Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen Open Universiteit

15-07-2015 11:50 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag door willen studeren, in de vorm van een andere bachelor opleiding of een master. Nu is een andere bacheloropleiding bij veel instellingen onbetaalbaar door de nieuwe regels mbt de tweede studie. Na een rondje googlen kwam ik uit bij de open universiteit en ik zag dat je daar per module kunt betalen. Het klinkt dus haalbaar en interessant.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een studie aan de Open Universiteit? Ik ben erg benieuwd of het bevalt.
Ja ik! Bevalt heel goed. Ik doe mijn 2e master daar.
never a failure, always a lesson
Ik doe er een master. Het is heel erg veel zelfstandig werken, weinig contact met medestudenten en je kunt er heel erg lang over doen. Dat is een voordeel als je andere bezigheden hebt die ernaast gebeuren. Als ik nogmaals de keuze had zou ik voor een reguliere deeltijdopleiding gaan en dan twee jaar bikkelen ipv al 4 jaar die zeurende stem te hebben dat ik moet studeren. Maar begin gewoon eens met een cursus van de opleiding, kun je kijken of het je bevalt.
Bedankt voor de reacties!

Fireandice, heb je de 1e master ook daar gevogld?

Mariposa2, is het dan ook zo dat als je langer over je opleiding doet, het totaalbedrag ook uitgesmeerd wordt over die jaren? Of betaal je net als bij een reguliere instelling een vast bedrag per jaar?

Ik ga eens kijken bij de cursussen, bedankt voor de tip!
je betaalt per module. Ik heb er ook wat losse modules gevolgd. Het niveau is volgens mij prima, maar ik miste wel wat inspirerende docenten en discussie en extra dingen als lezingen etc die je op een regulier uni wel hebt. Daarom zou ik het als eerste studie niet aanraden maar als tweede of als master kan het best. Ligt eraan wat je daarna wil doen ook. Ik heb nog niet gehoord van mensen die op reguliere, populaire, promotieplekken zijn aangenomen na een studie aan de OU. Zeker als je een vakgebied kiest aan de populaire kant en je wil daar echt in verder dan is dat wel heel moeilijk zonder de netwerken en de faciliteiten van een reguliere uni.

Daarnaast moet je dus wel over de nodige zelfdiscipline beschikken anders kan het een heel lang project worden.
Ik heb al een opleiding afgerond en ook de nodige discipline (het betrof een deeltijdstudie met twee kleine kinderen onder de 4 thuis).

Als ik het goed begrijp kan je losse modules volgen, en dan hiermee vrijstelling krijgen als je de opleiding gaat volgen. Is het ook zo dat als je alle modules van een opleiding los gevolgd hebt (en behaald), je dan een diploma krijgt?

De opleiding die ik wil gaan volgen is trouwens informatica, omdat ik me daar graag verder in wil verdiepen.
Waarom bel je niet even de OU? Die kunnen jouw vragen in 5 minuten beantwoorden en dan weet je het 100% zeker.
Ik doe het naast mijn fulltime baan en het vergt veel discipline. Mijn 1e studie heb ik via de reguliere weg gevolgd.
Als je al een studie hebt afgerond betaal je het verhoogde collegegeld.
Om je propedeuse te halen is het wellicht te doen, maar om hiermee je bachelor te behalen? Reken op vertraging, bureaucratische rompslomp en het standaard verwijt dat het aan jou ligt en niet aan hun. Dit wordt ook duidelijk aangegeven in hun studiegids en de vele modules. Je moet echt alles zelf regelen en als je iets vergeet hoef je niet te rekenen op coulance.

Tijdens je masteropleiding is dit zelfs nog erger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven