Werk & Studie alle pijlers

Franse taalcursus (zelfstudie)

08-04-2021 14:51 70 berichten
Hallo,

Ik ben mij momenteel wat aan het oriënteren wat betreft een Franse taalcursus. Ik heb binnenkort Frans nodig voor mijn werk en wil dit graag asap leren. Vanwege combinatie werk-prive is mijn voorkeur om dit via zelfstudie te doen (bijv. via LOI, NTI, NHA etc).

Zelf spreekt de basis cursus Frans (om mee te starten) van LOI mij wel aan omdat je dan gelijk een bepaald niveau hebt (B1) , maar over LOI lees ik zoveel negatieve ervaringen dat mij dat wat tegenhoudt.

Heeft iemand hiermee ervaring?
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
09-04-2021 09:34
Heb ik al van gehoord dat dat de beste manier is om Frans te leren. Maar praktisch gaat mij dat jammer genoeg niet lukken..
Jammer, want als je goed en snel voor werk een taal moet leren is dit de enige serieuze optie in Nederland. Bij mij op het werk gaat iedereen daar heen die een taal moet leren.
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
09-04-2021 09:34
Je moet dan nog wel het B1 examen doen. Vind het wel raar dat een beginnersopleiding direct een B1-niveau zou geven na 7 maand zoals ze beweren..
Absoluut. Een A1 kan misschien in 7 maanden.

Voor mijn cursussen Frans (ik was al 20 jaar niet meer naar school geweest, op de Havo een 8 gehaald) deed ik onvoorbereid een instaptoets en werd besloten dat ik op B2 mocht instromen.

Mijn B1 examen op de Franse ambassade vroeg al heel wat meer dan waarmee ze op het VWO mee thuis komen. Luistertoets, leestoets, presentatie over een nader bekend te maken onderwerp en een schrijfopdracht.

Vooral de presentatie vond ik lastig, ik kom uit een tijdperk dat je in je hele schoolcarrière misschien vier spreekbeurten hield.
Hier moest ik twee kaartjes kiezen uit een stapel van tien. Over één kaartje moest ik vervolgens binnen een half uur
(zonder woordenboek) een presentatie van tien minuten uit mijn duim zuigen. Grammaticaal correct, vanzelfsprekend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
09-04-2021 09:32
Mijn planning is om minstens +/- 0.5- 1 uur per dag aan Franse taal cursus te besteden. 4-6 uur per week.
Maar met die paar uur en thuisstudie dan ga je echt de taal niet leren. Wat de LOI je ook beloofd.
Dan is het echt zonde van die wekenlang, 4-6 uur
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
09-04-2021 09:32
Mijn planning is om minstens +/- 0.5- 1 uur per dag aan Franse taal cursus te besteden. 4-6 uur per week.
Heb je al wel een basis, of begin je bij nul?

Hoewel mijn laatste cursussen C1 waren, hebben we het er met elkaar wel eens over gehad dat een opfrisles grammatica best handig zou zijn.

Sommige dingen zakken weg, maar worden niet meer onderwezen op dat niveau, omdat er verondersteld wordt dat je ze voor altijd en eeuwig hebt opgeslagen in je hoofd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
09-04-2021 10:22
Heb je al wel een basis, of begin je bij nul?

Hoewel mijn laatste cursussen C1 waren, hebben we het er met elkaar wel eens over gehad dat een opfrisles grammatica best handig zou zijn.

Sommige dingen zakken weg, maar worden niet meer onderwezen op dat niveau, omdat er verondersteld wordt dat je ze voor altijd en eeuwig hebt opgeslagen in je hoofd.
Ik heb een kleine basis momenteel. Omdat ik nog niet heb besloten welke cursus ik ga volgen ben ik nu bezig met Duolingo - een grammatica cursus online (gratis beiden) zodat ik een basis heb en niet een betaalde cursus moet beginnen met beginnersniveau.
@ TO, ken je geen Franstalig iemand?
Met iemand converseren in het Frans is zoveel nuttiger dan allerlei cursussen te gaan volgen.
Daarbovenop kan die Franstalige je ook helpen om woorden/ zinnen correct uit te spreken, en dat is heel belangrijk.
Ik ga nu even offtopic, maar dat "Frans" dat Martien Meiland spreekt is echt afschuwelijk. Van "un coin" maakt hij een "kwen". En au revoir spreekt hij uit als "ooiefaar".....
Daarom: probeer om met een Franstalig iemand kleine gesprekjes te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat enkel een taalbad je op relatief korte manier van basis naar redelijk zaken frans gaat brengen. Dat red je niet op je eentje met een cursus of wat oefeningen in vocabulaire of conversatie.
Dat wil dus zeggen dat je dit als prioriteit moet hebben dan en er dus heel intensief mee aan de slag moet gaan.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
lilalinda schreef:
09-04-2021 10:17
Maar met die paar uur en thuisstudie dan ga je echt de taal niet leren. Wat de LOI je ook beloofd.
Dan is het echt zonde van die wekenlang, 4-6 uur
Maar ondertussen leer & gebruik ik het ook op het werk? Maar een minimaal niveau basis is echt wel welkom.
belgali schreef:
09-04-2021 13:02
Ik denk dat enkel een taalbad je op relatief korte manier van basis naar redelijk zaken frans gaat brengen. Dat red je niet op je eentje met een cursus of wat oefeningen in vocabulaire of conversatie.
Dat wil dus zeggen dat je dit als prioriteit moet hebben dan en er dus heel intensief mee aan de slag moet gaan.
Wat bedoel je met een taalblad?
Alle reacties Link kopieren
wolkje75 schreef:
09-04-2021 13:25
Wat bedoel je met een taalblad?
TaalBAD
onderdompelen in de taal
lilalinda schreef:
09-04-2021 13:36
TaalBAD
onderdompelen in de taal
Oeps leesfout vanaf mijn kant:).
Ja een TaalBad is inderdaad de beste optie om een taal correct te leren...
Alle reacties Link kopieren
Het meeste Frans heb ik geleerd door drie maanden op een Franse camping te werken.

Mijn klanten waren Hollands en Duits, mijn baas Engels.

De Franse campingeigenaar weigerde stoïcijns Engels met ons te spreken, dan moet je wel. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
09-04-2021 15:17
Het meeste Frans heb ik geleerd door drie maanden op een Franse camping te werken.

Mijn klanten waren Hollands en Duits, mijn baas Engels.

De Franse campingeigenaar weigerde stoïcijns Engels met ons te spreken, dan moet je wel. :)
Dat is ideaal, dan leer je de taal wel goed idd.
Moemoe64 schreef:
09-04-2021 12:28
@ TO, ken je geen Franstalig iemand?
Met iemand converseren in het Frans is zoveel nuttiger dan allerlei cursussen te gaan volgen.
Daarbovenop kan die Franstalige je ook helpen om woorden/ zinnen correct uit te spreken, en dat is heel belangrijk.
Ik ga nu even offtopic, maar dat "Frans" dat Martien Meiland spreekt is echt afschuwelijk. Van "un coin" maakt hij een "kwen". En au revoir spreekt hij uit als "ooiefaar".....
Daarom: probeer om met een Franstalig iemand kleine gesprekjes te voeren.
Nee, ken geen franstalig iemand:(.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien kun je googelen op "privéles+frans+woonplaats".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij francaisfacile.com. Heel veel luister en grammatica oefeningen, je kunt ook een franse email correspondent vinden.
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
09-04-2021 17:02
Kijk eens bij francaisfacile.com. Heel veel luister en grammatica oefeningen, je kunt ook een franse email correspondent vinden.
Die website werd bij ons soms gebruikt voor huiswerkopdrachten.

Ook heel leuk om ooit opgedane kennis af te stoffen.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
09-04-2021 17:09
Die website werd bij ons soms gebruikt voor huiswerkopdrachten.

Ook heel leuk om ooit opgedane kennis af te stoffen.
:)
Inderdaad!

Ik zou een goed grammatica boek zoeken, elk hoofdstuk goed oefenen. Het zelfde telt voor luisteroefeningen.
Ik heb zelf een aantal jaren in Frankrijk gewoond en door de jaren heen was mijn franse kennis toch weggeslibt. Door oefenen, luisteren en lezen is het vrijwel helemaal weer terug.
Alle reacties Link kopieren
De tip om taallessen te volgen vind ik heel nuttig.

Daarnaast kan je op je eentje ook behoorlijk wat Frans leren.

Ik zou je aanraden om een goed studieboek en grammaticaboek te zoeken, zodat je thuis oefeningen kan maken. Ik heb er van Larousse en Bescherelle, maar je hebt online veel keuze. Je kan ook bv. naar studieboeken voor Zakelijk Frans zoeken.

Qua uitspraak kan je Franse series op Netflix bekijken of vlogs op youtube. Er zijn ook youtubers die Franse grammatica op een chille en aangename manier uitleggen (bv. Comme une Française; innerfrench; easyfrench; Piece of French; ...).

Als je graag vlot wil leren spreken kan je via italki/preply/Hellotalk met native speakers spreken (is niet gratis).

Verder zijn er nog facebookgroepen voor mensen die Frans studeren en podcasts die je kan beluisteren.
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
09-04-2021 20:48
De tip om taallessen te volgen vind ik heel nuttig.

Daarnaast kan je op je eentje ook behoorlijk wat Frans leren.

Ik zou je aanraden om een goed studieboek en grammaticaboek te zoeken, zodat je thuis oefeningen kan maken. Ik heb er van Larousse en Bescherelle, maar je hebt online veel keuze. Je kan ook bv. naar studieboeken voor Zakelijk Frans zoeken.

Qua uitspraak kan je Franse series op Netflix bekijken of vlogs op youtube. Er zijn ook youtubers die Franse grammatica op een chille en aangename manier uitleggen (bv. Comme une Française; innerfrench; easyfrench; Piece of French; ...).

Als je graag vlot wil leren spreken kan je via italki/preply/Hellotalk met native speakers spreken (is niet gratis).

Verder zijn er nog facebookgroepen voor mensen die Frans studeren en podcasts die je kan beluisteren.
Die klinken eerder als Engels, als ik Frans zou willen leren, zou ik niet direct zoeken naar Engelstalige zaken. Tenzij je "Allo-Allo"-Frans heel leuk vindt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-04-2021 08:22
Die klinken eerder als Engels, als ik Frans zou willen leren, zou ik niet direct zoeken naar Engelstalige zaken. Tenzij je "Allo-Allo"-Frans heel leuk vindt.

Joeoe stoeoepiet woeoemun !!!

:proud:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-04-2021 08:22
Die klinken eerder als Engels, als ik Frans zou willen leren, zou ik niet direct zoeken naar Engelstalige zaken. Tenzij je "Allo-Allo"-Frans heel leuk vindt.
Je had deze youtubers ook eerst kunnen opzoeken voordat je deze opmerking maakte. :facepalm: Dan had je zelf kunnen ontdekken dat het Franstaligen zijn...
raccoon schreef:
09-04-2021 17:02
Kijk eens bij francaisfacile.com. Heel veel luister en grammatica oefeningen, je kunt ook een franse email correspondent vinden.
Thanks voor de tip, ik ga zeker eens kijken!
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
10-04-2021 13:09
Je had deze youtubers ook eerst kunnen opzoeken voordat je deze opmerking maakte. :facepalm: Dan had je zelf kunnen ontdekken dat het Franstaligen zijn...
Waarom presenteren ze zich dan in het Engels?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-04-2021 15:38
Waarom presenteren ze zich dan in het Engels?
Omdat ze anders geen klanten gaan vinden?

Als ik een Chinese tekst zie, weet ik niet of het een recept, een vacature of een reclame is.
Hoe weet ik dan dat de auteur een taalcursus Chinees aanbiedt?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven