Functioneringsgesprek. Reële salarisverhoging?
woensdag 13 oktober 2010 om 11:41
Volgende week heb ik mijn functioneringsgesprek en ik wil graag salarisverhoging. Maar goed, dat krijg je tegenwoordig niet zomaar meer, dus ik wil het ook goed kunnen onderbouwen.
Even mijn situatie:
Ik ben 26, MEAO geschoold, maar functioneer en werk op HBO niveau.
Sinds 4 jaar ben in dienst bij een technisch bedrijf met ongeveer 80% mannelijke collega’s. Dat ik in 2007 begon bij dit bedrijf verdiende ik EUR 1650 bruto.
Ik begon op een ondersteunende inkoopfunctie en inmiddels ben ik intern doorgegroeid naar een commerciële verkoopfunctie, wat bij ons wordt gemarkeerd als een HBO-functie.
In de loop der tijd ben ik in salaris wel omhoog gegaan. Echter, de laatste keer was nog voor mijn functiewisseling. Toen werd mijn salaris voor de laatste keer verhoogd naar EUR 1950. Nu, 2,5 jaar later verdien ik nog steeds hetzelfde.
Wat is een reëel om te vragen qua salarisverhoging? Dacht zelf aan zon EUR 250 euro bruto. Klinkt misschien veel, maar er spelen wel een aantal dingen mee, oa mijn ontwikkeling en behaalde resultaten op deze functie. Of kan ik em nog hoger inzetten? Omgerekend is die EUR 250 zon 12,5%.
Heb ook al het eea aan loonwijzers gecheckt, maar vind die vaak weinig realistisch… of verdien ik echt zo weinig?
Blijft jammer dat er tussen collega’s zon taboe rust op het vertellen van je salaris.
Even mijn situatie:
Ik ben 26, MEAO geschoold, maar functioneer en werk op HBO niveau.
Sinds 4 jaar ben in dienst bij een technisch bedrijf met ongeveer 80% mannelijke collega’s. Dat ik in 2007 begon bij dit bedrijf verdiende ik EUR 1650 bruto.
Ik begon op een ondersteunende inkoopfunctie en inmiddels ben ik intern doorgegroeid naar een commerciële verkoopfunctie, wat bij ons wordt gemarkeerd als een HBO-functie.
In de loop der tijd ben ik in salaris wel omhoog gegaan. Echter, de laatste keer was nog voor mijn functiewisseling. Toen werd mijn salaris voor de laatste keer verhoogd naar EUR 1950. Nu, 2,5 jaar later verdien ik nog steeds hetzelfde.
Wat is een reëel om te vragen qua salarisverhoging? Dacht zelf aan zon EUR 250 euro bruto. Klinkt misschien veel, maar er spelen wel een aantal dingen mee, oa mijn ontwikkeling en behaalde resultaten op deze functie. Of kan ik em nog hoger inzetten? Omgerekend is die EUR 250 zon 12,5%.
Heb ook al het eea aan loonwijzers gecheckt, maar vind die vaak weinig realistisch… of verdien ik echt zo weinig?
Blijft jammer dat er tussen collega’s zon taboe rust op het vertellen van je salaris.
woensdag 13 oktober 2010 om 11:57
Ik vind wel dat je weinig verdient, maar dat is niet per se ergens op gebaseerd. Ik vind het vooral raar dat je bij de functiewisseling niet iets meer bent gaan verdienen. Je troef zou nu inderdaad zijn dat je jezelf bewezen hebt in deze nieuwe functie en dat je nu marktconform wil gaan verdienen.
Ik heb twee weken geleden wel de loonwijzer aangehouden en kreeg een verhoging van bijna 11%. Niet geschoten altijd mis!
Ik heb twee weken geleden wel de loonwijzer aangehouden en kreeg een verhoging van bijna 11%. Niet geschoten altijd mis!
woensdag 13 oktober 2010 om 12:42
woensdag 13 oktober 2010 om 12:51
woensdag 13 oktober 2010 om 14:32
Probeer eens te onderbouwen waarom jij die verhoging moet krijgen:
Je bent sinds de vorige verhoging een andere functie gaan doen.
Wat heb je erbij geleerd?
Heb je extra taken gedaan die niet tot jouw functie behoren?
Heb je targets e.d. gehaald?
Schrijf dat eens voor jezelf op papier.
Ik vind je salaris aan de lage kant, maar goed weet niet wat in jouw branche gewoonlijk is.
Je bent sinds de vorige verhoging een andere functie gaan doen.
Wat heb je erbij geleerd?
Heb je extra taken gedaan die niet tot jouw functie behoren?
Heb je targets e.d. gehaald?
Schrijf dat eens voor jezelf op papier.
Ik vind je salaris aan de lage kant, maar goed weet niet wat in jouw branche gewoonlijk is.
woensdag 13 oktober 2010 om 22:54
Bedenk ook dat er bij hetgeen wat je vraagt nog wat wisselgeld moet zitten. Dus als je 15% vraagt, dan kun je na het onderhandelen op 10% uitkomen.
Je hebt nu een commerciele functie, dan kun je neem ik aan ook jullie product of dienst verkopen. Nu gaat het er om dat je jezelf kunt verkopen. Zet dus al je USP op een rijtje en overtuig je baas alsof het een klant is.
Je hebt nu een commerciele functie, dan kun je neem ik aan ook jullie product of dienst verkopen. Nu gaat het er om dat je jezelf kunt verkopen. Zet dus al je USP op een rijtje en overtuig je baas alsof het een klant is.