Filosofie studeren
woensdag 13 juli 2011 om 13:20
Ik ben op zoek naar ervaringen van filosofiestudenten (bij voorkeur UvA). Hoe bevalt de studie je? Studeer je voltijd of deeltijd? Besteed je veel tijd aan je studie, ervaar je het als zwaar? Hoe is de begeleiding? Veel contacturen of juist weinig? Dit niet voor mijzelf maar voor iemand in mijn zeer nabije omgeving die het plan heeft opgevat om filosofie (misschien in deeltijd) te gaan studeren. Ik heb zo mijn redenen om dit niet zo'n goed idee te vinden en de persoon in kwestie heeft mij om advies gevraagd. Uiteraard is het de keuze van deze persoon zelf en ik heb mijn twijfels bij dit plan ook nog niet gedeeld. Eigenlijk wil ik me ook helemaal niet bemoeien met deze keuze, maar degene om wie het gaat staat momenteel niet heel stevig in de schoentjes en vraagt veel bevestiging... Ik weet ook heel weinig over de studie, dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. Dan weet ik tenminste iets beter waar we het over hebben.
Heel erg bedankt voor jullie input!
Heel erg bedankt voor jullie input!
woensdag 13 juli 2011 om 13:47
woensdag 13 juli 2011 om 14:03
Het lijkt mij ook een vage studie en niet iets met een duidelijk toekomstbeeld. Wat deze persoon juist wel nodig heeft, vind ik. Maar misschien is dat onwetendheid en kan een (ex-)filosofiestudent mij beter uitleggen wat je ermee kunt.
Het is overigens onduidelijk wat het doel is van deze studie, volgens mij is er geen concreet plan. Deze persoon heeft al jaren gestudeerd (verschillende studies) maar niets afgemaakt door allerlei omstandigheden ook wel. Heeft wel altijd interesse gehad in filosofie. Is van mening dat het vooral belangrijk is om een studie af te ronden, maakt niet zoveel uit welke studie, en dat deze studie de meeste kans van slagen heeft omdat er al langer interesse is in het onderwerp filosofie. Tsja... Ik vind het nogal lastig om erop te reageren.
Het is overigens onduidelijk wat het doel is van deze studie, volgens mij is er geen concreet plan. Deze persoon heeft al jaren gestudeerd (verschillende studies) maar niets afgemaakt door allerlei omstandigheden ook wel. Heeft wel altijd interesse gehad in filosofie. Is van mening dat het vooral belangrijk is om een studie af te ronden, maakt niet zoveel uit welke studie, en dat deze studie de meeste kans van slagen heeft omdat er al langer interesse is in het onderwerp filosofie. Tsja... Ik vind het nogal lastig om erop te reageren.
woensdag 13 juli 2011 om 14:11
Ik vind de VU een veel betere filosofie-studie aanbieden dan de UvA. Ik ben met filosofie gestopt omdat het me niet concreet/praktisch genoeg was.Ik heb door de studie wel ontdekt wat ik echt wil, heb er nog steeds heel erg veel aan en ben heel blij dat ik die achtergrond heb.
Je moet zitvlees kweken. Veel zelf thuis bestuderen niet veel contacturen. Er zijn vele soorten filosofie, de een vrij zweverig de ander bijna natuurkundig. Het is absoluut geen makkelijke studie. Het is een studie die denk ik beter past bij zelfstandige mensen die zelf een studieplan kunnen opzetten en dergelijke dan bij een wat jongere student die veel begeleiding nodig heeft. Want wat ik al zei; zitvlees kweken en in je eentje teksten bestuderen is toch een heel groot deel ervan.
Je moet zitvlees kweken. Veel zelf thuis bestuderen niet veel contacturen. Er zijn vele soorten filosofie, de een vrij zweverig de ander bijna natuurkundig. Het is absoluut geen makkelijke studie. Het is een studie die denk ik beter past bij zelfstandige mensen die zelf een studieplan kunnen opzetten en dergelijke dan bij een wat jongere student die veel begeleiding nodig heeft. Want wat ik al zei; zitvlees kweken en in je eentje teksten bestuderen is toch een heel groot deel ervan.
woensdag 13 juli 2011 om 14:19
woensdag 13 juli 2011 om 14:54
Filosofie is een leuke studie voor erbij. Bijvoorbeeld extra verdieping naast politicologie of rechten voor meer verdieping. Ook is het een studie die mensen die wat ouder zijn doen naast hun werk vanuit het punt van persoonlijke ontwikkeling. Je kunt er voor de rest weinig mee en je ziet volgens mij ook nooit vacatures waar ze om deze studie vragen. Voor haar arbeidsmarktperspecief heeft ze er dus niets aan als ze deze studie gaat doen.
Uit je verhaal komt overigens niet echt duidelijk naar voren wat ze er precies mee zou willen.
Uit je verhaal komt overigens niet echt duidelijk naar voren wat ze er precies mee zou willen.
woensdag 13 juli 2011 om 15:27
Daydream: ik heb die vraag (kans op baan) nog niet gesteld. Ik wil niet negatief doen, niet afkraken... Vind het zo lastig. Ze is een tijdje helemaal uit het veld geslagen geweest, zeer gedemotiveerd, en nu weer een beetje op de rit. Vindt het zelf een enorm goed idee om filosofie te gaan studeren en ziet het helemaal zitten. Ik vind het heel moeilijk om kritisch te zijn zonder haar te kwetsen of weer de put in te schoppen, ze heeft weinig zelfvertrouwen. Ik zou zo graag willen dat ze iets gaat doen wat gaat LUKKEN, en een studie filosofie, tsja... Stel dat ze 'm afmaakt, dan gaat ze het daarna weer moeilijk krijgen met het vinden van een baan natuurlijk. Ze heeft inderdaad ook weinig andere werkervaring, zeker geen relevante.
Jo1980, ik denk ook niet dat ze weet wat ze ermee zou willen. 'Misschien iets in het onderwijs' en 'een boek schrijven' heb ik langs horen komen...
Pinks, interessant dat je de opleiding aan de VU beter vindt. Wat zijn naar jouw idee de verschillen? Ben benieuwd in welke richting jij bent gegaan nadat je met filosofie bent gestopt.
Jo1980, ik denk ook niet dat ze weet wat ze ermee zou willen. 'Misschien iets in het onderwijs' en 'een boek schrijven' heb ik langs horen komen...
Pinks, interessant dat je de opleiding aan de VU beter vindt. Wat zijn naar jouw idee de verschillen? Ben benieuwd in welke richting jij bent gegaan nadat je met filosofie bent gestopt.
woensdag 13 juli 2011 om 15:29
woensdag 13 juli 2011 om 15:35
Hier een oud filosofie studente, maar heb het naast mijn hoofdstudie gedaan. Filsofie is dán een hele mooi bijvak en zeker wel concreet. Denk aan sociale en politieke filosofie naast rechten of politicologie, of wetenschapsfilosofie naast exacte wetenschappen. Het kan op die manier een hele deglijke, analytische studie voor erbij zijn!
Er is daarnaast vaak een groep die filosofie gaat studeren omdat ze meer over 'de mens' of 'zichzelf' te weten willen komen. Deze mensen worden vaak teleurgesteld omdat het wel degelijk een analytische studie is met weinig gezweef (als het goed is). Je vriendin klinkt nou niet als iemand die weloverwogen filosofie gaat studeren omdat ze een richting weet waarin ze het wil toepassen of omdat ze zo'n helder filosofisch licht is dat ze één van de weinige gelukkigen is die kan promoveren en wie weet een boek schrijven. Daar heb je zeer veel IQ en discipline voor nodig en die lijkt te ontbreken als ze al zoveel niet afgemaakt heeft.
Er is daarnaast vaak een groep die filosofie gaat studeren omdat ze meer over 'de mens' of 'zichzelf' te weten willen komen. Deze mensen worden vaak teleurgesteld omdat het wel degelijk een analytische studie is met weinig gezweef (als het goed is). Je vriendin klinkt nou niet als iemand die weloverwogen filosofie gaat studeren omdat ze een richting weet waarin ze het wil toepassen of omdat ze zo'n helder filosofisch licht is dat ze één van de weinige gelukkigen is die kan promoveren en wie weet een boek schrijven. Daar heb je zeer veel IQ en discipline voor nodig en die lijkt te ontbreken als ze al zoveel niet afgemaakt heeft.
woensdag 13 juli 2011 om 15:59
@TO Ik snap dat je het lastig vindt. Ik denk ook dat een baan vinden lastig zal zijn, als ze het al afmaakt.
Is er misschien nog een open dag die je met haar kunt bezoeken? Daar kun je je kritische vragen misschien makkelijker stellen. Houd er alleen wel rekening mee dat ze de studie daar mooier willen laten overkomen dan het is.
Is er misschien nog een open dag die je met haar kunt bezoeken? Daar kun je je kritische vragen misschien makkelijker stellen. Houd er alleen wel rekening mee dat ze de studie daar mooier willen laten overkomen dan het is.
woensdag 13 juli 2011 om 16:04
Ik heb een propedeuse filosofie gedaan, naast mijn andere studie. Het is inderdaad gewoon een studie, vergelijkbaar met bijvoorbeeld geschiedenis. Niets zweverigs aan, niets diep-nadenkends aan. Nouja, niet dieper dan elke andere niet-praktijkgerichte studie. Mijn medestudenten hebben inmiddels allemaal een leuke carriere opgebouwd. In de meeste gevallen heeft die overigens niets met filosofie te maken, maar wat geeft dat
woensdag 13 juli 2011 om 16:12
Ik studeer filosofie in Leiden. Doe het wel naast iets anders, net zoals veel andere filosofiestudenten. Maar daarnaast zijn er ook genoeg die het als enige studie doen.
Ik vind het een stuk zwaarder dan mijn andere studie; het staat dan ook bekend als een zware studie. Maar het is ook erg leuk.
Qua banen... ach, zoveel studenten weten nog niet wat ze willen gaan doen. Vooral niet als ze nog moeten beginnen met de studie. Als ze een idee heeft van wat ze wil gaan doen, kan ze ook een mooie minor erbij nemen.
De directeur van het Wereld Natuur Fonds heeft trouwens ook filosofie gestudeerd. Er zijn ergere plekken om terecht te komen.
Ik vind het een stuk zwaarder dan mijn andere studie; het staat dan ook bekend als een zware studie. Maar het is ook erg leuk.
Qua banen... ach, zoveel studenten weten nog niet wat ze willen gaan doen. Vooral niet als ze nog moeten beginnen met de studie. Als ze een idee heeft van wat ze wil gaan doen, kan ze ook een mooie minor erbij nemen.
De directeur van het Wereld Natuur Fonds heeft trouwens ook filosofie gestudeerd. Er zijn ergere plekken om terecht te komen.
Liever elitair dan een pauper!
woensdag 13 juli 2011 om 16:18