Ethisch Medische casus
maandag 6 december 2010 om 19:01
Ik studeer Geneeskunde en moet voor het vak Ethiek een paper schrijven die een casus bespreekt aan de hand van etische modellen. Nu is het probleem een beetje dat het een casus moet zijn die je binnen de huisartsenpraktijk kunt tegenkomen. Dus de grote topics als orgaandonatie, gentherapie etc mag ik niet gebruiken. Iemand die miss een idee heeft, bijv wat ie ooit is tegengekomen/meegemaakt?
maandag 6 december 2010 om 19:09
Of een huisarts die erachter komt adhv bloedgroep dat de vader van een gezin toch niet de vader is...? En dat de kinderen derhalve ook niet met een bepaalde erfelijke ziekte zijn belast.
Hoe dit te brengen bij het gezin..?
Ps: uit greys anatomy of de co-assistent: goede bron voor zo'n ethische dilemma's denk ik
Hoe dit te brengen bij het gezin..?
Ps: uit greys anatomy of de co-assistent: goede bron voor zo'n ethische dilemma's denk ik
maandag 6 december 2010 om 19:11
maandag 6 december 2010 om 19:15
quote:Tanneketoverhex schreef op 06 december 2010 @ 19:11:
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....NOu, dit lijkt me duidelijk, niks geen ethisch dilemma ofzo gewoon meldpunt kindermishandeling bellen.
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....NOu, dit lijkt me duidelijk, niks geen ethisch dilemma ofzo gewoon meldpunt kindermishandeling bellen.
maandag 6 december 2010 om 19:17
Oude dame die nog op haarzelf woont, kinderen hebben al meerdere keren een gesprek met je gehad (met jou als huisarts dus) omdat ze vinden dat het niet goed gaat met moeder, jij vind eigenlijk dat mevrouw het naar omstandigheden best goed doet, maar kinderen blijven langskomen, starten thuiszorg op, hebben haar financieen inmiddels overgenomen (waardoor mevrouw opeens niet meer het leven kan leiden die ze gewend is). Ook mevrouw geeft aan dat ze de bemoeienissen van haar kinderen vervelend vind, maar dat ze er weinig tegen kan doen omdat ze dreigen anders niet meer langs te komen of haar in een verpleeghuis te stoppen.
maandag 6 december 2010 om 19:23
Ik lees een heleboel juridische dingen, geen ethische dilemma's. Wat je wel en niet mag doorgeven is bijvoorbeeld gewoon geregeld. Een ethisch dilemma is iets heel anders.
je moet even googlen, dan kom je op leuke informatie zoals
ethische dilemma's in de praktijk
Van de AZM website iets over college's met als onderwerpen o.a.
De afzonderlijke colleges
- Prenatale diagnostiek en embryoselectie: mag alles wat kan? (16-3 / G. de Wert)
- Kunstmatige voortplanting: ouderschap in soorten en maten (23-3 / W. Dondorp)
- Voorspellend testen bij kinderen en volwassenen: wegen van kansen en risico’s (30-3 / G. de Wert)
- Screening en do-it-yourself tests: baat het niet dan schaadt het niet? (13-4 / W. Dondorp)
- Euthanasie: nieuwe vragen bij een oud dilemma (20-4 / R. Berghmans)
- Mensverbetering: waar gaan we heen? (27-4 / W. Dondorp)
Ik had destijds ook een casus beschreven (niet voor de huisartsenpraktijk) over een patient waarbij op de operatietafel bleek dat de darmen al totaal waren afgestorven. Die werd dus dichtgemaakt. Maar toen kwam het dilemma: wakker laten worden om te sterven of niet. Indrukwekkend. Zal het nooit meer vergeten.
Denk bij ethische dilemma's vooral aan dingen die door techniek mogelijk zijn geworden maar waarbij je soms vraagtekend kunt zetten. Succes en laat nog eens horen wat je uiteindelijk geschreven hebt? Vind ik leuk om te horen/lezen
je moet even googlen, dan kom je op leuke informatie zoals
ethische dilemma's in de praktijk
Van de AZM website iets over college's met als onderwerpen o.a.
De afzonderlijke colleges
- Prenatale diagnostiek en embryoselectie: mag alles wat kan? (16-3 / G. de Wert)
- Kunstmatige voortplanting: ouderschap in soorten en maten (23-3 / W. Dondorp)
- Voorspellend testen bij kinderen en volwassenen: wegen van kansen en risico’s (30-3 / G. de Wert)
- Screening en do-it-yourself tests: baat het niet dan schaadt het niet? (13-4 / W. Dondorp)
- Euthanasie: nieuwe vragen bij een oud dilemma (20-4 / R. Berghmans)
- Mensverbetering: waar gaan we heen? (27-4 / W. Dondorp)
Ik had destijds ook een casus beschreven (niet voor de huisartsenpraktijk) over een patient waarbij op de operatietafel bleek dat de darmen al totaal waren afgestorven. Die werd dus dichtgemaakt. Maar toen kwam het dilemma: wakker laten worden om te sterven of niet. Indrukwekkend. Zal het nooit meer vergeten.
Denk bij ethische dilemma's vooral aan dingen die door techniek mogelijk zijn geworden maar waarbij je soms vraagtekend kunt zetten. Succes en laat nog eens horen wat je uiteindelijk geschreven hebt? Vind ik leuk om te horen/lezen
maandag 6 december 2010 om 19:25
quote:extrahalo schreef op 06 december 2010 @ 19:16:
[...]
Daarvoor heb je ook een meldcode tegenwoordig, een wettelijke plicht is het niet maar de artsenorganisaties hebben hier wel meldcodes voor, waarbij het hoofddoel is dat er hulp komt waarbij de veiligheid vh kind gegarandeerd is. Meestal is een melding daarin een logische en goede stap, maar je als je denkt als arts dat de veiligheid vh kind in gevaar komt door het te melden en je kunt op andere wijze hulp regelen, kan dat ook bij uitzondering.
Google maar even knmg kindermishandeling en je kunt online casussen doen erover. Zelf ben ik geen expert, weet wel dat het eigenlijk altijd neerkomt op melden en dat je zeer goede redenen moet hebben om dat niet te doen.er is een meldcode maar word zelden gebruikt.
[...]
Daarvoor heb je ook een meldcode tegenwoordig, een wettelijke plicht is het niet maar de artsenorganisaties hebben hier wel meldcodes voor, waarbij het hoofddoel is dat er hulp komt waarbij de veiligheid vh kind gegarandeerd is. Meestal is een melding daarin een logische en goede stap, maar je als je denkt als arts dat de veiligheid vh kind in gevaar komt door het te melden en je kunt op andere wijze hulp regelen, kan dat ook bij uitzondering.
Google maar even knmg kindermishandeling en je kunt online casussen doen erover. Zelf ben ik geen expert, weet wel dat het eigenlijk altijd neerkomt op melden en dat je zeer goede redenen moet hebben om dat niet te doen.er is een meldcode maar word zelden gebruikt.
maandag 6 december 2010 om 19:25
Wat voor de een een ethisch dilemma is, hoeft voor de ander geen ethisch dilemma te zijn.
En voordat iedereen over me heen valt, kindermishandeling is geen ethisch dilemma, dat is een misstand, die hoe dan ook, gemeld moet worden.
Het leuke van dit soort opdrachten (huiswerk ) is, dat JIJ jouw ethisch dilemma beschrijft. Dus, waar heb JIJ moeite mee en waarom ?
Kan zomaar héél anders liggen dan voor mij.
En voordat iedereen over me heen valt, kindermishandeling is geen ethisch dilemma, dat is een misstand, die hoe dan ook, gemeld moet worden.
Het leuke van dit soort opdrachten (huiswerk ) is, dat JIJ jouw ethisch dilemma beschrijft. Dus, waar heb JIJ moeite mee en waarom ?
Kan zomaar héél anders liggen dan voor mij.
maandag 6 december 2010 om 19:27
Ik vraag me eigenlijk af hoe je als huisartsassistente zou moeten melden dat de HA de laatste tijd niet meer functioneert zoals die zou moeten.
Of dat je er achter bent gekomen dat de HA een verslaving heeft die een grote impact heeft op de beslissingen die hij neemt etc. Of dat je hij heel verstrooid is de laatste tijd etc.
Vraag het me gewoon even af, n.a.v. de OP.
Of dat je er achter bent gekomen dat de HA een verslaving heeft die een grote impact heeft op de beslissingen die hij neemt etc. Of dat je hij heel verstrooid is de laatste tijd etc.
Vraag het me gewoon even af, n.a.v. de OP.
maandag 6 december 2010 om 19:35
quote:extrahalo schreef op 06 december 2010 @ 19:30:
[...]
ik denk dat je dan de artsenadvieslijn zou kunnen bellen (die bestaat voor dit soort ethische vraagstukken, krijg je juridisch advies erover ed), zelfs al ben je geen arts maar assistente. Of een vakspecifieke vereniging door doktersassistenten oid.
Ah,dank je!
Vroeg me af wat je dan zou moeten doen, mijn HA was zo oud en heel verstrooid. Gelukkig hield hij niet al te lange tijd daarna ermee op, zijn vrouw was de assistente. Dus nu jaren later zie ik deze OP en moest ineens aan die situatie denken.
[...]
ik denk dat je dan de artsenadvieslijn zou kunnen bellen (die bestaat voor dit soort ethische vraagstukken, krijg je juridisch advies erover ed), zelfs al ben je geen arts maar assistente. Of een vakspecifieke vereniging door doktersassistenten oid.
Ah,dank je!
Vroeg me af wat je dan zou moeten doen, mijn HA was zo oud en heel verstrooid. Gelukkig hield hij niet al te lange tijd daarna ermee op, zijn vrouw was de assistente. Dus nu jaren later zie ik deze OP en moest ineens aan die situatie denken.
maandag 6 december 2010 om 19:46
Wij hadden in het eerste jaar zo'n zelfde soort opdracht. Vrouw had gonorroe in de voorgeschiedenis, man was vreemdgegaan en daarom was ze gescheiden, ze had nu een nieuwe vriend en ze kwam bij de huisarts vanwege branderige keel en pijn bij slikken. Orale candida-infectie bij HIV seropositiviteit was uiteindelijk de diagnose, maar die vrouw wilde zich in eerste instantie niet op HIV laten testen. Ze had destijds (toen ze erachter kwam dat haar man vreemdging) alle SOA-testen laten doen, behalve de HIV. Hoe haal je iemand over om zich dan toch te laten testen, en mág je überhaupt proberen iemand over te halen?
maandag 6 december 2010 om 19:49
Ik kan me nog een uitzending van Zembla herinneren waarin de kinderen van een verstandelijk beperkt stel steeds weggehaald werden omdat ze er niet voor konden zorgen. Ze bleven maar kinderen krijgen omdat ze per se een kind wilden hebben. Het dilemma van de huisarts was dat hij ze graag verplicht anticonceptie wilde toedienen (prikpil o.i.d.), maar dat mag niet.
maandag 6 december 2010 om 20:13
quote:Tanneketoverhex schreef op 06 december 2010 @ 19:11:
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....Wat is hier precies de ethische kwestie van dan? Lijkt me nogal duidelijk, bovendien een plicht.
Kind die met moeder om de haverklap langskomt vanwege kneuzingen, kleine verwondingen, en klap op de vuurpijl, brandwonden op de rug die lijken op uitgedrukte sigarettenpeuken maar wat volgens mama van de open haard komt, houtstukjes die gespat hadden....Wat is hier precies de ethische kwestie van dan? Lijkt me nogal duidelijk, bovendien een plicht.