Werk & Studie alle pijlers

Gedoe met collega

23-01-2020 20:28 131 berichten
Hallo allemaal :-)

Sinds 2 maanden ben ik begonnen met een nieuwe baan. Een mooie stap, in het verlengde van waar ik ervaring in heb, maar er is nog genoeg te leren. Die ruimte wordt niet door alle collega's gegeven. Er is een collega die een leidinggevende functie heeft, maar niet mijn leidinggevende is. Ik rapporteer rechtstreeks aan de directeur net als zij. De directeur heeft me aangenomen en is heel tevreden (al ziet hij ook dat ik nog dingen moet leren en dat is voor hem ook geen probleem gelukkig, er zit vooruitgang in). Die collega stelt zich wel op alsof ze mijn leidinggevende is, maar maakt echt denigrerende opmerkingen. Zo zegt ze bijvoorbeeld 'dat jij dit niet snapt, daar snap ik niks van' of 'dus omdat jij je werk niet af hebt, moet ik nou mijn agenda omgooien?' (om iets uit te leggen) heel vervelend en ik voel me er super ongemakkelijk bij. Ik weet ook wel dat ik nog niet alles onder de knie heb, maar moet ze dat nou echt steeds zo inpeperen?? Ik probeer 'er boven' te staan, en aardig te blijven maar kan wel janken als ik eraan denk haar maandag weer te zien. De andere collega's geven me ook geen super welkom gevoel, een aantal heb ik zelfs horen praten over me bij de printer.

Pfff... Even m'n hart luchten hier... Iemand tips?
Doreia* schreef:
28-01-2020 15:49
Dus je hebt haar wederom buiten spel gezet door haar mede te delen dat je al met/via de directeur een plan hebt gemaakt.

Tja, ik vind je vrij hardleers. Succes. Dit wordt een flinke partij touwtrekken de komende tijd.
+1

Je hebt het onverstandig aangepakt.
Dankje...

Ze zat er niet constructief in, keek me niet eens aan, ging door met hetgeen op haar scherm stond.
Vind dat ik nu wel getoond heb dat ik bereid ben eraan te werken, en dat ik zelfs al een plan heb gemaakt. Als zij haar deur dicht wil houden is dat prima, maar die van mij staat open.

Ik hoop dat zij als eerste opstapt, of dat ze inbindt. Ik ben niet van plan weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
28-01-2020 20:17
Dankje...

Ze zat er niet constructief in, keek me niet eens aan, ging door met hetgeen op haar scherm stond.
Vind dat ik nu wel getoond heb dat ik bereid ben eraan te werken, en dat ik zelfs al een plan heb gemaakt. Als zij haar deur dicht wil houden is dat prima, maar die van mij staat open.

Ik hoop dat zij als eerste opstapt, of dat ze inbindt. Ik ben niet van plan weg te gaan.
Touwtrekken. Ik zei het al. En dit na 2 maanden. Dit ga jij verliezen. Zeker als je dit tot een principekwestie gaat maken. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik ga niet met haar touwtrekken hoor, ze doet maar. Als zij zich zo wil opstellen prima, maar ik ben zo niet en ga ook zo niet worden.

Het doel is dat we voor hetzelfde bedrijf zorgen dat de zaken goed geregeld hebben. Niet dat we vriendinnen worden.
Hopelijk kan zij dat ook inzien als ik de taken (dmv het plan wat ik met de directeur heb gemaakt) beter onder de knie heb. Zij hoeft me daardoor met minder te begeleiden dus zij is er ook bij gebaat.

Ben niet van gisteren qua ontwikkeling, het gaat echt om een werkinhoudelijk iets waar ze zich aan ergert dat ik dat nog niet (helemaal goed) kan. Heb ook al eerder gewerkt, het is niet mijn eerste baan maar wel de eerste keer dat ik iemand tref die zo de hakken in het zand gooit :$ misschien moet ik inderdaad een wat dikkere huid krijgen dan.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-01-2020 20:18
Touwtrekken. Ik zei het al. En dit na 2 maanden. Dit ga jij verliezen. Zeker als je dit tot een principekwestie gaat maken. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.
Volkomen met je eens.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor. Jij hebt gelijk. He-le-maal gelijk.
Kijk wel even in de spiegel, want ik vind je hier al dodelijk vermoeiend. En ik heb hier op het forum eigenlijk wel altijd geduld en kan het positieve altijd wel zien.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
28-01-2020 21:14
Ja hoor. Jij hebt gelijk. He-le-maal gelijk.
Kijk wel even in de spiegel, want ik vind je hier al dodelijk vermoeiend. En ik heb hier op het forum eigenlijk wel altijd geduld en kan het positieve altijd wel zien.
Heel knap van jou! :mrgreen:

Ik vind het lastig om de situatie zo te schetsen dat het totaalplaatje helder is, uiteindelijk is het toch altijd 'mijn kant' van het verhaal want ik kan niet in het hoofd van mijn collega kijken of precies hier uitleggen hoe ze keek/zat of de toon van bepaalde uitspraken.

Topic was vooral geopend om m'n hart te luchten, dank voor de goede adviezen en tips.
Smam1517 schreef:
28-01-2020 20:17
Vind dat ik nu wel getoond heb dat ik bereid ben eraan te werken, en dat ik zelfs al een plan heb gemaakt. Als zij haar deur dicht wil houden is dat prima, maar die van mij staat open.
Hoezo staat jouw deur open als je het allemaal al buiten haar om hebt geregeld en het gesprek met haar afkapt?
Betonrot schreef:
28-01-2020 22:12
Hoezo staat jouw deur open als je het allemaal al buiten haar om hebt geregeld en het gesprek met haar afkapt?
En als ik hierop reageer krijg ik vast een reactie met dat ik altijd gelijk heb of dat ik in de spiegel moet kijken...
Of hoe onverstandig ik ben. Terwijl ik alleen wat tips zocht.

Gezien jullie laatste reacties me niet zekerder maakt in het geheel (ik weet inmiddels niet meer wat ik moet zeggen zonder het 'erger' te maken) zeg ik verder maar niks dan @(

:cry:
anoniem_6378f09eaf57e wijzigde dit bericht op 28-01-2020 22:20
Reden: Aanvulling
27.90% gewijzigd
Smam1517 schreef:
28-01-2020 21:55
Heel knap van jou! :mrgreen:
Dat is inderdaad serieus knap.

Ik begin inmiddels te vermoeden dat ik jouw collega ben en ik snap ineens waarom ze naar het scherm kijkt. Ik doe dat ook wel eens, als de keuze is tussen proberen te negeren of zeggen wat je echt denkt. Negeren is dan een stuk aardiger.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt de oplossing bedacht voor dat je met die betreffende collega het probleem hebt verkend en besproken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Betonrot schreef:
28-01-2020 22:20
Dat is inderdaad serieus knap.

Ik begin inmiddels te vermoeden dat ik jouw collega ben en ik snap ineens waarom ze naar het scherm kijkt. Ik doe dat ook wel eens, als de keuze is tussen proberen te negeren of zeggen wat je echt denkt. Negeren is dan een stuk aardiger.
Als jij mijn collega bent dan hoop ik dat je snel een nieuwe baan vindt waar je lekker in het diepe mag zwemmen.
Misschien krijg je dan zelf collega's met een houding als die van jou nu naar mij. Karma...
:bye:
viva-amber schreef:
28-01-2020 22:22
Je hebt de oplossing bedacht voor dat je met die betreffende collega het probleem hebt verkend en besproken.
Klopt, ze zat niet echt in een meedenk-vibe gezien ze me niet eens aankeek. Heb het probleem dus maar zelf opgelost want ze ziet graag dat ik t zelf uitzoek zonder haar :cheer:
Smam1517 schreef:
28-01-2020 20:17
Dankje...

Ze zat er niet constructief in, keek me niet eens aan, ging door met hetgeen op haar scherm stond.
Vind dat ik nu wel getoond heb dat ik bereid ben eraan te werken, en dat ik zelfs al een plan heb gemaakt. Als zij haar deur dicht wil houden is dat prima, maar die van mij staat open.

Ik hoop dat zij als eerste opstapt, of dat ze inbindt. Ik ben niet van plan weg te gaan.
Je reactie en verongelijktheid verbaasd me. Jij had er toch last van?
Nu lijk je jezelf boven haar te willen zetten. Dat is een arrogante houding voor iemand die nog veel vragen heeft.

En hoe is dit hieronder dan constructief? En waaraan merkt zij dat de deur openstaat als jij niet eens doorvraagt wat de situatie volgens haar onwerkbaar maakt?
Smam1517 schreef:
28-01-2020 15:09
Vanmorgen collega gesproken;

Ze begon meteen met 'dit moet echt beter in het vervolg want dit is onwerkbaar' dus ik heb haar uitgelegd dat ik ook graag verbetering zie en met onze directeur reeds een plan heb gemaakt. Dat een en ander me nog niet duidelijk was, maar dat we daar nu meer op gaan focussen. Toen zei ze alleen terug 'nou dat hoop ik dan maar' op zo'n toon van 'ik moet het nog zien' heb het afgerond met te zeggen 'komt uiteindelijk vast wel goed' en ben terug naar m'n plek gelopen.

Succes daar.
Dit gaat een lange moeizame samenwerking worden op deze manier.
anoniem_392035 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 22:37
6.76% gewijzigd
Zo is het. Gewoon lekker je eigen plan trekken. Ik ben niet zo van oud tegen jong, maar voor sommige mensen is het nooit goed. Nou prima, ze zullen het er toch mee moeten doen, want je bent er nou eenmaal.

Schouders ophalen, van je af laten glijden en je eigen routes binnen het bedrijf uitstippelen. Gooi je net breed uit en zorg dat je ook veel mensen buiten je vrouwenhoek leert kennen. Dan sta je het stevigst.
rumforviva schreef:
28-01-2020 22:36
Ik ben niet zo van oud tegen jong, maar voor sommige mensen is het nooit goed.
Voor sommige oude mensen of voor sommige jonge mensen? En waar blijkt dat uit?
Alle reacties Link kopieren
Smam1517 schreef:
28-01-2020 22:25
Klopt, ze zat niet echt in een meedenk-vibe gezien ze me niet eens aankeek. Heb het probleem dus maar zelf opgelost want ze ziet graag dat ik t zelf uitzoek zonder haar :cheer:
Je hebt echt wel veel praatjes voor iemand die er nog maar net 2 maanden is. Als je werkelijk zoveel waard bent voor de werkgever, bewijst zich dat vanzelf wel. Als je herrieschopper wilt zijn, betweter en anderen die er langer dan jij zitten naar huis wenst, kan die karma waarover jij het hebt wel eens heel anders uitpakken dan jij denkt.
Gewoon een tip, een advies. Ken uw plaats tot je meer binnen bent en begin dan langzaam eens te kijken waar je past in het bedrijf. Heeft niets met leeftijd te maken. Hoe ouder je wordt hoe minder bewijsdrang je hebt als je ergens nieuw binnenkomt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Zal ik wat zeveren over wat karma eigenlijk is? Gezien dat ik zo oud ben en verkering heb met een boeddhist?

Ach nee. Het is bedtijd.

Ik wens jelui een harmonieuze werkdag morgen.
Wanneer heb je dat plan dan gemaakt met de directeur? Gisteren? En vroeg je collega dan helemaal niet wat het plan inhield? Heb je tegen de directeur iets gezegd over jullie strubbelingen of je gewoon neutraal opgesteld en gedaan of je neus bloedde?

Ik vind het super onbeleefd om al je collega's te vragen voor een high tea of whatever en 1 collega (een nieuwe) over te slaan.
Alle reacties Link kopieren
In welke tak of sector dan ook.. overal kun je figuren treffen die het gewoon fijn vinden om nieuwkomers een beetje de grond in te drukken, ze volop te bekritiseren, ze links te laten liggen, over ze te klagen/roddelen en ze goed laten voelen dat ze groentjes zijn en zich niks hoeven te verbeelden. I.p.v een beetje begeleiden of wegwijs maken, gaan sommige hier nu eenmaal lekker op.
Zoals TO haar collega beschrijft, denk ik wel dat dit ook zo'n fijn, vriendelijk en collegiaal typetje is.
Dit gezegd: TO, je zit nog maar in je proeftijd. Meteen naar de directeur stappen riekt echt naar kontkruiperij.. 'kijk mij eens close zijn met de baas!' en ongeacht waar je werkt, dat zal geen ene collega waarderen.
Allememaggisch. Je snapt er echt helemaal niks van. Of misschien nog minder. Waarom leek deze weg je in vredesnaam een goed idee?

O, en zelfs constructief?!

Hoi, ik heb je nodig want ik snap de basisdingen van mijn werk nog niet. Maar je bedient me niet genoeg, dus ik heb met de puppy directeur even een plan gemaakt hoe je dat beter zou kunnen doen....

Dat is heeeeeeel scherp en niet terecht weggezet, maar zo kom je over. Hoe durf je?
TO heeft aangegeven bij de directeur dat zij bepaalde dingen (nog) niet onder de knie heeft en met hem een verbeterplan opgesteld. Ik zie het probleem niet zo. De directeur had niet uit de school moeten klappen tegen TO over haar collega. Wat dat betreft TO, kijk ook maar een beetje uit voor hem!
Merrick schreef:
28-01-2020 23:27

Hoi, ik heb je nodig want ik snap de basisdingen van mijn werk nog niet. Maar je bedient me niet genoeg, dus ik heb met de puppy directeur even een plan gemaakt hoe je dat beter zou kunnen doen....
Dit is nog maar de vraag, zo lees ik het helemaal niet.
Bruintjedebeer schreef:
28-01-2020 23:30
Dit is nog maar de vraag, zo lees ik het helemaal niet.
Kan goed. Ik deed een creatieve interpretatie. TO schiet van rete-onzeker naar supergedecideerd. Ik doe dus ook maar een gooi naar wat werkelijkheid is en ging aan de andere kant van het spectrum zitten. Gewoon omdat dat kan.
Betonrot schreef:
28-01-2020 22:41
Voor sommige oude mensen of voor sommige jonge mensen? En waar blijkt dat uit?
Nee, voor sommigen in het algemeen, jong of oud (ben zelf oud). Dat staat los van leeftijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven