gastouder als ondernemer
vrijdag 6 december 2013 om 22:00
Ik ben in oktober officiel als gastouder begonnen. Ik heb Lrkp registratie, ben ingeschreven bij 4 gastouderbureaus, maak reklame via folders en ben bezig met website. Ik heb inmiddels 3 opdractgevers, 2 kinderen per 9 uur, een per gemiddeld 18 uur en tijdelijk 1 per 10 per week. Ik heb zoveel gelezen over var verklaring en gastouders, maar ben toch benieuwd naar ervaringen en tips. Is het moeilijk om echt als ondernemer erkend te worden? Hoeveel moet ik investeren? Is het slim om zuinig te zijn bij aankoop van kinderwagen of juist niet?
vrijdag 6 december 2013 om 22:55
Ligt eraan.
Als baby gebracht gaat worden in zijn eigen kinderwagen hoef jij toch geen aan te schaffen? Dus eerst overleggen met ouders.
En anders 2e hands idd.
Reclame gaat meestal via mond op mond reclame. En als je lekker veel wandelen gaat weten mensen je ook vaak wel te vinden.
Zo heb ik die van mij, gouden mens, ook ooit gevonden.
Als baby gebracht gaat worden in zijn eigen kinderwagen hoef jij toch geen aan te schaffen? Dus eerst overleggen met ouders.
En anders 2e hands idd.
Reclame gaat meestal via mond op mond reclame. En als je lekker veel wandelen gaat weten mensen je ook vaak wel te vinden.
Zo heb ik die van mij, gouden mens, ook ooit gevonden.
vrijdag 6 december 2013 om 23:19
Ik ben ook ZZP"er, heb wel verschillende bedrijfsactiviteiten waaronder gastouder. Ik denk niet dat iemand iets kan zeggen over jouw aanschaf van een kinderwagen, dat ligt aan jou praktische mogelijkheden/vraag. Anderzijds door de belasting. Ik zou onder de 450(?) blijven zodat je het in dat jaar kan aftrekken. Als je duurder gaat dan wordt het een investering. (Volgens mij)
Praktisch gezien, ik zou afhankelijk van de leeftijden een dubbele kopen en dan een goede omdat deze fijner rijden. Zelf had ik een urban jungle duo, superwagen.
Veel of eindig investeren, ik zou weinig doen, waarin zou je moeten investeren? Als je huis maar veilig is en je inspeelt op de behoeftes van je gastouderkinderen.
Je doet er verstandiger aan om te zorgen dat ze jou rechtstreeks vinden en niet via een plaatselijk/ landelijk (duur) gastouderburo.
Als ze jou vinden dan kan je zelf een gastouderburo voorstellen met lage maandkosten, des te meer hou je zelf over. Ik zit bij een (grote, maar goed en scherp geprijst) uit Den Haag.
Praktisch gezien, ik zou afhankelijk van de leeftijden een dubbele kopen en dan een goede omdat deze fijner rijden. Zelf had ik een urban jungle duo, superwagen.
Veel of eindig investeren, ik zou weinig doen, waarin zou je moeten investeren? Als je huis maar veilig is en je inspeelt op de behoeftes van je gastouderkinderen.
Je doet er verstandiger aan om te zorgen dat ze jou rechtstreeks vinden en niet via een plaatselijk/ landelijk (duur) gastouderburo.
Als ze jou vinden dan kan je zelf een gastouderburo voorstellen met lage maandkosten, des te meer hou je zelf over. Ik zit bij een (grote, maar goed en scherp geprijst) uit Den Haag.
zaterdag 7 december 2013 om 10:46
Bedankt voor reacties, ik heb inderdaad een duo kinderwagen nodig. Ik heb gezocht op marktplaats. Ik dacht, dat als je var verklaring voor ondernemer wi krijgen, dat je dan moet laten zien, dat je in je bedrijf investeert. Bakfiets bijvoorbeeld.
Crea73, heb je var verklaring voor ondernemer of voor overige werkzaamheden?
Crea73, heb je var verklaring voor ondernemer of voor overige werkzaamheden?
zaterdag 7 december 2013 om 11:41
Een VAR verklaring is alleen nuttig als je voor bedrijven iets doet, als je werk doet voor particulieren heb je er niet veel aan. De VAR verklaring vrijwaart de opdrachtgever dan voor loonheffingen etc. de VAR-WUO verklaring zegt als het ware dat je geen dienstverband hebt met een opdrachtgever.
Een VAR-WUO verklaring betekend niet dat je voor de belastingdienst in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek ed. De ureneis (en een aantal andere eisen) is van belang om te worden gezien als ondernemer voor de belastingdienst.
http://www.belastingdiens ... voorwaarden_urencriterium
Het verschil is dat je bij het aanvragen van een WUO, van te vorenmag schatten of je het aantal uren haalt (als je bijv in het midden van het jaar een onderneming start). Voor de aftrekposten moet je ook daadwerkelijk de uren gehaald hebben.
De situatie kan ontstaan dat je een VAR WUO hebt, maar geen recht op zelfstandigenaftrek etc.
Samengevat: een VAR-WUO is niet verplicht.. Die is alleen nodig als een opdrachtgever erom vraagt.
Een VAR-WUO verklaring betekend niet dat je voor de belastingdienst in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek ed. De ureneis (en een aantal andere eisen) is van belang om te worden gezien als ondernemer voor de belastingdienst.
http://www.belastingdiens ... voorwaarden_urencriterium
Het verschil is dat je bij het aanvragen van een WUO, van te vorenmag schatten of je het aantal uren haalt (als je bijv in het midden van het jaar een onderneming start). Voor de aftrekposten moet je ook daadwerkelijk de uren gehaald hebben.
De situatie kan ontstaan dat je een VAR WUO hebt, maar geen recht op zelfstandigenaftrek etc.
Samengevat: een VAR-WUO is niet verplicht.. Die is alleen nodig als een opdrachtgever erom vraagt.