Werk & Studie alle pijlers

Gaslighting op het werk

20-06-2023 08:37 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Argh, ik moet even wat frustratie van me afschrijven.
Ik heb geen fijne baas. Hij is controlerend en afkeurend, en denkt alleen aan zijn eigen hachje. Ik ben absoluut niet de enige die hier last van heeft, waardoor ik ook weet dat het niet aan mij ligt.

Afgelopen week is de bom gebarsten, en ben ik (via mail) tegen hem uitgevaren. Daar kwam hij op terug in een gesprek. In dat gesprek ben ik netjes gebleven, maar heb ik ook proberen uit te leggen waar volgens mij het probleem zit, waardoor ik niet goed mijn werk kan doen.

Hij luisterde echter voor geen meter. En dat had ik op zich wel verwacht, maar wat ik nog veel lastiger vond, is dat ik me achteraf afvroeg of ik nou te moeilijk deed, of het toch aan mij lag, of ik niet gewoon onredelijke verwachtingen had.
Tot ik na een paar uur weer wakker werd, en me realiseerde dat daar niks van waar is. Ik overdrijf helemaal niet. Dat beamen mijn collegas ook. En toch, en toch kreeg hij me zover dat ik aan mezelf begon te twijfelen.

Dit soort gaslighting is hij expert in, dat wist ik al wel langer. Maar eerder ging het dan over of er wel of niet nog extra voorraad van product X in de opslag lag of zo (waarbij hij dan keihard beweerde dat je gewoon niet goed gezocht had, tot meerdere keren aan toe, terwijl het er gewoon echt niet was. Maar niet dat hij dan even mee gaat kijken. Nee, gewoon aan eigen waarheid vasthouden en beweren dat de ander gek/dom/lui is). Nu ging het om zaken als micromanagement, werkplezier, etc., dingen die minder hard te maken zijn. En dat hij me daarbij zo succesvol kon bespelen, dat schokte me eigenlijk.

Ik heb mijn ogen al open voor een andere baan, maar in mijn branche is dat niet zo eenvoudig. Ik moet het hier dus nog een tijd volhouden. Daarnaast voel ik ook een verantwoordelijkheid om de jongere medewerkers onder mij te beschermen tegen hem.
Maar hoe hou ik dit vol? Iemand hier ervaring mee, met zo'n baas? Hoe ben jij erboven blijven staan, hoe heb je gezorgd dat je mentaal gezond kon blijven in zo'n giftige omgeving?
Uitgevaren via de mail
Dan zou ik jou ook op gesprek vragen en aanpakken .
Jij hoeft niemand te beschermen.
Jij hoeft ook helemaal niet jezelf geweld aan te doen om daar te blijven werken, terwijl je in een onveilige omgeving zit. Wie heeft dat bedacht? Het is maar werk.

Neem eens contact op met het juridisch loket en leg daar de vraag neer over onveilige werkomgeving. Of misschien is een andere instantie daarvoor beter geschikt.

Maar jij gaat jezelf geen klap van de molen laten geven, omdat je denkt dat je je tijd uit moet zitten. Dat doe je al heel erg lang volgens mij, anders vaar je niet uit en heb je geen 'gesprek'.
Kun je hem zoveel mogelijk negeren, wat hij zegt ene oor in en andere oor uit laten gaan en zoveel mogelijk je eigen plan trekken?

In mijn vorige baan had ik te maken met een micromanager. Die was verder wel aardig, maar ik kon er niet mee werken. Ben toen verder gaan kijken en zit prima op mijn plek in een nieuwe baan. Micromanagers veranderen niet in mijn ervaring.

Succes!
Toch verder zoeken. Ik had ook een manager waarvan ik dacht ben ik nou gek of?? Glashard liegen en later 100% draaien en doen alsof ik het verkeerd begrepen had bijv. Of dingen beloven maar als ik het zwart op wit wilde hebben 'was dat niet nodig'.. En werd vervolgens niets mee gedaan en later ontkent, tot je met een getuigen kwam. Dan was het een misverstand..

Zonde van je energie!
Tulppie8 schreef:
20-06-2023 08:45
Uitgevaren via de mail
Dan zou ik jou ook op gesprek vragen en aanpakken .
zucht
I wanna live my life with the volume full!
Is er geen HR? Manager boven hem? Vertrouwenspersoon?
Vathouden aan je eigen waarheid en proberen te negeren of te denken 'het zal wel, ik weet wel beter'.

Mooi boeddhistisch gezegde: Als iemand je een kado geeft en je neemt het niet aan, van wie is het kado dan? Laat het dus bij hem.

En inderdaad volhouden tot je een andere baan hebt.
I wanna live my life with the volume full!
Ene oor in, andere oor uit en je inzet verlagen naar pak 'm beet 60%.
En ondertussen lekker uitkijken naar een andere baan.

Dat hij zijn zaak niet goed managet is zijn probleem, niet het jouwe.
Wat vervelend dat je in deze situatie zit.
Tips voor de situatie zolang het nog duurt:

- Je manager kort houden. Strikt op je grenzen zitten en hem geen ruimte geven om aan de loop te gaan met situaties.
- Zorg dat je de juiste zaken/afspraken op de mail hebt staan. Als hij geen bevestiging wil sturen mail je hem iets na een bespreking ("zoals we net besproken hebben...")
- Zorg dat de juiste zaken niét op de mail staan. Als je hem aan wil spreken op iets of ongenoegen wilt uiten, doe dat dan face to face. Daarmee voorkom je dat hij later jou als boeman weg kan zetten.
- Houd documentatie bij: Houd een gedetailleerd overzicht bij van specifieke incidenten waarbij je manager gaslighting toepast. Noteer de datum, tijd, locatie en beschrijf het specifieke gedrag dat plaatsvond. Dit zal je helpen om bewijsmateriaal te verzamelen en je zaak sterker te maken.
- Communiceer assertief: Als je met de micromanager moet communiceren, probeer dan kalm en assertief te blijven. Sta stevig achter je eigen ideeën en beslissingen en probeer je niet te laten intimideren. Laat zien dat je professioneel en bekwaam bent.
- Blijf dicht bij jezelf en zorg goed voor jezelf

Succes gewenst :rose:
pinaco wijzigde dit bericht op 20-06-2023 09:13
31.21% gewijzigd
Ja ervaring mee. Ik had een heel moeilijke micromanager waar het gros een hekel aan had. Wat voor mij werkte, was haar de indruk geven dat ze volledig in charge was en ik haar mening enorm respecteerde.
Maar daar moet je ook maar zin in hebben hoor.
Inmiddels is ze overgeplaatst en heb ik een heel relaxte manager.
Pas trouwens wel op met collega's. Zolang je een punt hebt zullen ze gezellig meeknikken, maar dat betekent nog niet dat ze het helemaal met je eens zijn.

Pas dus op dat je niet op jouw beurt onbewust gaat 'gaslichten'.
Het kan dan best zijn dat ze allemaal denken dat de baas een beetje gek is, maar meer niet, en dat jij daar net iets te ver in doorslaat. Je collega's zullen je dan niet zo snel afremmen of corrigeren, ze zijn allang blij dat iemand een beetje tegengas geeft.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar wees er wel op beducht dat je niet altijd iets hebt aan de 'steun' van je collega's. Zeker nu je boze emails schrijft aan je baas...
Fairway schreef:
20-06-2023 09:15
Pas trouwens wel op met collega's. Zolang je een punt hebt zullen ze gezellig meeknikken, maar dat betekent nog niet dat ze het helemaal met je eens zijn.

Het kan dan best zijn dat ze allemaal denken dat de baas een beetje gek is, maar meer niet, en dat jij daar net iets te ver in doorslaat. Je collega's zullen je dan niet zo snel afremmen of corrigeren, ze zijn allang blij dat iemand een beetje tegengas geeft.

Ik zeg niet dat dit het geval is, maar wees er wel op beducht dat je niet altijd iets hebt aan de 'steun' van je collega's. Zeker nu je boze emails schrijft aan je baas...
Dit dacht ik ook meteen. Hou het bij jezelf. Lekker samen kleppen over de baas, maar ieder heeft zijn eigen belangen en afwegingen. Als je je baan onder geen beding kwijt wil raken, ga je minder snel op de barricades voor een ander.

En TO hoeft niemand te beschermen. Of anders mag je opvolger dat fijn doen.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 09:28
0.19% gewijzigd
Welke branche is het dan?
*knip*
anoniem_669679bf76515 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 17:37
99.68% gewijzigd
Eidde schreef:
20-06-2023 08:53
zucht
Ja zucht
Fairway schreef:
20-06-2023 09:15

Eens. Pas op dat je geen “kanonnenvoer” wordt, dus laat je niet opfokken door de rest. Doe je werk, laat het afglijden en zoek als een haas wat anders.
Je bent niet de enige die dit meemaakt.

Het klinkt als mijn vorige manager.
Ik, op maandag: "In ons gesprek van afgelopen vrijdag zei je zus en zo."
Hij: "Wij hebben vorige week helemaal geen gesprek gehad. Dat heb jij verzonnen."

Hij zei zelfs:
"Jij ziet dingen die er niet zijn."
Vertaling: Jij bent gestoord.

Wat kon die man gaslighten zeg.
Ben blij dat ik er weg ben.
Ik redde het niet.

Het helpt als er iemand is (buiten het werk) met wie je erover kunt praten.
Stoom afblazen. Op een rijtje zetten.

Hoe moeilijk ook:
Neem het niet persoonlijk op.
Zie het als een comedy op een streamingdienst.

Sommige dingen die jij meemaakt op je werk, zou Joop van den Ende niet eens in een serie gebruiken, omdat het te absurd is. De waarheid is soms te raar om te geloven.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Gewoon het werk doen waar je voor wordt betaald. Afspraken via de mail bevestigen en verder ene oor in andere oor uit. Ook niet met je collega's gaan roddelen erover, laat het bij jezelf. En in de tussentijd solliciteren naar een leukere baan.
Die verantwoordelijkheid voor jongere collega's is een overtuiging die je jezelf oplegt. Jij bent niet verantwoordelijk. Je kunt ze waarschuwen wanneer je daar weggaat, verder hebben ze hun eigen levenservaringen te ervaren.
Ik zou verder helemaal niet praten over je baas tegen andere collega's. Iedereen is afhankelijk van werk, geld en de baas die meestal door bijna iedereen te vriend wordt gehouden. Dus maak je geen illusies.
En gewoon wegwezen dus daar. Dek je in zoals hier al meer aangaven en doe gewoon je ding tot je een andere baan hebt.
Zolang je met je emoties op deze gast reageert, heeft hij je in de tang, de gashlighter die hij is. Distantieer je van hem. Dit moet je niet willen.
Hij houdt van een stressvrij leven en geeft dus iedereen de schuld als er iets niet klopt. Van die anderen heeft hij geen hoge pet op. Waarschijnlijk doet hij veel verkeerd en als je daarvan de helft aan een ander kan verwijten scheelt dat een hoop twijfel aan jezelf.

Als hij helemaal zeker wil zijn van zijn voorraad dan lijkt me een geautomatiseerd systeem reuze handig. Je weet dan meteen of iets er is en zo ja waar. Ik zou dat laatste aan hem voorstellen.

Ik zou overigens niet veel voor hem doen. Hij is vol van zichzelf en dat soort mensen zijn nooit erg de moeite.
Dan moet het maar zoals het kan
MrsMorrison schreef:
20-06-2023 10:12
Gewoon het werk doen waar je voor wordt betaald. Afspraken via de mail bevestigen en verder ene oor in andere oor uit. Ook niet met je collega's gaan roddelen erover, laat het bij jezelf. En in de tussentijd solliciteren naar een leukere baan.
Zou ik ook doen. Je hebt nu eenmaal rare vogels en het kan nooit kwaad om mezelf nog eens extra te controleren. Hij betaalt de tijd die daarvoor nodig is.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik ben duidelijk niet de enige die dit meemaakt dus.. super rot dat jullie daar ook onder (moesten) lijden, maar wel fijn dat jullie mij een hart onder de riem kunnen steken daardoor.

Ik deel mijn eigen frustraties nu met 1 collega, verder hoor ik vooral toe hoe anderen klagen. Maar goed punt dat jullie maken, dat ik moet uitkijken met wat ik deel en met wie.

En zoeken naar een nieuwe baan, ja, dat zal gewoon echt moeten, met haast. Pff, ik vind het zo frustrerend, want toen ik hier begon was ik echt super enthousiast en vol energie.

*herkenbaarheid qua werksector weggehaald*

Ik probeer inderdaad 'pick my battles' qua soms mijn grenzen bewaken, en soms maar gewoon meeveren en doen alsof hij inderdaad heel belangrijk is en altijd gelijk heeft.
Maar het kost zoveel energie.. ben na 1,5 jaar echt moegestreden merk ik.
stokbootje wijzigde dit bericht op 20-06-2023 20:34
Reden: vermijden herkenbaarheid
28.47% gewijzigd
En bedankt voor de tips over dingen meer formeel afspreken, bevestigen via mail etc. Dat is echt een goed idee, nu gaat veel even via een kort overleg of via de telefoon, maar zwart op wit gaat wel helpen hopelijk ja.
stokbootje schreef:
20-06-2023 08:37
Daarnaast voel ik ook een verantwoordelijkheid om de jongere medewerkers onder mij te beschermen tegen hem.

Waarom? Je kunt ook een voorbeeld voor ze zijn door duidelijk te maken dat je dit gedrag niet accepteert en dus vertrekt.

crosspost, zo eenvoudig als ik het stelde werkt het in die wereld inderdaad helaas niet...
anoniem_6864e9b656331 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 11:38
13.93% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven