Werk & Studie alle pijlers

ervaringen moeder en HBO SPH voltijd

16-07-2014 22:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag weer studeren, het blijft maar knagen....maaarrr ik wil er ook heel graag voor mijn kindjes zijn. De oudste (2) gaat nu 1 dag in de week naar een agrarische kinderopvang en de jongste (10 maanden) is lekker bij mij thuis. Ik geniet er ook volop van, alle nieuwe dingen enz. Maar aan de andere kant knaagt het iedere dag weer dat ik zo graag SPH wil volgen. Ik weet dat ik het kan, dat ik het leuk vind enz...maar hoe combineer je dit?

Zijn er moeders hier die de opleiding SPH (voltijd) volgen en daarnaast moeder zijn? Hoeveel dagen moet je naar school? Hoe combineer je dit? Hoe zit het financieel? Is het te doen? Alle ervaringen zijn heel welkom, dus reageer alsjeblieft als je je hierin herkend.
Naah. Ik ben alleenstaand, johan jr is 2. Ik doe deeltijd MWD opleiding. 3 dagen mijn eigen werk, 2 dagen stage, 1 dagdeel school. Is vrij goed te doen. Dus voltijd moet je makkelijk redden.
quote:JohanDerksen schreef op 16 juli 2014 @ 22:57:

Naah. Ik ben alleenstaand, johan jr is 2. Ik doe deeltijd MWD opleiding. 3 dagen mijn eigen werk, 2 dagen stage, 1 dagdeel school. Is vrij goed te doen. Dus voltijd moet je makkelijk redden.

Die opmerking begrijp ik niet? Voltijd betekent minimaal 3/4 dagen per week de schoolbanken in, of één dag naar school en minimaal 3/4 dagen stagelopen. Dus minder thuis en minder tijd om een baantje te hebben. Wat uiteraard meer oplevert dan een stagevergoeding van een paar euro.

Mijn ervaring is dat de opleiding ONTZETTEND scheelt per hogeschool. Ik zou dus een gesprek aanvragen en vragen naar de mogelijkheden.
Voltijd is voltijd. Dus gemiddeld een volle week lessen en daarnaast nog de nodige tijd thuis studeren. Mijn ervaring is wel dat het verder in de opleiding wat minder lessen en wat meer zelfstudie was.

Als je onder de 30 bent dan krijg je nog studiefinanciering. Anders helaas niet meer.

Het is een hele leuke opleiding, op dit moment ligt de hulpverlening ff qua werk op zijn gat maar dat trekt wel weer aan. En als sph'er zijn er over een paar jaar zat banen verwacht ik.
Ik weet wat voltijd betekend. Heb ik zelf ook gedaan. Wat ik er mee bedoel is: dat to, als ze het wel, prima zal redden. Meer niet.

Niet overal gelijk wat achter zoeken.
Zelf geen ervaring.mee maar ik heb een vriendin met 2 kleine kinderen en een voltijdstudie en dat red ze prima, haar oudste gaat net naar school maar de jongste nog niet. Ze krijgt stufie en een oudertoeslag etc en dan red ze het, financieel is per persoon natuurlijk afhankelijk of je dat red, dat kun je beter zelf ff uitzoeken
Ik doe geen sph maar ik ben wel een studerende moeder van 2 kinderen. Ik doe een voltijd opleiding en het is hard werken maar wel te doen. Reken erop dat je iedere avond aan het studeren bent.

Ik kan trouwens niet wachten tot de jongste ook naar school gaat want dan wordt het weer wat makkelijker met tijd die ik aan mijn studie kan besteden.

Ik ga trouwens 4 tot 5 dagen in de week naar college maar het zijn maar weinig volle dagen.

Het is vooral heel belangrijk dat je echt gemotiveerd bent en plezier hebt in je studie. Dat scheelt zo veel!
Ik ben de laatste 1,5 jaar van mijn studie moeder. Het is me ontzettend meegevallen. Lekker veel vrije tijd en af en toe tentamen leren.

Ik denk als je nog moet beginnen dat het best wel zwaar is, aangezien het eerste jaar heel druk is en je (waarschijnlijk) nog een stage moet doen. Maar als je dit wil moet je het zeker doen!
Dankjewel voor de reacties. Jullie geven me weer een beetje hoop

Nu is het zo dat ik geen fan ben van het dumpen van mijn kinderen...maar mijn man werkt op het moment voornamelijk s'nachts en is overdag veel thuis. En ik zag dat de HAN, waar ik de opleiding wil volgen het eerste jaar 17 contacturen heeft. Betekent dit dat je maar 17 uur echt op school bent of werkt dit anders? En hoe zit het precies met de studiefinanciering? Ik heb wel gekeken maar wordt er niet echt wijs uit.. Wordt het inkomen van mijn man meegerekend? Weet iemand hoeveel de financiering ongeveer is? En mag je stage ook vrijwilligerswerk zijn? Veel vragen weer, maar wil het tot in de puntjes uitzoeken voor ik de stap neem. Alvast bedankt voor het lezen en reageren.
quote:moedervanjenj schreef op 21 juli 2014 @ 21:54:

Nu is het zo dat ik geen fan ben van het dumpen van mijn kinderen...

Zo, 'dumpen' nog wel. Zoiets heet je kind naar de opvang brengen. Niet te vergelijken met dumpen.

Hoe wil je dat dan zelf gaan doen als je over een paar jaar afgestudeerd bent? Of heb je na je afstuderen nog steeds geen zin om te werken?
Eeehhh dit is wel een beetje agressief reageren of niet? Ik noem het zo omdat ik het zelf zo voel als ik mijn kinderen weg breng omdat ik iets voor mezelf belangrijker vind. Dat heeft niks met anderen te maken.

En pas op met oordelen over niet willen werken meid, want ik wil heel graag werken en heb altijd heel hard gewerkt, maar mijn lichaam heeft een mega knal gehad door 2 zware zwangerschappen en bevallingen. Ik zal niet in details treden, maar niet zomaar oordelen als je niet weet tegen wie je praat!!
quote:moedervanjenj schreef op 21 juli 2014 @ 22:05:

Eeehhh dit is wel een beetje agressief reageren of niet? Ik noem het zo omdat ik het zelf zo voel als ik mijn kinderen weg breng omdat ik iets voor mezelf belangrijker vind. Dat heeft niks met anderen te maken.

En pas op met oordelen over niet willen werken meid, want ik wil heel graag werken en heb altijd heel hard gewerkt, maar mijn lichaam heeft een mega knal gehad door 2 zware zwangerschappen en bevallingen. Ik zal niet in details treden, maar niet zomaar oordelen als je niet weet tegen wie je praat!!En dit wil sph gaan doen?
Met studiefinanciering kijken ze niet naar de inkomsten van je man maar naar de inkomsten van je ouders. Basisbeurs is ongeveer 250 euro maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd en daar krijg je nog aanvullende beurs bij wat afhankelijk is van de inkomsten van je ouders. Dat is dit schooljaar nog. Volgend jaar is alles een lening voor nieuwe studenten.

Voor mijn opleiding staan 15 contacturen maar in de praktijk houdt dit in dat ik 4 tot 5 dagen van huis ben. Dit zijn geen hele dagen en soms zelfs maar een uurtje. Ik wil alle colleges volgen want dit scheelt zo veel tijd in leren thuis!

Mijn zoontje gaat naar school en mijn dochtertje gaat naar de opa's en de oma's. Mijn vriend werkt in ploegendienst waardoor hij overdag veel thuis is en dan hebben we de ene week helemaal geen oppas nodig en een week later de hele week. Dochter vind het overal prima en past zich makkelijk aan.

Kdv is voor ons geen optie omdat we allebei erg onregelmatig werken/studeren.
Mensen ik vraag jullie ervaringen en advies, geen vooroordelen. Nogmaals jullie kennen mij totaal niet, dus waarom zo reageren? Zeg dan gewoon niets.
Rozijntje87, bedankt voor het reageren. Ik ben zelf 27, getrouwd en 2 kinderen. Kijken ze dan nog steeds naar het inkomen van je ouders? Ik zou namelijk nooit mijn moeders inkomen kunnen weten.

Je zegt dat je de hele week wel vaak van huis bent, maar dat zijn dan dus niet volledige dagen als ik het goed begrijp?
Stufi kijkt alleen naar het inkomen van je ouders.

Je wilt je kinderen niet dumpen maar hoe had je gedacht dat te gaan doen? Je man s'nachts werken en overdag de kinderen? Wanneer moet hij dan slapen?
Dat is ook de reden dat ik nu aan het uitzoeken ben hoe alles zit. Waar het op neer komt, hoe vaak ik mijn kinderen naar opvang/opa en oma zou moeten brengen. Hoe mijn man en ik dat regelen overleggen wij zelf wel.

Jemig wat is dat hier zeg...waarom heeft iedereen een mening en oordeel en denken ze je allemaal te kennen? Kom op zeg, bestaan er hier ook nog positieve mensen of gaat het alleen maar om mensen afzeiken?
Als je nu al kijkt naar hoe je zo min mogelijk uren kan draaien, moet je maar eens kijken of het wel wat voor jou is. Je moet heel veel samenwerken na school en je studiegenoten hebben vaak geen kinderen en daarbij weinig begrip als jij niet tijdens een deadline tot 8 uur 's avonds kan blijven om het project af te maken. En je weet dat je fulltime moet stage lopen op een gegeven moment in je studie?

Je moet ook heel erg veel naar jezelf kijken en dat is onwijs confronterend, dan kun je niet op deze manier reageren als dat je nu doet, zo passief agressief. Dat pikken de docenten niet.

En je weet dat je bij sph-banen dikke kans op nachtdiensten hebt?
Ik ben ook 27 en heb 2 kinderen. Ik ben niet getrouwd maar dat maakt niet uit.

Via de belastingdienst kunnen ze wel aan de inkomsten van je ouders komen. Daar hoef je niets voor te doen.

Er zit wel eens een volledige dag tussen met veel lesuren maar het zijn er meestal maar een paar uurtjes. Het komt wel eens voor dat ik meerdere tussenuren heb. Met 5+ tussenuren achter elkaar ga ik even naar huis en anders blijf ik op school om te studeren.

Ik ben nu wel anders gaan denken over de tijd die ik met mijn kinderen heb. Ik denk niet meer in dagen maar in uren. Dat scheelt erg veel. Alleen al voor het idee
Maar weet je ook al of het rooster op die opleiding een beetje regelmatig is? Als dit niet zo is, heb je erg flexibele opvang nodig.

Bij mij is het zo dat ik deze opleiding niet zou kunnen doen zonder hulp van mijn ouders, schoonouders en een soort van uitwisseling met oppassen hier in het dorp na schooltijd.

Mijn ervaring met samenwerken in studie groepjes is dat er toch wel aardig wat begrip is voor mijn situatie. Ik ben vrijwel altijd om half 6 thuis met soms een uitschieter naar half 7 maar dat komt maar zelfden voor.

Ik moet trouwens een uur naar huis fietsen.
Ik heb sph Nijmegen gedaan. Die 17 contacturen zijn lesuren. Daarnaast moet je veel projecten doen. Ik kwam wel aan een week van 40 uur school en daarna nog zelfstudie. Gemiddeld.....

Dat wordt niet minder. Alleen de contacturen worden minder. Stages lopen daar tussendoor en het derde jaar was altijd een stage van 32 uur stagelopen en daarnaast zelfstudie en stage voorbereiden.

Als sph'er is er nu even weinig werk maar hopelijk trekt dat aan.

Maar ga uit van weken van 50 uur totaal....
Juist goed dat je voor jezelf opkomt dat is goed als toekomstig SPHer ;) Ikzelf heb geen kinderen, maar vond zeker het eerste jaar wel pittig. Veel projecten waardoor ik veel tijd na schooltijd ook op school doorbracht met mede studenten. En bij mij moest het eerste jaar vrijwilligerswerk zijn. 4 dagen school en 1 dag vrijwilligerswerk. Wel waren er studenten in mijn klas die kinderen hadden, die konden het goed combineren mede door hun opvangnet thuis, maar ook door afspraken met school. Als bepaalde tijden niet goed uitkwamen voor een les konden zij die met een andere klas inhalen. Ik wens je heel veel succes en zou zeggen: gewoon doen! De studie is in ieder geval erg leuk en interessant
Daarnaast heb je bij de meeste SPH opleidingen in het derde jaar volledig stage, meestal zonder of met weinig stagevergoeding. Vraag dus ook na hoe dit bij jouw opleiding zit.

Ik ken veel mensen die SPH hebben gedaan, ze zijn allemaal door gaan studeren aan de uni, omdat ze het zat waren om werkloos thuis te zitten. Houdt ook daar dus rekening mee.

Ik denk dat je wel uit kunt gaan van 5 volle dagen les+samenwerken+zelfstudie. HBO is veel les en veel groepswerk.

Goed dat je nog een studie wil doen en ik vind niet dat je je schuldig moet voelen naar je kinderen. Je bent juist een goed voorbeeld! Wel zou ik even nadenken of deeltijd niet beter bij je situatie past, ook omdat je kan 's nachts werkt. Elkaar zien kan anders lastig worden.
Je wil zelf graag dat mensen genuanceerd over jou denken, niet oordelen en alle achtergronden meewegen voor ze een mening vormen.

Maar kinderen naar de opvang brengen noem je "dumpen" want dat is wat alle andere ouders doen.

OK.
Bij de hogeschool in Leeuwarden (Ik weet even niet welke) hebben ze voor moeders een aangepast rooster. De opleiding geldt als voltijd (dus stufi), maar je hoeft maar twee dagen per week naar school. Houd er wel rekening mee dat je je voor dit studiejaar niet meer kunt inschrijven. Dit kon tot eind mei. Ik geloof dat dat nieuw is sinds dit jaar. Er is in het noorden geen instroom in februari. Dit betekent dus dat je sowieso gebruik moet maken van het nieuwe leenstelsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven