Werk & Studie alle pijlers

Fulltime voor de klas

05-06-2025 12:07 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd parttime in het basisonderwijs gewerkt. Momenteel stoei ik met het idee om over een jaar fulltime te gaan werken. Mijn duocollega is klaar met het onderwijs, wil nog een jaartje kijken of ze het vuur weer vindt, maar ik acht de kans vrij groot dat het haar laatste jaar wordt. Mijn kinderen zitten dan in groep 8 en klas 2 van de middelbare school. Momenteel werk ik veel op mijn vrije dagen. En ik denk steeds vaker dat ik daar als fulltimer gewoon betaald voor zou krijgen.

Ik begin te dromen van lekker mijn eigen plan trekken, minder overleggen, meer duidelijkheid voor de klas, vaker werk mee naar huis kunnen nemen en 's avonds even door (zo er toch kunnen zijn voor die kinderen die me echt al minder nodig hebben). Mijn man werkt veel thuis, dus mijn tieners zullen niet de hele tijd alleen thuis zijn. Maar er is niemand die met thee en koek hen op zou wachten. Thee en koek die naar binnen wordt gewerkt en dan gaan ze nu al de hort op of zitten ze boven met vriendjes.

Nu is er maar 1 fulltimer in ons team, en dat is een man die bijna met pensioen gaat die altijd fulltime gewerkt heeft. Die gaat fluitend door de school en geeft zelf aan dat die parttimers gek zijn.

Zijn er hier mensen die van parttime naar fulltime zijn gegaan? Is de werkdruk als fulltimer echt lager? Of zie ik het te zonnig in?
Jullie weten mij aardig te overtuigen 😀.
Wissewis schreef:
05-06-2025 13:52
Ik zou vooral thuis overleggen of man het ziet zitten om een grotere rol in doktersafspraken te nemen. Jij kan je kinderen op school waarschijnlijk moeilijker achterlaten dan dat hij met uren schuift.

Maar op zich zou ik het gewoon proberen.
Desnoods geef je jezelf een proefperiode tot Kerst of 1 jaar.
Lukt het toch niet dan zoeken ze maar terug iemand extra voor 1 à 2 dagen per week.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik bof met kinderen die amper ziek zijn. En dan is idd mijn vriend altijd de klos. Er komen beugels aan dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Frost schreef:
05-06-2025 12:16
Ik zou eerder 32 of 36 uur werken dan echt 40 uur. Want het is juist fijn om de tandarts en overige afspraken in die vrije momenten te doen. Ik werk dan niet in het onderwijs, maar fulltimers houden minder verlof over merk ik hier.
Je vergeet dat leerkrachten veel vakantie hebben en in die zaken in die weken te plannen.
Mijn zoon werkt op papier 38 uur, in realiteit 40, om zo zijn vakantieweken te compenseren.
KamilleT schreef:
05-06-2025 16:03
Dat is ook wat ik heb gehoord.
Qua combineren met de kinderen, ik heb nooit anders gedaan dan fulltime werken. Wel met geregeld thuis werken, maar dat kan in het onderwijs ook (na schooltijd).
Uh nee.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mistborn schreef:
05-06-2025 16:09
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik bof met kinderen die amper ziek zijn. En dan is idd mijn vriend altijd de klos. Er komen beugels aan dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Hier kan je in de avonduren naar de ortho.
Mistborn schreef:
05-06-2025 13:11
4 dagen is voor mij idd geen optie vanwege wat jij schrijft. Zit je nog steeds met een overdracht, een dag die jouw routine met de klas doorbreekt en wel een hoop werk extra.
Ik werk al een aantal jaar vier dagen en ik vind het ideaal.
Ik plan uiteraard veel vakken of onderdelen met weinig overdracht op de dag van mijn duo.
Verder vind ik het vooral lekker dat ik een sparpartner heb, dat we bij elkaar kunnen kijken of we tegen dezelfde dingen aanlopen. We vullen elkaar aan in plaats van hij doorbreekt mijn routine. En hij kan wél zingen.

Eén jaar heb ik een duo gehad waar het gierend uit de klauwen liep op die dag. Toen had ik inderdaad heel veel werk aan puinruimen en kostte het meer dan het opleverde.

Maar nu vind ik al jaren vier dagen een soort fulltime (de klas is van mij, in tegenstelling tot een verdeling van 2/3 dagen), maar ik heb een dag tussendoor waarop ik tijd heb voor andere dingen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Mistborn schreef:
05-06-2025 14:23
Zo. Dat ziet er slecht uit!

Ik moet je helaas teleurstellen, ik sta wel in de bovenbouw. Gelukkig maar, want daar zouden dergelijke fouten direct worden afgestraft door een aantal leerlingen uit mijn klas. In een lagere klas hebben ze dat niet door.

Ik geef wekelijks werkwoordspelling en ken de regels in mijn slaap toepassen. Ik heb ook nooit hoeven leren voor spelling omdat ik woorden op woordbeeld onthoud. Iets waar veel juist goede spellers en sommige hb'ers last van hebben. En dan moeten ze werkwoordspelling gaan leren en ineens net als de rest stappen gaan volgen! Terwijl het woord "betekent" altijd als "betekent" in je hoofd geprent zit, maar soms ook als betekend moet worden geschreven. Ik weet dus van mezelf dat ik bij bepaalde voltooid deelwoord extra op moet letten. Heel fijn voor kinderen, zo'n leerkracht die ook hun denkwijze kan verwoorden 😉.

Maar maak je geen zorgen, voor de klas sta ik dus altijd aan en ben ik daar reuze scherp op. En aangezien het kleine clubje betweters in de klas me nog nooit heeft gewezen op dergelijke fouten kan ik met redelijke zekerheid stellen dat mijn spelling in de klas op orde is.

Overigens denk ik dat het aan het woordenboek op mijn telefoon ligt want ik heb alleen in dit bericht al geprent in geprint zien veranderen. Evenals mijn tweede betekend. En maar in maat. Nooit scherp op geweest dat dit ook met mijn werkwoorden zou kunnen gebeuren. Zeker als ik snel reageer lees ik mijn berichten niet na. En de "wordt je" fout maak ik echt niet 🤣.
:whistle: :P
Star⁴ schreef:
05-06-2025 17:44
:whistle: :P
🤣🤣🤣🤣🤣

Ok. Ik heb zojuist de functie voorspellende tekst van mijn telefoon gehaald. Vanaf nu komen alle spelfouten uit mijn eigen koker 😁 Zelfs als ik spreek zeg ik niet 'ik ken'!
Mistborn schreef:
05-06-2025 18:08
🤣🤣🤣🤣🤣

Ok. Ik heb zojuist de functie voorspellende tekst van mijn telefoon gehaald. Vanaf nu komen alle spelfouten uit mijn eigen koker 😁 Zelfs als ik spreek zeg ik niet 'ik ken'!
Maar je telefoon verandert kan ook niet in ken....
Dit gezeik is echt een reden waarom ik nooit juf zou willen zijn.
Ze zullen de rode loper voor je uitleggen als je ft gaat werken :cheer2:
En wie weet inspireer je nog andere collega’s om meer te gaan werken.

Het hangt er soms per school vanaf wat de afspraken zijn over ‘thuiswerken na schooltijd’. Ik denk zelf dat het heel fijn zou zijn als daar meer ruimte en vrijheid voor kwam in het onderwijs. Dat zijn de uren waar meer flexibiliteit in te behalen valt. Uiteraard zul je voor overleg/vergaderingen wel beschikbaar moeten zijn, maar dit is ook niet dagelijks aan de hand. Bij ons ook niet wekelijks.
Maar zo zou je niet al te laat thuis zijn TO en op een zelfgekozen moment kunnen bijwerken. Zonder dat je daarmee een duo-collega tekort doet want je bent er zelf gewoon weer de volgende dag.

Ik vind het zelf bv weleens fijn in drukke periodes om in het weekend een paar uurtjes te werken. Dat geeft op andere momenten doordeweeks ook weer ruimte.
Ik werk 4 dagen, ben op woensdag vrij. En ik hoef zelden terug te komen voor studiedag, vergaderingen, groepsoverleg, ben vrijwel overal al bij omdat het gewoon op mijn werkdagen valt.
vivapimpelmees schreef:
05-06-2025 18:32
Maar je telefoon verandert kan ook niet in ken....
Blijkbaar typ ik vaker ik ken dan ik kan. En het ken (🙃) dat ik een foutje maak, of iets verkeerd typ. Maar ik kom niet uit een regio waar we kennen in plaats van kunnen. Dus waarom ik dat wel zou dan als ik schrijf?
Mistborn, je hoeft je niet te verantwoorden voor zulke foutjes. Niemand staat altijd 'aan', laat gaan, dit is niet waar je vraag over ging.
RoodAardbeitje schreef:
05-06-2025 18:48
Mistborn, je hoeft je niet te verantwoorden voor zulke foutjes. Niemand staat altijd 'aan', laat gaan, dit is niet waar je vraag over ging.
Inderdaad, laat je niet gek maken TO. Iedereen maakt foutjes en dit is ook nog eens in je vrije tijd. Ik heb Nederlands gegeven en ga heus ook wel eens de mist in. Ben alleen blij dat het inmiddels niet meer “oooh, en je bent nog wel docent Nederlands!!” is als ik een fout maak, haha.

OT: Het klinkt alsof dit een prima levensfase is om een tijd fulltime te werken! Ik zou het eens bespreken met je leidinggevende. En dan misschien ook vragen of er ruimte is om het gewoon eens een jaar te proberen.

De leerkracht van mijn kind werkt ft maar heeft op één dag andere taken. Dat ziet er ook wel relaxed uit. Ze heeft een dag waarop ze haar eigen agenda beheert en zich op andere gebieden kan ontwikkelen/inzetten, maar als het nodig is kan ze ook even in haar klas langskomen. Misschien een leuk idee voor de toekomst.
Ik ben zelf in een andere functie van 4 dagen naar 5 dagen gegaan, en dat gaf juist meer rust. Ik merkte dat ik veel tijd kwijt was met overleggen, afstemmen, weten wat er speelt etc. Die tijd blijft even lang, of je nu 4 of 5 dagen werkt. Met 5 dagen kreeg ik dus een stuk meer gedaan, en werd het werk ook leuker.

Over de ortho: Ik was er bij de intake en planbespreking bij, maar mijn kinderen gaan nu zonder mij naar de ortho voor hun maandelijkse afspraken. Volgens hen doen alle kinderen dat zo,
Moiren schreef:
05-06-2025 16:31
Uh nee.
Mijn zus werkt op een basisschool waar leerkrachten na schooltijd gewoon thuis mogen werken. Dat kan ook prima. Zij doet het zelf overigens niet vanwege pubers thuis.
Toen ik nog werkte in het VO, wist ik niet hoe gauw ik FT moest gaan werken. Ik had helemaal niets aan die ene vrije dag. Als ik één van die dagen in een maand niet hoefde komen opdraven, had ik mazzel. Alle andere keren was er wel weer een ‘zeer dringende vergadering’, geneuzel van een of ander werkgroepje dat onder je schooltaken stond, open dag, lerarenspreekuur, ouderavond, musical, excursie, etc.

Ik heb zelfs nog twee bevoegdheden erbij behaald, zodat mijn 1 FTE bijna volledig gevuld werd met lessen en mentoraat. Was ik ook gelijk van al die suffe commissietjes af waar het steeds schuiven was met alle parttimers om een gezamenlijk overlegmoment te vinden. Of van die ‘dit hoort gewoon bij je baan’ taakjes waar 0,0 tegenover staat. Met FT kun je gewoon zeggen: ‘Ik sta al meer dan 40 uur in de min dus dan moet er ergens iets vanaf. Oh je wil niet aan de roosters komen? Nou wàt jammer zeg (not)’. Ik werkte net zoveel uren alleen kreeg ik met FT ook daadwerkelijk meer uren uitbetaald.’.

En ook fijn: je woont dan zowat op school dus nooit meer stress met kopieëren, scannen of ander gedoe waarvoor je in een wachtrij moet staan. Aan het einde van de dag al spullen regelen/klaarzetten voor de volgende dag (I.p.v. weer een uur eerder beginnen en de conciërge te smeken het alarm er al af te halen). Niet meer de ergernis over collega’s die een puinzooi maken van jouw lokaal.
Ik hoor het steeds vaker om mij heen. Mensen die weer fulltime gaan werken. Voornaamste redenen die ik hoor:

-gewoon alles in werktijd kunnen doen. Niet extra hoeven komen voor al die dingen die op je vrije dag vallen.

-geen duo-partner meer hebben. Zelf de regie hebben over de hele week en nooit meer een schuldgevoel als je iets laat liggen voor morgen.

-minder overleg, want geen overleg en overdracht naar duo-partner.

-nooit meer de kans op een duo-partner waarmee het niet klikt, of het gevoel te hebben dat de ander te veel laat liggen.

-duidelijkheid voor de kinderen.
Mistborn schreef:
05-06-2025 18:46
Blijkbaar typ ik vaker ik ken dan ik kan. En het ken (🙃) dat ik een foutje maak, of iets verkeerd typ. Maar ik kom niet uit een regio waar we kennen in plaats van kunnen. Dus waarom ik dat wel zou dan als ik schrijf?
Even oppassen als je met die telefoon ouders appt ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven