Werk & Studie alle pijlers

Feedback sollicitatiebrief stage?

19-03-2013 19:47 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva'ers,

Wie wil mij helpen?

Ik ben momenteel druk aan het solliciteren voor een afstudeerstage. Omdat ik al jaren 'droom' van een bepaalde stage (bij een bepaalde instelling) roep ik nu jullie hulp in.... Willen jullie mij feedback geven op onderstaande brief?

Dan heb ik nog een paar vragen:

- Zouden jullie een foto toevoegen aan je CV? Ik ben al een aantal keer op open dagen e.d. geweest waar ik enthousiast heb gesproken met een aantal medewerkers die ook nauw betrokken zijn bij de sollicitatieprocedure... vandaar dat herkenning wellicht in mijn voordeel kan werken.

- Is het voldoende de betreffende stageperiode/stagedagen in de begeleidende mail te benoemen? De brief is al zo lang...

Alvast heel erg bedankt!

Hier de brief (die uiteraard hier en daar wat aangepast is).

Plaats, 19 maart 2013

Betreft: Sollicitatie afstudeerstage -naam organisatie-

Dagbehandeling en/of dag- en nachtbehandeling.

Geachte heer/mevrouw,

Al zeven jaar, vanaf het moment dat ik bewust ging werken met kinderen, kom ik bijna dagelijks langs -naam organisatie- en denk ik ‘’daar wil ik stage lopen!’’. De dag van de zorg, de stagemarkt en een aantal gesprekken met medewerkers van -naam instelling- hebben dit gevoel alleen maar versterkt en nu is het zo ver: ik mag eindelijk solliciteren!

Mijn naam is Gsleutel en ik ben derdejaars pedagogiek student aan de -naam hogeschool-. In 2010 heb ik de opleiding -naam relevante MBO opleiding- afgerond aan het -naam roc-. Tijdens deze opleiding heb ik als stagiaire en later als werknemer met veel plezier gewerkt met groepen kinderen van 0 tot 12 jaar. Deze kinderen hadden veelal een ‘normale’ ontwikkeling en de thuissituaties waren vaak veilig en ondersteunend te noemen. Ik heb veel affiniteit met het werken met jonge kinderen, maar binnen de reguliere kinderopvang vond ik onvoldoende uitdaging en dit heeft mij doen besluiten de opleiding pedagogiek te gaan volgen. Al sinds het begin van deze opleiding spreekt vooral de complexere problematiek mij aan. In het tweede leerjaar heb ik stage gelopen als coach binnen een gezin waar sprake was van complexe problematiek. Ontwikkelingsproblemen bij de kinderen, sociaal-emotionele en medische problemen bij de ouders en veel agressie en onmacht. Momenteel loop ik stage binnen een organisatie voor diagnostiek en behandeling, waar ik vanuit een ondersteunde rol ervaring op doe in het werken met kinderen met verschillende gedrags- en ontwikkelingsproblemen.

Ik zou mijn praktijkervaring en mijn behoefte aan meer uitdaging en diepgang graag willen combineren in een stage binnen de dagbehandeling of de dag- en nachtbehandeling van -naam organisatie-.

Binnen de dagbehandeling spreekt vooral de groep ‘-naam groep-’ mij aan, omdat dit een groep is met jonge kinderen waar emotionele problematiek en het bieden van een geordend opvoedingsklimaat centraal staat. Hier hoop ik de verdieping te vinden die ik miste in mijn werk in de reguliere kinderopvang. Ook stage lopen op de groep ‘-naam groep-’ of ‘-naam groep-’ lijkt mij erg interessant. Binnen de dag- en nachtbehandeling gaat mijn voorkeur uit naar de groep ‘-naam groep-’, omdat hier hoofdzakelijk de jongste kinderen wonen. Wat mij aanspreekt aan de dag- en nachtbehandeling is dat je als begeleider op deze groepen probeert een goede balans te vinden tussen een zo normaal mogelijk dagritme en de behandeling van de (vaak uiteenlopende) problematieken.

Graag zou ik, samen met collega’s en andere betrokkenen, mijn best doen de juiste begeleiding te bieden en daarmee rust en stabiliteit te creëren voor deze kinderen.

Zoals u heeft kunnen lezen ligt mijn hart bij het werken met jonge kinderen.

In deze, maar ook in mijn vorige opleiding, heb ik altijd gezocht naar een combinatie van groepswerk en een individuele aanpak (gericht op individuele talenten, uitdagingen en hulpvragen van de kinderen), dit denk ik bij -naam organisatie- te hebben gevonden.

Ik hoop met deze brief uw interesse te hebben gewekt en zou mijn motivatie en curriculum vitae graag toelichten in een persoonlijk gesprek.

Met vriendelijke groeten,

GSleutel

Bijlage: Curriculum Vitae
Ik vind de brief erg lang.
Kun je bijvoorbeeld de tweede helft van de tweede alinea niet in je cv kwijt?
Eens met Olivia.

Ik zou vooral het stuk over jouw voorkeuren voor groepen flink inperken. Je mag blij zijn als je überhaupt een stageplek kunt vinden, dus kieskeurig zijn kan verkeerd vallen.
Als je al met mensen hebt gesproken, zou ik daaraan refereren.

Verder 1 alinea schrappen (voor het overzicht en omdat de brief erg lang is).
Je hebt een pakkende en enthousiaste opening van de brief, houden zo!

Wel is inderdaad de brief te lang, ik ben met gestopt met verder lezen na de tweede alinea. Houd de brief bij maximaal 1 A4 en kortere alinea's.

Succes!!
Je kan ook schrijven dat je een brede interesse hebt wat de afdelingen betreft. Dan laat je je voorkeur even in het midden. Dat komt wel als je op gesprek mag komen.

Gegevens over wanneer je stage zou moeten lopen kan wel in je cv.

Heb je ook referenties? Dat kun je ook in je cv aangeven. Niet gelijk met naam en telefoonnummer maar wel dat je ze hebt. En overleg met degene die je referentie geeft wat hij of zij gaat zeggen. Voorkauwen kun je het niet maar een beetje sturen in de richting die jij wilt wel.
Te lang en daardoor onoverzichtelijk. Goed dat je zo enthousiast bent, maar al die toelichtingen van 'en toen deed ik dat en daarom vind ik dit leuk en nu wil ik graag...' bewaar je beter voor een gesprek.

Pik er een of twee dingen uit die echt belangrijk zijn.
Bedankt voor de snelle reacties!

Over de 'kieskeurigheid': zij hebben als organisatie gevraagd zo gericht mogelijk te solliciteren en daarbij te benoemen waaròm je die keuze maakt... (''hoe beter wij weten wat je precies wil, hoe beter we je kunnen plaatsen'').

@Ginevra: ik vind het inderdaad lastig te bepalen hoeveel toelichting 'bruikbaar' is. Ik lees bijvoorbeeld ook vaak dat 'loze begrippen' (''het werken met kinderen spreekt mij erg aan'') niks zijn zonder toelichting.

Ik hoorde van een studiegenoot dat zij (na een gesprek) voor deze stage was afgewezen omdat het voor hen onduidelijk was ''wat ze eigenlijk wilde komen doen/leren''... Dit is dus ook nog iets dat ik in mijn achterhoofd heb.

Jullie merken het al... Ik vind het lastig :-)

Eerst even eten (ja, nu nog) en dan ga ik eens proberen jullie adviezen toe te passen.
Nog even toelichting:

Wat ik met het refereren aan de medewerkers, is hun naam noemen, niet gesproken met medewerkers van ...
Veel te lang. De lezer haakt af een vraagt zich af of ze in het dagelijks leven ook zo lang van stof is...
quote:spooky101 schreef op 19 maart 2013 @ 20:26:

Veel te lang. De lezer haakt af een vraagt zich af of ze in het dagelijks leven ook zo lang van stof is...Toevallig ook tips hoe ik het korter zou kunnen maken?
Het is "Met vriendelijke groet" en niet "Met vriendelijke groeten"

Verder zou ik hem een stuk inkorten, hij is inderdaad te lang. Laat sommige dingen gewoon voor in je CV.
Geachte heer/mevrouw,

Al zeven jaar, vanaf het moment dat ik bewust ging werken met kinderen, kom ik bijna dagelijks langs -naam organisatie- en denk ik ‘’daar wil ik stage lopen!’’. De dag van de zorg, de stagemarkt en een aantal gesprekken met medewerkers van -naam instelling- hebben dit gevoel alleen maar versterkt en nu is het zo ver: ik mag eindelijk solliciteren!

Mijn naam is Gsleutel en ik ben derdejaars pedagogiek student aan de -naam hogeschool-. In 2010 heb ik de opleiding -naam relevante MBO opleiding- afgerond aan het -naam roc-. Tijdens deze opleiding heb ik als stagiaire en later als werknemer met veel plezier gewerkt met groepen kinderen van 0 tot 12 jaar. Deze kinderen hadden veelal een ‘normale’ ontwikkeling en de thuissituaties waren vaak veilig en ondersteunend te noemen. Ik heb veel affiniteit met het werken met jonge kinderen, maar binnen de reguliere kinderopvang vond ik onvoldoende uitdaging en dit heeft mij doen besluiten de opleiding pedagogiek te gaan volgen. Al sinds het begin van deze opleiding spreekt vooral de complexere problematiek mij aan. In het tweede leerjaar heb ik stage gelopen als coach binnen een gezin waar sprake was van complexe problematiek. Ontwikkelingsproblemen bij de kinderen, sociaal-emotionele en medische problemen bij de ouders en veel agressie en onmacht. Momenteel loop ik stage binnen een organisatie voor diagnostiek en behandeling, waar ik vanuit een ondersteunde rol ervaring op doe in het werken met kinderen met verschillende gedrags- en ontwikkelingsproblemen.

Ik zou mijn praktijkervaring en mijn behoefte aan meer uitdaging en diepgang graag willen combineren in een stage binnen de dagbehandeling of de dag- en nachtbehandeling van -naam organisatie-.

Binnen uw organisatie (korte inleidende zin maken om vorige lange zin te vervangen) ........ spreekt vooral de groep ‘-naam groep-’ mij aan, omdat dit een groep is met jonge kinderen waar emotionele problematiek en het bieden van een geordend opvoedingsklimaat centraal staat. Hier hoop ik de verdieping te vinden die ik miste in mijn werk in de reguliere kinderopvang. Ook stage lopen op de groep ‘-naam groep-’ of ‘-naam groep-’ lijkt mij erg interessant. Binnen de dag- en nachtbehandeling gaat mijn voorkeur uit naar de groep ‘-naam groep-’, omdat hier hoofdzakelijk de jongste kinderen wonen. Wat mij aanspreekt aan de dag- en nachtbehandeling is dat je als begeleider op deze groepen probeert een goede balans te vinden tussen een zo normaal mogelijk dagritme en de behandeling van de (vaak uiteenlopende) problematieken.

Graag zou ik, samen met collega’s en andere betrokkenen, mijn best doen de juiste begeleiding te bieden en daarmee rust en stabiliteit te creëren voor deze kinderen.

Zoals u heeft kunnen lezen ligt mijn hart bij het werken met jonge kinderen.

In deze, maar ook in mijn vorige opleiding, heb ik heb altijd gezocht naar een combinatie van groepswerk en een individuele aanpak (gericht op individuele talenten, uitdagingen en hulpvragen van de kinderen), dit denk ik bij -naam organisatie- te hebben gevonden.

Ik hoop met deze brief uw interesse te hebben gewekt en zou mijn motivatie en curriculum vitae graag toelichten in een persoonlijk gesprek.

Ik heb even snel wat gestreept, nu loopt de brief natuurlijk niet meer zo goed, maar het was ook niet mijn bedoeling om meteen een perfecte brief te knutselen. De doorgestreepte dingen zijn in mijn ogen onnodig uitgebreid. Constructies als: "dit heeft mij doen besluiten .... te gaan volgen" kun je ook allemaal actiever en korter formuleren.
Ik vind het een lange maar wel een hele mooie brief. Zoals velen hier zeggen is ie te lang, maar als je een deel in je cv zet is probleem opgelost.

Succes :-)
@borderwalk.. Ziet er goed uit
Met mijn bord op schoot ben ik jullie reacties aan het lezen... Super!

Thanks Borderwalk voor de concrete veranderingen. Fijn!

Ik heb alvast mijn CV iets uitgebreider gemaakt (maar ook daar geprobeerd mijn werkzaamheden in max. 2 á 3 zinnen te beschrijven. In eerste instantie had ik het stuk over mijn stage-ervaringen er niet in staan, maar omdat het wel relevant is voor de werkzaamheden bij deze stage heb ik ze er toch maar in gezet.

Ik heb (wellicht onterecht) het idee dat er bij een sollicitatie voor een stage niet zo gekeken wordt naar het CV, omdat eerdere stages vaak toch geen werkzaamheden zijn die direct aansluiten. Maar misschien vergis ik me daar in...

Is het slim om mijn CV in hetzelfde document te zetten? Dus op pagina 1 de brief en op pagina 2 het CV...
Ik zou je aannemen als stagiaire!

Alleen zou ik het niet hebben over een 'normale' ontwikkeling, ik werk zelf met kinderen met een beperking en vind dat altijd heel kinderlijk en negatief overkomen t.o.v. kinderen met een verstoorde ontwikkeling.
Nog een paar tips:

Als je dingen naar je cv gaat verplaatsen, doe dat dan met bullits, dan houd je het kort.

Voor het herschrijven van de tekst: vermijd lijdende constructies en schrijf actief. Scheelt een hoop woorden en je komt ook enthousiaster en energieker over.
Losse brief en los cv. Cv wel nummeren!
De brief is nu als volgt:

Plaats, 19 maart 2013

Betreft: Sollicitatie afstudeerstage -organisatie-

Dagbehandeling Jeugdzorg en/of dag- en nachtbehandeling Jeugdzorg.

Geachte heer/mevrouw,

Al zeven jaar, vanaf het moment dat ik bewust ging werken met kinderen, kom ik bijna dagelijks langs -organisatie- en denk ik ‘’daar wil ik stage lopen!’’. De dag van de zorg, de stagemarkt en een aantal gesprekken met medewerkers van Kompaan en de Bocht hebben dit gevoel alleen maar versterkt en nu is het zo ver: ik mag eindelijk solliciteren!

Mijn naam is Gsleutel en ik ben derdejaars pedagogiek student aan de .... In 2010 heb ik de opleiding Pedagogisch Werker Kinderopvang afgerond aan het .... . Ik heb veel affiniteit met het werken met jonge kinderen, maar binnen de reguliere kinderopvang vond ik onvoldoende uitdaging en dit heeft mij doen besluiten de opleiding pedagogiek te gaan volgen. Al sinds het begin van deze opleiding spreekt de complexere problematiek mij aan. Momenteel loop ik stage binnen een organisatie voor diagnostiek en behandeling, waar ik ervaring op doe in het werken met kinderen met verschillende gedrags- en ontwikkelingsproblemen. In deze en vorige stages is gebleken dat mijn zelfstandige werkhouding en het 'stevig in mijn schoenen staan' een pré is in het werken met deze (soms heftige) doelgroep.

Binnen de dagbehandeling spreekt vooral de groep ‘.....’ mij aan, omdat dit een groep is met jonge kinderen waar emotionele problematiek en het bieden van een geordend opvoedingsklimaat centraal staat. Hier hoop ik de verdieping te vinden die ik miste in mijn werk in de reguliere kinderopvang. Ook stage lopen op de groep ‘.....’ of ‘.....’ lijkt mij erg interessant. Binnen de dag- en nachtbehandeling gaat mijn voorkeur uit naar de groep ‘......’, omdat hier hoofdzakelijk de jongste kinderen wonen. Wat mij aanspreekt aan de dag- en nachtbehandeling is dat je als begeleider probeert een goede balans te vinden tussen een zo normaal mogelijk dagritme en de behandeling van de (vaak uiteenlopende) problematieken die spelen in deze groep(en).

Ik ben op zoek naar een combinatie van groepswerk en een individuele aanpak (gericht op individuele talenten, uitdagingen en hulpvragen van de kinderen) en dit denk ik bij -organisatie- te hebben gevonden.

Met vriendelijke groet,

GSleutel

Bijlage: Curriculum Vitae
Wat denken jullie van een pasfoto in het CV? Doen omdat ze je anders toch wel gaan googlen (weinig te vinden over mij) of juist niet doen omdat ze je 'afrekenen' op je uiterlijk...
Wat ik mis is wat je wilt leren in je stage, welke doelen heb je? Ook lees ik weinig over wie jij bent, welke kwaliteiten heb je? Waarom moet dit bedrijf jou hebben? En dan kijken ze veel meer naar je persoonlijkheid dan naar je ervaring. Succes!
quote:samova schreef op 19 maart 2013 @ 22:22:

Wat ik mis is wat je wilt leren in je stage, welke doelen heb je? Ook lees ik weinig over wie jij bent, welke kwaliteiten heb je? Waarom moet dit bedrijf jou hebben? En dan kijken ze veel meer naar je persoonlijkheid dan naar je ervaring. Succes!

Klopt... Ik vind het ook lastig om deze dingen te beschrijven in een brief merk ik. Omdat het al snel verkeerd (te negatief, onduidelijk of juist overdreven) opgevat kan worden. Ook vind ik het lastig omdat het al snel een nietszeggende 'opsomming' kan worden...

Ook zou ik dan dingen in deze brief moeten schrappen omdat het anders weer te lang is.

Moeilijk hoor... Ik ga er nog even naar kijken
Nu val je een beetje in herhaling, wel spreekt je enthousiasme uit de brief. Wat je misschien helpt is om meer toe te lichten.

Je schrijft bijvoorbeeld 'een geordend opvoedingsklimaat spreekt me aan', daar kun je dan bv aan toe voegen dat jij iemand bent die gestructureerd werkt en dat die stijl van werken bij je past.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven