Werk & Studie alle pijlers

Geen contract en geen salarisstrookjes

29-08-2021 15:03 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij heeft sinds begin dit jaar een nieuwe baan, klein bedrijfje met zes werknemers. Inmiddels is zijn halfjaarcontract verlengd tot onbepaalde tijd, maar hij heeft nog steeds geen ondertekende arbeidsovereenkomst ontvangen. Het enige wat hij heeft is het ongetekende voorstel van zijn eerste contractsperiode. Ook heeft hij nog geen salarisspecificaties ontvangen.
Ik vind dat een beetje twijfelachtig. Ik weet dat salarisstrookjes niet verplicht zijn, maar kun je dan ergens navragen of de werkgever wel netjes alles afdraagt?
Hij krijgt wel salaris?
Is er niet een app of website waar hij zijn salaris in kan zien?

Het lijkt me heel vervelend
Hoe krijgt hij zijn geld, via de bank of contant in de hand?
En volgens mij zijn salarisstrookjes wel verplicht.

Ga er maar eens om vragen, waarschijnlijk hebben ze hun spullen nog niet op orde. Maar dat moet wel, anders wordt het een zootje met vakantie-uren, vakantiegeld en belasting.

Ik hoop voor je dat het ingehouden is anders mag je vriend het zelf betalen (het is namelijk zijn inkomen dus hij moet belasting betalen).
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
29-08-2021 15:24
Hoe krijgt hij zijn geld, via de bank of contant in de hand?
En volgens mij zijn salarisstrookjes wel verplicht.

Ga er maar eens om vragen, waarschijnlijk hebben ze hun spullen nog niet op orde. Maar dat moet wel, anders wordt het een zootje met vakantie-uren, vakantiegeld en belasting.

Ik hoop voor je dat het ingehouden is anders mag je vriend het zelf betalen (het is namelijk zijn inkomen dus hij moet belasting betalen).
Maandelijks is niet verplicht
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... loonstrook
Je kan op uwv.nl inloggen met je DigiD en kijken wat je belastbaar inkomen was.
Volgens mij is bij regelmatige inkomsten alleen een eerste loonstrook voldoende, en verder bij wijzigingen. Contract op papier is heel wenselijk, maar mondelinge overeenkomst is ook mogelijk.
Waarom ben jij het voor hem aan het uitzoeken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
29-08-2021 15:41
Want? Anders geef je geen antwoord?
lilalinda schreef:
29-08-2021 15:27
Maandelijks is niet verplicht
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... loonstrook
Dat is een beetje selectief lezen. Eén zin eerder staat dat hij er in ieder geval één zou moeten hebben. Niet maandelijks verplicht is niet hetzelfde als helemaal niet verplicht.

Edit, hier staat het in de wet: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel626

Het is verplicht is bij iedere betaling. Met uiteindelijk een uitzondering, dat de loonstrook achterwege mag blijven als er ten opzichte van de vorige keer niets is veranderd.
De eerste loonstrook is dus altijd verplicht en als er iets verandert moet er weer een komen.

Wat er dan precies verandert zou van alles kunnen zijn (misschien vakantie opgenomen, ziek geweest oid). Een beetje boekhouder ratelt die loonstroken er zó uit. Maar dan moet de boekhouding wel gedaan worden natuurlijk.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 29-08-2021 16:02
41.73% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Salarisstrookjes zijn wel verplicht en die had er ook al moeten zijn.
KooktMetKnoflook schreef:
29-08-2021 15:56
Dat is een beetje selectief lezen. Eén zin eerder staat dat hij er in ieder geval één zou moeten hebben. Niet maandelijks verplicht is niet hetzelfde als helemaal niet verplicht.

Edit, hier staat het in de wet: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel626

Het is verplicht is bij iedere betaling. Met uiteindelijk een uitzondering, dat de loonstrook achterwege mag blijven als er ten opzichte van de vorige keer niets is veranderd.
De eerste loonstrook is dus altijd verplicht en als er iets verandert moet er weer een komen.

Wat er dan precies verandert zou van alles kunnen zijn (misschien vakantie opgenomen, ziek geweest oid). Een beetje boekhouder ratelt die loonstroken er zó uit. Maar dan moet de boekhouding wel gedaan worden natuurlijk.
Ik zeg nergens dat ze nooit verplicht zijn
Ik zeg letterlijk dat maandelijks niet verplicht is
viva-amber schreef:
Misschien is TO bang dat deze vriend niet goed weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
viva-amber schreef:
Hij was zelf alleen maar enthousiast over de verlenging van zijn contract. Ik weet dat hij bij indiensttreding lang had moeten wachten op het contract en hoorde nu dat hij dat nooit had gekregen, dus ook maar eens naar de loonstrookjes gevraagd. Het salaris is wel redelijk op tijd en ook vakantiegeld heeft hij gewoon gekregen.
Hij gaat er nu zelf naar vragen bij zijn baas en anders kan ik hem aanraden het UWV te bellen. Die kunnen hem vast wel verder helpen.
viva-amber schreef:
Misschien heeft hij er de kracht niet voor.
😂
Het UWV heeft er niets mee te maken. Hij heeft toch geen uitkering. De eerste stap is om zijn leidinggevende te vragen. Hij kan wel bij de belastingsdienst vragen of er loonbelasting e.d. wordt ingehouden voor hem.

Hij kan ook nog aan die 5 andere collega's vragen hoe zij de loonstrook en de jaaropgave krijgen. Daar er ook vakantiegeld is betaald, wordt er dus wel een soort van administratie bijgehouden. Misschien is het meer een kwestie van dat de werkgever de boekhouder nog bepaalde stukken moet laten maken.

Ik zou ook niet direct zijn enthousiasme temperen en eerst eens bij de werkgever zelf vragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
29-08-2021 16:41
Het UWV heeft er niets mee te maken. Hij heeft toch geen uitkering. De eerste stap is om zijn leidinggevende te vragen. Hij kan wel bij de belastingsdienst vragen of er loonbelasting e.d. wordt ingehouden voor hem.

Hij kan ook nog aan die 5 andere collega's vragen hoe zij de loonstrook en de jaaropgave krijgen. Daar er ook vakantiegeld is betaald, wordt er dus wel een soort van administratie bijgehouden. Misschien is het meer een kwestie van dat de werkgever de boekhouder nog bepaalde stukken moet laten maken.

Ik zou ook niet direct zijn enthousiasme temperen en eerst eens bij de werkgever zelf vragen.
Zou jij aan de werkgever van je man vragen hoe het zit met die loonstrookjes?
Wat eten we vanavond?
Hoe gaat het bij zijn collega's?

Hebben die wel ooit een contract ontvangen?

Van die salaris-strookjes zou ik zelf niet wakker liggen zolang het salaris wel gestort wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
makreel schreef:
29-08-2021 16:52
Zou jij aan de werkgever van je man vragen hoe het zit met die loonstrookjes?
Nee, de man in kwestie zelf natuurlijk: ik bedoel niet to.

Het feit dat zij doet alsof ie zwakbegaafd is, betekent niet dat ie niets zelf kan.
viva-amber schreef:
29-08-2021 16:41

Je hoeft geen uitkering te hebben om bij UWV je inkomen online in te zien.
Wanneer je belt naar het UWV dan mogen zij je inkomen uit loondienst helemaal niet doorgeven. Het feit dat het wel gebeurt betekent niet dat het mag. Zij mogen helemaal niet op basis van een telefonisch niet controleerbaar contact sofinummers invoeren van mensen die geen uitkeringsrelatie hebben met het UWV: zij overtreden de AVG wanneer zij dat doen.

Het zijn de gegevens van de belastingdienst waar in wordt gekeken door het UWV.
Je mag als UWV medewerker ook geen loongegevens opvragen van een dossier waar je niet aan werkt.
minnimouse schreef:
29-08-2021 17:17
Je hoeft geen uitkering te hebben om bij UWV je inkomen online in te zien.
Het UWV heeft niets te maken met de gegevens die jij online kunt bekijken.
klinkt als mijn vorige werkgever.
Ook maar 6 man in dienst maar een salarisadministratie van lik me vessie.
viva-amber schreef:
29-08-2021 17:23
Het UWV heeft niets te maken met de gegevens die jij online kunt bekijken.
Volgens mij wordt er alleen aangegeven dat je daar gewoon je inkomen kunt zien, uitkering of niet. En ja, dat klopt dus wel dat dat kan.
Post de link eens van het UWV waar je je inkomen kunt raadplegen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 29-08-2021 17:46
56.63% gewijzigd
minnimouse schreef:
29-08-2021 17:38
Volgens mij wordt er alleen aangegeven dat je daar gewoon je inkomen kunt zien, uitkering of niet. En ja, dat klopt dus wel dat dat kan.
Ja, bij de belastingdienst, want daar worden de belastingen aan afgedragen. Het UWV heeft daar alleen wat mee te maken wanneer je een uikering hebt, omdat zij de hoogte van je uitkering moeten baseren op je inkomen. Het inkomen zelf vraag je niet op via de website van het UWV, maar via de belastingdienst.: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... de-inkomen

Op mijn belastingdienst kun je het ook raadplegen met je Digi-d...heeft allemaal 0,0 met het UWV te maken.
viva-amber schreef:
29-08-2021 17:42
Post de link eens van het UWV waar je je inkomen kunt raadplegen?
Inloggen via https://www.uwv.nl/particulieren/mijnuwv/index.aspx. En dan naar Persoonlijke gegevens --> Loongegevens.

Hier zie je per maand welk inkomen er bekend is bij de overheid. Dit wordt via de Belastingdienst doorgegeven aan het UWV voor o.a. het uitvoeren van de werknemersverzekeringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven