Werk & Studie alle pijlers

Geen invalkracht dus... zelf extra werken

09-08-2009 18:50 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik werk samen met 5 collega's (ik werk in de zorg) en we werken allemaal part-time. We hebben maar 1 invalkracht die voor ons allemaal in moet vallen en deze invalkracht kan regelmatig niet werken (ze heeft geen contract maar is oproepbaar).

Onze bazen hebben een oplossing gevonden, namelijk dat we voor elkaar invallen als de invalkracht niet kan en de week daarop kunnen we die dag weer terugvragen, zodat de invalkracht weer voor ons werkt. Als ze kan....

In de praktijk werkt dit niet, dus de dagen stapelen zich op.

Mijn vraag, ik heb een contract voor 28,5 uur in de week. Vaste uren/dagen. Kunnen mijn bazen mij verplichten om regelmatig op mijn vrije dagen te werken? Ik ben anderhalve dag in de week vrij, waaronder altijd op de vrijdag. Op de donderdagavond vertrek ik altijd naar de andere kant van het land om bij mijn vriend te zijn.

De vrijdag is een geliefde dag om vrij te zijn en de invalkracht kan vaak niet op vrijdag werken. Welke rechten heb ik?

Ik zit er niet op te wachten om mijn vrije dag regelmatig op te moeten geven, omdat mijn bazen geen 2e invalkracht willen zoeken... maar misschien moet ik collegialer zijn?

In nood zal ik natuurlijk altijd voor mijn collega's klaar staan, maar dit is natuurlijk geen nood meer....
Ik weet er juridisch niet veel van af, sorry.

Maar wat ik me afvraag: waarom willen je bazen niet nog een (of meer) invalkrachten aannemen? Ik werk zelf ook in de zorg en heb zelf in het begin ook als inval gewerkt. Het maakt voor je bazen namelijk weinig uit: met een 0-uren contract wordt je alleen betaald voor wat je daadwerkelijk werkt. En of dat nou door 1 of meerdere invallers gedaan wordt, maakt voor je baas en de kosten niet uit, maar voor de vaste werknemers zeker wel als de enige invaller weinig beschikbaar is!

Heb je het wel eens gevraagd, wat de reden is? Ik vind het maar vreemd namelijk, dit is wachten op ontevreden werknemers/ overwerkt/ ontslag enz, en dan zijn ze verder van huis.
Het gaat ook overal hetzelfde in de zorg .......

Kijk je CAO nou eens goed door; veranderingen in het rooster moeten in goed overleg, zoveel uur van te voren geregeld worden.

Dit klinkt niet als goed overleg.

28,5 uur in de week lijkt me ook vrij duidelijk . Dat je eens een kéér langer werkt is wat anders dan structureel (en dan vervolgens je extra uren niet op kan nemen).

Iemand met een nul-uren contract kost je baas niets, hooguit een kerstpakketje . Dus hoe meer in het bestand hoe beter.

Invallen is een gúnst, geen verplichting.

Of het collegiaal is als je het nooit doet is een tweede, maar een verplichting; nee.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vermoeden van het bestaan van...

Al na drie maanden geldt een rechtelijk 'vermoeden van het bestaan van een arbeidscontract'. Dit betekent dat de werknemer juridisch gezien in de vierde maand recht heeft op een loon dat het gemiddelde is van het aantal uren dat hij over de voorliggende periode heeft gewerkt.

(bron:website VKbanen)

Dit is de reden waarom een werkgever niet zo snel meerdere 0-uren krachten in dienst neemt... het lijkt ideaal maar er zitten nogal wat haken en ogen aan!

( overigens zou een werkgever dan wel kunnen kiezen voor een flex contract van bijvoorbeeld 2 tot 12 uur. Dan moet je wel een minimaal aantal uren van 2 uur per week uitbetalen, maar bovenstaande regel vervalt dan weer)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik werk ook in de zorg en bij mijn vorige baas was invallen bij ziekte/vakantie ook erg slecht geregeld. Of beter: niet geregeld. Het kwam altijd op een klein groepje vast personeel neer om het maar op te lossen. Als er dan niemand wou invallen werd er gedreigd met een werkopdracht. Navraag bij de vakbond leverde op dat je dat dan hebt te doen en anders kan het aangemerkt worden als werkweigering. Of je moet al kunnen aantonen dat het invallen structureel is en dan moet de werkgever naar een structurele oplossing zoeken. Maar om dat hard te maken heb je heel wat bewijzen nodig. En wat betreft de 0 uren contracten: het is niet (meer) zo dat iemand met een 0 uren contract verder geen rechten heeft. Als zij een bepaalde periode een vast aantal uren werkt kan zijn hiervoor een contract eisen. Vandaar dat ze voorzichtiger zijn om meerdere mensen met een 0 uren contract in te zetten.
Dat is ook weer waar,van die 0 uur contracten.

Maar er zijn er maar weinig die daar gebruik van maken, geloof ik. In de zorg is er eigenlijk altijd wel werk de laatste jaren en gaan mensen niet als flexkracht werken bij gebrek aan iets vast, maar juist omdat het nee kunnen zeggen op dagen dat het ze niet uitkomt zo aantrekkelijk is.

Als jullie structureel zo veel meer werken zouden jullie ook kunnen dreigen dat jullie een groter contract willen

Let je zelf wel op dat er een tijdslimiet zit aan je overuren ?
http://www.zorgforum.nl/forum/index.php?showtopic=1813
[quote]blijfgewoonbianca schreef op 09 augustus 2009 @ 19:40:

Dat is ook weer waar,van die 0 uur contracten.

Maar er zijn er maar weinig die daar gebruik van maken, geloof ik. In de zorg is er eigenlijk altijd wel werk de laatste jaren en gaan mensen niet als flexkracht werken bij gebrek aan iets vast, maar juist omdat het nee kunnen zeggen op dagen dat het ze niet uitkomt zo aantrekkelijk is.

Dat was precies de reden waarom ik nog heel lang met een 0-uren contract heb gewerkt. Ideaal in combinatie met mijn studie. Hoewel ik als invaller juist wel veel werkte, meerdere diensten in de week. Maar vond het prettig om in een drukke tentamenperiode nergens aan vast te zitten.

Maar wat dit topic betreft: met 1 invaller meer vallen ze zich hier geen buil, aangezien de huidige invaller vrijwel niet werkt, tenminste, zo lijkt het... Of wellicht kunnen ze de huidige invaller vervangen voor een andere die wel vaak beschikbaar is als ze per sé maar 1 invaller willen?
Wij hadden 3 invalkrachten. Eén daarvan is gestopt, de ander heeft een vast contract gekregen, omdat een collega weg ging en nu is er maar 1 invalkracht over. Er is bij ons heel moeilijk aan invakrachten te komen.

Wij hebben nu een vacature open staan voor 32 uur, dat zijn 16 vaste uren (2 vaste dagen) en voor de rest moet die werkneemster voor ons 16 uur invallen. Op haar 2 vaste dagen dat ze werkt kan ze dus al niet invallen.

Daar moeten we het mee doen.
BlijfgewoonBianca, die link gaat voornamelijk over dienstopdrachten. Dat is bij ons niet aan de orde, wij werken tijdens kantooruren.
Beste is om lid te zijn van een vakbond en deze om advies te vragen. Dan weet je zeker waar je staat.

Het lijkt me dat het afhangt van wat er in je contract is vastgelegd (bijv uren per week of per maand, vaste wekdagen of niet) -maar ja, wie ben ik!

Ik heb overigens ook heel erg veel met 0-uren contracten gewerkt, soms naast een vast contract en soms niet, en heb nooit de neiging gehad er een vast contract van proberen te maken, en heb ook nog nooit gehoord dat een van mijn -vele- oproepcollega's dit heeft gedaan. Denk echt dat dat heel weinig voorkomt -als er al geen slimme clausule in de contracten staat om dat te voorkomen.

Zijn er niet meer oproepkrachten binnen de stichting/organisatie? Wat maakt het zo moeilijk om oproepers te krijgen? Kan het niet aantrekkelijker worden gemaakt? Min-max contract?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven