Fulltime voor de klas
donderdag 5 juni 2025 om 12:07
Ik heb altijd parttime in het basisonderwijs gewerkt. Momenteel stoei ik met het idee om over een jaar fulltime te gaan werken. Mijn duocollega is klaar met het onderwijs, wil nog een jaartje kijken of ze het vuur weer vindt, maar ik acht de kans vrij groot dat het haar laatste jaar wordt. Mijn kinderen zitten dan in groep 8 en klas 2 van de middelbare school. Momenteel werk ik veel op mijn vrije dagen. En ik denk steeds vaker dat ik daar als fulltimer gewoon betaald voor zou krijgen.
Ik begin te dromen van lekker mijn eigen plan trekken, minder overleggen, meer duidelijkheid voor de klas, vaker werk mee naar huis kunnen nemen en 's avonds even door (zo er toch kunnen zijn voor die kinderen die me echt al minder nodig hebben). Mijn man werkt veel thuis, dus mijn tieners zullen niet de hele tijd alleen thuis zijn. Maar er is niemand die met thee en koek hen op zou wachten. Thee en koek die naar binnen wordt gewerkt en dan gaan ze nu al de hort op of zitten ze boven met vriendjes.
Nu is er maar 1 fulltimer in ons team, en dat is een man die bijna met pensioen gaat die altijd fulltime gewerkt heeft. Die gaat fluitend door de school en geeft zelf aan dat die parttimers gek zijn.
Zijn er hier mensen die van parttime naar fulltime zijn gegaan? Is de werkdruk als fulltimer echt lager? Of zie ik het te zonnig in?
Ik begin te dromen van lekker mijn eigen plan trekken, minder overleggen, meer duidelijkheid voor de klas, vaker werk mee naar huis kunnen nemen en 's avonds even door (zo er toch kunnen zijn voor die kinderen die me echt al minder nodig hebben). Mijn man werkt veel thuis, dus mijn tieners zullen niet de hele tijd alleen thuis zijn. Maar er is niemand die met thee en koek hen op zou wachten. Thee en koek die naar binnen wordt gewerkt en dan gaan ze nu al de hort op of zitten ze boven met vriendjes.
Nu is er maar 1 fulltimer in ons team, en dat is een man die bijna met pensioen gaat die altijd fulltime gewerkt heeft. Die gaat fluitend door de school en geeft zelf aan dat die parttimers gek zijn.
Zijn er hier mensen die van parttime naar fulltime zijn gegaan? Is de werkdruk als fulltimer echt lager? Of zie ik het te zonnig in?
donderdag 5 juni 2025 om 12:14
Waarom zou man dat niet kunnen inplannen (als jullie en de kinderen dat fijn vinden)?
Klinkt mij trouwens heel goed in de oren, jouw plan om naar ft te gaan. En als het je echt niet bevalt kun je in principe weer terug naar hoe het nu is toch?
donderdag 5 juni 2025 om 12:18
donderdag 5 juni 2025 om 12:28
Dat hoeft helemaal niet. Met een duo heb je natuurlijk ook overdrachten, afstemmen etc, dat heb je dan niet meer. Je kunt zelf je plan maken en volgen, kan erg veel tijd en energie schelen.
donderdag 5 juni 2025 om 12:28
Niet in het onderwijs werkzaam, maar merk bij het bedrijf waar ik werk ook gewoon dat er dan regelmatig een belangrijke meeting toch op die vrije dag gepland moet worden of dat er met een deadline toch wordt overgewerkt (geen directe vergoeding voor). Ik verklaar de parttimers ook voor gek, want ze worden er niet voor betaald. Voor afspraken met tandarts etc. is ook gewoon ruimte, dag is redelijk flexibel in te delen. Neem aan dat jij na schooltijd ook nog weleens dat soort dingen kan plannen en dan bijvoorbeeld in de avond nakijkwerk oid?
donderdag 5 juni 2025 om 12:30
Ik ben van ft naar pt gegaan ivm baby. Eerlijk? Ik vond ft vele malen relaxter, je hebt tot 16/17 uur tijd om dingen af te ronden als je de dag ervoor niet klaar was. Het is niet erg als je een rommeltje laat liggen als je zelf weer staat de volgende dag. Mijn klas en inrichting ging altijd zoals ik het wilde. En het loon was ook niet mis.
Als je de mogelijkheid hebt, ik zeg doen!
Neem dan wel jezelf voor echt niet in het weekend te werken.
Als je de mogelijkheid hebt, ik zeg doen!
Neem dan wel jezelf voor echt niet in het weekend te werken.
donderdag 5 juni 2025 om 12:45
In het onderwijs lijkt me dat niet handig, voor een halve dag een collega voor jouw klas, dan komen alle vaste taken alsnog op jou neer.
En misschien vergis ik me, maar tandarts etc is vast wel altijd om bijv 16 uur af te spreken, als de kinderen naar huis zijn en je een tandarts in de buurt van je werk hebt.
Coffee is never my cup of tea
donderdag 5 juni 2025 om 12:47
Als je evenveel met je duo overlegt als dat diegene voor de klas staat (+ nog andere taken heeft in haar uren) dan klopt het, maar dat is niet mijn ervaring. Ik ben juist parttime gaan werken om de taken die je krijgt voor een bepaald fte door de weeks af te krijgen (wel ander soort onderwijs) omdat de taken voor fulltime niet in de werkweek pasten.
donderdag 5 juni 2025 om 12:53
ik ben sinds vorig jaar weer fulltime gaan werken (geen onderwijs) en het is zoveel fijner dan parttime.
geen overdracht/op zoek naar info over wat er op je vrije dag gebeurd is.
écht tijd om kwaliteit in mijn werk te steken en veel meer "naar huis is ook echt vrij" op urgente crises na in mijn geval.
ik ben nu half 40, maar dit werkt voor mij veel fijner dan parttime
geen overdracht/op zoek naar info over wat er op je vrije dag gebeurd is.
écht tijd om kwaliteit in mijn werk te steken en veel meer "naar huis is ook echt vrij" op urgente crises na in mijn geval.
ik ben nu half 40, maar dit werkt voor mij veel fijner dan parttime
En doooooor!
donderdag 5 juni 2025 om 13:10
Zoals ik het nu inschat wordt voornamelijk het lesgeven meer. En ik zal zo nu en dan een vergadering meer hebben. In overdracht gaat echt zoveel tijd zitten. Zeker als je projecten hebt waar de ander dan mee verder moet.
Ik heb ook de pech dat onze IB'er op mijn werkdag werkt, dus alles wordt op mijn werkdagen besproken waarna ik het ook moet overdragen. Idem voor contacten met externen. Aangezien ik 3 dagen werk komt dat bij mij te liggen en ben ik hoofdcontactpersoon. Op woensdag maak ik juist een lange dag omdat ik alles keurig wil achterlaten en afronden voor mijn duo. Lijkt me heerlijk om eens om 14.00 naar huis te gaan en zo een vrije middag te hebben. Op de twee dagen die erbij komen zit vast een keer een oudergesprek (maar als het iets bijzonders is ligt t toch al bij mij), maar ik zie vooral echte tijd om na te kijken en voor te bereiden.
donderdag 5 juni 2025 om 13:11
4 dagen is voor mij idd geen optie vanwege wat jij schrijft. Zit je nog steeds met een overdracht, een dag die jouw routine met de klas doorbreekt en wel een hoop werk extra.Marianneke schreef: ↑05-06-2025 12:45In het onderwijs lijkt me dat niet handig, voor een halve dag een collega voor jouw klas, dan komen alle vaste taken alsnog op jou neer.
En misschien vergis ik me, maar tandarts etc is vast wel altijd om bijv 16 uur af te spreken, als de kinderen naar huis zijn en je een tandarts in de buurt van je werk hebt.
donderdag 5 juni 2025 om 13:15
Ik heb hier duidelijk geen verstand van. Maar hoe veel uur is fulltime in het onderwijs dan? Want 'normaal gesproken' als je fulltime werkt ben je om 16 uur nog niet klaar. TO werkt ook buiten dat ze les geeft, ze moet namelijk ook lessen voorbereiden, nakijken, etc.Marianneke schreef: ↑05-06-2025 12:45In het onderwijs lijkt me dat niet handig, voor een halve dag een collega voor jouw klas, dan komen alle vaste taken alsnog op jou neer.
donderdag 5 juni 2025 om 13:20
Frost schreef: ↑05-06-2025 13:15Ik heb hier duidelijk geen verstand van. Maar hoe veel uur is fulltime in het onderwijs dan? Want 'normaal gesproken' als je fulltime werkt ben je om 16 uur nog niet klaar. TO werkt ook buiten dat ze les geeft, ze moet namelijk ook lessen voorbereiden, nakijken, etc.
Fulltime in het onderwijs is meer uren tijdens de werkweken, om te compenseren voor de vakantieweken. Maar je bent buiten de schooltijden vrijer om in te delen wat je waar en wanneer doet. Je kunt dus om 16 uur naar huis, en dan 's avonds thuis nakijken en voorbereidend werk doen, als dat een keer beter uitkomt.
Coffee is never my cup of tea
donderdag 5 juni 2025 om 13:28
Ik start mijn dag altijd om 8.00. Ben er wel eerder om thee te pakken en te rommelen, maar zal dat geen zuivere werktijd noemenFrost schreef: ↑05-06-2025 13:15Ik heb hier duidelijk geen verstand van. Maar hoe veel uur is fulltime in het onderwijs dan? Want 'normaal gesproken' als je fulltime werkt ben je om 16 uur nog niet klaar. TO werkt ook buiten dat ze les geeft, ze moet namelijk ook lessen voorbereiden, nakijken, etc.
Maar goed, in het onderwijs wordt je eigenlijk gewoon betaalt voor het goed draaien van de betreffende klas waar je aan verbonden bent. En dat vraagt het ene jaar meer tijd dan het andere jaar.
donderdag 5 juni 2025 om 13:52
Ik zou vooral thuis overleggen of man het ziet zitten om een grotere rol in doktersafspraken te nemen. Jij kan je kinderen op school waarschijnlijk moeilijker achterlaten dan dat hij met uren schuift.
Maar op zich zou ik het gewoon proberen.
Desnoods geef je jezelf een proefperiode tot Kerst of 1 jaar.
Lukt het toch niet dan zoeken ze maar terug iemand extra voor 1 à 2 dagen per week.
Maar op zich zou ik het gewoon proberen.
Desnoods geef je jezelf een proefperiode tot Kerst of 1 jaar.
Lukt het toch niet dan zoeken ze maar terug iemand extra voor 1 à 2 dagen per week.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 5 juni 2025 om 14:23
Zo. Dat ziet er slecht uit!
Ik moet je helaas teleurstellen, ik sta wel in de bovenbouw. Gelukkig maar, want daar zouden dergelijke fouten direct worden afgestraft door een aantal leerlingen uit mijn klas. In een lagere klas hebben ze dat niet door.
Ik geef wekelijks werkwoordspelling en ken de regels in mijn slaap toepassen. Ik heb ook nooit hoeven leren voor spelling omdat ik woorden op woordbeeld onthoud. Iets waar veel juist goede spellers en sommige hb'ers last van hebben. En dan moeten ze werkwoordspelling gaan leren en ineens net als de rest stappen gaan volgen! Terwijl het woord "betekent" altijd als "betekent" in je hoofd geprent zit, maar soms ook als betekend moet worden geschreven. Ik weet dus van mezelf dat ik bij bepaalde voltooid deelwoord extra op moet letten. Heel fijn voor kinderen, zo'n leerkracht die ook hun denkwijze kan verwoorden
Maar maak je geen zorgen, voor de klas sta ik dus altijd aan en ben ik daar reuze scherp op. En aangezien het kleine clubje betweters in de klas me nog nooit heeft gewezen op dergelijke fouten kan ik met redelijke zekerheid stellen dat mijn spelling in de klas op orde is.
Overigens denk ik dat het aan het woordenboek op mijn telefoon ligt want ik heb alleen in dit bericht al geprent in geprint zien veranderen. Evenals mijn tweede betekend. En maar in maat. Nooit scherp op geweest dat dit ook met mijn werkwoorden zou kunnen gebeuren. Zeker als ik snel reageer lees ik mijn berichten niet na. En de "wordt je" fout maak ik echt niet
donderdag 5 juni 2025 om 15:30
Ik ben opgegroeid met twee fulltime werkende ouders en nooit een moeder met koek en thee na school. Wel koek en thee, maar dat pakten we gewoon zelf. Ben intens blij dat ik die vrijheid heb mogen hebben. Het is heerlijk na een dag school gewoon lekker je eigen gangetje te gaan. Nee, niets aan gemist.
donderdag 5 juni 2025 om 15:33
Ik werk ook fulltime. Vind het veel ontspannener dan parttime. Ik ga gewoon onder werktijd naar tandarts en hypotheekadviseur, maar ik werk niet in het onderwijs. Neem aan dat je dat dan ook plant op een rustiger middag en dan haal je het wel weer in.TinyTiny schreef: ↑05-06-2025 12:28Niet in het onderwijs werkzaam, maar merk bij het bedrijf waar ik werk ook gewoon dat er dan regelmatig een belangrijke meeting toch op die vrije dag gepland moet worden of dat er met een deadline toch wordt overgewerkt (geen directe vergoeding voor). Ik verklaar de parttimers ook voor gek, want ze worden er niet voor betaald. Voor afspraken met tandarts etc. is ook gewoon ruimte, dag is redelijk flexibel in te delen. Neem aan dat jij na schooltijd ook nog weleens dat soort dingen kan plannen en dan bijvoorbeeld in de avond nakijkwerk oid?
donderdag 5 juni 2025 om 15:48
40 is een standaard werkweek en dan nog verplichte onbetaalde uren ter compensatie van vakantie.Frost schreef: ↑05-06-2025 13:15Ik heb hier duidelijk geen verstand van. Maar hoe veel uur is fulltime in het onderwijs dan? Want 'normaal gesproken' als je fulltime werkt ben je om 16 uur nog niet klaar. TO werkt ook buiten dat ze les geeft, ze moet namelijk ook lessen voorbereiden, nakijken, etc.
Ik vond fulltime werken heerlijk. Zo fijn ivm continuïteit, ruimte, eigen koers etc.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 5 juni 2025 om 16:03
Dat is ook wat ik heb gehoord.
Qua combineren met de kinderen, ik heb nooit anders gedaan dan fulltime werken. Wel met geregeld thuis werken, maar dat kan in het onderwijs ook (na schooltijd).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in