Werk & Studie alle pijlers

Gehandicaptenzorg: standaard roosteren onder contracturen

14-05-2021 21:53 89 berichten
Hoi forummers,

Misschien is hier iemand die mij duidelijk kan maken wat nu eigenlijk de echte regels zijn binnen het roosteren in de gehandicaptenzorg.

Ik heb een contract van 32 uur. Gemiddeld per maand kom ik dan ongeveer uit op 140 uur die ik moet werken. Standaard als het rooster gepubliceerd wordt kom ik zo'n 30 tot 40 uur te kort. Niet alleen ik kom standaard uren tekort in het rooster, bijna mijn hele team heeft dit.

Ik hoor verschillende verhalen:
1. Collega vertelt: Volgens de cao mag onder contract roosteren niet. De vorige organisaties waar ik gewerkt heb doen dit dan ook niet. De or binnen deze organisatie heeft daar akkoord voor gegeven dat dat mag.
Ik hoorde vandaag van iemand die in de OR zit dat dat sowieso niet kan want de OR kan alleen in het voordeel van de medewerker goedkeuren. Standaard onder contract geroosterd worden is natuurlijk geen voordeel.

2. Je mag een x percentage (geen idee hoeveel) standaard onder je contracturen geroosterd worden.

3. Er mag incidenteel onder contracturen worden ingeroosterd.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. In de CAO krijg ik geen duidelijk, net als op google of het intranet van mijn werkgever. Is er iemand die de duidelijkheid kan verschaffen? (liefst nog met wet en tekst zodat indien het niet klopt wat ze doen, ik ook nog bewijs heb...)
Er zal wel sprake zijn van een jaarsrente systematiek: minder inroosteren en dan aanvullen met vrij gevallen diensten.
Kan je wel prima je uren draaien?
Werk je alle diensten? Als ja: dan het je een groot contract en is het roosteren best lastig.
ben je lid van een vakbond? ik zou je vragen daar neerleggen.
MariaDeJong schreef:
14-05-2021 21:58
Er zal wel sprake zijn van een jaarsrente systematiek: minder inroosteren en dan aanvullen met vrij gevallen diensten.
Kan je wel prima je uren draaien?
Werk je alle diensten? Als ja: dan het je een groot contract en is het roosteren best lastig.
Dat klopt. Maar ook daarmee schijnt het niet te mogen, tenzij het ergens is vastgelegd. Ik werk alle diensten, ben hele flexibel, extra locaties geen probleem. Maar ik moet elke maand vechten om aan mijn uren te kunnen komen. En dat geeft niet bepaald rust. Ik wil niet elke maand afhankelijk moeten zijn van vrijkomende diensten zodat ik last minute kan komen opdraven.
chirimoya schreef:
14-05-2021 21:58
ben je lid van een vakbond? ik zou je vragen daar neerleggen.
Nop. Anders had ik dat wel gedaan ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg. Er wordt vaak gewerkt met de jaarurensystematiek en er mag dan wel geroosterd worden onder je contract maar zoals ik het ooit ergens gelezen heb moet dat wel in een jaarlijks gesprek worden besproken.
20-40u onder contract roosteren gaat natuurlijk nooit weer goed komen. Blijf het aangeven en leg dit zwart op wit vast, dan kunnen ze het jou iig niet verwijten. Ik geloof dat ze dan aan het eind van het jaar je -uren weer op 0 moeten zetten maar helemaal precies weet ik het niet.

Bij ons is het ook drama helaas en ze willen nu ook onder het aantal contracturen gaan roosteren zodat mensen die in de - staan gemakkelijk opgeroepen kunnen worden bij ziekte/scholing of iets anders van collega's. Echte vrije tijd bestaat er straks niet meer 😑
fryskefaam wijzigde dit bericht op 14-05-2021 22:06
0.82% gewijzigd
Je krijgt dan niet de 32 uur per week betaald? In de horeca haalde ik ook niet altijd mijn contracturen , maar ik kreeg de uren van mijn contract altijd betaald en als het meer uren waren kreeg ik extra betaald. Per maand dan hè, dus de ene week kan wel de andere week compenseren, maar de ene maand kan niet de andere maand compenseren, dus per maand altijd minimaal het contracturen betaald.
Ik snap het hoor, dat is ook stom. Maar ik snap werkgever ook wel een beetje: bovenformatie gaan zitten is bijna standaard omdat door de vele uitval altijd gedoe komt en je weer moet schuiven
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
14-05-2021 22:05
Je krijgt dan niet de 32 uur per week betaald? In de horeca haalde ik ook niet altijd mijn contracturen , maar ik kreeg de uren van mijn contract altijd betaald en als het meer uren waren kreeg ik extra betaald. Per maand dan hè, dus de ene week kan wel de andere week compenseren, maar de ene maand kan niet de andere maand compenseren, dus per maand altijd minimaal het contracturen betaald.
Ja dat krijg je wel betaald hoor maar je komt wel gigantisch in de min te staan en zult dat op andere momenten dan in moeten halen. En dat is in de zorg vaak niet op geplande momenten maar ad hoc tussen je eigen diensten door waardoor je 1. hele beroerde roosters krijgt en2. als eerst gebeld wordt want jij staat in de min. Super irritant.
Alle reacties Link kopieren
In artikel 6.2 van de CAO Gehandicaptenzorg staat o.a.
dat de uren moeten worden ingeroosterd op zo’n manier dat ze gelijkwaardig worden verdeeld over het jaar. Ze mogen je dus niet structureel te weinig uren geven en dat oplossen door je extra op te roepen zoals het dat uitkomt.

Er staat ook in hetzelfde artikel in de CAO dat het salaris op basis van de overeengekomen contracturen moet worden doorbetaald als er minder uren worden ingeroosterd, en dat de minderuren dan niet als vakantieuren mogen worden aangemerkt.
fryskefaam schreef:
14-05-2021 22:09
Ja dat krijg je wel betaald hoor maar je komt wel gigantisch in de min te staan en zult dat op andere momenten dan in moeten halen. En dat is in de zorg vaak niet op geplande momenten maar ad hoc tussen je eigen diensten door waardoor je 1. hele beroerde roosters krijgt en2. als eerst gebeld wordt want jij staat in de min. Super irritant.
Dit inderdaad. En met 32 uur krijg ik dan echt onmogelijke roosters. Deze week mag ik gewoon 62 uur komen opdraven. Niet omdat ik in de min sta. Maar omdat ze het wel handig vonden om 3 collega's met vakantie te sturen, er 1 zwangerschapsverlof heeft en het team uit 6 vaste krachten bestaat. En juist... die andere collega is nadat alles rond was langdurig ziek geworden (nee ik reken haar niks aan, wel de planners waar we bij het uitkomen van het rooster al hebben aangegeven dat je met 2 vaste man geen voorziening kan draaien want er hoeft maar iets te gebeuren... nou taadaa :thunder: )
Sága schreef:
14-05-2021 22:05
Je krijgt dan niet de 32 uur per week betaald? In de horeca haalde ik ook niet altijd mijn contracturen , maar ik kreeg de uren van mijn contract altijd betaald en als het meer uren waren kreeg ik extra betaald. Per maand dan hè, dus de ene week kan wel de andere week compenseren, maar de ene maand kan niet de andere maand compenseren, dus per maand altijd minimaal het contracturen betaald.
Hier betalen ze contracteren en moet per half jaar de stand van zaken worden opgemaakt en moet ik op 0 of plus staan
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2021 22:13
In artikel 6.2 van de CAO Gehandicaptenzorg staat o.a.
dat de uren moeten worden ingeroosterd op zo’n manier dat ze gelijkwaardig worden verdeeld over het jaar. Ze mogen je dus niet structureel te weinig uren geven en dat oplossen door je extra op te roepen zoals het dat uitkomt.

Er staat ook in hetzelfde artikel in de CAO dat het salaris op basis van de overeengekomen contracturen moet worden doorbetaald als er minder uren worden ingeroosterd, en dat de minderuren dan niet als vakantieuren mogen worden aangemerkt.
Kan je dit soort zaken ook kenbaar maken bij de OR en dat ze er dan iets mee moeten? Of werkt dat niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Ditbenik89 schreef:
14-05-2021 22:17
Kan je dit soort zaken ook kenbaar maken bij de OR en dat ze er dan iets mee moeten? Of werkt dat niet zo?

De OR gaat niet over individuele zaken, maar wel over de systematiek die wordt afgesproken. (Nuancering: de OR moet instemmen als het systeem wordt verandert en kan het ook aankaarten als het gebruikte systeem niet werkt, bijvoorbeeld omdat er veel klachten over zijn. Ze hebben instemmingsrecht voor het gekozen systeem, maar kunnen het dus niet eigenhandig veranderen, want dat is aan de organisatie).

Ik zou het overigens eerst bespreken met de leidinggevende, dan met HR, en als dat allemaal niets oplevert dan wordt het pas tijd om bij de OR aan de bel te trekken.
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2021 22:23
De OR gaat niet over individuele zaken, maar wel over de systematiek die wordt afgesproken.

Ik zou het overigens eerst bespreken met de leidinggevende, dan met HR, en als dat allemaal niets oplevert dan wordt het pas tijd om bij de OR aan de bel te trekken.
Ik klaag elke maand over mijn minuren, zowel bij leidinggevende als de planners. Planners reageren er eigenlijk niet op (maar wij mogen wij hun rotzooi opruimen als zij niet kunnen roosteren) en teamleider geeft aan dat het altijd wel goed komt. Ja omdat ik me verantwoordelijk voel en geen minuren wil, dus kom ik altijd maar opdagen als er iets open komt. Waardoor ik echt geregeld mezelf voorbij loop (afspraak ha is al gemaakt voor verwijzing psycholoog)
Alle reacties Link kopieren
Ditbenik89 schreef:
14-05-2021 22:27
Ik klaag elke maand over mijn minuren, zowel bij leidinggevende als de planners. Planners reageren er eigenlijk niet op (maar wij mogen wij hun rotzooi opruimen als zij niet kunnen roosteren) en teamleider geeft aan dat het altijd wel goed komt. Ja omdat ik me verantwoordelijk voel en geen minuren wil, dus kom ik altijd maar opdagen als er iets open komt. Waardoor ik echt geregeld mezelf voorbij loop (afspraak ha is al gemaakt voor verwijzing psycholoog)

Dan is de volgende stap dus naar HR stappen en daar aangeven dat dit een probleem is. Liefst formeel, dus via mail, een klacht indienen en hun hulp vragen.

En verder is het verstandig om beter op jouw eigen grenzen te gaan letten. Je mag eisen dat je fatsoenlijk wordt ingepland en je mag grenzen aangeven als er buiten jouw rooster om een beroep op jou wordt gedaan (ook als je nog niet voldoende uren ingepland staat in het rooster). Je houdt het probleem nu mede in stand door de rol die jij zelf speelt in het telkens oplossen ervan. Laat het maar een keer flink spaak lopen, dat is niet jouw probleem maar hun probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en maak de het rooster van ons team.
We werken met een jaarurensystematiek. Dat houdt dus in dat je inderdaad de ene maand wat meer of minder werkt. Als je aan het eind maar op 0 uitkomt.
Bij ons worden we ook minder dan ons contract ingepland. Dit is om vakanties en ziekte op te kunnen vangen.
Maar dan gaat het per maand om ongeveer 10% van iemands contract. 30 tot 40 uur is echt heel erg veel en op den duur niet meer in te halen en zorgt voor heel veel stress. Ik zou dit echt bespreekbaar maken. En als je niet verder komt het hoger opzoeken.
Ah in de horeca compenseert zomer en winter natuurlijk! Kan me voorstellen dat het inderdaad hele nare roosters oplevert.. vind 62 uur ook niet echt te doen, hoe moet je dat in hemelsnaam oplossen als je bijv kinderen hebt..
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 14-05-2021 22:53
0.22% gewijzigd
lylli schreef:
14-05-2021 22:43
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en maak de het rooster van ons team.
We werken met een jaarurensystematiek. Dat houdt dus in dat je inderdaad de ene maand wat meer of minder werkt. Als je aan het eind maar op 0 uitkomt.
Bij ons worden we ook minder dan ons contract ingepland. Dit is om vakanties en ziekte op te kunnen vangen.
Maar dan gaat het per maand om ongeveer 10% van iemands contract. 30 tot 40 uur is echt heel erg veel en op den duur niet meer in te halen en zorgt voor heel veel stress. Ik zou dit echt bespreekbaar maken. En als je niet verder komt het hoger opzoeken.
vakanties en ziektes opvangen, ik vind het heel logisch hoor. Ware het niet dat ik de zomermaanden waar mijn collega's vrij nemen (ik ga altijd buiten het seizoen) nog steeds op - 20 kom te staan.
En zonder een grap te maken... In april stond ik 52 uur te weinig ingeroosterd en kwamen er ook geen diensten vrij (behalve tijdens mijn vakantie maar dan kom ik niet terug)
lylli schreef:
14-05-2021 22:43
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en maak de het rooster van ons team.
We werken met een jaarurensystematiek. Dat houdt dus in dat je inderdaad de ene maand wat meer of minder werkt. Als je aan het eind maar op 0 uitkomt.
Bij ons worden we ook minder dan ons contract ingepland. Dit is om vakanties en ziekte op te kunnen vangen.
Maar dan gaat het per maand om ongeveer 10% van iemands contract. 30 tot 40 uur is echt heel erg veel en op den duur niet meer in te halen en zorgt voor heel veel stress. Ik zou dit echt bespreekbaar maken. En als je niet verder komt het hoger opzoeken.
vakanties en ziektes opvangen, ik vind het heel logisch hoor. Ware het niet dat ik de zomermaanden waar mijn collega's vrij nemen (ik ga altijd buiten het seizoen) nog steeds op - 20 kom te staan.
En zonder een grap te maken... In april stond ik 52 uur te weinig ingeroosterd en kwamen er ook geen diensten vrij (behalve tijdens mijn vakantie maar dan kom ik niet terug)
Alle reacties Link kopieren
62 uur! Jeetje. Ik werk ook in de gehandicaptenzorg. Wij roosteren zelf als team. Structureel zoveel minuren per maand komt bij ons gelukkig niet voor. Hooguit - 40 uur op jaarurensytematiek. Met collega's die uitvallen, uithelpen op locaties haal je dit zo in. Maar bij jou is dat geen doen zo te horen
jummytummy wijzigde dit bericht op 14-05-2021 22:52
Reden: Verkeerd woord
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ditbenik89 schreef:
14-05-2021 22:47
vakanties en ziektes opvangen, ik vind het heel logisch hoor. Ware het niet dat ik de zomermaanden waar mijn collega's vrij nemen (ik ga altijd buiten het seizoen) nog steeds op - 20 kom te staan.
En zonder een grap te maken... In april stond ik 52 uur te weinig ingeroosterd en kwamen er ook geen diensten vrij (behalve tijdens mijn vakantie maar dan kom ik niet terug)
Dat bedoel ik dus. Dan is er structureel bij jullie iets niet goed geregeld. Wij maken juist in de vakantie overuren. Zeker afgelopen corona jaar liggen de uren voor het oprapen. Ik sta echt nooit in de min...
Dit is de reden waar ik ook van baal bij mijn baan. En dan ook nog eens de korte diensten en idd zoals jij beschrijft qua min uren. Je rent zowat gillend de zorg uit.
Bij ons valt het in de min wel mee maar het onregelmatige en veel halve diensten en het vele invallen....ik roep tegen de kinderen hier dan ook....zoek alsjeblieft wat anders. Of slaapdiensten waar je er maar 9 uur van uitbetaald krijg. Maar wel paar keer wakker word gebeld en niet mogen schrijven omdat het niet achtereen gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2021 22:23
De OR gaat niet over individuele zaken, maar wel over de systematiek die wordt afgesproken. (Nuancering: de OR moet instemmen als het systeem wordt verandert en kan het ook aankaarten als het gebruikte systeem niet werkt, bijvoorbeeld omdat er veel klachten over zijn. Ze hebben instemmingsrecht voor het gekozen systeem, maar kunnen het dus niet eigenhandig veranderen, want dat is aan de organisatie).

Ik zou het overigens eerst bespreken met de leidinggevende, dan met HR, en als dat allemaal niets oplevert dan wordt het pas tijd om bij de OR aan de bel te trekken.
Bovenstaande is helemaal correct, maar ter aanvulling: je kunt wel een signaal afgeven bij de OR (en je collega's vragen dat ook te doen). Wellicht hebben ze al meer signalen en kunnen ze het in elk geval bespreekbaar maken. Maar uiteraard eerst proberen het zelf formeel aan te kaarten en op te lossen, voor dat je iets van de OR verwacht/wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven