Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen zijinstroom basisonderwijs

06-05-2019 20:40 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier dit traject doorlopen? Of iemand die dit nu doet? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is dit goed te combineren met een gezin? Kon je eenvoudig een werkplek vinden? En hoe was het om vanuit 0 voor de klas te staan? Verder kan ik geen eenduidige info vinden over het salaris tijdens dat traject en na het afronden. Ik zal moeten inleveren maar krijg daar wel heel veel vrije tijd voor terug maar de rekeningen moet ik ook kunnen betalen.
Traantje1985 schreef:
06-05-2019 20:40
Iemand hier dit traject doorlopen? Of iemand die dit nu doet? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is dit goed te combineren met een gezin? Kon je eenvoudig een werkplek vinden? En hoe was het om vanuit 0 voor de klas te staan? Verder kan ik geen eenduidige info vinden over het salaris tijdens dat traject en na het afronden. Ik zal moeten inleveren maar krijg daar wel heel veel vrije tijd voor terug maar de rekeningen moet ik ook kunnen betalen.
Dit is denk ik een illusie.

Verder geen zij-instroom gedaan maar reguliere pabo. De salaristabellen zijn makkelijk op te zoeken. Je zal starten in L10. Qua trede kun je tegenwoordig wellicht wat onderhandelen.
Heel veel vrije tijd? In het onderwijs, terwijl je ook nog een bevoegdheid moet halen? Ik zou dat maar even goed gaan navragen, anders kon je nog wel eens raar opkijken als je dit traject ingaat.
Ik kan je vertellen dat dit veelal een zwaar traject is. Zeker in combinatie met een gezin.
Waar de meeste leerkrachten in 4 jaar tijd ervaring kunnen opdoen, moet jij in 1 1/2 jaar tijd doen.
Het is gewoon keihard werken en studeren.
En vergis je alsjeblieft niet in de hoeveelheid vakanties. Die weken heb je namelijk heel hard nodig om bij te komen, werk in te halen, voor te breiden etc.
Het is gemakkelijk om tegelijk vrij te zijn met je kinderen, maar de vakanties moeten niet de reden zijn om leerkracht te worden.
Als je eenmaal werkt ben je echt niet om 16 uur thuis. Je maakt, net als iedereen, lange dagen en vaak heb je thuis ook nog werk te doen.
Hopelijk geen leerkrachten die hierboven reageren? Een realistische kijk oké, maar iemand het vak alweer uit jagen terwijl diegene nog niet eens begonnen is lijkt me ook niet de bedoeling.

TO, het traject is inderdaad best pittig. Super dat je het overweegt, het onderwijs is soms zwaar maar ook heel leuk en we hebben je nodig!
Het traject om toe gelaten te worden tot de zij-instroom is best lastig.

Je moet dan al meerdere lessen kunnen geven, die jezelf hebt voorbereid.

En verder allerlei casus uitgewerken over pedagogische en onderwijssituaties.

Opleiders gaan alleen in zee met mensen die kans hebben dit traject ook echt binnen twee jaar af te ronden.

Deeltijd reguliere pabo is makkelijker om aan te kunnen beginnen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 06-05-2019 21:01
9.04% gewijzigd
Ik hoop dat er nog iemand reageert met ervaring met de zij instroom. Ik ben me er ook in aan het verdiepen en mis ook ervaringsverhalen. Ook valt het me op dat de opleidingen allemaal anders in elkaar zitten.
Ja ik ben wel leerkracht. Hoezo het vak uit jagen? Ik heb een fantastisch vak, ik geniet elke dag van de leerlingen. Maar veel vrije tijd? Nee ik heb altijd veel werk liggen. Zeker nu er steeds wel collega’s uitvallen drukt er meer op de schouders die overblijven. Als erin gaat met het idee dat het je vooral veel vrije tijd oplevert kom je zwaar bedrogen uit.
Gebruiker2016 schreef:
06-05-2019 21:00
Ik hoop dat er nog iemand reageert met ervaring met de zij instroom. Ik ben me er ook in aan het verdiepen en mis ook ervaringsverhalen. Ook valt het me op dat de opleidingen allemaal anders in elkaar zitten.

Ik heb geen ervaring, ken zijdelings iemand die nu bezig is met toelating tot de zij-instroom.
Ken wel mensen die de avond-opleiding hebben gedaan trouwens, naast hun reguliere werk nog 2 dagen stage per week
Andersom schreef:

Opleiders gaan alleen in zee met mensen die kans hebben dit traject ook echt binnen twee jaar af te ronden.

Die toelating maak ik me geen zorgen over. Ik heb relevante ervaring daarmee. De vragen die TO heeft heb ik eigenlijk ook.
Ik wil dit ook heel graag en heb binnenkort een gesprek over deze optie met een organisatie waaronder weer diverse schoolbesturen vallen.

Ik heb helaas wel de indruk dat besturen over het algemeen weinig enthousiast zijn over deze optie. Op hun websites is er nauwelijks iets over te vinden. De organisatie waar ik binnenkort ga praten begon ook al direct over de deeltijdopleiding in plaats van zij-instroom. Ook de hogescholen in mijn regio hebben weinig tot geen besturen met wie ze nauw samenwerken voor dit traject.

Maar ik ben zelf wel heel enthousiast dus ik ga er toch voor.
anoniem_384905 wijzigde dit bericht op 06-05-2019 21:34
0.34% gewijzigd
Een collega bij mij op school doet de zij instroom. Ze heeft ook een gezin. Ze had al een vooropleiding met lesgeven aan volwassenen. Ze heeft een paar keer meegelopen met mij en moest toen een les geven die werd beoordeeld (assesment). Toen die goed gekeurd was kon ze direct aan het werk bij ons. 1 dag in een klas, 1 dag wat anders. Daarnaast nog een dag zelf naar school. Ze heeft dan nog 2 dagen over voor studie/gezin. Het is te doen, maar vraagt wel wat voorkennis en vooropleiding.
Ze krijgt een normaal start salaris.
Andersom schreef:

Deze indruk heb ik inmiddels ook. In de toelatingseisen staat echter niet dat onderwijservaring vereist is. Ervaren mensen zullen dit traject ook niet op hun lijstje hebben staan. Ik vraag me ook af hoeveel mensen er nou echt aan begonnen zijn, want ook ik kom geen ervaringsverhalen tegen.

Ik betwijfel of deeltijd voor mij haalbaar is, aangezien dat onder andere minimaal twee dagen onbetaalde stage betekent. Ik heb een gezin, een baan die ik dan aan moet houden en een hypotheek. Het wordt in ieder geval lastig (maar wellicht niet onmogelijk).

Overigens houd ik me aanbevolen voor alle tips die me verder kunnen helpen in dit traject.
Jawlensky schreef:
06-05-2019 20:45
Heel veel vrije tijd? In het onderwijs, terwijl je ook nog een bevoegdheid moet halen? Ik zou dat maar even goed gaan navragen, anders kon je nog wel eens raar opkijken als je dit traject ingaat.
Uiteraard begrijp ik dat ik tijdens de opleiding juist nog veel minder vrije tijd heb. Ik doel meer op daarna. Ik maak nu in het bedrijfsleven ook enorm lange dagen, meetingen in de avond e.d. maar moet het toch echt doen met 24 vakantiedagen. Ik ken best een aantal mensen in het onderwijs en die hebben toch echt gewoon vakantie tijdens hun vakantie. Uiteraard zijn die vakanties niet de reden om het onderwijs in te gaan! Ik denk er al jaren aan om de overstap te maken omdat het beroep me enorm aanspreekt.
remedialteacher schreef:
06-05-2019 21:13
Een collega bij mij op school doet de zij instroom. Ze heeft ook een gezin. Ze had al een vooropleiding met lesgeven aan volwassenen. Ze heeft een paar keer meegelopen met mij en moest toen een les geven die werd beoordeeld (assesment). Toen die goed gekeurd was kon ze direct aan het werk bij ons. 1 dag in een klas, 1 dag wat anders. Daarnaast nog een dag zelf naar school. Ze heeft dan nog 2 dagen over voor studie/gezin. Het is te doen, maar vraagt wel wat voorkennis en vooropleiding.
Ze krijgt een normaal start salaris.
Een paar keer meelopen, is dat een paar dagen? Stond zij na het assessment direct zelfstandig voor een groep? Hoe is haar begeleiding geregeld? En wat is een normaal startsalaris? L10 start?
Als je ervaringen wil lezen dan moet je het boek Meester Mark draait door eens lezen.
Misschien kun je eens een dag meedraaien op een school, zo kun je zien of het echt iets voor je is. Alsnog denk ik dat je je op de vrije tijd verkijkt, de werkdruk en de energie die het kost om de hele dag een groep van 30 kinderen in goede banen te leiden. Maar laat je er ook niet door afschrikken. De schoolvakanties hebben zeker met schoolgaande kinderen voordelen. Houd er idd wel rekening mee dat je laag in salaris start en qua doorgroei ook niet zoveel mogelijkheden hebt binnen het onderwijs. Maar wellicht is dat ook niet je ambitie
AnnabeldeDertiende schreef:
06-05-2019 21:25
Deze indruk heb ik inmiddels ook. In de toelatingseisen staat echter niet dat onderwijservaring vereist is. Ervaren mensen zullen dit traject ook niet op hun lijstje hebben staan. Ik vraag me ook af hoeveel mensen er nou echt aan begonnen zijn, want ook ik kom geen ervaringsverhalen tegen.

Ik betwijfel of deeltijd voor mij haalbaar is, aangezien dat onder andere minimaal twee dagen onbetaalde stage betekent. Ik heb een gezin, een baan die ik dan aan moet houden en een hypotheek. Het wordt in ieder geval lastig (maar wellicht niet onmogelijk).

Overigens houd ik me aanbevolen voor alle tips die me verder kunnen helpen in dit traject.

Onderwijs ervaring is misschien niet vereist, maar je moet meerdere lessen geven die beoordeeld worden voor de toelating.

Degenen die ik ken die bezig zijn met of interesse hebben voor de zij-instroom staan nu bijvoorbeeld onbevoegd voor de klas met een diploma onderwijsassistent.
06-05-2019 21:32
Een paar keer meelopen, is dat een paar dagen? Stond zij na het assessment direct zelfstandig voor een groep? Hoe is haar begeleiding geregeld? En wat is een normaal startsalaris? L10 start?
Ze kon zelf kiezen hoeveel dagen, maar 3 was iig verplicht. Ze heeft daarna nog wat dagen samen gedraaid en daarna alleen.
Ze kreeg begeleiding na schooltijd van de IB-er.
Welke Schaal precies weet ik niet.
Andersom schreef:
06-05-2019 21:37
Onderwijs ervaring is misschien niet vereist, maar je moet meerdere lessen geven die beoordeeld worden voor de toelating.

Degenen die ik ken die bezig zijn met of interesse hebben voor de zij-instroom staan nu bijvoorbeeld onbevoegd voor de klas met een diploma onderwijsassistent.
En die lessen geef je dus op basis van enkele dagen (weken?) meelopen met een ervaren leerkracht? Ik zou het zo jammer vinden als het stukloopt op mijn gebrek aan leservaring, terwijl ik juist veel over heb voor het krijgen van die ervaring. Wat is voor de besturen het voordeel van deeltijd? Dat het minder geld en begeleiding kost?

Zij-instroom op basis van een diploma onderwijsassistent is in ieder geval volgens de toelatingseisen onmogelijk, want het hbo-diploma is een harde eis.
remedialteacher schreef:
06-05-2019 21:47
Ze kon zelf kiezen hoeveel dagen, maar 3 was iig verplicht. Ze heeft daarna nog wat dagen samen gedraaid en daarna alleen.
Ze kreeg begeleiding na schooltijd van de IB-er.
Welke Schaal precies weet ik niet.
Bedankt voor je antwoorden! Na zo kort al alleen voor een groep, pittig. Maar ja, niemand zei dat het makkelijk was.
06-05-2019 21:51
En die lessen geef je dus op basis van enkele dagen (weken?) meelopen met een ervaren leerkracht? Ik zou het zo jammer vinden als het stukloopt op mijn gebrek aan leservaring, terwijl ik juist veel over heb voor het krijgen van die ervaring. Wat is voor de besturen het voordeel van deeltijd? Dat het minder geld en begeleiding kost?

Zij-instroom op basis van een diploma onderwijsassistent is in ieder geval volgens de toelatingseisen onmogelijk, want het hbo-diploma is een harde eis.
Ik ben niet gestart als officieel zij-instromer, maar deed wel de baanvariant van de lerarenopleiding (1e graads, dus geheel andere doelgroep) en begon inderdaad zonder enige leservaring. Een beginnend leerkracht heeft in verhouding heel erg veel tijd nodig om lessen voor te bereiden (de stagiairs deden daar nóg langer over), begeleiding en intervisie kosten ook nogal wat uren en de collegedagen waren verplicht vrije dagen. Vanuit de opleiding mocht ik dus niet meer dan een x aantal uur lesgeven. Vanuit bestuurders kan ik me ook voorstellen dat ze uit personeelsbehoud en nog enigszins acceptabele lessen niet meer dan deeltijd wensen.
06-05-2019 21:51

De persoon die kende moest die lessen geven, daar had ze ervaring voor als onderwijsassistent. Maar als je dat niet hebt dan geef je ze dus zonder ervaring alleen op basis van instructie. Het hoefde ook niet perfect, ze wilden zien of ze aanleg had.

Degene waar dit over gaat heeft een hbo-opleiding op een heel ander vlak én een diploma mbo-onderwijsassistent.
Traantje1985 schreef:
06-05-2019 21:28
Uiteraard begrijp ik dat ik tijdens de opleiding juist nog veel minder vrije tijd heb. Ik doel meer op daarna. Ik maak nu in het bedrijfsleven ook enorm lange dagen, meetingen in de avond e.d. maar moet het toch echt doen met 24 vakantiedagen. Ik ken best een aantal mensen in het onderwijs en die hebben toch echt gewoon vakantie tijdens hun vakantie. Uiteraard zijn die vakanties niet de reden om het onderwijs in te gaan! Ik denk er al jaren aan om de overstap te maken omdat het beroep me enorm aanspreekt.
Ik wil je geen desillusie geven maar leerkrachten zijn doorgaans van 7.30 tot 17. 30 op school.
Vakanties betekent een aantal extra dagen naar school gaan om je klas klaar te maken en met administratie en lessen voorbereiden ben je nooit klaar. Collega's en ik zitten regelmatig savonds nog rapporten te schrijven, werk na te kijken of lessen voor te bereiden. Ouderavonden tot 22uur..rapportgesprekken na schooltijd, vergaderingen en noem maar op.

Ik zou ziels gelukkig worden van een kantoorbaan waarbij ik de deur sluit en m'n werkdag erop zit. En waarin vakantie vakantie is.
Ik wil overigens ook best ruilen met die mensen die jij kent die echt vakantie hebben in de vakantie 😂

Desondanks is het een heel dankbaar beroep en is het werken met de kinderen fantastisch. Kinderen ontwikkelen zich zo snel en de uitdaging om je lessen zo vorm te geven dat iedereen het pakt is echt top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven