Werk & Studie alle pijlers

evaluatie gesprek klein bedrijf

14-12-2012 01:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben vooral een meelezer maar wil eens kijken of ik wat goede raad van jullie kan krijgen

Ik werk voor een heel klein bedrijf met 4 mensen, ik ben daar de verantwoordelijke en rapporteer aan directie in het buitenland.

Ik ben de enige die fulltime werkt, mijn collega's werken 2, 3 en 4 dagen. Ik heb volgende week evaluatie gesprekken met mijn collega's.

Een van de collega's heeft thuis 3 kinderen, ze werkt 3 dagen in de week. Ze komt om 9 uur binnen en gaat om 5 uur weg. Ze kijkt nooit in de avond of op de dagen dat ze niet werkt in haar mail. Ze heeft een aantal taken, vorige week was ze ziek en moesten wij haar taken opvangen, dit resulteerde in 1 dag extra werken voor 1 van mijn collega's en overwerken voor mij en een andere collega.

Voor het evaluatiegesprek moest iedereen een aantal formulieren door HR opgesteld invullen, zij geeft zichzelf voor inzet en meedenken/flexibiliteit naar het bedrijf een uitmuntend.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens:

Nu de vraag aan jullie, vinden jullie dat je tegenwoordig van je personeel mag verwachten dat ze in de avond, vrije dagen of weekend nog in hun mail kijken of kijk ik daar anders naar omdat ik dat wel doe en veel verantwoordelijkheid voor het bedrijf voel.

Op het moment dat iemand ziek is vinden jullie dat de manager dat maar op moet lossen of dat je als personeel ook mee moet denken of zelf oplossingen aan moet dragen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en meedenken.
Het evaluatiegesprek hoort te gaan over haar functioneren adhv haar formele taken (functiebeschrijving) en de werk/ontwikkelafspraken die in het vorige gesprek gemaakt zijn. Is er iets afgesproken over flexibiliteit in de zin van overwerken, buiten werktijd bereikbaar zijn en zelf vervanging regelen bij ziekte, dan mag je haar erop aanspreken als ze dat niet doet. Staat er niet zo'n afspraak (op papier), dan kan je haar er niet op beoordelen, hoogstens het voor de komende periode afspreken. Je hoort iemand te beoordelen op de afgesproken werkzaamheden, niet de regels tijdens het spel te veranderen.
Eens met iedereen wat betreft die flexibiliteit vraag naar een voorbeeld en hoe het opgelost wordt met haar ziekteverzuim is echt haar pakkie aan niet.

Ik heb het op mijn werk gehad. Ben langdurig veel afwezig geweest ivm. het ziekbed van mijn man (de kans was groot dat hij snel zou komen te overlijden) en op eigen initiatief keek ik wel regelmatig, in de nacht want overdag echt geen tijd, in mijn werkmail en beantwoorde die. Ik heb hier nooit reactie op gekregen in de vorm van: joh fijn dat je dit doet of juist he doe dat nou niet. Op een gegeven moment kon mijn man ook de nachten niet echt alleen meer zijn dus kon ik mijn mail ook niet meer doen. Kreeg ik me toch op mijn kop! Tja omgekeerde wereld hoor. Heb toen dus ook aangegeven er per direct helemaal mee te kappen.
Volgens mij zijn er 2 verschillende zaken aan de orde

1. zij scoort voor zichzelf een uitmuntend en zo zie jij dat niet.

2. jij vindt het lastig dat ze 3 dagen werkt en daardoor er 4 dagen bijv geen mail wordt gelezen/beantwoord

1. uitmuntend scoor je niet snel. Denk ik. Maar dat geeft niet, is een leuk en goed gesprek waard toch? Zij kan de competenties wel anders inschatten. (zijn die er uberhaupt?) (*)

2. ze heeft toestemming gekregen om 3 dagen te werken en wat ik begrijp doet ze haar werk goed in die 3 dagen. Op zich kan ik me voorstellen dat voor sommige werkzaamheden het lastig is als mail zo lang blijft liggen. Het is dus raadzaam om te kijken of dat echt zo is in dit geval of dat jij dat alleen maar onhandig vindt.

Een afwezigheidswizard kan al helpen voor begrip naar de buitenwereld, of je moet accepteren dat het zo is of haar contract uitbreiden met bijv 2 uur en vragen of ze in haar 4 andere dagen ellke dag de mail leest. Maar alleen als ze het ECHT onwenselijk is als mails blijven liggen.

(*) onze jaargesprekken gaan mbv competenties, passend bij de functie. Die zijn best duidleijk omschreven maar natuurlijk nooit helemaal;) Je kunt scoren tussen een 1 en 5 waarbij een 3 voldoende is. Ik had mezelf bij 1 competentie een 3 en bij een andere een 4 gegeven, mijn baas precies andersom. Leverde een uiterst leuk maar ook verhelderend gesprek op.

Ik zou het haar gewoon laten uitleggen en dan vertellen hoe jij het ziet. Maar wel uitgaan van wat haar wordt verwacht officieel, niet hoe jij het interpreteert.

Ik vind het wel goed van je dat je, na je wat boze of verontwaardigde 1ste post er rustig op terugkomt, beseft dat het misschien wat anders ligt dan je in eerste instantie dacht. Dat is een goed uitgangspunt!
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven