Ethisch Medische casus
maandag 6 december 2010 om 19:01
Ik studeer Geneeskunde en moet voor het vak Ethiek een paper schrijven die een casus bespreekt aan de hand van etische modellen. Nu is het probleem een beetje dat het een casus moet zijn die je binnen de huisartsenpraktijk kunt tegenkomen. Dus de grote topics als orgaandonatie, gentherapie etc mag ik niet gebruiken. Iemand die miss een idee heeft, bijv wat ie ooit is tegengekomen/meegemaakt?
maandag 6 december 2010 om 20:36
Wij krijgen nogal eens stokoude mensen die echt op zijn, COPD, DM, nierfunctiestoornisen, infarcten, hartfalen etc etc doorgestuurd naar de hartbewaking of IC.
Omdat ze ineens niet meer aanspreekbaar waren of erg benauwd bijvoorbeeld.
Met gillende sirenes naar het ziekenhuis, waar in eerste instantie alles uit de kast gaat omdat met de patient niet kent.
Vervolgens komt men er dan achter dat deze patient stervende is en dan niet 'fijn' in huiselijke omgeving mag sterven maar op een IC, omringt door monitoren, apparatuur en onbekenden.
Dat vind ik echt mensonterend af en toe.
Ik vind dat de huisarts in een dergelijke situatie niet de ambu moet bellen maar moet overleggen wat wijsheid is en wat goed is voor de patient. En dat is dan vaak morfine geven en voorbereiden op het naderende afscheid.
Want de dood hoort bij het leven.
Je wordt 1 keer geboren en je gaat 1 keer dood, laat dat dan ook goed gebeuren en niet zo.
Dus, ter plekke de diagnose/prognose stellen en het niet op een dergelijke manier doorschuiven naar de volgende instantie waarmee je iemand een goede dood ontneemt.
Eerder nadenken over zinloos handelen dus, al in de thuissituatie. Een taak voor de huisarts in mijn ogen.
Omdat ze ineens niet meer aanspreekbaar waren of erg benauwd bijvoorbeeld.
Met gillende sirenes naar het ziekenhuis, waar in eerste instantie alles uit de kast gaat omdat met de patient niet kent.
Vervolgens komt men er dan achter dat deze patient stervende is en dan niet 'fijn' in huiselijke omgeving mag sterven maar op een IC, omringt door monitoren, apparatuur en onbekenden.
Dat vind ik echt mensonterend af en toe.
Ik vind dat de huisarts in een dergelijke situatie niet de ambu moet bellen maar moet overleggen wat wijsheid is en wat goed is voor de patient. En dat is dan vaak morfine geven en voorbereiden op het naderende afscheid.
Want de dood hoort bij het leven.
Je wordt 1 keer geboren en je gaat 1 keer dood, laat dat dan ook goed gebeuren en niet zo.
Dus, ter plekke de diagnose/prognose stellen en het niet op een dergelijke manier doorschuiven naar de volgende instantie waarmee je iemand een goede dood ontneemt.
Eerder nadenken over zinloos handelen dus, al in de thuissituatie. Een taak voor de huisarts in mijn ogen.
maandag 6 december 2010 om 20:45
quote:sweetcandy schreef op 06 december 2010 @ 20:40:
verstandelijk gehandicapte die een kind wil en bij jou in de praktijk komt, welk advies/hulp ga je geven/bieden?
Dat zijn wel leuke kwesties inderdaad. Ik heb daar ooit eens een etisch betoog over geschreven.
Wat hierin heel duidelijk is, is dat onschendbaarheid van het lichaam een grondrecht is, en een individu autonomie heeft. Je kunt hier dus uitsluitend een ontmoedigingsbeleid toepassen, maar verder niks, de keuze blijft bij de verstandelijk beperkte.
Je zit met heel veel kwesties dus gewoon aan de wet vast.
verstandelijk gehandicapte die een kind wil en bij jou in de praktijk komt, welk advies/hulp ga je geven/bieden?
Dat zijn wel leuke kwesties inderdaad. Ik heb daar ooit eens een etisch betoog over geschreven.
Wat hierin heel duidelijk is, is dat onschendbaarheid van het lichaam een grondrecht is, en een individu autonomie heeft. Je kunt hier dus uitsluitend een ontmoedigingsbeleid toepassen, maar verder niks, de keuze blijft bij de verstandelijk beperkte.
Je zit met heel veel kwesties dus gewoon aan de wet vast.
maandag 6 december 2010 om 22:27
Wow, zoveel reacties had ik niet verwacht.. maar wat max09 idd zegt, heel veel dingen zijn juridisch inderdaad al geregeld. Zo had ik dacht ik een goede casus over een homo met losse seksuele contacten die HIV positief is, en daarna nog herhaaldelijk terug komt met soa's. Maar dat is dus ook al juridisch geregeld. Bovendien zijn er in college al de 'typische' gevallen besproken geworden en moeten we toch echt zelf een nieuwe casus bedenken. En ik ben van mening dat de casus ook echt een groep voorstanders en een groep tegenstanders moet hebben. Niet dat 99% van de mensen hetzelfde er van vinden, dat vind ik niet interessant genoeg. Dus zo makkelijk is het nog niet
Maar heb hier al goede ideeën gekregen, bedankt!