Werk & Studie alle pijlers

Even stoom afblazen

29-06-2011 13:10 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff, even uitrazen hoor. Leidinggevende is ziek en ik moest haar dus bij de directie afmelden voor een overleg wat vanochtend gepland stond. Netjes gedaan en kort toegelicht wat er aan de hand was. Krijg ik net een behoorlijk pinnige mail waarin leidinggevende me te verstaan geeft dat ik haar ziek zijn niet met collega's dien te bespreken. Alleen mijn andere collega en ik weten wat ze heeft en voor alle anderen is ze gewoon ziek... Terwijl onder de mail een doorgestuurde mail aan een andere collega hangt waarin ze vertelt aan die persoon wat ze heeft!
Ze had de directieleden kunnen doorverwijzen naar leidinggevende zelf, om te vertellen wat ze heeft. Niet netjes.

En of het nu iets onschuldigs is of niet, dan nog is het niet aan haar.
Ritmeester, de storm is alweer gaan liggen hoor. Op het moment dat de mail binnenkwam kwam het alleen even aan (trek me zulk soort dingen altijd nogal aan) temeer omdat ik (en ook m'n andere collega) de hele ochtend al via de mail wordt gebombardeerd met allerlei opdrachten die nu ineens allemaal per direct met spoed gedaan moeten worden terwijl de meeste dingen al weken bij leidinggevende lagen te wachten tot ze er wat mee zou doen.
Waarschijnlijk is je leidinggevende ook een beetje gestresst met een lijst vol dingen die door haar gedaan moeten worden en een overleg dat op het laatste nippertje moest worden afgezegd, terwijl ze ziek is?
quote:Mieomij schreef op 29 juni 2011 @ 13:29:

Ik vind dat je in ritmeesters wereld wel rare situaties krijgt.

"Collega X kan niet bij het overleg zijn, want hij is ziek."

"O jee, wat is er dan aan de hand?"

"Daar kan ik geen toelichting op geven, daar heb ik namelijk niet expliciete toestemming van hem voor gekregen..."

"Maar X moet wel bij het overleg zijn. Kunnen we dat dan het beste naar morgen verplaatsen, of naar volgende week, of is het zo ernstig dat hij nooit mee terugkomt op het werk, moeten we een kaart sturen, of een fruitmand, of is dat overdreven, moeten we hem bellen, of zit hij daar nu juist niet op te wachten?"Welnee. In mijn wereld had de leidinggevende van TO zichzelf afgemeld.
Volgens mij is het heel simpel. Als jij het volgens haar niet goed gedaan heeft dan belt ze de volgende keer zelf haar eigen leidinggevende maar en geeft ze op de vraag "wat heb je dan?" zelf maar als antwoord "dat is privé." Ik denk niet dat haar leidinggevende dat afdoende zal vinden.

Wat een onzin zeg zo'n mail van je collega. Als het toch niet zo spannend is dan kan je dat toch gewoon zeggen.

Kan alleen maar concluderen dat ze PMS heeft als je zo onnozel reageerd op zoiets.
quote:anjertje schreef op 29 juni 2011 @ 13:19:

Er werd mij door het betreffende directielid en tevens leidinggevende van mijn leidinggevende expliciet gevraagd wat de reden van het ziekzijn was dus heb ik dat kort toegelicht. Leidinggevende heeft zowel tegen mij als mijn andere collega niet aangegeven dat het "geheim" moest blijven.

Idd gevalletje miscommunicatie..

Ze had kunnen verwachten dat de reden aan jou gevraagd zou worden.. Ik kan me voorstellen dat je ook niet tegen een directielid zegt "Uh sorry maar ik weet niet of ik dat wel mag zeggen" als daar geen specifieke indicatie voor was..
quote:anjertje schreef op 29 juni 2011 @ 13:27:

Ik kan hier natuurlijk niet vertellen wat er aan de hand is maar het is in ieder geval iets onschuldigs en de meesten hier onder ons zullen het ook wel eens gehad hebben. Ik in ieder geval wel en met een kleine week was ik weer helemaal okay.

Mmmm... nou ben ik aan allerlei genante dingen aan het denken:

Luizen, aambeien, een kater kan het niet zijn, want da's met een dagje over.
Nike, het is ook niks genants hoor gewoon een algemeen ziektebeeld en met een paar paracetamolletjes en wat rust kom je er meestal wel overheen.
quote:anjertje schreef op 29 juni 2011 @ 13:48:

Nike, het is ook niks genants hoor gewoon een algemeen ziektebeeld en met een paar paracetamolletjes en wat rust kom je er meestal wel overheen.Nou, dan moet ze helemaal niet zeuren! En volgende keer dan gaat ze zich idd maar lekker zelf afmelden.
quote:anjertje schreef op 29 juni 2011 @ 13:27:

Ik kan hier natuurlijk niet vertellen wat er aan de hand is maar het is in ieder geval iets onschuldigs en de meesten hier onder ons zullen het ook wel eens gehad hebben. Ik in ieder geval wel en met een kleine week was ik weer helemaal okay.Chlamydia ?
quote:nike schreef op 29 juni 2011 @ 13:51:

[...]

Nou, dan moet ze helemaal niet zeuren! En volgende keer dan gaat ze zich idd maar lekker zelf afmelden.Hey Nike, hoe kom jij aan een nieuwe ava ? Leer mij dat trucje ook eens? Sinds ik een nieuwe nick heb erger ik me kapot aan dat grijze vlakkie..
quote:Star schreef op 29 juni 2011 @ 13:31:

[...]

Dat hoeft ze m.i. ook helemaal niet te doen, zeggen dat het geheim moet blijven.

Ik zou het ook niet fijn vinden als mijn hele kantoor zou weten dat ik spetterpoep heb en mijn wc-pot in stukken heb gebroken.

Dat noem je dan buikgriep. :-)

Ik vind het ook niet raar dat er gevraagd wordt wat iemand heeft en dat je daar normaal op antwoordt. Een griepje is toch een hele andere tijdsspanne en reden dan ziek wegens overspannenheid enz.

Bij raar gedoe van geheimhouden krijg je alleen maar geruchten. De leidinggevende zit zelf ook fout door het aan sommigen wel te vertellen.
Ik zou het zeker nog een keer met haar bespreken.

Je kunt dan aangeven dat je altijd vertrouwelijk omgaat met ziekmeldingen, maar dat je de vraag van een directielid (en dus ook jullie beider leidinggevende) naar de reden van de ziekmelding kort en zakelijk hebt beantwoord.

En dat je dat de volgende keer dus niet meer zult doen, maar dat je dan bij dit directielid zult aangeven dat jullie samen de afspraak gemaakt hebben dat jij daar geen mededelingen over doet i.v.m. privacy.

Het lijkt mij onzin, en erg geheimzinnig allemaal, maar als zij dit zo wil, dan moet ze dat zelf weten.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:perseph0ne schreef op 29 juni 2011 @ 13:53:

[...]

Hey Nike, hoe kom jij aan een nieuwe ava ? Leer mij dat trucje ook eens? Sinds ik een nieuwe nick heb erger ik me kapot aan dat grijze vlakkie..

Eerst een plaatje opzoeken dat je wil en opslaan op je computer. Dan naar Mijn Viva, Profiel Wijzigen. Dan naar Portret toevoegen, op Bladeren klikken en dan moet het lukken volgens mij.

En dan eerst uit en inloggen voordat je het plaatje kan zien. Maar ik hoorde dat er een bug was. Succes!
Kijk ik kan me voorstellen dat ze wat pissig is, wanneer ze bijv. een schimmelinfectie heeft en jij dat aan de baas doorgeeft
Thanks, maar dat werkt dus idd niet bij mij ..

"Daar kan ik geen toelichting op geven, daar heb ik namelijk niet expliciete toestemming van hem voor gekregen..."

"Maar X moet wel bij het overleg zijn. Kunnen we dat dan het beste naar morgen verplaatsen, of naar volgende week, of is het zo ernstig dat hij nooit mee terugkomt op het werk, moeten we een kaart sturen, of een fruitmand, of is dat overdreven, moeten we hem bellen, of zit hij daar nu juist niet op te wachten?"Gewoon 'ik weet het niet' had ook volstaan hoor.....
quote:Lucifer1983 schreef op 29 juni 2011 @ 14:11:

Kijk ik kan me voorstellen dat ze wat pissig is, wanneer ze bijv. een schimmelinfectie heeft en jij dat aan de baas doorgeeft

Of "wat heeft ze dan?", antwoord: "teveel gedronken."

Maar he, voor een griepje doe je toch niet zo moeilijk.
je hoeft je toch niet in allerlei bochten te wringen? Ik zou gewoon zeggen dat de zieke mij verzocht heeft haar ziek te melden, maar geen mededeling heeft gedaan wat ze mankeert
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

"Maar X moet wel bij het overleg zijn. Kunnen we dat dan het beste naar morgen verplaatsen, of naar volgende week, of is het zo ernstig dat hij nooit mee terugkomt op het werk, moeten we een kaart sturen, of een fruitmand, of is dat overdreven, moeten we hem bellen, of zit hij daar nu juist niet op te wachten?"

Helemaal mee eens...

Het is niet zo dat TO aan het roddelen was ofzo. Ze heeft gewoon een normaal antwoord gegeven op een normale vraag van de leidinggevende van haar leidinggevende. Het is niet zo ze bij het koffie-apparaat in geuren en kleuren heeft verteld dat haar baas aan de schijterij is of zoiets.
quote:Thekla schreef op 29 juni 2011 @ 14:24:

[...]

Maar he, voor een griepje doe je toch niet zo moeilijk.Precies.
Als ik afspraken afzeg wegens ziekte vermeld ik meestal ook niet wat er aan de hand is, hooguit "griep". Bij relaties waarmee we een persoonlijkere band hebben wordt er vaak wel een uitleg gegeven, maar ook die zitten echt niet te wachten op een uitgebreide beschrijving van wat er allemaal uitkomt op het toilet. Meestal vragen mensen het ook alleen uit beleefdheid, niet uit echte interesse. En tja, soms krijg je dan voor een dag diarree een bloemetje of een fruitmand toegestuurd, terwijl dat helemaal niet nodig was geweest.

In zekere zin vind ik dus dat je inderdaad te ver bent gegaan, in het vervolg is het dus verstandig om even te vragen wat voor uitleg je moet geven als er gevraagd wordt wat er aan de hand is. Meest makkelijke antwoord blijft toch altijd: "Griep, tja, het heerst he?" Want het heerst namelijk altijd wel.
De meningen over mijn handelen zijn nogal verdeeld hier lees ik en ikzelf ben er ook nog niet helemaal uit. Aan de ene kant denk ik okay leidinggevende heeft gelijk, het is niet aan mij om nader in te gaan op de reden van het ziek zijn. Aan de andere kant, het was wel een directielid die er expliciet naar vroeg en om dan te zeggen sorry ik weet het niet of iets dergelijks...

Maar goed, ik heb maar even een kort sorrymailtje gestuurd naar leidinggevende met een uitleg over het waarom, is dat nu hopelijk ook weer uit de wereld.
quote:perseph0ne schreef op 29 juni 2011 @ 14:21:

Thanks, maar dat werkt dus idd niet bij mij ..Hè, jammer! Ik was al aan het bedenken of ik wist wie je was.
Ik kan me wel voorstellen dat je het gezegd hebt. Gewoon omdat je er helemaal niet bij stil stond op dat moment, dat dat een probleem zou worden. Je geeft gewoon netjes antwoord op een vraag.

Natuurlijk, de mensen die zeggen dat je het niet had moeten zeggen hebben op zich wel gelijk. Maar ik vind haar reactie nogal overdreven, en kan me voorstellen dat dat niet zo leuk overkomt.

Ze doet het met zo'n reactie net overkomen alsof je het expres gedaan hebt of hebt zitten roddelen. En daar is geen sprake van.

In ieder geval zul je de volgende keer/keren wel op je hoede zijn. Weer iets geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven