weet.......
Goed, het besluit is genomen maar hoe pak ik dit aan? Waar haal ik clientele vandaan?
Dat is het probleem voor de meeste starters, en vooral degenen die iets met een praktijk, coaching, alternatieve geneeswijzen enz doen . Doe anders eens wat vergelijkend onderzoek: hoe komen andere reikipraktijken aan hun klanten? Waar adverteren ze?
KvK? of moet dat eerst? En hoe zit dit belastingtechnisch? Ik blijf er dus ook naast werken. Ik zie mijzelf niet echt als ondernemer,
KvK en belastingdienst zou ik gelijk doen. Je komt pas in aanmerking voor een aantal serieuze aftrekposten voor ondernemers als het je hoofdactiviteit is, niet zolang het nog een bijverdienste van een paar uur per week is. Maar ik neem aan dat je omzetbelasting en dat soort zaken zult moeten regelen, dus laat je gewoon voorlichten bij de KvK en op startersdagen enz.
donderdag 15 oktober 2009 om 14:23
@Mibb, startersdag heb ik me idd ook voor aangemeld.
Fame, heb je gelijk in. Klinkt ook vreselijk. Maar dat ik 't hier zo neer zet is omdat t in m'n hoofd zit en nog iets heel kleins is (en ook niet hoeft uit te groeien tot een grote onderneming). Maar ik zal 't nooooit meer zeggen
DNM, wat zou jij willen doen dan? Ja, ik weet ook niet of 't in m'n bloed zit, hoewel: m'n vader is ook ondernemer en m'n broer starter, dus eigenlijk wel alleen heb ik dat nooit van mezelf gedacht. Het lijkt me fijn die vrijheid, maar ook heftig om ergens alleen voor te staan.
Fame, heb je gelijk in. Klinkt ook vreselijk. Maar dat ik 't hier zo neer zet is omdat t in m'n hoofd zit en nog iets heel kleins is (en ook niet hoeft uit te groeien tot een grote onderneming). Maar ik zal 't nooooit meer zeggen
DNM, wat zou jij willen doen dan? Ja, ik weet ook niet of 't in m'n bloed zit, hoewel: m'n vader is ook ondernemer en m'n broer starter, dus eigenlijk wel alleen heb ik dat nooit van mezelf gedacht. Het lijkt me fijn die vrijheid, maar ook heftig om ergens alleen voor te staan.

donderdag 15 oktober 2009 om 14:26
quote:domnaiefmutsje schreef op 15 oktober 2009 @ 13:46:
Je mag tot rond de 4500 euro bijverdienen in een jaar zonder voor de belastingdienst als onder nemer te worden gezien.
Doe jezelf een lol, en heb het niet over praktijkje....
Je mag tot rond de 4500 euro bijverdienen in een jaar zonder voor de belastingdienst als onder nemer te worden gezien.
donderdag 15 oktober 2009 om 14:27
Snormel, klopt, ik zie er ook niet meteen m'n broodwinning in. Maar het is wel iets waar m'n hart ligt en zonder beweging kom je nergens. Alleen wordt er al best wat reiki gegeven in mijn stad. Aan de andere kant is het volgens mij ook groeiende en denk ik dat ik redelijke prijzen kan bieden (sommige zijn heel duur). Wie weet kan ik 't ooit uitbreiden met massage of andere vormen van spiritueel/ lichaamswerk.
donderdag 15 oktober 2009 om 14:30
quote:whopper schreef op 15 oktober 2009 @ 14:26:
[...]
Betekent dat je tot die tijd geen kvK nummer nodig hebt? En wat betekent het verder, belastingtechnisch?
En zoals hierboven gezegd: ik zal 't nooooit meer doen!
[...]
Betekent dat je tot die tijd geen kvK nummer nodig hebt? En wat betekent het verder, belastingtechnisch?
En zoals hierboven gezegd: ik zal 't nooooit meer doen!

donderdag 15 oktober 2009 om 14:32
quote:Duivelijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 14:23:
Ik zit in een totaal andere hoek. ICT.
Zit ook vol, maar gek genoeg niet met wat ik eventueel zou kunnen bieden. Ik zou er dus wel afhankelijk van zijn, wat mij een te grote druk zou geven. En ik heb helemaal geen zin om met bijzaken bezig te zijn. Wat nu wel je bedrijf maakt of breekt.
Wat vindt je vader van je idee?
Ik zit in een totaal andere hoek. ICT.

Wat vindt je vader van je idee?

donderdag 15 oktober 2009 om 14:34
kijk eens op www.lancelots.nl
En dan specifiek hier
Niet iedere part time ondernemer hoeft naar de kvk te stappen. Mijn vriend werkt ook naast zijn 'gewone' baan erbij, en hij heeft zich niet hoeven registreren bij de kvk. Het is allemaal afhankelijk van het soort werk, het aantal uren, de inkomsten etc. Dus ga er niet direct vanuit dat de belastingdienst jou ook ziet als zelfstandig ondernemer!
En dan specifiek hier
Niet iedere part time ondernemer hoeft naar de kvk te stappen. Mijn vriend werkt ook naast zijn 'gewone' baan erbij, en hij heeft zich niet hoeven registreren bij de kvk. Het is allemaal afhankelijk van het soort werk, het aantal uren, de inkomsten etc. Dus ga er niet direct vanuit dat de belastingdienst jou ook ziet als zelfstandig ondernemer!

donderdag 15 oktober 2009 om 14:34
quote:Duivelijntje schreef op 15 oktober 2009 @ 14:30:
[...]
En zoals hierboven gezegd: ik zal 't nooooit meer doen!KvK nummer is altijd handig, je kunt ermee je inkopen doen voor bijvoorbeeld kantoorartikelen of de inrichting van je praktijk bij bedrijven die alleen aan bedrijven leveren. Hoe het precies zit met de belastingdienst weet ik niet, maar je kunt een adviseur vragen aan huis te komen en je voor te lichten over starters activiteiten. Is best handig, je hebt dan ook gelijk een contactpersoon bij de belastingdienst die je direct kunt bellen als je vragen hebt.
[...]
En zoals hierboven gezegd: ik zal 't nooooit meer doen!KvK nummer is altijd handig, je kunt ermee je inkopen doen voor bijvoorbeeld kantoorartikelen of de inrichting van je praktijk bij bedrijven die alleen aan bedrijven leveren. Hoe het precies zit met de belastingdienst weet ik niet, maar je kunt een adviseur vragen aan huis te komen en je voor te lichten over starters activiteiten. Is best handig, je hebt dan ook gelijk een contactpersoon bij de belastingdienst die je direct kunt bellen als je vragen hebt.

donderdag 15 oktober 2009 om 14:42
Je zou je allereerst kunnen verdiepen welke kant je op wil. Wil je alleen sessies houden of er een andere draai aan geven dan de meesten. Je kunt een marktonderzoekje houden. Hebben mensen behoefte aan zulke sessies? Welke zaken zouden volgens hen welkome aanvullingen zijn? Massages, misschien wel voeding, beweging, ik noem maar iets.
donderdag 15 oktober 2009 om 18:13
quote:Fame schreef op 15 oktober 2009 @ 14:13:
Denigreer je bedrijf nou niet po voorhand door het bedrijfje te gaan noemen, want dan word je echt niet serieus genomen. Gebruik nooit verkleinwoordjes in ondernemersland.
inderdaad, ook al is het klein in je hoofd, je wil het toch laten slagen? Als je het zelf niet serieus neemt dan doen anderen het zeker niet. Verkleinwoorden zijn simpelweg uit den boze in zelfstandig ondernemersland. Je gaat tenslotte ook niet naar een bankje om daar een kredietje af te sluiten bij een medewerkertje die daar aan zijn of haar balietje zit.
Denigreer je bedrijf nou niet po voorhand door het bedrijfje te gaan noemen, want dan word je echt niet serieus genomen. Gebruik nooit verkleinwoordjes in ondernemersland.
inderdaad, ook al is het klein in je hoofd, je wil het toch laten slagen? Als je het zelf niet serieus neemt dan doen anderen het zeker niet. Verkleinwoorden zijn simpelweg uit den boze in zelfstandig ondernemersland. Je gaat tenslotte ook niet naar een bankje om daar een kredietje af te sluiten bij een medewerkertje die daar aan zijn of haar balietje zit.
donderdag 15 oktober 2009 om 18:21
DNM: ga me eerst op reiki focussen, is t enige dat ik nu in de vingers heb. Kan 't altijd nog uitbreiden maar moet ik wel eerst meer te bieden hebben. M'n vader vindt t een goed idee, in de zin dat ie me steunt in wat ik wil doen. Ziet ook wel dat hiermee niet het grote geld gaat binnenstromen, maar dat is 't doel ook niet.
Thnx Rollergirl. Ik ga volgende maand naar een bijeenkomst vd KvK voor zzp'ers. Zal daar ongetwijfeld meer horen over rechtsvorm e.d.
Mips: punt is al 2x gemaakt en ik heb er al 2x op gereageerd, voegt dus weinig toe om dat te blijven doen, vind je ook niet?!
Thnx Rollergirl. Ik ga volgende maand naar een bijeenkomst vd KvK voor zzp'ers. Zal daar ongetwijfeld meer horen over rechtsvorm e.d.
Mips: punt is al 2x gemaakt en ik heb er al 2x op gereageerd, voegt dus weinig toe om dat te blijven doen, vind je ook niet?!
zaterdag 14 november 2009 om 00:02
Ik zou me eerst meer verdiepen in je markt. Er zijn bij jou in de omgeving al meerdere mensen die met reiki bezig zijn zeg je. Onderzoek hun website of brochure eens. Zijn zij ook lid van diverse (branche)organisaties of netwerken. Wat bieden ze aan, wat missen ze, wat kan jij bijv. invullen. Als er al 10 mensen hetzelfde doen als wat jij wilt gaan doen, dan is een 11e niet meer nieuw en interessant. Veel mensen die met reiki bezig zijn gaat toch vaak naar dezelfde. Prijs is bij die groep vaak ondergeschikt aan het gevoel dat je bij de reiki-master hebt.
Kan je evt. samen met andere praktijken die iets doen op spiritueel gebied of persoonlijke ontwikkeling samenwerken. Heb je een netwerk daarin? Kan je workshops combineren of praktijk ruimte delen. Of bijv. je folders kwijt bij een spirituele boekhandel of centrum.
Kan je evt. samen met andere praktijken die iets doen op spiritueel gebied of persoonlijke ontwikkeling samenwerken. Heb je een netwerk daarin? Kan je workshops combineren of praktijk ruimte delen. Of bijv. je folders kwijt bij een spirituele boekhandel of centrum.