Werk & Studie alle pijlers

Freelancer zijn, is het wat?

18-11-2009 16:16 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit sinds augustus thuis omdat ik boventallig verklaard ben. Zit nog niet in de WW want mijn loon wordt tot 1 januari door betaald.

Heb al flink wat sollicitaties de deur uit gedaan, maar helaas wil het nog niet echt vlotten.

Afgelopen week bedacht ik me dat ik eigenlijk ook best kan gaan freelancen. Ik zit nog helemaal in de orientatiefase dus ik weet nog niet of het allemaal haalbaar is.

Mijn vraag is; wat is er leuk aan freelancen en wat is er niet leuk aan?
als je reageert in een quote, en iemand wil daar weer op reageren, krijg je dit:quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 14:47:

[...]

quote:Snap ik, je moet eerst tijd investeren in het werven van klanten voor dat je uberhaupt een opdracht hebt.Oh ja, dat ook nog. En dan heb je nog je administratie, factureren, aanmanen, inkopen, etc., etc.quote:Haha, nee ben niet bang voor mijn commerciele vaardigheden, maar het is meer een soort van stomme onzekerheid 'kan ik dit wel?' Het is voor mijn gevoel toch wat anders om een product van je werkgever te verkopen of jezelf te verkopen.Dat is zeker iets anders. Onderschat dat niet, een product verkopen, met een sales-afdeling achter je, en een verkoopadministratie, en een helpdesk, en een nazorg-afdeling, etc. etc. is echt iets anders.

Maar als je wéét dat je kan verkopen, ook weer niet te bang zijn. Zelfvertrouwen!

quote:Ik wil inderdaad binnenkort met mijn accountant om tafel gaan zitten om dat financiele stukje duidelijk te krijgen.Verstandig! Maar, hoe financieel onderlegd ben je zelf? Vertrouw je accountant, maar vertrouw niet blind.quote:Gebruik maken van het weliswaar kleine maar toch goedbruikbare netwerk wat ik heb buiten het werk om. Mezelf actief verkopen aan bedrijven door bijv. een mailing en actief nabellen. Een website die goed vindbaar is. Een netwerk opbouwen door bijv. naar speciale netwerk lunches te gaan.

Aangezien ik geen idee van je branche heb, noch van wat je te bieden hebt, heb ik geen idee of je er iets aan hebt, maar mijn ervaring:

- eigen netwerk werkt goed

- mailing is puur geld verspilling.

- website is noodzakelijk, maar genereert géén werk

met netwerk-events heb ik geen ervaring, hooguit een spontaan opkomende weerzin als ik er aan denk
quote:rider schreef op 19 november 2009 @ 14:20:

nog een tip: niet méér geheimzinnig doen dan nodig naar mensen die bereid zijn je te helpen. Buiten de branche "staatshoofderij" zijn er niet zoveel branches waarbij de herkenbaarheid zo groot is.

De branche waar ik in gewerkt hebt is echt heel klein! Het gaat me er niet zozeer om dat de mensen waarmee ik gewerkt heb me zouden kunnen herkennen maar eerder mensen in mijn omgeving. Ik blijf graag redelijk anoniem.

Dus marketing en sales voor bedrijven buiten je eigen branche? Kan je eens omschrijven wat je propositie voor je klanten globaal is?

Dat is ook iets waar ik goed over na moet denken. Hoe ik de ongestructureerde ideeen omzet in een korte, duidelijke pitch.
anoniem_3044 wijzigde dit bericht op 19-11-2009 15:17
Reden: leesbaarheid
% gewijzigd
quote:rider schreef op 19 november 2009 @ 14:26:

Vier maanden opstarttijd is niet veel. Denk je dat je in vier maanden voldoende omzet kan genereren om op je minimum inkomensbehoefte uit te komen?

Als het goed is heb ik vanaf januari WW (ik ga uit van ongeveer 6/7 maanden WW). Daar kan ik van leven (al moet dat natuurlijk wel verrekend worden wanneer ik een opdracht binnen gesleept hebt). Die 4 maanden zijn eventueel voor na de WW.
anoniem_3044 wijzigde dit bericht op 19-11-2009 15:15
Reden: leesbaarheid
% gewijzigd
quote:rider schreef op 19 november 2009 @ 14:39:

Maar is iedereen met jouw functie ontslagen? Was het gewoon domme pech? Of zijn er factoren die jou naar boven hebben doen drijven? Hoe hinderlijk is die recessie voor wat jij doet/kan?

Ik was de enige met die functie. Verder is het hele management ontslagen en een hoop ondersteunende functies. Er zijn een paar functies gebleven omdat deze niet te vervangen/onder te brengen zijn bij de werknemers van het nieuwe bedrijf. Kortom voor mij domme pech.

Heb je een idee waarom jij als werknemer niet, en als freelancer wel interessant zou zijn voor die ondernemingen?

Bedrijven willen mensen liever niet op de loonlijst hebben staan. Wanneer je als bedrijf een freelancer inhuurt dan kan je die kosten wegschrijven op het project. Stel een bedrijf is op zoek naar een visionaire marketeer die kan meepraten op managementniveau. Maar ze kunnen hun ideale kandidaat niet vinden, vacature staat maanden open maar het werk moet toch gedaan worden. Dan kan ik bijv. 1/2 dagen in de week de lopende zaken opvangen, in gang zetten, afronden. hetw erk gaat immers door.
quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 14:56:

[...]

Niet reageren in een quote
quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 15:00:

[...]

ok, dat scheelt al weer een slok op een borrel. Een jaar moet genoeg zijn.
quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 15:13:

[...]

lullig wel, maar goed, beter domme pech dan dat je het zelf had veroorzaakt

Ik vraag me af of wat je zegt helemaal klopt, vooral waar het gaat om het boeken van kosten op een project. Als je vrij generieke taken uitvoert, zullen die imho voor een freelancer net zo min aan een project toegerekend kunnen worden als voor een werknemer.

Andere vraag: waarom denk je dat je als freelancer interessanter bent voor generiek werk, dan een uitzendkracht?
Hmmm, ik snap niet helemaal hoe jij die quote in quote maakt.

Financiele zaken leveren niet al teveel problemen op. Een accountant is voor mij noodzakelijk i.v.m. met de belastingen maar de rest van de financiele zaken zal ik zelf afhandelen.

Haha, ik krijg ook een spontane oprisping van netwerk-events. Maar goed ik moet ergens starten om mijn netwerk uit te bouwen.

Ik ieder geval bedankt voor het meedenken!
quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 15:33:

Hmmm, ik snap niet helemaal hoe jij die quote in quote maakt.

Voor je gaat typen een [ / quote ] en als je klaar bent met je reactie, een [ quote ], maar dan zonder de spaties. De stukken die je quote moeten tussen quote-marks staan, en je toegevoegde tekst NIET.

quote:Financiele zaken leveren niet al teveel problemen op. Een accountant is voor mij noodzakelijk i.v.m. met de belastingen maar de rest van de financiele zaken zal ik zelf afhandelen. kan je boekhouden? Klinkt flauw misschien, maar niet iedereen weet er weg mee.quote:Haha, ik krijg ook een spontane oprisping van netwerk-events. Maar goed ik moet ergens starten om mijn netwerk uit te bouwen. sterkte!quote:Ik ieder geval bedankt voor het meedenken!Met alle plezier, ik heb zelf indertijd ook hulp gehad en die heb je gewoon nodig. Vooral mensen die vervelende en kritische vragen hebben, heb ik altijd graag gehad.
Het is wel makkelijk als je een groot netwerk hebt. Aangezien je vaak bij de mensen in je eigen omgeving kenbaar gaat maken dat je voor jezelf wilt beginnen. Ik ben ook bezig om freelancer te worden en er komt inderdaad behoorlijk veel bij kijken, niet erg natuurlijk.

De mensen in je eigen netwerk kunnen met je meedenken en misschien bij bedrijven aanbevelen. Mag ik vragen welke deel van het land je wilt gaan starten?
quote:sharry schreef op 19 november 2009 @ 15:37:

Het is wel makkelijk als je een groot netwerk hebt. Aangezien je vaak bij de mensen in je eigen omgeving kenbaar gaat maken dat je voor jezelf wilt beginnen. Ik ben ook bezig om freelancer te worden en er komt inderdaad behoorlijk veel bij kijken, niet erg natuurlijk.

De mensen in je eigen netwerk kunnen met je meedenken en misschien bij bedrijven aanbevelen. Mag ik vragen welke deel van het land je wilt gaan starten?Ook dat is weer sterk afhankelijk van wat je propositie is. Bij voorbeeld: zelf werk ik landelijk, en haal mijn klanten zelden of nooit uit mijn directe netwerk. Wat ik doe is een nogal extreme niche. Voor mij is niet zo belangrijk wie ik ken, maar wie mij kent. Ik steek dus geen minuut in netwerk-events, maar steek heel veel tijd in het schrijven van artikelen, geven van inhoudelijke (!) presentaties, cursussen, etc.
quote:rider schreef op 19 november 2009 @ 15:36:

Voor je gaat typen een [ / quote ] en als je klaar bent met je reactie, een ],[ quote ] , maar dan zonder de spaties. De stukken die je quote moeten tussen quote-marks staan, en je toegevoegde tekst NIET.

Tadaa!, volgens mij is het gelukt!quote:

kan je boekhouden? Klinkt flauw misschien, maar niet iedereen weet er weg mee.

Dat was verplicht tijdens mijn opleiding. Toen dacht ik waarom moet ik dit in godsnaam leren. En nu ben ik er erg blij mee!quote:

Met alle plezier, ik heb zelf indertijd ook hulp gehad en die heb je gewoon nodig. Vooral mensen die vervelende en kritische vragen hebben, heb ik altijd graag gehad.

Vooral die vragen waar ik nu nog geen antwoord op kan geven . Maar het helpt in ieder geval om het duidelijk te krijgenquote:
Wat doe je precies?
Wat ik wil gaan doen is ook een niche markt en zeker niet voor iedereen geschikt. Maar als je juist weet waar je doelgroep zit lijkt het mij wel handig als mensen je kennen. Ik doe dat echt via netwerken en ik vind het ook erg leuk!
quote:sharry schreef op 19 november 2009 @ 15:37:

De mensen in je eigen netwerk kunnen met je meedenken en misschien bij bedrijven aanbevelen. Mag ik vragen welke deel van het land je wilt gaan starten?

Leuk dat jij ook bezig bent! In welk stadium van het proces zit jij?

Ben jij al ergens tegenaan gelopen waar je niet op gerekend had?

Ik ga (wanneer ik de beslissing defintief heb genomen) in Gelderland starten en jij?
Wat leuk om te lezen dat wat voor de een wel werkt in zijn/haar markt dat dat voor de ander weer anders werkt!
Ik zit in de beginfase.

Ben nu bezig met mijn naam/logo/huisstijl en website.

Ik moet het inderdaad wel hebben van mijn netwerk want ik zal via mijn netwerk (als je niche werkt) de opdrachten moeten krijgen.

En netwerken is altijd belangrijk wat je ook doet!

Ik begin in Overijssel maar werk wel landelijk (1 opdrachtgever heeft over het hele land de klanten zitten).
quote:Earthshrine schreef op 19 november 2009 @ 15:45:

[...]

Tadaa!, volgens mij is het gelukt! gefeliciteerd!quote:Dat was verplicht tijdens mijn opleiding. Toen dacht ik waarom moet ik dit in godsnaam leren. En nu ben ik er erg blij mee! aan de andere kant, je kan het ook uitbesteden. Ik laat het door mijn accountant doen, kost een paar centen, en nog steeds gezeik, maar toch.quote:

[...]

Vooral die vragen waar ik nu nog geen antwoord op kan geven . Maar het helpt in ieder geval om het duidelijk te krijgen

[...]

Daar is het voor bedoeld he. Niet om vervelend, negatief of nieuwsgierig te doen, maar als hulp bij je eigen denkproces.
quote:sharry schreef op 19 november 2009 @ 15:45:

Wat doe je precies?wie, ik? ik doe heel vervelend, en daar betalen mensen dan voor (geen geintje)
quote:sharry schreef op 19 november 2009 @ 15:47:

Wat ik wil gaan doen is ook een niche markt en zeker niet voor iedereen geschikt. Maar als je juist weet waar je doelgroep zit lijkt het mij wel handig als mensen je kennen. Ik doe dat echt via netwerken en ik vind het ook erg leuk!

Nogmaals, dat verschilt dus nogal. Voor mij is het van belang dat mijn potentiele klanten mijn naam kennen in relatie tot mijn vakgebied, op het moment dat ze daar een probleem hebben. Ik heb weinig tot niets aan het traditionele netwerk idee van via-via, doorverwijzen, etc. Ik heb er niets aan als ik mijn potentiele klanten ken, ze moeten mij kennen.

Maar dat zal per situatie verschillen, dat is juist mijn punt.
Hoe komen mensen aan je naam dan?

Dat moet dan vooral van jou klanten zijn of je moet goed vindbaar zijn via internet?

Maar leg eens uit wat je doet, ben wel benieuwd!
Ben je deurwaarder?
quote:sharry schreef op 19 november 2009 @ 16:11:

Hoe komen mensen aan je naam dan?Doordat ik zorg dat ik gezien wordt. Publiceren, meewerken aan inhoudelijke events, inhoudelijke presentaties, cursussen, etc.

Ik schat zo in dat zo'n 5-10% van mijn primaire markt mijn naam kent en direct in verband brengt met wat ik doe. Op mijn secundaire markt is dat afgerond 0%, en daar maak ik dus ook veel te weinig omzet. Als die percentages naar 10-20%, respectievelijk 1% groeien, ben ik tevreden.

(alles op basis van de dikke duim: ik doe er geen onderzoek naar, maar schat het zo in)

quote:Dat moet dan vooral van jou klanten zijn of je moet goed vindbaar zijn via internet?Via internet ben ik te vinden, maar alleen voor wie me kent en gericht zoekt. Ik moet het meer van het geschreven en het gesproken woord hebben quote:Maar leg eens uit wat je doet, ben wel benieuwd!Consultancy, op een extreem specifiek terrein. Ik schat in dat ik al mijn 10 concurrenten in Nederland persoonlijk ken
Oh, ja had vandaag mijn gesprek met mijn werkcoach van het UWV. Nou daar ben ik dus niet heel veel wijzer van geworden. Ik heb een foldertje meegekregen.

Mijn volgende gesprek is eind januari. Mocht ik ervoor gaan dan wil ik voor die datum alles al klaar hebben.

*yeah, mijn eerste deadline!*
Hou er rekening mee dat het even duurt voordat je vaste klanten hebt. Bij de meeste starters duurt het 2-3 jaar voor zij een goed inkomen hebben als freelancer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven