Werk & Studie alle pijlers

Even luchten hoor!

10-09-2012 19:32 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds lange tijd werk ik weer met een collega die aardig de regie over kan nemen. Zo ook vandaag, ik kreeg het verwijt dat ik niet te genieten was omdat de leiding door iemand anders werd genomen en dat ik er maar mee moest dealen. Dit hoorde ik via via. Ik was inderdaad geirriteerd omdat nadat ik vorige week dingen had veranderd, alles weer terug gezet was. Dit is al meerdere keren gebeurt en het houdt niet op.

Er spelen wel meer dingen mee, als niet matchende karakters enzo. Inmiddels ben ik wel op het punt om te stoppen met het werk. Terwijl ik het verder naar mijn zin hebt, maar elke week op zien tegen 1 werkdag vraagt toch wel veel energie.

Ik weet van mijzelf dat ik geen ster ben in dingen aankaarten enzo en dat ik soms dingen ook wel te sterk opneem.. Als er iets wordt gezegd zoals bovenstaande blijft het ook in mijn hoofd malen, moe wordt ik er van!

Iemand tips hoe ik met deze situatie om kan gaan
Wie van jullie 2 is daar "de baas"? Jij of zij?
Je schouders ophalen en de persoon die alles steeds terug zet, hartelijk bedanken voor de noeste arbeid, om het vervolgens weer te zetten zoals jij het wilt.

Passieve agressie noemen ze dat en kan in dit geval uiterst effectief zijn.

Laat je niet kisten.
In principe ik, ik werk de meeste uren. Al eerder is er aangegeven dat ik 'de baas' ben, maar op de 1 of andere manier lukt het me niet om het tot uiting te laten komen.

Ik weet dat ik me niet moet laten kisten, maar soms is dat verdomd moeilijk!
Dan zou ik collega bij de eerstvolgende gelegenheid apart nemen en haar vertellen dat jij de leiding hebt en zij daarmee maar te dealen heeft. En je zou ook kunnen zeggen dat je het niet netjes vindt dat zij achter jouw rug om over je roddelt. Bazige types die eigenijk niets te zeggen hebben, daar moet je gelijk mee afrekenen anders walsen ze over je heen.

Je hoeft overigens niet bang te zijn dat ze je niet aardig meer vindt. Volgens mij vindt ze dat toch al niet. En dat geeft ook helemaal niets. Je komt daar om met haar te werken en niet om vriendjes met haar te zijn. Gewoon voor jezelf opkomen.
Begrijp ik goed dat: jij de baas bent. Jij dingen neerzet, zij ze ongevraagd terugzet, en zij daarmee weg komt, zonder op haar flikker te krijgen?

Zij is slim bezig, jij dom.

Haar kun je niet veranderen, je zelf wel.

Waarom laat jij, als baas (!) haar hiermee weg komen??
quote:Cateautje schreef op 10 september 2012 @ 19:40:

Je schouders ophalen en de persoon die alles steeds terug zet, hartelijk bedanken voor de noeste arbeid, om het vervolgens weer te zetten zoals jij het wilt.

Passieve agressie noemen ze dat en kan in dit geval uiterst effectief zijn.

Laat je niet kisten.Dit dus. Begin met kleine dingetjes, één stap tegelijk. En zeg zo min mogelijk. Leg niets uit. Hoe meer je praat, hoe meer zij er tegenin gaat. Blijf vriendelijk en correct, maar zeg zo min mogelijk. En doe alles wat je doet, met een glimlach. Geen woorden maar daden.
TO, Had je als goed leidinggevende ook van te voren uitgelegd waarom je die dingen wilde verplaatsen en even gecheckt of de rest van de collega's er zo ook mee kon werken?

Of kwam collega op het werk en gebeurde er misschien dit: he wat staan de ... ineens onhandig/vreemd, zal het even terugzetten."

Heb ik namelijk ook wel eens gedaan op mijn werk. Tsja ik moet er mee werken en als niemand zegt dat x voortaan daar staat vanwege y en ik kon 's ochtends binnen dan denk ik dat het met schoonmaak oid te maken heeft.
Sorry hoor, maar passieve agressie vind ik afdalen tot haar niveau. Dan ben je geen haar beter. Ik vind dat zo ontzettend kinderachtig en onprofessioneel.

Als jij de baas bent zorg dan ook gewoon dat je het bent. Vertel haar dat. En zet ze dan alles toch weer anders neer dan geef je haar de opdracht alles weer netjes terug te zetten zoals het stond. Doet ze dat niet kun je haar nog een keer vragen of ze zeker weet dat ze je opdracht wil weigeren. Zo ja, melden bij je leidinggevende en vragen om maatregelen. Tenzij jij zelf de bevoegdheid heb om maatregelen te nemen. Maar ik vermoed dat je coördineert en niet hiërarchisch leidinggevende bent?

Zoals ik al zei, bazige types moet je heel duidelijk tegen zijn en korte metten mee maken anders walsen ze over je heen. En ze lachen en roddelen zich achter je rug een breuk om je. Die dame had voor mij moeten werken...
Uitleggen waarom je het hebt veranderd, en haar het weer op jouw manier neer laten zetten.
quote:leentjedb schreef op 10 september 2012 @ 20:10:

Sorry hoor, maar passieve agressie vind ik afdalen tot haar niveau. Dan ben je geen haar beter. Ik vind dat zo ontzettend kinderachtig en onprofessioneel.

Als jij de baas bent zorg dan ook gewoon dat je het bent. Vertel haar dat. En zet ze dan alles toch weer anders neer dan geef je haar de opdracht alles weer netjes terug te zetten zoals het stond. Doet ze dat niet kun je haar nog een keer vragen of ze zeker weet dat ze je opdracht wil weigeren. Zo ja, melden bij je leidinggevende en vragen om maatregelen. Tenzij jij zelf de bevoegdheid heb om maatregelen te nemen. Maar ik vermoed dat je coördineert en niet hiërarchisch leidinggevende bent?

Zoals ik al zei, bazige types moet je heel duidelijk tegen zijn en korte metten mee maken anders walsen ze over je heen. En ze lachen en roddelen zich achter je rug een breuk om je. Die dame had voor mij moeten werken...Dat kan ze dus niet, daar is ze waarschijnlijk te zacht voor. Wat nu?
Hulp zoeken bij haar eigen leidinggevende, P&O of een training volgen om assertiever te worden enz... Of een andere baan zoeken als ze er echt niet geschikt voor is. Maar zeker niet jezelf verlagen tot het niveau van die ander.

Leidinggeven klinkt altijd leuk en interessant en zo. Maar in feite is het niet meer dan beslissingen nemen waarmee je jezelf meestal niet nomimeert voor de populariteitsprijs. Als je de baas wilt zijn zul je dat moeten accepteren. En er ook mee moeten leren dealen.
Wanneer je niet in staat bent om je niet te laten kisten, dan is het afdalen tot het niveau van de ander, soms het enige wat je kan doen. Waarom jezelf stressen door te zijn wie je niet bent? En wat is afdalen? TO blijft gewoon doen, wat ze moet doen. Het enige wat ze niet doet, is tegen haar collega ingaan. Ik vind dat juist er boven staan. Veel mensen die de baas willen spelen, zijn er alleen maar op uit om een reactie bij de ander los te maken. Dat geeft hun een gevoel van macht. Niet wie de baas mag spelen.
Thnx allemaal voor jullie reacties. Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben niet de direct leidinggevende maar we werken samen, alleen ik meer uur dan haar. Ons leidinggevende heeft aangegeven dat ik 'soort van baas' ben, omdat ik de meeste uren werk en dat zij zich moet 'aanpassen' aan hoe ik doe. Ik probeer het ook in overleg in te doen, maar na een aantal keer flink me neus gestoten te hebben ben ik daar een klein beetje klaar mee. Als we overleggen over iets draait het altijd haar kant op, ook doordat ik dan aan het twijfelen gaat en dan bedenk dat het misschien ook wel zo is. Als ik er dan langer over nadenk ben ik er vaak niet mee eens, maar ik ben dan verbaal niet sterk genoeg om hier tegen in te gaan.

Dat is eigenlijk het grootste probleem, ik zou sterker moeten worden om mijn gedachtengang uit te leggen en mij zelf niet om te laten praten enz.

Wel vind ik het jammer dat ik nu al weer op zie tegen de volgende keer, omdat er altijd wel weer iets is. Maar misschien moet ik dat van me af laten glijden...
Hulp zoeken dat zou ik echt niet doen; als je steun zoekt toon je zwakte.

Als je formeel gezag hebt over de collega dan kan je de spullen gewoon terug laten zetten want die plek is voor jou het handigste. Wel rustig blijven want dan straal je overwicht uit. Dus niet proberen maar doen.

En de handschoen nooit oppakken, er is geen strijd, ze is alleen traag van begrip.
it's a big club and you ain't in it
Het is eerder hier gezegd. Om iemand anders te kunnen veranderen, moet je jezelf veranderen. Blijf niet ronddwalen in de "ja maar". Pak de regie over je eigen leven en doe er iets mee. Of anders moet je erover op houden.
quote:paloma schreef op 10 september 2012 @ 20:53:

Het is eerder hier gezegd. Om iemand anders te kunnen veranderen, moet je jezelf veranderen. Blijf niet ronddwalen in de "ja maar". Pak de regie over je eigen leven en doe er iets mee. Of anders moet je erover op houden.Lijkt me hel op aarde om 8 uur per dag iemand anders te moeten zijn.
quote:Cateautje schreef op 10 september 2012 @ 21:22:

[...]Lijkt me hel op aarde om 8 uur per dag iemand anders te moeten zijn.Lijkt mij een hel op aarde om 8 uur per dag aan iemand te moeten ergeren. TO is eigenlijk een beetje zoals haar collega. Ze willen allebei dat de dingen op hun manier gebeuren. TO is "soort van de baas" en haar collega gooit haar kont tegen de krib. In plaats van samen te werken, gaan ze een tweestrijd aan. Ik zeg niet dat TO als mens moet veranderen. Ze moet het alleen wat ze wil op een andere manier voor elkaar zien te krijgen. Het is de toon die de muziek maakt.
Quote;

"Thnx allemaal voor jullie reacties. Ik ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben niet de direct leidinggevende maar we werken samen, alleen ik meer uur dan haar. Ons leidinggevende heeft aangegeven dat ik 'soort van baas' ben, omdat ik de meeste uren werk en dat zij zich moet 'aanpassen' aan hoe ik doe. Ik probeer het ook in overleg in te doen, maar na een aantal keer flink me neus gestoten te hebben ben ik daar een klein beetje klaar mee."

Een collega die ook "baas' is werkt zelden.

Je leidinggevende moet gewoon haar verantwoording nemen en de koers bepalen.

Zij krijgt er waarschijnlijk ook extra voor betaald om leidinggevende te zijn en zij verkeert ook in een sterkere positie.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:sound-wave schreef op 10 september 2012 @ 20:45:

Ons leidinggevende heeft aangegeven dat ik 'soort van baas' ben, omdat ik de meeste uren werk en dat zij zich moet 'aanpassen' aan hoe ik doe. weet jouw collega ook, dat jullie leidinggevende jou tot baas heeft bestempeld? en wat de gevolgen zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven