Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen zijinstroom basisonderwijs

06-05-2019 20:40 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier dit traject doorlopen? Of iemand die dit nu doet? Ben benieuwd naar de ervaringen. Is dit goed te combineren met een gezin? Kon je eenvoudig een werkplek vinden? En hoe was het om vanuit 0 voor de klas te staan? Verder kan ik geen eenduidige info vinden over het salaris tijdens dat traject en na het afronden. Ik zal moeten inleveren maar krijg daar wel heel veel vrije tijd voor terug maar de rekeningen moet ik ook kunnen betalen.
Ik zou er overigens nog niet aan beginnen als je privé nog het nodige aan je hoofd hebt. (Ander topic dat je eerder geopend hebt.)
Fizz schreef:
08-05-2019 12:56
Je spreekt jezelf nu wel tegen met de OP en je andere posts. In je OP schrijf je als voordeel juist meer vrije tijd en in bovenstaande post schrijf je dat je al heel veel vakantiedagen hebt en dat je niet weet waar je ze aan op moet maken. Als je denkt dat je doordeweeks meer vrije tijd zal hebben dan met een kantoorbaan dan denk ik dat je de plank mis slaat. De gemiddelde leerkracht maakt behoorlijk wat onbetaalde overuren. Terugkomen op je vrije avond of vrije dag is heel normaal.
Ik ben to niet :), ik wil net als to wel heel graag in het onderwijs werken maar niet vanwege de hoeveelheid vrije tijd.
Voor de mensen die de opleiding een lachertje vonden, ontbreekt elke vorm van diepgang?

Ik snap dat knutselen, taal en rekenen misschien niet het moeilijkste is, maar pedagogiek, klassenmanagement (of hoe het heet) ontwikkeling van het kind en dat soort vakken, zijn die ook zo oppervlakkig?
AnnabeldeDertiende schreef:
08-05-2019 13:31
Ik ben to niet :), ik wil net als to wel heel graag in het onderwijs werken maar niet vanwege de hoeveelheid vrije tijd.
Sorry!
Fizz schreef:
08-05-2019 12:51
Ik heb met beide ervaring en ik had een kantoorbaan (leidinggevend met heel veel druk), maar de dynamiek van een klas vol kinderen is toch veel vermoeiender. Zeker nu, met het passend onderwijs, ben je aan het einde van de dag echt wel afgedraaid.

Ik krijg het idee dat je vooral voor de vakanties voor het onderwijs kiest. Dat lijkt mij een heel slechte reden.

Dit! En ook nooit hetzelfde.

Vandaag groep drie:
Eén kind komt al binnen met de hakken in het zand, duurt tot 11:00 uur voordat dat bijtrekt.

Eén kind is niet helemaal fit, en krijgt om niks ruzie met kind naast zich. Zeurt over pijntjes en vermeende oneerlijkheden.

Twee kinderen die het niveau méér dan aankunnen snappen vandaag niks van hun pluswerk. Als ik dat probeert uit te leggen ontspoort een driftig jongentje omdat ik even niet door had dat zijn emmertje bijna vol zat.

Als de helft al buiten is en de andere helft zijn jas nog aantrekt, giet het ineens. Alle kinderen teleurgesteld weer naar binnen. Daar had ik ook nog eens een vet-moeiljjk dictee.

Om half twaalf was bijna niemand meer gemotiveerd. En de ochtend nog een uur te gaan. Alles uit de kast om het leuk te houden en de kinderen nog iets te leren.

Afgezien van het driftige kind was dit verder een heel normale ochtend. Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen, nieuwe moeilijkheden.
08-05-2019 13:39
Voor de mensen die de opleiding een lachertje vonden, ontbreekt elke vorm van diepgang?

Ik snap dat knutselen, taal en rekenen misschien niet het moeilijkste is, maar pedagogiek, klassenmanagement (of hoe het heet) ontwikkeling van het kind en dat soort vakken, zijn die ook zo oppervlakkig?
Voor veel (vooral jonge) leerkrachten is taal helaas wel een struikelblok als zij voor de klas staan. Er zou tijdens de opleiding veel meer aandacht aan dat vak moeten worden besteed. Het staat natuurlijk wel heel erg dom als de schrijfsels van de juf vol taalfouten staan. Helaas gebeurt dat nu nog veel te vaak.
Fizz schreef:
08-05-2019 13:50
Voor veel (vooral jonge) leerkrachten is taal helaas wel een struikelblok als zij voor de klas staan. Er zou tijdens de opleiding veel meer aandacht aan dat vak moeten worden besteed. Het staat natuurlijk wel heel erg dom als de schrijfsels van de juf vol taalfouten staan. Helaas gebeurt dat nu nog veel te vaak.

Dit!
En knutselen is juist een heel moeilijk vak om te geven. Vraagt heel veel voorbereiding als je echt een waardevolle les wilt geven en gedurende een jaar heel veel technieken aan bod wil laten komen.
Maar wat is er dan oppervlakkig aan? Als jullie zeggen dat taal voor veel studenten erg moeilijk is en knutselen ook veel moeilijker is dan het lijkt, hoe rijm ik dat met de opleiding stelt weinig voor?
08-05-2019 14:07
Maar wat is er dan oppervlakkig aan? Als jullie zeggen dat taal voor veel studenten erg moeilijk is en knutselen ook veel moeilijker is dan het lijkt, hoe rijm ik dat met de opleiding stelt weinig voor?

Ik heb de opleiding niet gedaan. Ik ben onderwijsassistent en wil bewust geen pabo gaan doen. Heb me er wel in verdiept.

Ik heb niet de pabo gedaan, dus knutselen zat er sowieso niet in, maar de 1e graads die ik deed (het lerarenopleiding gedeelte dan, ik deed een 2-jarige educatiemaster) deelde eigenlijk alleen de beginstukjes en de eindstukjes moest je zelf maar vinden, zoiets. Klassenmanagement is trouwens iets dat je gewoon in de praktijk leert.

Eigenlijk vind ik een ander soort ontwikkeltraject veel beter, in ieder geval in mijn hoek, pabo en 2e graadsopleidingen heb ik geen verstand van.
07-05-2019 21:15
Het voortgezet onderwijs lijkt me nog wel een graadje moeilijker dan het basisonderwijs waar ik voor wil gaan. Knap dat het vanaf dag 1 prima liep. Waar lag die gunfactor aan? Ben je gewoon een leuk mens? Ik hoop ik ook :).
Die gunfactor: ik heb geen idee eigenlijk😜 er zijn heel veel leuke mensen die het voor de klas toch niet doen. Ik begon tegelijk met een ‘beroemdheid’, een hele leuke lieve, maar die is echt weggepest en omver geblazen. Ik heb het wel aan leerlingen verteld toen, als ze dan trots kwamen vertellen dat ze op de tafels polonaise stonden te dansen daar, dat ik óók niet zou weten wat ik dan moest doen. Hun reactie was dat ze dat bij mij ‘gewoon’ niet doen....

Ik ben natuurlijk wél een leuk mens, maar ook eerlijk, geef de gunfactor de andere kant op, vind (vond vooral) de kinderen echt heel erg leuk en tegelijkertijd liet ik me niet omver blazen en wist op het juiste moment juist te handelen, door op veel moment echt ver buiten mijn comfort zone te stappen. Die combinatie denk ik.
Fizz schreef:
08-05-2019 12:51
Ik heb met beide ervaring en ik had een kantoorbaan (leidinggevend met heel veel druk), maar de dynamiek van een klas vol kinderen is toch veel vermoeiender. Zeker nu, met het passend onderwijs, ben je aan het einde van de dag echt wel afgedraaid.

Ik krijg het idee dat je vooral voor de vakanties voor het onderwijs kiest. Dat lijkt mij een heel slechte reden.
Al een paar keer gezegd en nu nog een keer de vakanties zijn mooi meegenomen maar niet de reden. Ik zoek gewoon een baan met meer voldoening en ik denk dat steeds paar weken werken en dan vakantie om op te laden echt bij me past. Al begrijp ik dat het in combinatie met studie erg zwaar kan zijn.
08-05-2019 14:07
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Heel lang geleden pabo begonnen maar destijds miste ik ook wel diepgang, moesten we een hele map maken met vouwfiguren. Ik hoop dus dat het zijinstroom wat anders is. Overigens ben ik me ook aan het verdiepen in de studie pedagogiek dus ben er nog niet helemaal uit. Denk dat ik gewoon eens een meeloopdag ga regelen
08-05-2019 10:12
Ik snap deze visie voor de korte termijn maar je zou van een bestuur ook een langetermijnvisie mogen verwachten. Ik snap een hele strenge selectie heel goed, de terughoudendheid op voorhand vind ik wat minder logisch. Wil je het lerarentekort oplossen of niet. Ik sta te trappelen en ben bereid om veel in te leveren qua salaris en werkdruk. Toevallig heb ik dan wel weer veel te maken met het mbo (niet als docent helaas) en ik weet daardoor ook aardig wat van de doorstroom mbo-hbo en hoe lastig die kan zijn. Daar maakt intensieve begeleiding vaak ook het verschil.

Toch ga ik ervoor. Als het niet lukt dan ga ik alles op alles zetten voor deeltijd, al zal dat praktisch nauwelijks haalbaar zijn. Voor mij persoonlijk heel erg jammer. Maar ook voor het onderwijs jammer dat mensen die graag willen geen kans krijgen. Tenzij het allemaal wel meevalt met dat tekort natuurlijk.
Ik denk dat ze juist een lange termijnvisie hebben door te kiezen voor trajecten waarvan ze verwachten dat die ook op lange termijn leerkrachten binnen ons bestuur opleveren. Het afbreukrisico is bij zij-instromers groter en het verhoogt de werkdruk voor collega’s die de begeleiding op zich nemen, wat ook iets is dat op lange termijn niet gunstig is voor het lerarentekort.
Neemt niet weg dat ik het fantastisch vind dat je zo gemotiveerd bent! Ik zou zeker eens meelopen om te kijken of je verwachtingen aansluiten bij de praktijk en dan goed kijken welk traject voor jou het best past.
Hoi,
Ik zie dat dit een oud topic is, maar toch wil ik proberen om hier mijn antwoorden te vinden. Een nieuw topic is anders zo geopend ;-).

Op dit moment twijfel ik enorm of ik deeltijd Pabo zal gaan doen of zij instroom. Zij instroom betekent dat ik meteen voor de klas ga en geld verdien. Daarnaast ben ik dan met 2,5 jaar klaar. Deeltijd heeft als voordeel dat ik eerst een jaar of twee (afhankelijk van hoe snel het gaat) dmv stages ervaring op kan doen. Als ik dan bepaalde modules heb gehaald, kan ik alsnog een soort zij instroomtraject in omdat ik al een hbo diploma heb.

Maar wat is wijsheid? Zij instroom spreekt mij vooral aan omdat ik dan maar 1 avond in de week naar school hoef en al aan het werk ben. Deeltijd spreekt mij aan, omdat ik dan eerst stage loop en daarna kan gaan werken. Helaas betekent deze laatste optie wel dat de basisschool geen subsidie ontvangt, net als voor een zij instromer.

Ik zoek dus eigenlijk ervaringen!
Zij-instroom moet je voorafgaand aan het traject laten zien wat je al kunt. Je kunt je er niet zomaar voor opgeven en klaar. Door middel van de toelatingsprocedure worden kandidaten geselecteerd waarvan verwacht wordt dat ze het aankunnen om vanaf dag één voor de klas te staan.

Het is vaak niet de vraag waar jouw keuze op valt maar meer welke opleiding voor jou geschikt is.
En stel dat je geschikt bent om deel te nemen aan het zij instroomtraject en je haalt het geschiktheidsonderzoek. Welke zouden jullie dan uiteindelijk kiezen: deeltijd of zij instroom?
Krijg je bijvoorbeeld een officieel pabo diploma bij zij instroom? Ik lees op heel veel sites dat dat niet zo is, maar bij navraag bij 'mijn' zij instroom werd mij verteld dat je wel een officieel pabo diploma krijgt.

Ik vond pedagogiek en ontwikkelingspsychologie de leukste vakken van heel de PABO, maar naar mijn idee gingen deze niet ver genoeg de diepte in. Ik zou het ook weer niet perse echt oppervlakkig noemen; Tuurlijk leerden we veel theorie over de ontwikkeling van jonge kinderen, maar het liefst had ik hier nog vééél meer over geleerd. Het enige vak waarvan ik het jammer vond dat het voorbij was. Maar dat kan ook komen doordat mijn interesse echt daar ligt..

Hoe leert een kind, wat heeft het nodig om zich verder te ontwikkelen, hoe begeleid je een HB kind optimaal etc etc

Klassenmanagement was geen apart vak bij ons; je loopt je stages in de praktijk en bespreekt dit daar met je praktijkbegeleider en op de opleiding met je mentor. Daarnaast komt het, net als didactiek, eigenlijk terug bij alle vakken; taal, rekenen, WO, kunst.
We moesten onszelf ook af en toe filmen (zonder kinderen in beeld) en dit terug kijken met de klas en elkaar tips geven wat betreft oa klassenmanagement.

Edit; oooops zie nu pas dat het een oud topic is. Excuses
Andersom schreef:
08-05-2019 13:49
Dit! En ook nooit hetzelfde.

Vandaag groep drie:
Eén kind komt al binnen met de hakken in het zand, duurt tot 11:00 uur voordat dat bijtrekt.

Eén kind is niet helemaal fit, en krijgt om niks ruzie met kind naast zich. Zeurt over pijntjes en vermeende oneerlijkheden.

Twee kinderen die het niveau méér dan aankunnen snappen vandaag niks van hun pluswerk. Als ik dat probeert uit te leggen ontspoort een driftig jongentje omdat ik even niet door had dat zijn emmertje bijna vol zat.

Als de helft al buiten is en de andere helft zijn jas nog aantrekt, giet het ineens. Alle kinderen teleurgesteld weer naar binnen. Daar had ik ook nog eens een vet-moeiljjk dictee.

Om half twaalf was bijna niemand meer gemotiveerd. En de ochtend nog een uur te gaan. Alles uit de kast om het leuk te houden en de kinderen nog iets te leren.

Afgezien van het driftige kind was dit verder een heel normale ochtend. Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen, nieuwe moeilijkheden.
Gut, het lijkt wel bij ons op de werkvloer....
Niet overal krijgt een zij-instromer een officieel HBO diploma maar een bevoegdheidscertificaat of zoiets. Dit vind ik wel iets om in de gaten te houden. Nu is er een enorm tekort en natuurlijk heb je direct een baan maar waar sta je met een certificaat als er geen tekort meer is? Heeft dit evenveel waarde als een HBO Bachelor? Blijkbaar niet, anders zou dat onderscheid er niet zijn.

Ik volg zelf de 2 jarige top opleiding. Dit kan als je al een HBO opleiding afgerond hebt.Twee dagen stage (onbetaald), èèn dag naar school en dan nog twee dagen over voor studeren, gezin, huishouden enzovoort.
Ik zit in het tweede jaar en moet nu dus nog een half jaar. We hebben moeten sparen om dit financieel mogelijk te kunnen maken. Het is zwaar maar goed te doen.

Om mij heen zie ik veel zij-instromers afhaken. Als je geen onderwijsachtergrond hebt is het bijna onmogelijk om direct zelfstandig een klas te runnen. Er komt ontzettend veel op je af. Je moet echt een school kiezen waar je goede begeleiding krijgt en niet aan je lot overgelaten wordt. Het valt of staat met de plek waar je terechtkomt. Wat de verschillen zijn in lesstof weet ik niet maar iets vertelt me dat het verschil van wel of geen bachelordiploma daar mee te maken heeft.
Mamasinds2008 schreef:
23-12-2019 16:12
Niet overal krijgt een zij-instromer een officieel HBO diploma maar een bevoegdheidscertificaat of zoiets. Dit vind ik wel iets om in de gaten te houden. Nu is er een enorm tekort en natuurlijk heb je direct een baan maar waar sta je met een certificaat als er geen tekort meer is? Heeft dit evenveel waarde als een HBO Bachelor? Blijkbaar niet, anders zou dat onderscheid er niet zijn.

Ik volg zelf de 2 jarige top opleiding. Dit kan als je al een HBO opleiding afgerond hebt.Twee dagen stage (onbetaald), èèn dag naar school en dan nog twee dagen over voor studeren, gezin, huishouden enzovoort.
Ik zit in het tweede jaar en moet nu dus nog een half jaar. We hebben moeten sparen om dit financieel mogelijk te kunnen maken. Het is zwaar maar goed te doen.

Om mij heen zie ik veel zij-instromers afhaken. Als je geen onderwijsachtergrond hebt is het bijna onmogelijk om direct zelfstandig een klas te runnen. Er komt ontzettend veel op je af. Je moet echt een school kiezen waar je goede begeleiding krijgt en niet aan je lot overgelaten wordt. Het valt of staat met de plek waar je terechtkomt. Wat de verschillen zijn in lesstof weet ik niet maar iets vertelt me dat het verschil van wel of geen bachelordiploma daar mee te maken heeft.
"Natuurlijk heb je direct een baan"
Ik hoor dat er zij-instromers in de invalpool worden geplaatst. Dat is ook een baan, maar als je dit overweegt zou ik hier goed over doorvragen.

"Het valt of staat met de plek waar je terechtkomt"
Eens, als je zij-instroom gaat doen, wees enorm kritisch over wat ze je bieden en op welke school ze jou aan de slag willen zetten.
Zij-instromers in de invalpool plaatsen? Hoe moet je dan in godsnaam het vak leren?!
Invallers zijn nodig, maar de functie is niet altijd in trek. Sommige besturen doen geniepige oplossingen en dan krijg je dus dit: zij-instromers lokken en de pool vullen.
Beloftes doen: na een tijdje invallen krijg je een eigen klas. Heel veel stichtingen die ook zo werken met bevoegd personeel. Eerst invalpool, dan heb je voorrang op vacatures.
Yor2 schreef:
23-12-2019 20:26
Invallers zijn nodig, maar de functie is niet altijd in trek. Sommige besturen doen geniepige oplossingen en dan krijg je dus dit: zij-instromers lokken en de pool vullen.
Beloftes doen: na een tijdje invallen krijg je een eigen klas. Heel veel stichtingen die ook zo werken met bevoegd personeel. Eerst invalpool, dan heb je voorrang op vacatures.
Aan de andere kant lijkt invallen me ook niet heel erg. Ik ben qua persoonlijkheid flexibel en hou van improviseren. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen maar het idee niet direct verantwoordelijk te hoeven zijn voor een groep lijkt me in ieder geval het eerst jaar helemaal niet zo verkeerd. Bovendien kun je dan zelf ook een beetje " winkelen" om er zo achter te komen welke school bij je past. Als zij-instromer leer je toch niets op deze manier. Ik vraag me af hoe zo iemand dan begeleid wordt. Wel een trieste gang van zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven