Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen PABO

12-09-2018 22:42 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Aan het eind van het schooljaar ben ik klaar met mijn Associate Degree in de recreatie. De opleiding vond/vind ik leuk, maar ik zie mezelf niet voor altijd in deze sector werken. Ik ben dus na aan het denken wat ik hierna wil, werken en eventueel over een paar jaar een studie doen of direct een nieuwe studie doen. De pabo heeft me altijd leuk geleken, maar nooit de stap durven zetten. Nu ik iets ouder ben (24, 25 als ik zou beginnen), wil ik het misschien alsnog gaan doen.

Wie heeft de pabo gedaan? Wat voor vakken worden er gegeven, wat voor opdrachten moet je doen, is het zwaar/moeilijk, wat viel je tegen en wat viel je mee? Alle informatie is welkom! Ik ga ook bij de open dag kijken, maar ik wil er natuurlijk goed over nadenken.

Groetjes
anoniem_211917 wijzigde dit bericht op 12-09-2018 22:49
0.07% gewijzigd
Niet doen, de arbeidsvoorwaarden zijn zo slecht.
DalilaZ schreef:
12-09-2018 22:42
Tegen de tijd dat TO is afgestudeerd is er zoveel gestaakt dat daar vast verbetering in is.

Ik vond de pabo heel erg makkelijk, erg weinig diepgang, maar vooral heel erg veel werk. Maar goed, dat was ruim 20 jaar geleden. Neem aan dat er inmiddels wel iets is verbeterd. (Al hoor ik van stagiaires meestal nog altijd hetzelfde verhaal) Uiteindelijk leer je het vak vooral in de praktijk.
DalilaZ schreef:
12-09-2018 22:42
Arbeidsvoorwaarden slecht?
Modaal / Meer dan modaal verdienen, lange vakanties, baanzekerheid...

Geen idee of dat slechte arbeidsvoorwaarden zijn hoor. Een hoop mensen zouden bij die omschrijving hun handtekening zetten onder het contract.
Even kort door de bocht. De verkorte opleiding is pittig. Als je afgestudeerd bent, heb je nog erg weinig ervaring en.moet jede eerste tijd vrijwel elke les voorbereiden. Buiten de vakanties werk je je uit de naad. Veel gedoe, telkens nieuwe prioriteiten, wetgeving, neventaken, administratieve klussen, verantwoordelijkheden. Het werken met de kinderen vond ik geweldig, alle gedoe er omheen verschrikkelijk belastend. Daarom ben ik afgehaakt.
Je vragen gaan vooral over de opleiding. Lijkt de opleiding je leuk of ook het vak van leraar? Het is namelijk niet handig nu weer een studie te gaan doen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je er niets mee wilt doen.
eenhoorn schreef:
12-09-2018 23:24
Je vragen gaan vooral over de opleiding. Lijkt de opleiding je leuk of ook het vak van leraar? Het is namelijk niet handig nu weer een studie te gaan doen om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je er niets mee wilt doen.
Het vak lijkt me heel erg leuk en past ook goed bij me denk ik, maar de ervaringen die ik verder op internet lees zijn van mensen die de opleiding slecht vonden. Vandaar mijn vragen hier. Zelfs als de opleiding niet leuk of goed is is het 'maar' vier jaar natuurlijk, maar ik wil er graag een goed beeld van krijgen.
De opleiding is inderdaad niet moeilijk maar wel veel. Veel opdrachten en opdrachtjes, goed plannen. Eigenlijk bereid je dat goed voor op het vak. Ook niet echt moeilijk, maar wel veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven