Ervaringen Cabine bemanning vliegmaatschappijen
zaterdag 9 juli 2022 om 16:01
Altijd al interesse gehad in de luchtvaart, ondanks dat het mij een leuke branche lijkt werk ik er niet in. Waarom niet daar kan ik mijn vinger niet precies op leggen.
Wel speelt de afstand mee, ik woon 1,5 uur vanaf Schiphol rijden. Wellicht in de toekomst, ik sluit het ook niet uit.
Ik ben nu vooral benieuwd naar mensen die werken in de luchtvaart, en dan met name na het werk als cabine bemanning en de ervaringen.
Wie werkt er als cabine bemanning en wil vertellen over het werk. Bij welke luchtvaartmaatschappij werk je.
De voordelen, de nadelen, hoe ben je in deze branche terecht gekomen.
Hoe zitten roosters in elkaar, werk en privé verhouding, omgang met diverse tijdzones, en klimaten waar je naar toe vliegt, werk je parttime of fulltime time. Vlieg je op Europa of intercontinentaal, een combinatie van beide.
Op welke manier is het werk de afgelopen decennia veranderd positief en negatief, verhalen van oud medewerkers zijn ook welkom. Zou je dan een tijdsaanduiding willen geven, in welke jaren je ongeveer werkzaam was bij de betreffende maatschappij.
Daarnaast ook geïnteresseerd in anekdotes die gebeurd zijn tijdens vluchten, maak je veel leuke bijzondere en of nare ervaringen mee of verlopen veel vluchten gewoon regulier zonder veel bijzonderheden. Wel met respect voor de betreffende anonieme passagiers.
Dat laatste hoeft niet, maar mag wel wanneer je daar wel iets over wil vertellen.
Wel speelt de afstand mee, ik woon 1,5 uur vanaf Schiphol rijden. Wellicht in de toekomst, ik sluit het ook niet uit.
Ik ben nu vooral benieuwd naar mensen die werken in de luchtvaart, en dan met name na het werk als cabine bemanning en de ervaringen.
Wie werkt er als cabine bemanning en wil vertellen over het werk. Bij welke luchtvaartmaatschappij werk je.
De voordelen, de nadelen, hoe ben je in deze branche terecht gekomen.
Hoe zitten roosters in elkaar, werk en privé verhouding, omgang met diverse tijdzones, en klimaten waar je naar toe vliegt, werk je parttime of fulltime time. Vlieg je op Europa of intercontinentaal, een combinatie van beide.
Op welke manier is het werk de afgelopen decennia veranderd positief en negatief, verhalen van oud medewerkers zijn ook welkom. Zou je dan een tijdsaanduiding willen geven, in welke jaren je ongeveer werkzaam was bij de betreffende maatschappij.
Daarnaast ook geïnteresseerd in anekdotes die gebeurd zijn tijdens vluchten, maak je veel leuke bijzondere en of nare ervaringen mee of verlopen veel vluchten gewoon regulier zonder veel bijzonderheden. Wel met respect voor de betreffende anonieme passagiers.
Dat laatste hoeft niet, maar mag wel wanneer je daar wel iets over wil vertellen.
midaswolf wijzigde dit bericht op 09-07-2022 16:16
0.63% gewijzigd
Karakter is wat je bent in het donker.
zaterdag 9 juli 2022 om 16:12
Ja, dat bedoel ik inderdaad, piloten is ook goed.

zaterdag 9 juli 2022 om 16:37
Dat weet ik wel, mocht ik de stap überhaupt overwegen dan ga ik werken als cabine bemanning.Ttroeteltje schreef: ↑09-07-2022 16:26Je realiseert je dat een pilotenopleiding een vermogen kost?
En dat daar een selectie van heb ik jou daar aan vooraf gaat?
Daar is voor nu geen sprake van.
Voor nu dus vooral geïnteresseerd in de verhalen omdat ik de branche interessant vind.
zaterdag 9 juli 2022 om 16:39
Als ik dan toch kan kiezen……
Ik ken niemand in mijn omgeving die in de luchtvaart werkt. Vandaar de vraag via het forum, daarnaast ook gewoon geïnteresseerd in ervaringen, en anekdotes van mensen die wel vliegen.

zaterdag 9 juli 2022 om 17:04
Zal er vast in hebben gezeten dat ze haar jonge kind vaak perioden van een aantal dagen niet zag en dat is/kan als ouder wel moeilijk zijn. Daarnaast kom je ook vaak met een jetlag thuis. Dat is denk ik wel moeilijk combineren met een gezin(jonge kinderen).Ttroeteltje schreef: ↑09-07-2022 16:48Vriendin heeft gevlogen met KLM.
Ze ambieerde de stewardessenfunctie al eeuwen. Het beviel goed tot er een baby kwam.
zaterdag 9 juli 2022 om 17:18
Ja dat was leuk. Zij werkte toen voor Emirates airlines.
Op tiktok en instagram staan ook een hoop van die accounts die filmpjes maken over hoe het er aan toe gaat.
zaterdag 9 juli 2022 om 17:23
Klopt die heb ik ook gevolgd inderdaad, ik was ook benieuwd naar andere ervaringen.
zaterdag 9 juli 2022 om 17:23

Het topic ask the captain is ook leuk, al denk ik niet helemaal wat je zoekt, maar als je interesse in luchtvaart hebt wel interessant.
zaterdag 9 juli 2022 om 18:53
Ben je zelf werkzaam (geweest) als stewardess/steward. En geldt dit ook voor intercontinentale vluchten, daar zal de tijd dat je overblijft ook wel verkort zijn.Vlaginvaas schreef: ↑09-07-2022 18:28Het is gewoon snoeihard werken , de eisen zijn hoog, je moet echt plezier hebben in het omgaan met mensen. De gouden tijd van stoppers met leefgeld zijn wel voorbij, je ziet nu even het vliegveld en weer terug.
Waar je vroeger misschien langer verbleef op plaats van bestemming zal dat nu korter zijn vermoed ik.
zaterdag 9 juli 2022 om 19:30
Mijn moeder werkt inmiddels alweer 15 jaar als stewardess bij KLM.
Ze merkt wel dat het wisselen tussen tijdzones haar zwaarder vallen nu ze 'ouder' wordt en corona en de chaos op Schiphol heeft het werk er ook niet gezelliger op gemaakt. Maar ze doet het werk an zich nog steeds met heel veel plezier. Ze vindt het heerlijk om passagiers in de watten te leggen.
Ze merkt wel dat het wisselen tussen tijdzones haar zwaarder vallen nu ze 'ouder' wordt en corona en de chaos op Schiphol heeft het werk er ook niet gezelliger op gemaakt. Maar ze doet het werk an zich nog steeds met heel veel plezier. Ze vindt het heerlijk om passagiers in de watten te leggen.
rosiedunne wijzigde dit bericht op 09-07-2022 19:32
0.97% gewijzigd
zaterdag 9 juli 2022 om 19:31
En het is superongezond. Radioactieve straling, chronische jetlags, oververmoeidheid, slapeloosheid, opgezwollen benen en buik door de luchtdrukverschillen.Vlaginvaas schreef: ↑09-07-2022 18:28Het is gewoon snoeihard werken , de eisen zijn hoog, je moet echt plezier hebben in het omgaan met mensen. De gouden tijd van stoppers met leefgeld zijn wel voorbij, je ziet nu even het vliegveld en weer terug.
Vroeger waren de voordelen het nog waard. Maar tegenwoordig is het een hondenbaan.
.
zaterdag 9 juli 2022 om 20:04
Ik heb 12 jaar gevlogen als stewardess, 1 jaar charter en 11 jaar KLM. Ben afgelopen februari gestopt. Heb altijd een mix van Europa en ICA gevlogen. Heerlijke baan maar ik kreeg er geen voldoening meer uit. Je hebt weinig promotie kansen en ik wilde er meer uithalen. Heb jarenlang naast het vliegen een nevenfunctie gehad binnen KLM, waardoor het vliegen voor mij leuk bleef. Dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Helaas sinds er met een CA (stewardess) minder gevlogen moest worden een aantal jaren geleden is de service totaal uitgekleed. Nu is het puur een warme maaltijd brengen en dan zo snel mogelijk anders hebben de laatste passagiers een koude hap. Toen ik begon hadden we een hele uitgebreide service en tijd voor de passagier. Dit vond ik altijd onwijs leuk om te doen. Natuurlijk is er nog steeds tijd maar het contact is heel anders dan voorheen. De passagier an sich is ook veranderd. Ook heeft corona natuurlijk geen goed gedaan... dit was echter voor mij geen reden om te stoppen want dat is/was hopelijk tijdelijk.
De tijd op bestemmingen is de laatste jaren niet minder geworden dan dat het 12 jaar geleden was. Je hebt meer dan genoeg tijd om wat te ondernemen en ik heb de meest mooie reizen gemaakt in de baas zijn tijd. Al met al kijk terug op een hele mooie periode. Missen doe ik het niet, alleen de me time die ik op bestemming had kan ik nog wel eens missen.
Helaas sinds er met een CA (stewardess) minder gevlogen moest worden een aantal jaren geleden is de service totaal uitgekleed. Nu is het puur een warme maaltijd brengen en dan zo snel mogelijk anders hebben de laatste passagiers een koude hap. Toen ik begon hadden we een hele uitgebreide service en tijd voor de passagier. Dit vond ik altijd onwijs leuk om te doen. Natuurlijk is er nog steeds tijd maar het contact is heel anders dan voorheen. De passagier an sich is ook veranderd. Ook heeft corona natuurlijk geen goed gedaan... dit was echter voor mij geen reden om te stoppen want dat is/was hopelijk tijdelijk.
De tijd op bestemmingen is de laatste jaren niet minder geworden dan dat het 12 jaar geleden was. Je hebt meer dan genoeg tijd om wat te ondernemen en ik heb de meest mooie reizen gemaakt in de baas zijn tijd. Al met al kijk terug op een hele mooie periode. Missen doe ik het niet, alleen de me time die ik op bestemming had kan ik nog wel eens missen.
zaterdag 9 juli 2022 om 20:09
Oja en het rooster heb je bij KLM voor 90% zelf in de hand. Je kunt reizen en vrije tijd aanvragen, ik heb bijna altijd overal bij kunnen zijn. Alleen kerst en oud en nieuw was ik om het jaar weg. Ene jaar werken is andere jaar vrij met 100%.
Ik heb ook nog een periode gevlogen met een kleintje. Ook dit is prima te doen, je weet je rooster ruim op tijd. Alleen de laatste maanden werden de schemas continu gewisseld en dus ook je rooster. Dit bracht wel de enige flexibiliteit en uitdaging thuis. Ik woonde niet om de hoek enkele reis ongeveer 1 uur rijden. Dit was absoluut geen belemmering aangezien je ongeveer 1x in de 1.5 week naar Schiphol gaat met 100%. Er zijn natuurlijk wel eens maanden dat dit meer is, ligt er helemaal aan hoe je rooster is. Ik vroeg veel kort weg lang vrij aan, meestal zijn dat pittige reizen waardoor je langer vrij bent.
Ik heb ook nog een periode gevlogen met een kleintje. Ook dit is prima te doen, je weet je rooster ruim op tijd. Alleen de laatste maanden werden de schemas continu gewisseld en dus ook je rooster. Dit bracht wel de enige flexibiliteit en uitdaging thuis. Ik woonde niet om de hoek enkele reis ongeveer 1 uur rijden. Dit was absoluut geen belemmering aangezien je ongeveer 1x in de 1.5 week naar Schiphol gaat met 100%. Er zijn natuurlijk wel eens maanden dat dit meer is, ligt er helemaal aan hoe je rooster is. Ik vroeg veel kort weg lang vrij aan, meestal zijn dat pittige reizen waardoor je langer vrij bent.
zaterdag 9 juli 2022 om 20:11
Denk dat je beter af en toe alleen ergens heen kan vliegen. Gewoon als passagier. Heb je pas echt me time. Want de tijd die je op bestemming hebt, heb je eigenlijk nodig om te rusten. Als je dan van alles gaat doen, dat trek je alleen als je heel jong bent. En dan lijkt het me nog slopend.dizzyy0 schreef: ↑09-07-2022 20:04Ik heb 12 jaar gevlogen als stewardess, 1 jaar charter en 11 jaar KLM. Ben afgelopen februari gestopt. Heb altijd een mix van Europa en ICA gevlogen. Heerlijke baan maar ik kreeg er geen voldoening meer uit. Je hebt weinig promotie kansen en ik wilde er meer uithalen. Heb jarenlang naast het vliegen een nevenfunctie gehad binnen KLM, waardoor het vliegen voor mij leuk bleef. Dit is natuurlijk heel persoonlijk.
.
zaterdag 9 juli 2022 om 20:20
Je hebt meer dan genoeg tijd om te rusten en wat te ondernemen. Ik versta me time ook onder alleen in een hotelkamer niets moeten, zonder kinderenimpala schreef: ↑09-07-2022 20:11Denk dat je beter af en toe alleen ergens heen kan vliegen. Gewoon als passagier. Heb je pas echt me time. Want de tijd die je op bestemming hebt, heb je eigenlijk nodig om te rusten. Als je dan van alles gaat doen, dat trek je alleen als je heel jong bent. En dan lijkt het me nog slopend.

zaterdag 9 juli 2022 om 20:32
Ah ok, dan snap ik het. Maar om tijd alleen te hebben hoef je natuurlijk geen stewardess te worden. Dat kun je ook gewoon némen. Maar het is natuurlijk wel lekker als je hotel en je eten betaald wordendizzyy0 schreef: ↑09-07-2022 20:20Je hebt meer dan genoeg tijd om te rusten en wat te ondernemen. Ik versta me time ook onder alleen in een hotelkamer niets moeten, zonder kinderenMeestal ging ik even de stad in voor een koffietje en een wandeling. De laatste jaren ging ik niet meer echt mee met tripjes, het meeste had ik al wel gezien en gedaan. Ik was dan ook 21 dat ik begon dus heb toen echt alles eruit gehaald.

.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in