Werk & Studie alle pijlers

Ervaring open soll. lerares middelbaar onderwijs?

08-09-2010 11:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zonder de benodigde lesbevoegdheid-certificaties.

Ik heb HBO Bedrijfseconomie (bijna) afgerond. Al een hele tijd denk ik erover na les te willen geven op een middelbare school ( met voorkeur voor Havo,Vwo, vakken economie en wiskunde).

Ik heb dus niet de benodigde certificaties/opleidingen. Nu heb ik begrepen dat dit niet altijd een probleem hoeft te zijn.

Zijn er mensen die ervaringen hebben in een dergelijke sollicitatie? Tips misschien voor mij?

Ik word zenuwachtig bij het schrijven van de brief, dit omdat ik dit graag wil.
quote:abcdefg2009 schreef op 08 september 2010 @ 17:39:

Mijn man is een paar jaar geleden ook zonder lesbevoegdheid voor de klas gekomen. Hij had Frans gestudeerd, maar niet de educatieve master. Het afgelopen jaar heeft hij op kosten van de baas alsnog zijn master gehaald.

Gewoon doen zou ik zeggen!Voor welke klassen is hij begonnen?
quote:lavendelbloem schreef op 08 september 2010 @ 17:27:

[quote]kaetje schreef op 08 september 2010 @ 16:00:

Ikgeef Engels maar zou in de onderbouw in deze klassen werkelijk elk vak kunnen geven. (vooruit, geen gym. Ik kom niet over de bok). Het kunnen omgquote]

Bij ons werken kader ll uit een kgt boek. Misschien ben ik dan niet de slimste, maar ik zou niet zomaar elk vak kunnen geven. Soms vragen de ll iets over een ander vak en vaak weet ik het antwoord wel, maar als het nask of wisk is (of techniek), dan word het voor mij echt lastig en ben ik blij dat iemand het doet die bevoegd is.

Maar ik ben het wel met je eens dat zeker in het VMBO de band die je met de ll opbouwt veel belangrijker is dan de kennis die je hebt. Je kunt nog zoveel weten, maar als het hommeles is tussen jou en de ll werkt het niet.

Soms voel ik me ook meer psycholoog dan leraar Ik heb zelfs alle vakken "gegeven". We hebben bij ons op school een speciaal systeem voor de Basis en kader onderbouw en daarbij werken kinderen veel zelfstandig waarbij ze hulp kunnen krijgen bij elke aanwezige docent. Dan komen ze ook met alle vakken bij je. Een beetje voorbereiding en vooral heel goed lezen. Eigenlijk staan alle antwoorden in het boek. Vaak weet ik dan nog wel hoe ik het uitgelegd kreeg toen ik zelf op school zat. Scheelt ook al als je het meerdere jaren achter elkaar doet. Maar nu ik erover nadenk was NASK ook niet mijn sterkste kant. Dus gym en NASK wil ik niet geven maar verder...
Hij is toen midden in het jaar ingestroomd om iemand te vervangen voor zwangerschapsverlof. Hij had havo en vwo-klassen. En zelfs een eindexamenklas Frans havo.

De start was wel lastig en het kostte hem veel tijd, maar nu (na 3 jaar) zit hij er helemaal in!
havo/vwo klassen is toch wel heel wat anders dan vmbo. Het gedrag van de leerlingen en de groepswerking is meestal iets aangepaster en fatsoenlijker. Wel mooi dat hij het gered heeft en dat hij ook in het onderwijs blijft nu! Het is zulk leuk werk
Hij heeft één dag voor de klas gestaan in het vmbo en werd gillend gek! Havo/vwo vind hij geweldig. Ik vind het leuk om te zien hoe enthousiast mijn man over zijn werk praat...
quote:abcdefg2009 schreef op 08 september 2010 @ 20:22:

Hij heeft één dag voor de klas gestaan in het vmbo en werd gillend gek! Havo/vwo vind hij geweldig. Ik vind het leuk om te zien hoe enthousiast mijn man over zijn werk praat...En ik hou juist van het VMBO. Ik heb ook wel eens voor een eerste klas HAVO en VWO gestaan, maar dat is het toch niet voor mij.
Kaetje bedankt voor jouw mening/visie hierin. De rest ook bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf een groot voorkeur voor HAVO/VWO klassen. Ik begrijp inderdaad dat je met een achterstand begint wat betreft kennis over lesgeven. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat het pittig is. Maar dat zijn de banen als startende financial ook.

abcdefg: Wat gaaf frans gestudeerd, dat is een stiekeme droom van me hoor, vloeiend frans engels te leren spreken.

Ik heb zeker nog wat om over na te denken. Ben er ook echt mee bezig. Ik ga niet lukraak op verschillende vacatures reageren. Het is ook altijd mogelijk wanneer ik start in een andere vacature dat ik mijn bevoegdheid zelf ga halen in deeltijd.
Ik studeer op het ogenblik voor lerares Engels (deeltijd). Er zijn veel studenten, die onbevoegd lesgeven. Sommigen krijgen meteen na hun stage een baan aangeboden. Hou er wel rekening mee dat je altijd je bevoegdheid moet halen als je wilt blijven lesgeven.
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 16-09-2010 20:07
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
quote:anglofieltje schreef op 11 september 2010 @ 11:29:

Ik studeer op het ogenblik voor lerares Engels (deeltijd). Er zijn veel studenten, die onbevoegd lesgeven. Sommigen krijgen meteen na hun stage een baan aangeboden. Hou er wel rekening mee dat je altijd je bevoegdheid moet halen als je wilt blijven lesgeven.Is dat zo > ik heb net een baantje gekregen via het uitzendbureau als onderwijs assistent en ik heb nog geen diploma. Ik wil eigenlijk stoppen met mij opleiding en fulltime gaan werken in het onderwijs. Ik heb dan toch geen certificaat nodig???? Trouwens wat zijn de tarieven bij een uitzendbureau. Ik werk nu via randstad onderwijs vacatures, maar volgens mij zijn zij veel te duur.

Ik heb het idee dat ik beter direct voor een school kan gaan werken. Heeft iemand daar ervaring mee
Ik wil je wel aanraden om goed hierover na te denken: je hebt namelijk ook totaal geen ervaring, en daarnaast in feite je diploma nog niet. Het kan dat je hiermee wordt aangenomen - op mijn stageschool werkt ook iemand die dit jaar is aangenomen, heeft bijna zijn MER diploma, en geen lesbevoegdheid. Hij heeft al een aantal keer zijn leerlingen de les uit moeten sturen omdat hij niet weet wat hij ze moet leren, heeft zijn zaken niet voldoende op orde, en de dingen die vanuit de school niet helemaal goed gaan worden bij hem meteen rampzalig omdat hij totaal geen ervaring heeft met lesgeven, nog minder dan ik - terwijl ik mijn lessen onder begeleiding moet geven. Elke collega vraagt zich ondertussen af hoe hij in hemelsnaam aangenomen had kunnen worden.

Als je echt het onderwijs in wilt, dan zou ik eerst zorgen dat je een bevoegdheid krijgt. Zodat je iets weet over hoe je voor de klas moet staan, hoe je leerlingen bezig houdt als de juiste lesstof niet duidelijk is, etc.
quote:anglofieltje schreef op 11 september 2010 @ 11:29:

Ik studeer op het ogenblik voor lerares Engels (deeltijd). Er zijn veel studenten, die onbevoegd lesgeven. Sommigen krijgen meteen na hun stage een baan aangeboden. Hou er wel rekening mee dat je altijd je bevoegdheid moet halen als je wilt blijven lesgeven.Waar studeer je? Misschien kom ik je wel tegen op school
quote:Liene85 schreef op 08 september 2010 @ 21:44:

Kaetje bedankt voor jouw mening/visie hierin. De rest ook bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf een groot voorkeur voor HAVO/VWO klassen.

Waar komt deze voorkeur vandaan? Wat mij opvalt is dat veel beginnende docenten deze voorkeur hebben. Het gevaar is dat je daarmee het VMBO geen kans geeft.

Over het VMBO zijn al zoveel vooroordelen. Wie weet kan het je nog verbazen.
Dat klopt inderdaad, op onze opleiding zijn we ook verplicht op elk niveau (vmbo, havo/vwo en mbo) een keer stage te lopen, zodat we alles een kans gegeven hebben voor we beginnen. Denk heel goed na waarom je les wilt geven, en waarom juist dit je aanspreekt.

(bij havo/vwo heb je natuurlijk wel het voordeel als je geen ervaring hebt, dat je 'gewoon' de lesmethode kan volgen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven