Geneeskunde boeken
zaterdag 1 september 2018 om 13:12
Hoi allemaal,
Ik vroeg me af welke boeken van de boekenlijst van bachelor jaar 1 van het erasmus essentieel zijn om aan te schaffen voor de studie geneeskunde? En welke boeken je totaal niet moet aanschaffen.
Hier is de link naar de boekenlijst:
https://www.erasmusmc.nl/geneeskunde/ba ... enlijsten/
Alvast bedankt!
Ik vroeg me af welke boeken van de boekenlijst van bachelor jaar 1 van het erasmus essentieel zijn om aan te schaffen voor de studie geneeskunde? En welke boeken je totaal niet moet aanschaffen.
Hier is de link naar de boekenlijst:
https://www.erasmusmc.nl/geneeskunde/ba ... enlijsten/
Alvast bedankt!
zaterdag 1 september 2018 om 14:01
Dit. Alleen zijn de meeste boeken in tentamentijd “bezet”. Je zou ook nog kunnen kijken of je een vorige druk kan vinden via bol.com of marktplaats. Meestal is de informatie nauwelijks anders, maar kloppen de pagina-nummers niet helemaal, dus dat zou je moeten checken bij je mede-studenten of in de bieb.
Verder vond ik Gray’s persoonlijk een rotboek. Heb véél meer van anatomie geleerd van the Anatomy Coloring Book van Wynn Kapit (gekregen als grap toen ik aan mn studie begon, maar gebruik ik nog steeds als naslagwerk
zaterdag 1 september 2018 om 14:05
Apart, dat je nog een uitgebreide studieboekenlijst krijgt anno 2018. Ook wel apart dat je verwacht dat mensen hier gaan zitten uitzoeken welke boeken er precies op jouw lijst staan en welke je daarvan wel en niet nodig hebt terwijl het enig wat je zelf doet een link neerplempen is.
Als ze op de lijst staan heb je ze vast nodig, anders staan ze er niet op. Wat Florence zegt dus.
Als ze op de lijst staan heb je ze vast nodig, anders staan ze er niet op. Wat Florence zegt dus.
zaterdag 1 september 2018 om 14:10
.florence13 schreef: ↑01-09-2018 13:14Ik zou gewoon de voorgeschreven boeken kopen, dat is namelijk ook tentamenstof
Het gaat om bijna €1500 aan studieboeken (nieuwwaarde).
zaterdag 1 september 2018 om 14:31
maar ook bij e-books moet je het gewoon aanschaffen toch?
1500 euro aan studieboeken, ik kan me voorstellen dat je dan wel wil weten of je ze allemaal echt nodig hebt. Succes!
The past may be in tatters
But today is all that matters
But today is all that matters
zaterdag 1 september 2018 om 14:35
zaterdag 1 september 2018 om 15:33
Je kan ook op Facebook even zoeken naar een FB-pagina voor geneeskundestudenten van Erasmus, daar zijn vast ook tweedejaars of mensen die net hun bachelor hebben gedaan; zij weten het vast - en misschien kan je ook nog boeken overnemen.
Ik vind overigens Clinical Medicine van Kumar en Clark wel een boek dat je zou moeten kopen (maar daar is sowieso ook een online versie met een licentiecode van), en diagnostiek van alledaagse klachten is ook goed.
Ik vind overigens Clinical Medicine van Kumar en Clark wel een boek dat je zou moeten kopen (maar daar is sowieso ook een online versie met een licentiecode van), en diagnostiek van alledaagse klachten is ook goed.
zaterdag 1 september 2018 om 16:18
Erizon,
De readers staan op de digitale leeromgeving, die zijn hratis maar staan dus niet op de boekenlijst.
Studeren in de ub is mogelijk maar inderdaad zijn de meeste boeken uitgeleend tijdens tentamens, wel kun je bij de studievereninging met 10% korting kopen als je kiest voor nieuw. En ja, het is heel erg veel geld, maar je tentamens niet halen omdat je geen boeken hebt is ook duur. Dus tweede hands is optie als je wilt besparen.
De readers staan op de digitale leeromgeving, die zijn hratis maar staan dus niet op de boekenlijst.
Studeren in de ub is mogelijk maar inderdaad zijn de meeste boeken uitgeleend tijdens tentamens, wel kun je bij de studievereninging met 10% korting kopen als je kiest voor nieuw. En ja, het is heel erg veel geld, maar je tentamens niet halen omdat je geen boeken hebt is ook duur. Dus tweede hands is optie als je wilt besparen.
zondag 2 september 2018 om 13:44
Dankjewel voor je reactie! Zal het checken.z-u-s schreef: ↑01-09-2018 14:01Dit. Alleen zijn de meeste boeken in tentamentijd “bezet”. Je zou ook nog kunnen kijken of je een vorige druk kan vinden via bol.com of marktplaats. Meestal is de informatie nauwelijks anders, maar kloppen de pagina-nummers niet helemaal, dus dat zou je moeten checken bij je mede-studenten of in de bieb.
Verder vond ik Gray’s persoonlijk een rotboek. Heb véél meer van anatomie geleerd van the Anatomy Coloring Book van Wynn Kapit (gekregen als grap toen ik aan mn studie begon, maar gebruik ik nog steeds als naslagwerk).
zondag 2 september 2018 om 13:45
Dankjewel! Ik heb dit topic ook gemaakt omdat veel mensen aanraden om aan ouderejaars te vragen welke boeken je echt nodig hebt, want heel veel boeken gebruik je nooit of maar 1x en dan is het zonde om ze te kopen.
zondag 2 september 2018 om 13:46
Dankjewel voor de tips! Heb ik zeker wat aan.Miep90 schreef: ↑01-09-2018 15:33Je kan ook op Facebook even zoeken naar een FB-pagina voor geneeskundestudenten van Erasmus, daar zijn vast ook tweedejaars of mensen die net hun bachelor hebben gedaan; zij weten het vast - en misschien kan je ook nog boeken overnemen.
zondag 2 september 2018 om 13:46
Ik zal zeker naar tweedehands kijken, dankjewel!florence13 schreef: ↑01-09-2018 16:18Erizon,
maandag 3 september 2018 om 09:06
dinsdag 4 september 2018 om 17:52
Dankjewel voor je reactie
dinsdag 4 september 2018 om 22:01
Niet te veel uitgeven aan medische encyclopedieën en naslagwerken, die gebruik je nauwelijks of kun je ook online vaak wel inzien.
Ik heb ook al mijn studieboeken gekocht in het eerste jaar, al m'n spaargeld op
Als je mij je boekenlijst pm't kan ik wel aangeven welke ik veel heb gebruikt en welke boeken ongebruikt in mijn kast staan.
Als je mij je boekenlijst pm't kan ik wel aangeven welke ik veel heb gebruikt en welke boeken ongebruikt in mijn kast staan.
woensdag 5 september 2018 om 07:17
Heb je een PM gestuurd! DankjewelFragolisa schreef: ↑04-09-2018 22:01Niet te veel uitgeven aan medische encyclopedieën en naslagwerken, die gebruik je nauwelijks of kun je ook online vaak wel inzien.
woensdag 5 september 2018 om 08:50
z-u-s schreef: ↑01-09-2018 14:01Dit. Alleen zijn de meeste boeken in tentamentijd “bezet”. Je zou ook nog kunnen kijken of je een vorige druk kan vinden via bol.com of marktplaats. Meestal is de informatie nauwelijks anders, maar kloppen de pagina-nummers niet helemaal, dus dat zou je moeten checken bij je mede-studenten of in de bieb.
Verder vond ik Gray’s persoonlijk een rotboek. Heb véél meer van anatomie geleerd van the Anatomy Coloring Book van Wynn Kapit (gekregen als grap toen ik aan mn studie begon, maar gebruik ik nog steeds als naslagwerk).
De anatomy coloring books, die gebruikte ik 30-35 jaar geleden al. Zowel de gewone anatomie als de neuro-anatomie. Ik heb ze zelf nog, bewaard uit nostalgie
Verder gewoon met oudere studenten praten wat zij gebruiken. En kijk de boeken in. Er zijn boeken die ik heel plezierig vind, maar een ander waardeloos. En net andersom.
Inzichten veranderen wel door de jaren heen. Dus koop wel zo veel mogelijk de nieuwste edities. Met mijn Guyton van 35 jaar geleden ga je echt je examens niet halen
Verder zijn er tegenwoordig heel veel goede filmpje te vinden op het internet met college's over medische kennis. Leer je luisterend beter dan lezend, dan is dit ook een optie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 5 september 2018 om 09:07
Hier ligt voor een kapitaal aan boeken die niet uit de kast zijn gekomen het afgelopen jaar. Voor het tweede jaar hebben we niet eens naar de lijst gekeken, als blijkt dat er iets nodig is voor een tentamen is het snel zat gekocht.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
woensdag 5 september 2018 om 10:41
woensdag 5 september 2018 om 11:41
Ik vind niet dat mijn vraag wat zegt over mijn instelling. Ik ben heel erg gedreven en wil natuurlijk een goede arts worden. Echter kosten de boeken een kapitaal en wil ik eerst degene aanschaffen die het belangrijkste zijn.
En ik snap dat je natuurlijk in een acute situatie niet iets snel kan opzoeken, maar dat is volgensmij ook nergens gezegd?
woensdag 5 september 2018 om 11:55
Nou, ik heb in al die jaren nog nooit van mijn leven de medische encyclopedie geopend (die kostte €350,-!) of Merck's manual, of health psychology op dat ene verplichte hoofdstuk na, om maar eens wat te noemen. Met uptodate.com kom je veel verder dan met die papieren bakstenen. Tegenwoordig zijn de meeste dure boeken ook als ebook in te zien vanaf de server van de universiteit.
Niet iedereen heeft 1500,- op de bank staan om uit te geven aan boeken die misschien nooit gebruikt gaan worden en na 10 jaar weer achterhaald zijn.
Ik vind dit juist getuigen van een pragmatische instelling. En voor tentamens moet nog steeds gestampt worden om een voldoende te halen, dus je laatste opmerking begrijp ik niet zo goed.