Werk & Studie alle pijlers

gedetacheerd

06-06-2012 13:51 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een vast dienstverband. Een maand geleden ben ik plotseling overgeplaatst naar een andere locatie omdat er een overschot aan personeel was. Ik was er heel ontdaan over maar ik had weinig keus. Op de nieuwe werkplek kwamen er veel nieuwe indrukken op me af, het duizelde me allemaal. Moet heel veel andere dingen leren. Ik was er boos over, zag het absoluut niet als een leuke uitdaging. Het werd me gewoon ongevraagd door de strot geduwd.

Nu zijn we een maand verder, ik begin mijn draai te vinden en alles loopt steeds beter. Ik werk met mensen en daar begin ik nu voorzichtig aan een band mee op te bouwen. De overplaatsing zou een half jaar duren, er is ook een contractje ondertekend. Stiekem begin ik het hier leuker te vinden dan op mijn eigenlijke werkplek en denk ik erover om hier te blijven.

Nu heeft de leidinggevende van mijn officiele werkplek "opeens" personeel tekort en moet ik zo snel mogelijk weer teug. Weer haalt ze alles overhoop. Ik vind personeelsbeleid zo waardeloos dat ik eigenlijk, diep van binnen, zeker weet dat ik helemaal niet meer teug wil. Kan dit zomaar. Kan ze dit zomaar eisen? Hoeveel waarde heeft zo'n contract eigenlijk? Kan dit zomaar, omdat het hun beter uitkomt, ontbonden worden?

Heeft iemand hier ook ervaring met dit soort toestanden?
Schijnbaar is het personeelsbeleid van je werkger grillig en ad hoc.

Hoe komt dat? Misschien door de markt/crisis. Ik raad je aan om zo goed mogelijk mee te werken. Flexibiliteit wordt door je werkgever verwacht om deze periode door te komen.

Indien je het meer in de hand wil houden benader het dan positief en geef aan dat je het bij de huidige afdeling erg naar je zin hebt en dat je graag zou willen blijven. Indien het niet anders kan dan kun je het beste teruggaan naar je oude werkplek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In algemene zin mag en kan dat. Vaak staat het zelfs letterlijk in je arbeidsovereenkomst: je wordt geacht naast de omschreven functie op de eventueel omschreven werkplek en tijdens de eventueel overeengekomen werkuren ( let al op dat eventueel) alle voorkomende werkzaamheden te verrichten. De werkgever overlegt dat goed in het gunstigste geval. Maar he dan ook: als de bedrijfseconomische omstandigheden daartoe nopen, mag de werkgever dit van je verlangen.

Wat jou nu parten speelt is dat je eerst niet wilde, maar het stiekem nu toch wel juist ok vindt. Misschien denkt jouw leidinggevende je juist wel een plezier te doen door jou eerder dan gepland terug te halen! Kortom: als je niet gaat communiceren over wat jij onder de gegeven omstandigheden wel en niet zou willen, vind ik eerlijk gezegd ook niet dat je dit nu zomaar als wanbeleid van je werkgever kunt afdoen. Eerder miscommunicatie, en daarin geldt nog altijd dat it takes two to tango. Ga met je leidinggevende in gesprek dus.
Dank voor jullie reacties. Duidelijk en nuchter. Ik sta er een stuk emotioneler in. Ik heb een kort, zakelijk mailtje gestuurd hoe ik erover denk. Daar reageerde ze positief op, ze had begrip voor mijn kant van de zaak. Ze wilt graag een gesprek waarom ik liever daar wilt blijven werken. Nu maar afwachten.

Ik moet morgen weer werken en dan kaart ik het daar eens aan, een kijken wat hun ervan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven