Werk & Studie alle pijlers

Einde contract en CWI: Hoe zit het nou?

13-08-2009 12:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn vakantie al te horen gekregen dat mijn contract per 1 nov niet verlengd word.

Maar nu vraag ik me af Wat als ik niet op tijd een nieuwe baan vind? Kan ik dan een WW krijgen? (wel handig met hypotheeklasten enzo)

Ben ik verplicht om me in te schrijven bij het CWI? Ben ik dan ook verplicht om allerlei baantjes aan te nemen als ik zelf niets kan vinden? Moet ik solliciteren? (doe ik wel maar verantwoording afleggen zou ik erg van balen) Geldt contact via een uitzendbureau ook als solliciteren? En heb ik uberhaubt wel recht op WW als mijn partner wel een fulltime baan heeft?

Ik kom er niet uit.

Dank voor wie mij wil helpen.
zo jammer dit! ????
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 13:45:

Nadat je de volledige inschrijving hebt gedaan (dus je werkverleden en de hele rimram hebt ingevuld), moet je ZELF binnen een aantal werkdagen (stond op de pagina nadat je eea verzonden had) de dichtstbijzijnde vestiging van het UWV Werkbedrijf bellen voor een afspraak.

Weet je zeker dat je niet alleen bent ingelogd nu, maar ook daadwerkelijk ingeschreven, Suzeli? Het staat er dan nl redelijk duidelijk.Klopt: je krijgt een bericht te zien dat je ingeschreven staat en dat je zelf binnen twee werkdagen moet bellen met jouw lokale UWV Werkbedrijf (telefoonnummer staat erbij) en als je dat niet doet, vervalt je inschrijving. Niet wachten dus op een brief! En als je deze melding niet hebt gezien, twijfel ik ook, net als Tia, of je wel echt bent ingeschreven. Heb je alles ingevuld, over werkverleden, opleidingsverleden, wat je wensen zijn etc?
quote:Etosha schreef op 13 augustus 2009 @ 13:50:

[...]

Maakt niet uit hoor Tia. Ze rekenen vier weken verwerkingstijd voor de aanvraag en die gaan in op je eerste werkloosheidsdag. Hoe belachelijk ook. Ik ben per 1 augustus werkloos geworden, maar ze rekenen dan met 3 augustus want dat was de eerste werkdag. Ik heb op 8 juli de aanvraag gedaan maar dat maakt dus niets uit: die vier weken gaan pas 3 augustus tellen en ik hoor dus pas op 31 augustus of ik geld ga krijgen ja of nee. Dat op 25 augustus mijn hypotheek al wordt afgeschreven maakt het UWV overigens niks uit.

Sorry voor de gefrustreerde toon, ik heb ze net gesproken en dit ontdekt...

Gelukkig ga ik zelf op 24 augustus alweer aan het werk en heb ik ze dus maar voor drie weken nodig, maar hoe het moet met mijn vaste lasten in augustus weet ik nog niet precies.Niks te sorry, Etosha, ik herken het . Ben per 1 juli werkeloos, en kreeg een eerste voorschotje over drie dagen, out of the blue. Vervolgens met een beetje rekenwerk kom ik er achter dat ik duidelijk te weinig krijg aan dagloon. Ik heb vrijdagochtend keurig gebeld, zou terug gebeld worden, uiterlijk de dinsdagmiddag 16.00 uur erop. Om 15.55 die dinsdag word ik gebeld, en nog voor ik mijn verhaal kan doen, zegt de medewerker zelf direct dat ze de fout gezien hebben en gaan herstellen. Dat duurt ongeveer 4 weken. Rond 10 augustus heb ik mijn eerste volledige uitkeringsgeld op de bank, en een nieuwe beschikking inzake dagloon in huis... Gelukkig niet financieel afhankelijk van mijn uitkering, maar toch!
Ik zei dat dus net ook tegen de dame die me te woord stond: ik begrijp echt dat er regels zijn maar waarom moet ik zo vroeg mogelijk aanmelden als er vervolgens door niemand naar gekeken wordt? Ik begrijp echt dat ik blij moet zijn dat dit in Nederland bestaat en zo, (al heb ik er ook jarenlang flink premie voor betaald) maar het is bedoeld als VANGnet toch? Maar het vangt dus niks, want ik krijg op zijn vroegst geld als de maand al ver voorbij is. Nou kan ik mezelf ook wel redden, maar je zal maar drie bloedjes van kinderen te voeden heb als alleenstaande ouder.
Ik heb die melding ook gezien, ik ga ook bellen maar ik vind het onduidelijk of ik hen moet bellen of v.v. (of ik lees erg slecht vandaag.
Ik heb die melding ook gezien, ik ga ook bellen maar ik vind het onduidelijk of ik hen moet bellen of v.v. (of ik lees erg slecht vandaag.
Suzeli: één keer drukken is genoeg

Heb je de handleiding inmiddels gelezen? Ben zelf ook geen fan van hun communicatie en werkstijl maar dit leek me duidelijk genoeg: jij moet ze nu of morgen bellen voor een afspraak anders vervalt je inschrijving.
En je post ook ehm... een beetje driedubbel de hele tijd.
Overigens, Suzelli, had ik een aantal jaar geleden (ook na mijn studie) een soortgelijke ervaring bij het CWI. Ik was toen behoorlijk gefrustreerd door de neerbuigende toon etc.

Afgelopen maand naar het 'nieuwe' cwi geweest en volledig blij verrast door de interesse en hulpvaardigheid van de werkcoach. 't Was bijna gezellig

Ook mijn complimenten voor het UWV, er waren een aantal dingetjes fout gegaan en de-mevrouw-van-het-uwv heeft heeeeel erg haar best gedaan om het zo snel mogelijk op te lossen.

Dus, wanhoop nog niet!
Ik heb net gebeld maar de betreffende vastiging nam niet op. Ze ging een notitie maken en ik word teruggebeld.

(ow de tripple-post is niet mijn klikdrang, da's forumbug)
@Suzeli

Volgens mij was jouw vraag over de sollicitaties nog niet beantwoord. Je bent inderdaad verplicht te solliciteren en van alle activiteiten een logboek (en zoveel mogelijk bewijzen) bij te houden. Op verzoek moet je dit kunnen overleggen.

In eerste instantie ben je alleen verplicht om "vergelijkbaar werk" aan te nemen. Maar als het te lang duurt, dan zullen ze je gaan verplichten om "allle soorten werk" aan te nemen.
Ik heb gelukkig al brieven klaar liggen. Gelden open sollicitaties ook?

(zit ook ff op UWV te lezen, jeemig wat haal ik me op de hals)
-
Angels, wat is dit toch??
Het hoeft allemaal helemaal niet zo lang te duren.

Mijn man kreeg eind april te horen dat bedrijf per 1 juli ontslag wilde aanvragen.

Hij heeft zich half mei ingeschreven op werk.nl en -inderdaad- 3 weken voor de eerste werkloosheidsdag heeft ie een WW-uitkering aangevraagd.

Hij kreeg op 12 juli WW uitbetaald over de periode vanaf 1 juli, dat waren zo uit m'n hoofd 8 werkdagen, en vanaf 12 juli ging de 4-weekse betaalperiode in.

Scheelt misschien dat hij fors meer verdiende dan het maximum dagloon waarop WW gebaseerd wordt, zodat hij automatisch een uitkering kreeg die aan het maximum dagloon was gerelateerd.
ja, open sollicitaties gelden ook

en telefonisch/schriftelijk/mail
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ben zelf ook "ervaringsdeskundige" Ben per juli dit jaar werkloos nadat mijn jaarcontract wegens de crisis niet verlengt kon worden. UWV gebeld voor inschrijven en het gaat als volgt: eerst naar www.werk.nl klikken op inschrijven. Alles invullen wat gevraagd word en het telefoonnummer bellen wat er staat om een afspraak te maken. (is verplicht als je nog bijstand of ww wil aanvragen). Bij deze afspraak hoef je alleen je actuele CV en de sollicitaties die je al gedaan hebt mee te nemen.

Daarna klikken op ww aanvragen en alles invullen wat er gevraagd word. Binnen een aantal werkdagen word je dan gebeld door iemand van het uwv (staat los van de afspraak met de werkcoach) die een aantal gegevens noteerd. Dan ontvang je een brief waarin gevraagd word om kopieen op te sturen van je loonstroken van een jaar lang, je contract, brief met daarin vermeld dat het contract niet verlengt word. Het is ook aan te raden om een kopie van je id kaart/paspoort, ziektekostenpas (voor werkgeversbijdrage ziektekosten) jaaropgave van het afgelopen jaar en kopie van het bewijs van je inschrijving bij uwv werkbedijf mee te sturen met op alle bijlagen je burgerservicenummer vermeld (indien er iets kwijtraakt kunnen ze in het systeem zien van wie het is.)

De beoordeling van de ww loopt helaas pas vanaf het moment dat je daadwerkelijk werkloos bent. Dan kan het 4 tot 6 weken en mischien nog wel langer duren voordat je iets van ze hoort. Heb je na 4 weken nog niets gehoord is het verstandig even naar ze te bellen over hoe ver ze zijn.

Je bent "verplicht" om voor je werkloosheid al te solliciteren en in de ww zeker 1x per week te solliciteren: reageren op een advertentie, inschrijven bij een uitzendbureau, op sollicitatie gesprek gaan, een open sollicitatie vallen onder deze plicht. Maar natuurlijk is het beter om meer sollicitaties te verichten. Van deze sollicitaties dien je de advertentie, de brief of mail die je verzonden hebt, de reacties van de bedrijven, de inschrijfbewijzen of kaartjes van de uitzendbureaus zeker 2 jaar te bewaren, ook als je al werk hebt gevonden. Je kunt het beste alles in een map bijelkaar bewaren. De werkcoach verwacht dat je zelf actief op zoek gaat maar kan wel advies geven waar nodig zoals over brieven of cv's of het sollicitatiegesprek.

Het eerste jaar mag/moet je op zoek naar banen op je opleidingsniveau of daaronder met maximaal een uur reistijd en voor je huidige of een hoger salaris. Na een jaar moet je op zoek naar banen onder je niveau, verder van huis en tegen een lager salaris en gelden alle banen als "passend"

Alle informatie staat ook op werk.nl en uwv.nl.

Voor ieder die nu ook in hetzelfde schuitje zit: veel succes en hopelijk hebben we allen weer snel een leuke baan en hebben we die ww niet meer nodig!!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Duidelijke uitleg Mutsje. Bij mij is nog niet zeker of contractr wordt verlengd, we zijn nog in gesprek. Wat ik mij afvroeg is of ze je kunnen verplichten om een baan voor meer uren aan te nemen. Ik werk nu 3.5 dag en zou dit graag ook willen houden of maximaal 4 dagen. Kunnen ze mij verplichten voor full time banen te solliciteren?
Nee dat kunnen ze niet. Je bent werkloos voor de uren waar jij een uitkering voor krijgt 27 uur dus neem ik aan. Volgens mij kunnen ze je pas tot meer verplichten als je in de bijstand komt.
Thanks Es. Vooralsnog hoop ik met mijn baas tot overeenstemming te komen, alleen moeten we kijken hoe een en ander te doen. (eigenlijk moet er bespaard worden, maar baas wil mij graag behouden), maar ik wil ook goed voorbereid zijn mocht het toch niet goed gaan. Ik heb al sollicitaties de deur uitgedaan en ben wel blij dat ik moch het nodig zijn ook een beetje weet hoe het met ww moet.
Nee, ze kunnen je niet verplichten om meer uur aan te nemen.

Als jij 27 uur werkte, wordt aangenomen dat jij 27 uur beschikbaar bent, daar wordt je WW op berekend.

Als je een baan met minder uur accepteert,krijg je nog ww voor de uren die nog openblijven.

Als je dan tenminste nog in de WW wilt blijven. Kun je het met een paar uur minder ook redden, en wil je van t gedoe van de WW af wordt je uitgeschreven, zoniet moet je blijven sollicitern voor die laatste par uur om recht op ww te houden.

Bijstand is een heel ander verhaal

Heb je een partner dan wordt ook naar zijn/haar inkomen gekeken, is dat meer dan bijstandsuitkering dan krijg jij geen

bijstand.

(ik ben redelijk ervaringsdeskundige intussen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven