Werk & Studie alle pijlers

freelancer/zzp-er? hoe werkt dat?

19-09-2011 10:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is werkloos en heeft een aanbod gekregen om voor iemand (die als ZZP-er werkt) een aantal werkzaamheden te verrichten. Het gaat waarschijnlijk om 5 dagen per week voor 3 maanden en misschien daarna nog een aantal maanden 2-3 dagen per week, maar dat is nog onzeker.

Nu waren we bezig om te kijken hoe dat in zijn werk gaat, maar we komen er niet echt achter of hij dan een freelancer is of een ZZP-er, of misschien wel geen van beide.

Als ZZP-er moet je voldoen aan allerlei voorwaarden als ondernemer en dat helemaal niet van toepassing, en dat wordt ook onnodig ingewikkeld en omslachtig, dus dat is de bedoeling niet. Maar hoe dan wel?

Ik hoop eigenlijk dat hier ervaringen zijn van mensen die met dezelfde situatie te maken hebben (gehad) en die wat licht hierop kunnen schijnen.
Freelancer en ZZP-er is hetzelfde. In beide gevallen ben je in principe ondernemer voor de Belastingdienst.

Als hij niet in loondienst komt bij deze persoon, zal hij facturen moeten sturen (of die persoon moet iets met IB-47 formulieren doen, maar ik weet niet hoe dat precies zit - volgens mij is dat voor kleine werkzaamheden).

Voor een paar uurtjes werk in het jaar zit het vast weer anders, maar dit is toch wel een flink aantal uren. Zo te lezen zal je man wel aan het urencriterium kunnen voldoen, en zo recht hebben op ondernemersfaciliteiten, dat kan heel gunstig uitpakken financieel gezien. Misschien toch eens uitzoeken of dat geen optie is?

Toen ik aan de slag ging voor opdrachtgevers (als ZZP-er/freelancer) was dat maar een kleine stap: even aanmelden bij de KVK, aanmelden bij de Belastingdienst (inkomstenbelasting en BTW, VAR aanvragen), verzekering regelen en verstuurde facturen bijhouden. Prima te doen, een dagje in verdiept en toen kon ik aan de slag.

Nu ik een webshop begin wordt het pas ingewikkeld vind ik.
Ik heb geen ervaring als ZZP'er/freelancer, maar misschien kan ik je iets verder helpen.

Zoals je de situatie nu beschrijft lijkt mij dat er al snel wel sprake is van een arbeidsovereenkomst. Artikel 610 BW beschrijft dit als volgt:

De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.

Waar je dus naar moet kijken:

- is er sprake van gezag? (m.a.w. krijgt je man aanwijzingen/instructies over hoe hij het werk moet uitoefenen?)

- moet je man de arbeid persoonlijk verrichten? (m.a.w. hij kan geen vervanger in zijn plaats sturen?)

- wordt er een tijdsduur afgesproken?

- krijgt je man loon?

Als je 1 van deze punten met ja moet beantwoorden voldoe je aan de kenmerken van een arbeidsovereenkomst.

Hopelijk dat iemand anders nog meer informatie heeft, het is voor mij namelijk al weer een tijdje geleden dat ik me met dit soort dingen heb bezig gehouden
Oja en het is misschien verstandig om uit te zoeken hoe het zit met je WW-rechten, pensioenopbouw e.d. als je man toch als zelfstandige gaat werken. Succes!
quote:wen schreef op 19 september 2011 @ 10:20:

Freelancer en ZZP-er is hetzelfde. In beide gevallen ben je in principe ondernemer voor de Belastingdienst.

Als hij niet in loondienst komt bij deze persoon, zal hij facturen moeten sturen (of die persoon moet iets met IB-47 formulieren doen, maar ik weet niet hoe dat precies zit - volgens mij is dat voor kleine werkzaamheden).

Voor een paar uurtjes werk in het jaar zit het vast weer anders, maar dit is toch wel een flink aantal uren. Zo te lezen zal je man wel aan het urencriterium kunnen voldoen, en zo recht hebben op ondernemersfaciliteiten, dat kan heel gunstig uitpakken financieel gezien. Misschien toch eens uitzoeken of dat geen optie is?

Toen ik aan de slag ging voor opdrachtgevers (als ZZP-er/freelancer) was dat maar een kleine stap: even aanmelden bij de KVK, aanmelden bij de Belastingdienst (inkomstenbelasting en BTW, VAR aanvragen), verzekering regelen en verstuurde facturen bijhouden. Prima te doen, een dagje in verdiept en toen kon ik aan de slag.

Nu ik een webshop begin wordt het pas ingewikkeld vind ik.

Bedankt voor je reactie (er komt steeds meer bij

Misschien valt het wel mee met regelen maar de vraag is of dat dus nodig is, vooral omdat hij niet aan de voorwaarden voldoet voor ZZP-er, bijvoorbeeld minimaal 3 opdrachtgevers.

Als ik zie dat je 1225 uur voor het urencriterium moet hebben haalt hij dat niet met 3 maanden werken.
quote:susanh schreef op 19 september 2011 @ 10:34:

Ik heb geen ervaring als ZZP'er/freelancer, maar misschien kan ik je iets verder helpen.

Zoals je de situatie nu beschrijft lijkt mij dat er al snel wel sprake is van een arbeidsovereenkomst. Artikel 610 BW beschrijft dit als volgt:

De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.

Waar je dus naar moet kijken:

- is er sprake van gezag? (m.a.w. krijgt je man aanwijzingen/instructies over hoe hij het werk moet uitoefenen?)

- moet je man de arbeid persoonlijk verrichten? (m.a.w. hij kan geen vervanger in zijn plaats sturen?)

- wordt er een tijdsduur afgesproken?

- krijgt je man loon?

Als je 1 van deze punten met ja moet beantwoorden voldoe je aan de kenmerken van een arbeidsovereenkomst.

Hopelijk dat iemand anders nog meer informatie heeft, het is voor mij namelijk al weer een tijdje geleden dat ik me met dit soort dingen heb bezig gehouden Het lijkt erop dat dit wel het geval is (die eerste 3 punten volgens mij in ieder geval), alleen die ander is een ZZP-er, dus zonder personeel?
quote:susanh schreef op 19 september 2011 @ 10:35:

Oja en het is misschien verstandig om uit te zoeken hoe het zit met je WW-rechten, pensioenopbouw e.d. als je man toch als zelfstandige gaat werken. Succes!Precies, hij heeft nu nog recht op een jaar uitkering, dat wil je ook niet verspelen.
Een arbeidsovereenkomst is geen sprake van in mijn optiek. Zoals ik het begrijp wil de ZZP-er de man inhuren om werkzaamheden voor hem te verrichten, waaarbij de man facturen dient te sturen voor verrichtte werkzaamheden. Dus freelance. De man is zelf verantwoordelijk voor pensioenopbouw e.d..

GA naar het UWV om te informeren hierover mbt invloed op uitkering e.d. Op het moment dat je man dit aannneemt is hij niet beschikbaar voor werk en heeft dus geen rechten. Als zzp-er heb je geen recht op een WW uitkering. Dus wat gebeurd er als hij na 3 maanden geen werk meer heeft? Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden.

Ga naar de Kamer van Koophandel voor informatie over freelancer, zzp-er. Als zzp-er heb je meerder opdrachtgevers per jaar nodig. Je mag best 3 maanden dezelfde opdrachtgever hebben, maar over het gehele jaar gezien dien je er meeerdere te hebben volgens mij. Zodat het geen verkapte arbeidsrelatie is. Maar Kvk kan je hierover informeren.
als je man nu werkloos is en ww ontvangt mag hij anderhalf jaar als zzp-er opdrachten hebben zonder zijn overige recht op ww te verspelen geloof ik. Bel anders eens met de belastingdienst. En zzp-er is iets anders als freelance.
quote:Dahlia74 schreef op 19 september 2011 @ 10:55:

GA naar het UWV om te informeren hierover mbt invloed op uitkering e.d. Op het moment dat je man dit aannneemt is hij niet beschikbaar voor werk en heeft dus geen rechten. Als zzp-er heb je geen recht op een WW uitkering. Dus wat gebeurd er als hij na 3 maanden geen werk meer heeft? Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden.

Ga naar de Kamer van Koophandel voor informatie over freelancer, zzp-er. Als zzp-er heb je meerder opdrachtgevers per jaar nodig. Je mag best 3 maanden dezelfde opdrachtgever hebben, maar over het gehele jaar gezien dien je er meeerdere te hebben volgens mij. Zodat het geen verkapte arbeidsrelatie is. Maar Kvk kan je hierover informeren.

Dit wilde ik ook zeggen.

Mijn man is ruim een jaar geleden ook voor zichzelf begonnen, en heeft zeker aan de KvK veel gehad. UVW minder, maar goed, alle tips zijn welkom toch?
Ik heb niet elk jaar drie opdrachtgevers, kan geen ander sturen vanwege de specifieke kennis die wordt gevraagd, en het aantal uren spreken we ook van tevoren af. En toch ben ik ondernemer volgens de Belastingdienst

Het hangt van meerdere factoren af of ze je zien als ondernemer, mij dus wel omdat ik me ook gedraag als zelfstandige (maak reclame voor mijn diensten, factureer, doe acquisitie, hou een administratie bij en heb me verzekerd voor arbeidsongeschiktheid).

Voor de duidelijkheid: ZZP-er en freelancer zijn allebei geen door de Belastingdienst gebruikte termen. Die kent werknemers en ondernemers. Het enige is dat voor ondernemers die opdrachten uitvoeren voor anderen, en die zekerheid willen over het wel/niet worden beschouwd als werknemer, er de VAR (verklaring arbeidsrelatie) bestaat.
Iedereen kan freelancen (al bestaat de term niet voor de Beklastingdienst). Je bent dan niet meteen ondernemer. Als je geen bedrijf wilt/hebt of maar kortdurende freelanct moet je je inkomsten aan de fiscus opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Daarvoor hoef je geen bedrijf op te richten maar moet je wel administratie bijhouden (inkomsten-uitgaven).

Hoe dat zit in combinatie met een uitkering weet ik niet. Als het voor je man maar een tijdelijk iets is in de trant van 'beter dan helemaal niks' dan lijkt me dit van toepassing. Een zzp' er ben je pas als je een bedrijf opricht.
Maar je zit al wel heel vlot met de BTW. Dat is al van toepassing als je werkzaamheden uitvoert in het economisch verkeer, en dat lijkt me zeker het geval. Dan heb je nog wel de kleine-ondernemersregeling, maar dan ben je wel, zoals het woord al zegt, ondernemer.

Bij inkomsten uit overige werkzaamheden heb je een VAR nodig, en kan de Belastingdienst het toch beoordelen als een loondienstverband. Daar zal die kennis die de opdracht verstrekt niet heel blij mee zijn denk ik. En je betaalt dan toch ook relatief veel belasting dacht ik?

Hoe dan ook, de KvK en de Belastingdienst vragen om advies lijkt me wel verstandig.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 19 september 2011 @ 10:58:

[...]

Dit wilde ik ook zeggen.

Mijn man is ruim een jaar geleden ook voor zichzelf begonnen, en heeft zeker aan de KvK veel gehad. UVW minder, maar goed, alle tips zijn welkom toch?Hij is al bij de KVK langs geweest maar stond snel weer buiten met een foldertje over ondernemen in zijn hand, daar kreeg hij ook geen duidelijkheid.....
Even een vraag: waarom zoek jij dit uit voor je man? Komen hier wel vaker vrouwen vragen hoe het zit met het werk van hun man, vind ik altijd een beetje gek.

Maar goed, je man heeft te maken met verschillende dingen. Allereerst met de Belastingdienst. 'Freelancer' is geen begrip voor de belasting, zzp'er wel. Belangrijkste overweging is of je man dit wil: hij moet dan zelf vanalles regelen: BTW-aangifte, arbeidsongeschiktheidsverzekering, pensioen. Als je man ziek wordt tijdens zijn werk, krijgt hij niets betaald, moet hij dus ook een potje voor maken.

Als hij dit wil, moet hij een btw-nr aanvragen en zich inschrijven bij de KvK. KvK doet verder geen bal voor je, behalve cursusjes geven die je overal elders ook kunt volgen, maar het is nu eenmaal verplicht.

Dan heeft hij te maken met de uitkerende instantie. Daar weet ik verder niks van.

Als hij niet als zzp'er wil werken, maar wel voor die persoon, kijk dan eens naar Payroll service. Er zijn verschillende bedrijven die dat doen. Het is een soort uitzendbureau dat alleen de loondienst regelt, niet de werving. Je man zou dan voor die zzp'er kunnen werken, maar is in dienst bij het Payroll bedrijf. Zzp'er krijgt facturen van het Payroll bedrijf, je man moet werkbriefje invullen, net als bij uitzendbureau.
quote:schorpioentje29 schreef op 19 september 2011 @ 11:37:

Iedereen kan freelancen (al bestaat de term niet voor de Beklastingdienst). Je bent dan niet meteen ondernemer. Als je geen bedrijf wilt/hebt of maar kortdurende freelanct moet je je inkomsten aan de fiscus opgeven als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Daarvoor hoef je geen bedrijf op te richten maar moet je wel administratie bijhouden (inkomsten-uitgaven).

Hoe dat zit in combinatie met een uitkering weet ik niet. Als het voor je man maar een tijdelijk iets is in de trant van 'beter dan helemaal niks' dan lijkt me dit van toepassing. Een zzp' er ben je pas als je een bedrijf opricht.Ja, maar als man het zo regelt krijgt zijn opdrachtgever problemen met de Belasting. Die zeggen dan dat er sprake is van loondienst. Daar is die VAR-verklaring voor bedacht.
Ontzettend informatieve site voor freelancers/zzp-ers: Lancelots (klik)
ALS je man een uitkering heeft moet hij even afstemmen met het uwv dat hij vanuit uitkeringssituatie voor zichzelf wil starten daar zijn mogelijkheden voor. Op de site van de belastingdienst staat veel info hier over. Belangrijk

- wil hij dit alleen voor de drie maanden of wil hij daarna op zoek naar andere opdrachten?

- sta jij ook achter de eventuele keuze!!!???? ( van belang!!!)

- uren uren criterium voor de belasting niet meer van belang voor 2010, daarvoor is het te laat voor 2011

- zoek met kinderen goed uit wat het betekent voor belasting toeslagen

- reken je niet rijk als hij zzp- er is, hij moet daarover wel belasting betalen

- de site van belastingdienstgeeft info en geldt ook voor KVK. De site geeft info en ook de folder...

- en vraag maar raak verder!
quote:mariamena schreef op 19 september 2011 @ 10:58:En zzp-er is iets anders als freelance.Wat is het verschil?
Elynn

Ik ben sinds een half jaar gedeeltelijk voor mezelf begonnen, maar kende deze site nog niet. Wat een eyeopener! En wat een hoop nuttige informatie! Dankjewel.
Volgens mij is die 1225 uur alleen van belang om recht te hebben op investeringsaftrek.
Klopt niet, op de investeringsaftrek heb je gewoon recht. Juist als starter is die aftrek interessant. De Uurnorm is voor andere dingen belangrijk

Alleen wanneer je voldoet aan de “1225 uur” regel, ziet de belastingdienst je als ondernemer en mag je gebruik maken van de fiscale voordelen die er gelden voor ondernemers:

De ondernemersafstrek, die bestaat uit de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek (eerste 3 jaar), aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk en de meewerkaftrek. Dit kan bij elkaar een aftrekpost zijn van duizenden euro’s

De Fiscale Oudedags Reserve (FOR), een voorziening die gebruikt kan worden om pensioen op te bouwen: elk jaar kan een percentage van de winst opzij gezet worden. Over dit bedrag hoef je nu geen belasting te betalen, dat stel je uit tot je pensioen. Als het goed is valt het bedrag dan in een lagere schijf van de belasting
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Vanmiddag heeft mijn man een reactie gekregen en nu lijkt het erop dat hij toch via een nul-urencontract zal gaan werken. Dus dat wordt toch anders dan eerst gedacht.

Nu moeten we dat weer gaan uitzoeken, maar dit lijkt toch wel wat eenvoudiger te worden.
Voor de volledigheid: wat hier over fiscale zaken gezegd wordt is alleen correct voor de IB-ondernemer. De VpB-ondernemer heeft hier allemaal niets mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven