Ethisch Medische casus
maandag 6 december 2010 om 19:01
Ik studeer Geneeskunde en moet voor het vak Ethiek een paper schrijven die een casus bespreekt aan de hand van etische modellen. Nu is het probleem een beetje dat het een casus moet zijn die je binnen de huisartsenpraktijk kunt tegenkomen. Dus de grote topics als orgaandonatie, gentherapie etc mag ik niet gebruiken. Iemand die miss een idee heeft, bijv wat ie ooit is tegengekomen/meegemaakt?
maandag 6 december 2010 om 19:09
Of een huisarts die erachter komt adhv bloedgroep dat de vader van een gezin toch niet de vader is...? En dat de kinderen derhalve ook niet met een bepaalde erfelijke ziekte zijn belast.
Hoe dit te brengen bij het gezin..?
Ps: uit greys anatomy of de co-assistent: goede bron voor zo'n ethische dilemma's denk ik
Hoe dit te brengen bij het gezin..?
Ps: uit greys anatomy of de co-assistent: goede bron voor zo'n ethische dilemma's denk ik
maandag 6 december 2010 om 19:11
maandag 6 december 2010 om 19:15
quote:Tanneketoverhex schreef op 06 december 2010 @ 19:11:
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....NOu, dit lijkt me duidelijk, niks geen ethisch dilemma ofzo gewoon meldpunt kindermishandeling bellen.
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....NOu, dit lijkt me duidelijk, niks geen ethisch dilemma ofzo gewoon meldpunt kindermishandeling bellen.
maandag 6 december 2010 om 19:17