Werk & Studie alle pijlers

Ergonomische muis/verticale muis

19-06-2021 16:48 28 berichten
Heeft er iemand van jullie ervaring met een ergonomische muis, eventueel verticaal? Ik mag er eentje aanschaffen van de baas en nu ben ik op zoek naar een fijne.

Tips welkom.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips voor een verticale muis, ik ben uiteindelijk uitkomen op eentje die beter in m’n hand ligt dan een gewone muis. (Logitech master mx2).

Mijn tip zou wel zijn, kijk of je een partij kan vinden waar je een aantal muizen kan uitproberen voor een periode en kies dan. Ik had er 3, waarvan ik er 2 na een dag al niets vond en de andere nog wat langer gebruikt hebt om te checken of ik er geen klachten van kreeg.

Volgens mij heb ik dat toen via health2work gedaan. Succes met je zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp het nagenoeg niets tegen de schouderklachten die ik had van mijn normale muis. Wat voor mij perfect werkte was een heel klein reismuisje wat op 1 AAA batterijtje werkt. Door zijn beperkte gewicht heb ik geen last van mijn schouder, zelfs niet als ik hele dagen van achter keukentafel werk.
Alle reacties Link kopieren
Heb een Logitech Mx ergo trackball, je moet wel even doorzetten om er aan te wennen, maar daarna wil je nooit meer iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een evoluent van Health 2 work
https://www.health2work.nl/producten/ka ... ale-muizen

Ja mag producten eerst uittesten, super fijn!
Alle reacties Link kopieren
Experts op dit gebied verschillen nog wel eens van mening of je dit soort producten moet gaan gebruiken om klachten te verminderen. In veel gevallen kunnen je spieren er zwakker van worden omdat het allemaal makkelijker gaat. Problemen kunnen daardoor op korte termijn minder worden maar later groter terug komen. Laat je goed adviseren (niet in een computerwinkel, maar door een goede ergotherapeut).
Alle reacties Link kopieren
quadrant schreef:
19-06-2021 17:28
Heb een Logitech Mx ergo trackball, je moet wel even doorzetten om er aan te wennen, maar daarna wil je nooit meer iets anders.
Die heb ik ook en ik vind hem geweldig!
Bedankt voor mijn advies.
Ik vraag ik mij wel af: hoe zwak kunnen mijn spieren worden in vergelijking met iemand die helemaal niet computert?
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
19-06-2021 17:56
Ik heb een evoluent van Health 2 work
https://www.health2work.nl/producten/ka ... ale-muizen

Ja mag producten eerst uittesten, super fijn!
Deze heb ik ook. Fantastisch ding. Na een uur wilde ik niks anders meer. Door mijn aandoening geeft een normale muis spierspanning, die uiteindelijk aanvullende klachten geven. Die extra klachten verdwenen als sneeuw voor de zon na het starten met deze muis.

Inmiddels kan ik wel een dagje met een normale muis werken, maar full time ga ik niet meer doen.
Ik heb deze.
Bekijk Logitech MX Ergo - Draadloze Ergonomische Trackball Muis op: https://www.bol.com/nl/p/logitech-mx-er ... _iphoneapp

Ik was meteen van m’n klachten af. Geweldig!

Edit: is al genoemd zie ik. Geheel terecht.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar een wacom. Het is geen muis, maar een pen. Ik vind het erg fijn werken.
Bedankt voor de tips.

Na wat googelen kwam ik erachter dat mijn handen waarschijnlijk een beetje klein zijn voor de Logitech. Daarom zojuist een de Evoluent D besteld bij Coolblue.

Mijn vriend heeft de Logitec master mx3. Een superfijne muis inderdaad, maar net wat aan de grote kant voor mij.
Let op dat de muis idd niet te groot is. Ik had een Handshoe muis, lag heerlijk in de hand, maar ik heb twee schermen en dat was te zwaar om de muis te verschuiven om die afstand te overbruggen. Gelukkig kon ik 'm weer retourneren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een verticale muis van Trust, echt beste ding ever. Mijn klachten (pols, arm) zijn er mee verholpen en het muist echt lekker. De eerste paar dagen geef je hem soms een rot mep omdat hij iets hoger is dan de gemiddelde muis en daardoor schat je je arm verkeerd in als je er even overheen wil graaien, maar ook dat is snel aangeleerd.
Alle reacties Link kopieren
Chrissie88 schreef:
19-06-2021 22:16
Bedankt voor de tips.

Na wat googelen kwam ik erachter dat mijn handen waarschijnlijk een beetje klein zijn voor de Logitech. Daarom zojuist een de Evoluent D besteld bij Coolblue.

Mijn vriend heeft de Logitec master mx3. Een superfijne muis inderdaad, maar net wat aan de grote kant voor mij.
Oh ik ben mosterd. Maar de Trust die ik heb heeft dezelfde vorm als zo’n Evoluent dus ik weet zeker dat je hem echt fijn gaat vinden. :)
Nog wat mosterd: ik heb behoorlijk kleine handjes (16 cm aan de binnenzijde van top middelvinger tot laagste punt handpalm) en zweer bij de logitrack trackman - gebruik ze al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Dus mocht het toch geen liefde zijn tussen jou en de evoluent (wat ik natuurlijk wel hoop!) dan zou ik me door kleine handen niet laten weer houden :) Toen ik van het vorige (bedrade) model overging op de wireless M570 was ik daar geloof ik ook bang voor. Waarschijnlijk had ik hetzelfde gelezen als jij nu, maar dat is alweer jaren geleden en ik was dat al weer helemaal vergeten. Wel even zo instellen dat je met een goede duimzwieper van de ene naar de andere kant van je scherm komt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb diverse verticale of schuine muizen geprobeerd maar kon er niet aan wennen. Idem voor trackballs. Sommige kon ik terugsturen, andere liggen in de kast te verstoffen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de meeste moderne gewone muizen domweg te klein en/of te plat zijn voor mijn handen (die toch echt niet heel groot zijn). Hierdoor zit je met gekromde vingers zo'n ding vast te grijpen en dat leverde klachten op. De ouderwetse bedrade muizen met een bal en seriële aansluiting van vroeger waren een stuk groter en die lagen heerlijk in de hand, maar gedateerd. Ik ben lang op zoek geweest naar een grotere muis met een voor mij prettige bolling en de beste die ik vond was https://www.lenovo.com/be/nl/accessorie ... 4X30H56886

Omdat het een muis is die je zowel met je linker- als je rechterhand kunt gebruiken wissel ik regelmatig af om de spieren te ontspannen (je went snel aan muisbediening met je "andere" hand) . Ook gebruik ik af en toe een Wacom pen met tablet, in muismodus. Door de afwisseling heb ik geen klachten meer.
Ik heb de Logitech M570 - Draadloze Trackball Muis. Mijn hand is van middelvingertop tot onder 18cm en vind het echt een fijne muis.
Chrissie88 schreef:
19-06-2021 22:16
Bedankt voor de tips.

Na wat googelen kwam ik erachter dat mijn handen waarschijnlijk een beetje klein zijn voor de Logitech.
Daar was ik ook bang voor. Maar omdat ik niets beters kon vinden toch maar besteld. Helemaal geen probleem. De vorm is even wennen, maar hij ligt prima in de hand. Het is gewoon een hele andere manier van muizen.
Voor de mensen met de Logitec trackman of trackball, wat voor soort werkzaamheden doen jullie achter de computer? Ik doe er voornamelijk typewerk mee en een beetje internetten.

De Evoluent D (small) heb ik binnen en het lijkt me op zich een fijn ding. Wel twijfel ik een beetje aan de scrollfunctie... je moet flink 'hard' scrollen om naar boven en beneden te gaan en dan gebruik je dus intensief je middelvinger. Als ik dit vergelijk met de Logitec dan hoef je je duim maar minimaal te bewegen bij het scoren. Of zou dit een kwestie van wennen zijn?

Ook twijfel ik een beetje over hoe mijn hand rust op de muis. Op een normale muis die niet te klein is, kun je je hand volledig laten rusten. Nu heb ik toch een beetje het idee dat ik hem een beetje omhoog houd om hem goed te positioneren op de muis.

Of zou dit allemaal een kwestie van wennen zijn?

Even gemeten en mijn handen zijn 16 cm lang, gemeten vanaf middelvingertop tot onderaan.
Alle reacties Link kopieren
Sommige muizen hebben wel een stugge scroll ja (ik vind dat tikkende scrollen wat sommigen doen irritant). Die ene die ik heb heeft een fijne scroll knop.

Mijn hand is tussen de 18 en 19 cm groot en die past goed op de Trust die ik heb. Die van mij heeft een "diepte" zoals Coolblue het noemt (de lengte noem ik het zelf eerder haha) van 12cm (valt in categorie medium), die van jou is maar 10,5cm (valt in categorie klein). En je hebt ook nog dat sommige mensen kleine worstenvingertjes hebben of juist lange vingers, of een grote stevige palm. Ik heb een fijn vrouwenhandje maar wel lange vingers.

Hou je je arm wel liggend met je elleboog in een hoek van 90 graden op de tafel als je muist (niet je arm optillen om te muizen)? Is je bureau niet te laag/hoog, of je stoel?
Alle reacties Link kopieren
Welke Trust is dat Ugli?
Alle reacties Link kopieren
Deze:

https://www.coolblue.nl/product/816621/ ... JwQAvD_BwE

Hij is zelfs afgeprijsd naar 20 euro zie ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Thanks.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
19-06-2021 20:04
Kijk eens naar een wacom. Het is geen muis, maar een pen. Ik vind het erg fijn werken.
Dit. het voordeel is dat je niet met je muis hoeft te slepen maar je pen kunt optillen en in een andere hoek van het scherm weer neerzetten. En de pad zorgt ervoor dat je muisarm naast je blijft en niet naar voren gaat waardoor je last van je schouders kunt krijgen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven