Werk & Studie alle pijlers

Fulltime Au Pair

09-01-2014 14:59 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik wil even iets aan jullie voorleggen, ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Het is zo, ik werk alweer ruim 6 maanden als au pair met heel veel plezier in een Nederlands gezin in Frankrijk.

Nu is het zo dat de ouders een reis van drie weken willen maken zonder kinderen. Nu zie ik het opzich wel zitten om die drie weken fulltime voor de kindjes te zorgen, het zijn gelukkig schatjes ! Het lijkt me een enorme ervaring die goed op m'n cv staat. Plus wat extra ervaring als ik zelf ooit aan kinderen begin is altijd mooi meegenomen. :-) Maar wat denken jullie ? Moet ik dit wel willen, kan ik er wat extra geld voor vragen (en hoe veel dan ?) of moet ik het niet doen ?

Ik zit er hier zo in deze toch wel kleine wereld dat ik niet weet wat nou een goede beslissing is. We moeten er nog concreet mee om tafel maar voor die tijd wil ik wel alvast een beetje goed beslagen ten ijs komen en alle voors en tegens tegen elkaar afwegen zodat ik niet op dat moment pas een beslissing hoef te maken...

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hier over !

Oja, het is geen optie om allemaal mee op reis te gaan
300E p maand, dat is een schijntje!! Ik betaal 2000E voor 3 dagen kinderopvang in de maand en kreeg daar altijd 400E van terug van de belasting.

Als ik een au pair neem bespaar ik dus 1300E per maand, heb ik 5 i.p.v. 3 dagen gecoverd en wordt er huishoudelijk werk gedaan. Als ik niet zo klein woonde zou ik het meteen doen, kan natuurlijk ook een groter/duurder huis nemen van die 1300E die ik bespaar.
Marseille: vliegtickets, eten en drinken, GWL, taalcursus. Die 1300 ga je niet overhouden hoor.
Maar je bent inderdaad wel goedkoper uit als je de kinderen op opvang hebt zitten.
Gezien je leeftijd, kwalificaties en het aantal uren wat je maakt ben je een inwonende nanny. Je krijgt alleen betaalt als au pair, dat scheelt de ouders een heleboel geld.

Een van mijn vriendinnen heeft een (niet-inwonende) nanny en betaalt 3,50E per kind per uur. Reken maar uit.
Ik zou het doen, maar zou zeker 800 euro vragen voor die maand. 500 extra is minimaal!! Maar ik zou eerlijk gezegd afwachten wat hun in hun hoofd hebben. Zeggen hun 1000 euro extra dan moet je dat aanpakken natuurlijk!!

Je bent bekend voor de kids. Denk dat ze t liefst hebben dat jij lekker gaat oppassen!! En je bent 23, dus je red je wel met de buren als achterwacht
quote:marseille schreef op 12 januari 2014 @ 10:15:

300E p maand, dat is een schijntje!! Ik betaal 2000E voor 3 dagen kinderopvang in de maand en kreeg daar altijd 400E van terug van de belasting.

Als ik een au pair neem bespaar ik dus 1300E per maand, heb ik 5 i.p.v. 3 dagen gecoverd en wordt er huishoudelijk werk gedaan. Als ik niet zo klein woonde zou ik het meteen doen, kan natuurlijk ook een groter/duurder huis nemen van die 1300E die ik bespaar.

Een au pair kan in veel gevallen geen volledige vervanging van reguliere opvang zijn. In ieder geval niet van kinderen die nog niet naar school gaan aangezien een au pair max 8 uur per dag en 30 uur per week mag werken. Verder komen er nog flink wat kosten bij, verzekering, reis- en visumkosten etc.

Wat niet wegneemt dat het voor sommige gezinnen ideaal is.
Het minimumloon voor een Filipijnse voltijds inwonende nanny op onze compound is 450 dollar. Visumkosten, de vlucht, een vakantie naar het thuisland, kost en inwoning dienen door de ouders van het kind te worden betaald. Onthutsend hoeveel TO krijgt.

TO krijgt dus minder dan een nanny uit de Filipijnen in Saoedie Arabie.....
quote:marseille schreef op 12 januari 2014 @ 10:15:

Als ik een au pair neem bespaar ik dus 1300E per maand, heb ik 5 i.p.v. 3 dagen gecoverd en wordt er huishoudelijk werk gedaan. Als ik niet zo klein woonde zou ik het meteen doen, kan natuurlijk ook een groter/duurder huis nemen van die 1300E die ik bespaar.Marseille: even wat anders. Woon jij in Marseille? Dit is de stad waar ik ooit aupair ben geweest. Ik ben meteen drie jaar langer gebleven:)
Dank voor de nuttige (en soms onnuttige) reacties.

Heb ik wel een nieuw probleem; hoe ga ik dit punt aansnijden ? Iemand tips ?
quote:anoniempje820 schreef op 12 januari 2014 @ 22:08:

Dank voor de nuttige (en soms onnuttige) reacties.

Heb ik wel een nieuw probleem; hoe ga ik dit punt aansnijden ? Iemand tips ?

Op een moment dat ze niet weghoeven, lekker gegeten hebben en als ze in een aardige stemming zijn. Dan stap je naar ze toe met "ik wil het graag even hebben over het EVENTUELE oppassen tijdens jullie vakantie" "het is natuurlijk iets heel anders en veel verantwoordelijker wat ik nu doe en ik vind dat daar best wel wat tegenover mag staan" " wat hadden jullie in gedachten?"

Over het bedrag, je werkt op dat moment 24/7 daar mag echt wel het dubbele voor komen dan dat je nu krijgt. Dus echt mini-mini-minimaal 600 p week.
Nina: je zegt het verkeerd, in de week krijgt anoniempje nu 75 euro.

Ik zou voor mezelf een lijst maken met punten wat je zelf wilt en voor hoeveel.

Ik snap ook wel dat dit ongemakkelijk voor je is, het is nooit gemakkelijk om over geldzaken te praten en nu helemaal omdat je van iedereen te horen krijgt dat je te veel werkt en te weinig verdient. Ik zou teneerste ook wat afstand van het gezin nemen, als je vrij bent gewoon er op uit gaan. Want als je thuis blijft ga je toch ondertussen meehelpen ook als je vrij bent.
Ik ben ook au pair geweest. Ik werkte geen 40 uur, ik denk ongeveer 20 per week. En ik kreeg 240 euro in de maand.

Ik vond het prima! Het is ook een ontzettend leuke ervaring, en als je jong bent een leuk om op deze manier te ontwikkelen.

Ik heb 1 x een week voor de kinderen gezorgd. Moeder was op vakantie. Vader was er wel maar was vroeg weg en laat thuis, dus daar had ik eigenlijk in die week niet heel veel aan, maar ik kon wel op hem terug vallen!

Wat ik in die week wel fijn vond, dat de moeder had geregeld dat 1 van de kinderen een middagje na school bij een vriendinnetje ging spelen en dat er iemand een middagje gezellig langs kwam om ook met mij voor de kinderen te zorgen en er voor mij gezelligheid was.

Mijn knutsel ideeën had ik opgespaard voor het weekje met de kinderen alleen. Een aardewerkpot schilderen. Een dag daarna uitgebreid naar de ikea gaan om een plantje te kopen voor het potje. Een dagje naar een hal met springkussens. zoutdeegfiguurtjes maken enz. Een week was zo voorbij!

Maar of ik drie weken echt alleen voor de kinderen zou hebben willen zorgen. Dat weet ik niet. Snachts was het voor de vader van het gezin, en ik kon hem altijd bellen. (wat uiteindelijk niet nodig was, maar je weet maar nooit).

Als je het zou doen, zorg dan in ieder geval dat je weet wat je moet je doen als er iets komt wat je niet had kunnen voorzien. Bijv. kind valt door een glazen deur, kind wordt ernstig ziek, lekkage in huis. En iets met verzekeringen.

En ik vond het dus ook erg fijn dat in ieder geval 1 van de kinderen een middagje al onder de pannen was.

Meer loon vragen mag je dan uiteraard ook!
quote:raccoon schreef op 12 januari 2014 @ 22:56:

Nina: je zegt het verkeerd, in de week krijgt anoniempje nu 75 euro.

.

So. Nu weet ik zeker dat ik een au pair ga nemen

Dat is wel heel weinig voor het werk wat je doet hoor. En jij bent echt niet te vergelijken met een meisje van 16 a 17. Je hebt aardig wat meer levenservaring bv. Plus je opleiding. Deze mensen maken echt misbruik van je. Al mag je het misschien geen bewuste misbruik noemen. Als ik het aangeboden zou krijgen zo'n goedkope kracht zou ik natuurlijk ook ja zeggen.
Anoniempje: laat je weten hoe je gesprek is gegaan.

Nina: ik zou het zeker niet doen als ik de kans zou krijgen. De gastouders moeten zich schamen.

Chocoko: ik heb er ook nooit geen spijt van gehad dat ik aupair ben geweest. Het was een leuke ervaring ook al verdiende ik niet veel. Met de kinderen kon ik in het algemeen goed overweg met de ouders ook wel, maar ik moest wel voortdurend oppassen dat er geen misbruik van me werd gemaakt. Ik bedoel qua werkzaamheden en uren. Daarbij zat ik in een prachtige omgeving.
Die mensen hebben het natuurlijk niet voor niets niet via een bureau geregeld. Die weten ook wel dat ze dan meer moeten betalen.

Ik vraag mij ook af of ze to wel een flink bedrag extra gaan betalen.

Want als het ze veel geld gaat kosten dan kunnen ze de kinderen net zo goed meenemen op vakantie.
Ik vind het eigenlijk schandalig dat je moet vragen om extra geld, dat ze daar niet uit zichzelf mee komen. Verwachten ze nou echt dat een au pair dat voor niks eventjes doet?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
To hoe is het met je? Ik kan me voorstellen dat je door de reacties aan het denken bent gezet?
Ik denk niet dat het terecht is om de 300 euro per maand zo maar te vergelijken met wat je netto kwijt bent aan het KDV. Als gastouder heb je natuurlijk heel wat meer kosten dan die 300 euro (toevallig heb ik naar aanleiding van dit topic afgelopen week een beetje zitten rekenen of het voor ons, met straks 2 kinderen niet goedkoper zou zijn... ).

De taalcursus, een vervoermiddel voor de au-pair om je kinderen te halen en brengen (en ik denk dat je dat de gemiddelde buitenlandse niet op de fiets wilt laten doen...) en volgens mij ook verzekeringen en dergelijke.

Daarnaast moet je wel de ruimte hebben in huis (en een kamer 'opofferen) en ook bereid zijn om een au-pair een beetje in je gezin op te nemen.

Tot slot komt het bij ziekte van de au-pair aan op je eigen netwerk om vervangende oppas te regelen, waar een gastouder of KDV dat al goed geregeld is.

De 300 euro is natuurlijk ook geen 'salaris' maar 'zakgeld', voor meisjes (ja, jongens mogen ook maar ik denk niet dat die er veel zijn) die, voordat ze gaan studeren, graag een jaar wat anders willen doen. Dat TO wel een opleiding heeft die hierbij past is een uitzondering denk ik.
quote:Suze02 schreef op 09 januari 2014 @ 15:07:

Uiteraard gaat je dat geld opleveren..

Ik zou per week 200 euro vragen.Wat goedkoop zeg. Ik vind drie weken de zorg alleen voor de kinderen.Mag van mij meer betaalt worden. Laten de ouders dan ook een duit in het zakje doen. Als je voor 200 Euro in de week op hun kinderen past.
quote:biekoe schreef op 09 januari 2014 @ 15:06:

Mooie kans! Ik zou ervoor gaan. Maar, mag het wel? Mag jij als au pair wel zoveel uur met de kinderen zijn? Ik zou dat even goed uitzoeken met je bureau. Daarnaast zou ik ook met hun in overleg gaan over een vergoeding. Wat mag/kan je vragen voor drie weken full time? Dan kom je ook beslagen ten ijs tijdens een gesprek met de ouders.

Als het lukt, geniet ervan!

PS ik zou mijn kinderen voor geen goud drie weken kunnen/willen missen. Maar dat is niet wat relevant is verder aan jouw vraagMooie kans voor de ouders. Ik zou het niet als een mooie kans zien, als je later zelf kinderen wilt. Het doel van een aupair is toch oa meer van het land zien/beleven. ? Dat staat toch voorop ?
quote:anoniempje820 schreef op 09 januari 2014 @ 20:17:

De kinderen zullen uiteraard altijd liever hun ouders zien dan mij, gelukkig maar ! Maar toch ben ik voor hen in relatief korte tijd, een half jaar, heel vertrouwd geraakt. Ik ben er namelijk altijd, als ik werk natuurlijk maar ook als ik vrij ben. Sowieso savonds met eten ben ik er ook altijd bij en soms ga ik ook mee in het weekend en dan gaan we gezellig met z'n allen op pad.

Het is heel bijzonder en ik denk dat je dit alleen kunt geloven als je dit zelf mee maakt (ik had het ook nooit geloofd) maar je bouwt echt een hele hechte band op.

3 weken zijn inderdaad lang.. Ik zou het zelf waarschijnlijk niet doen. Maar als de ouders dit graag willen, wie ben ik dan om dat geluk in de weg te staan ? Dan zorg ik er liever voor dat de kids in hun eigen vertrouwde omgeving zijn met mij en als achterwacht de buren. Dan dat ze in NL worden gedropt bij opa's, oma's, tantes en ooms, klinkt waarschijnlijk vertrouwd maar dat lijkt me niet als je ze hooguit 2 à 3 keer per jaar ziet en een paar keer via Skype..

Zoals jullie wellicht al merken neig ik toch meer naar JA :-)

Ter aanvulling, ik werk nu ongeveer 40 uur per week, 2 dagen vrij, krijg 300 euro per maand + kost en inwoning en mijn NLDse tripjes worden bekostigd door de familie

Nogmaals dank voor de reacties !40 uur voor 300 Euro ? De kost en inwoning zullen lang niet zoveel zijn naar wat je naar mijn idee echt moet verdienen. Is dit nog wel een aupairsituatie als je zoveel werkt?
quote:sugarmiss schreef op 14 januari 2014 @ 09:48:

Ik vraag mij ook af of ze to wel een flink bedrag extra gaan betalen.

Want als het ze veel geld gaat kosten dan kunnen ze de kinderen net zo goed meenemen op vakantie.Dat lijkt me niet. Ze willen met z'n 2 op reis en wellicht wel 'n verre rondreis waarbij je geen gezeul met kleine kinderen kunt gebruiken. Buiten dat zouden ze aan de extra vliegtickets meer kwijt zijn dan als ze TO een normaal bedrag zouden betalen en dan hoeven ze nergens naar te kijken.
quote:mara2 schreef op 15 januari 2014 @ 13:33:

[...]

40 uur voor 300 Euro ? De kost en inwoning zullen lang niet zoveel zijn naar wat je naar mijn idee echt moet verdienen. Is dit nog wel een aupairsituatie als je zoveel werkt?

160 uur voor 300 Euro.

Natuurlijk willen ze alleen op reis. Waarschijnlijk hadden ze dit ook zo uitgestippeld. Als de aupair goed bevalt en ze gedraagt zich zoals wij het willen dan gaan we samen op vakantie.

Als aupair mag je maar een paar uur per dag werken, licht huishoudelijk werk doen, zoals slaapkamer kids opruimen en 2 of 3 keer per week s'avonds oppassen.

Volgens mij is die norm hier ver overschreden.

Als ik TO was zou ik op zoek gaan naar een fijn gezin in Amerika..zijn er genoeg, dat is nog eens een leuke ervaring:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven