Werk & Studie alle pijlers

Fonetisch Nederlands

05-10-2015 14:11 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij helpen iemand uit een Balkanland met het leren van de Nederlandse taal. Hij volgt een spoedcursus maar heeft veel moeite met de uitspraak van bepaalde klinkercombinaties. Volgens mij zijn die niet fonetisch te beschrijven, alleen maar te oefenen. Het gaat om de ui, ei, oe is geen probleem, au, ij en ie daarentegen weer wel. Het zelfde probleem heb ik overigens met een Kaap Verdische vriendin, die vraagt dan om een ui terwijl ze een ei bedoelt, of omgekeerd. Ik vraag dan maar of het uit de kip of uit de grond komt. Iemand een idee?
verba volant, scripta manent.
Er zijn tegenwoordig toch online woordenboeken waar naast elk woord een luidsprekertje staat? Dan krijg je de uitspraak te horen, lijkt mij een uitkomst.
waarom is -ei geen probleem en -ij wel?
Laten zien waar je tong is in je mond als je dit uitspreek en anders logopedie.
O, niet aan gedacht, da's een goeie. Ik ga even googelen.
probeer woorden te zoeken (uit hun eigen of andere taal) waar de klank enigszins inzit.

Bv ei/ij klinkt als eye
Je hebt een officieel fonetisch alfabet, zodat je in principe voor elke taal de uitspraak van woorden kan neerschrijven (voor zover ik me herinner van het middelbaar waar we het moesten leren voor Engels).

Dus als die persoon bereidt is om zich hier een beetje in te verdiepen zou hij kunnen leren hoe de geschreven klinkercombinatie fonetisch wordt geschreven. Hij zou dan kunnen opzoeken of dezelfde fonetische letter ook voorkomt in zijn taal, en ze zo linken.

Verder is het een kwestie van oefenen natuurlijk, veel luisteren naar tv met ondertiteling kan ook helpen.
quote:Starshine schreef op 05 oktober 2015 @ 14:15:

waarom is -ei geen probleem en -ij wel?Ei en ij zijn twee problemen, alleen oe niet.
en oefenen, oefenen, oefenen.
quote:MarianneDavids schreef op 05 oktober 2015 @ 14:17:

[...]

Ei en ij zijn twee problemen, alleen oe niet.okay, dat heb je dan niet duidelijk omschreven

Het gaat om de ui, ei, oe is geen probleem, au, ij en ie daarentegen weer wel.
Au en ij zijn glijklanken, die 'glijden' zeg maar van de ene naar de andere klank. De au glijdt van a naar oe en de ij van e naar ie. Probeer maar eens!
Mijn vriend heeft ook moeite met de ui en de eu. Gewoon veel oefenen en blijven verbeteren. Het zijn hele moeilijke klinkercomnibaties en dan is mijn vriend moedertaal Duits, wat het al veel makkelijker maakt.

Hij spreekt lauw en lui hetzelfde uit. Dan verbeter ik hem, en dan lukt het wel. Maar het blijft lastig.
Even youtuben, er zijn echt genoeg playlists met dit soort uitleg, bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/p ... y_Qi-U1DdSAcT3yPpDQ-JvACX

https://www.youtube.com/w ... ZolAnEyQp9T2KLzHstMllLY2m
quote:nephthys schreef op 05 oktober 2015 @ 14:16:

Je hebt een officieel fonetisch alfabet, zodat je in principe voor elke taal de uitspraak van woorden kan neerschrijven (voor zover ik me herinner van het middelbaar waar we het moesten leren voor Engels).

Dus als die persoon bereidt is om zich hier een beetje in te verdiepen zou hij kunnen leren hoe de geschreven klinkercombinatie fonetisch wordt geschreven. Hij zou dan kunnen opzoeken of dezelfde fonetische letter ook voorkomt in zijn taal, en ze zo linken.

Verder is het een kwestie van oefenen natuurlijk, veel luisteren naar tv met ondertiteling kan ook helpen.Ik zie in een Nederlands/Engels woordenboek (hij spreekt goed Engels maar wel met een hevig accent) alleen fonetisch Engels. Ik heb hem al een keer naar de bieb gestuurd maar dat was ook geen succes. TV kijken heb ik ook al gezegd, desnoods naar SBS. Twee dagen geleden nog een half uur aan de telefoon de ij, ei, ui, ie en au geoefend. Vreemd genoeg gaat het met sch en schr(ijven) best goed qua uitspraak.
Misschien voor de duidelijkheid, is het probleem enkel de uitspraak, of de link tussen de klinkercombinatie en de klank.

Als het de uitspraak zelf is, dan is oefenen enige oplossing.
quote:AnAppleADay schreef op 05 oktober 2015 @ 14:20:

Even youtuben, er zijn echt genoeg playlists met dit soort uitleg, bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/p ... y_Qi-U1DdSAcT3yPpDQ-JvACX

https://www.youtube.com/w ... ZolAnEyQp9T2KLzHstMllLY2mDie ga ik doorsturen.
Ik ken mensen die uit een balkanland kwamen en al meer dan 30 jaar in Nederland wonen en werken.

Zij spreken in principe prima Nederlands maar ze blijven uitspraakfouten maken. Je kan je afvragen hoe erg het is natuurlijk.
quote:nephthys schreef op 05 oktober 2015 @ 14:23:

Misschien voor de duidelijkheid, is het probleem enkel de uitspraak, of de link tussen de klinkercombinatie en de klank.

Als het de uitspraak zelf is, dan is oefenen enige oplossing.

Ook de combinatie die voor hem niet logisch is. Dat snap ik wel want ik heb zelf mijn, spreekwoordelijke, nek gebroken over de Turkse grammatica met klinkercombinaties en vervoegingen, die zijn er zo ingestampt dat ik ze pas vergeet als ik volslagen dement ben geworden.

Als iemand eindelijk de combinatie ij en ei kan uitspreken moet hij ook nog het verschil kennen tussen het IJ van ijs en het EI dat uit een kip of andere vogel, slang, schildpad of krokodil komt maar dat is van later zorg. Dan krijg je weer het gedoe van leiden en lijden. Ik ben echt geen nitwit op het gebied van de Nederlandse taal maar het is wel verdomd moeilijk om die kleine verschillen uit te leggen.
quote:Starshine schreef op 05 oktober 2015 @ 14:27:

Ik ken mensen die uit een balkanland kwamen en al meer dan 30 jaar in Nederland wonen en werken.

Zij spreken in principe prima Nederlands maar ze blijven uitspraakfouten maken. Je kan je afvragen hoe erg het is natuurlijk.Hij vindt het zelf erg.
Vroeger leerden dove kinderen praten door hun hand op de keel van iemand te houden die praatte. Ze konden dan de trillingen voelen en probeerden die te imiteren met hun eigen keel.

Geen idee of er veel verschil in trillingen zit tussen de klanken die je bedoelt, maar je zou het kunnen proberen.
quote:MarianneDavids schreef op 05 oktober 2015 @ 14:34:

[...]

Hij vindt het zelf erg.

niet dat je hem niet moet helpen, maar op een gegeven moment moet hij accepteren dat het misschien wel nooit perfect wordt.

Ik heb collega's uit Duitsland, Scandinavië, Kroatië, Marokko en nog een handjevol andere landen en geen van allen spreekt accentloos Nederlands.

Een troost: veel geboren en getogen Nederlanders ook niet
Wat ook kan helpen is dat hij zelf zijn uitspraak kan horen en vergelijken. Dus met hoofdtelefoon en microfoon aan de slag: woord horen, nazeggen, woord horen, eigen uitspraak horen, eventueel verbeteren.
quote:Starshine schreef op 05 oktober 2015 @ 14:39:

[...]

niet dat je hem niet moet helpen, maar op een gegeven moment moet hij accepteren dat het misschien wel nooit perfect wordt.

Ik heb collega's uit Duitsland, Scandinavië, Kroatië, Marokko en nog een handjevol andere landen en geen van allen spreekt accentloos Nederlands.

Een troost: veel geboren en getogen Nederlanders ook niet Het zal ook wel iets te maken hebben met een tongval. Als ik een Spanjaard hoor en zie praten komt er altijd een tong tevoorschijn, de één praat vóór in zijn of haar mond, bij ons komt het van verder. Chinezen die op latere leeftijd Engels of Nederlands leren zijn ook veel moeilijker te verstaan dan Chinezen die in een Engelstalig land of in Nederland geboren zijn. Een Brabander of Limburger leert die zachte g ook niet af.
quote:MarianneDavids schreef op 05 oktober 2015 @ 14:46:

[...]

Het zal ook wel iets te maken hebben met een tongval. Als ik een Spanjaard hoor en zie praten komt er altijd een tong tevoorschijn, de één praat vóór in zijn of haar mond, bij ons komt het van verder. Chinezen die op latere leeftijd Engels of Nederlands leren zijn ook veel moeilijker te verstaan dan Chinezen die in een Engelstalig land of in Nederland geboren zijn. Een Brabander of Limburger leert die zachte g ook niet af.Voor je tiende ongeveer leer je alle klanken van je moedertaal. Als je een taal later leert kan het zijn dat er klanken in die taal zitten die je gewoon niet meer of slechte bij benadering kan uitspreken. Je hersens kunnen dan het onderscheid niet meer maken. Denk maar aan de chinezengrap 'lijst bij,' ze kunnen het verschil tussen de r en de l niet meer leren en maken. Nu weet ik alleen niet hoe dat zit bij jouw Balkanland, of onze tweeklanken daar wel voorkomen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Wat goed dat hij zo gemotiveerd is! Foutloos nederlands leren is volgens mij gewoon onmogelijk.

En er zit ook geen logia in ei en ij. Ik leer mijn vriend nederlands en je leert daarbij zoveel over het Nederlands, dat is echt heel leuk.

Dingen die wij heel normaal vinden, vindt hij extreem grappig, zoals goedkoop bijvoorbeeld.

En dan heeft mijn vriend het echt makkelijk, omdat Duits zijn moedertaal is, hij een taalknobbel heeft en niet bang is om fouten te maken.

Maar hij maakt in elke zin will een fout, je begrijpt hem prima, Maar het is wel fout.

(drie kwartier van een jaar bijvoorbeeld, fout, Maar wel te begrijpen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven