Werk & Studie alle pijlers

gesprek met leidinggevende

29-11-2012 17:03 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goed, toch maar even de wijze raad van jullie probeer het even zo beknopt mogelijk te houden:

Ik werk in de gezondheidszorg in een administratieve functie voor 28 uur per week verdeeld over 3,5 dagen. Heb een paar weken geleden een dijk van een beoordelingsgesprek gehad. Ik functioneerde goed en paste goed binnen het team. Beoordelingsgesprek uitgeprint en in mijn eigen mapje gestopt. So far so good. Nu wilde mijn leidinggevende mij spreken. Ze had signalen ontvangen van zowel mijn directe collega's als een aantal hulpverleners dat ik kennelijk toch wat steekjes heb laten vallen. Daarvan heb ik aangegeven dat ik me daar niet van bewust was omdat ik nog nooit een signaal heb ontvangen dat ik mijn werk niet goed zou doen (het waren overigens kleine dingetjes zoals mn leidinggevende aangaf maar dat terzijde) maar dat het goed was dat ze dat aangaf, want dat was voor mij ook een leermoment. Verder vond ze me nogal gestressed en vroeg ze zich af of de balans met thuis wel in orde was. Tenslotte gaf ze aan dat mijn collega's zich stoorden aan het feit dat ik de afgelopen drie weken wat gewisseld heb met dagen - ik was 3 weken achter elkaar op een vrijdag vrij en heb in plaats daarvan op dinsdag 2 cursussen gehad en een keer gewisseld vanwege werkgerelateerde zaken van mijn man. Ik moet erbij zeggen dat mijn dagen en werktijden contractueel niet vast staan (in mijn contract staat dat ik 28 uur moet werken) en dat ik altijd vraag of het goed is.

Volgens mijn leidinggevende geen dingen om me zorgen over te maken, maar toch....het is wel aangegeven en gezegd. En het voelt op de een of andere manier toch niet goed. En ik vraag me nu af waar dit eigenlijk over gaat. Mijn functioneren of mijn persoonlijkheid. Let wel: ik ben niet in de verdediging gegaan, heb aangegeven dat ik het fijn vond dat ze aangaf dat ik kennelijk toch wat foutjes heb gemaakt de laatste tijd. Het enige waar ik me wel in verdedigd heb is, dat ik wisselingen van dagen nooit meedeel, maar altijd in overleg doe en dat ik ook alles kan weerleggen. Ik krijg toch een beetje een deja vu naar mijn vorige ontslagzaak en wil eventuele ellende voorkomen.
quote:Leergierig schreef op 29 november 2012 @ 18:04:

[...]Dat vind ik weer een goede tip. :-). Hou je inderdaad op de vlakte, niet te veel zeggen. Voorkom dat je meegezogen wordt in een 'gezellig en vertrouwelijk' gesprek waarin je te veel van jezelf los laat. Als zij zegt dat je toch echt een uitgebluste indruk maakt, zeggen dat je je prima voelt.Wij zijn het over eens , Houd het simpel, luchtig en neutraal. Neem het aan als informatie en ga jezelf niet verdedigen. In het "uitgeblust zijn" kun je bijvoorbeeld zeggen "dat jij je hierin niet herkent". Klinkt gek maar wat misschien kan helpen is in het weekend even te oefenen met iemand die jouw leidinggevende speelt. Probeer niet alles wat gezegd wordt op te nemen als een spons. Focus je op je ademhaling.
quote:Ratteke schreef op 29 november 2012 @ 18:10:

Wat een sneue collega's heb jij zeg. Lopen miepen bij de baas dat je wel drie vrijdagen achterelkaar vrij hebt gehad. Waar héb je het over.

Ik vind zulke collega's zo erg he. Wel klagen tegen de baas maar niet tegen degene om wie het gaat. Lafbekken. Bah.

Laat je niks aanpraten hoor. Je doet je werk gewoon, een paar kleine foutjes gemaakt. Alsof die anderen dat niet doen. Alsof de kwaliteit van je werk altijd even hoog/goed moet/kan zijn.

Ik zou hier flink pissig van worden.Tja, misschien toch bedrijfscultuur. Ik weet het niet. Het was trouwens niet eens vrij, want ik heb in die weken op andere dagen gewerkt.
Laat je niet verleiden door met een scheef oog naar je collega´s te kijken. Jouw leidinggevende pikt jou eruit en dat doet ze met een reden. Een collega hoeft maar een onschuldige opmerking te maken en dat kan voldoende reden zijn om van een mug een olifant te maken.
ik vind dat je je te nederig opstelt. Je hebt alles overlegd en dan nu achteraf commentaar. Hadden ze het eerder aan moeten geven.

Ik zou maandagochtend zeggen dat ik het niet zo prettig vind op deze manier. Dat ik zelf alles open heb gecommuniceerd en dat ik verwacht dat men dat naar mij toe ook doet. Dat ik graag wil dat ze me aangeeft welke werktijden ik dan nu precies heb want blijkbaar staan ze ongeschreven wel vast, nou laat maar weten dan, want op deze manier kun je niks goed doen.

en er uitgeblust uitzien, eh, zolang je je werk goed doet en dat doe je heb je kort geleden gehoord in je functionerings of was het beoordelings gesprek, wat is dan het probleem? een keer slecht geslapen of geen make up, who cares???

en misschien zou ik wel gaan solliciteren want dit soort onderhuids gedoe haat ik.
Rinkje, je hebt volkomen gelijk maar ervaring heeft mij geleerd dat je er met alleen 'je werk goed doen'. Werkgevers kunnen je maken en breken en sommige collega's ook. Ik heb schijnbaar kwaad bloed gezet om wat voor reden dan ook en ik moet dat toch op de een of andere manier weer zien recht te breien. Heb voor de zekerheid nog even de Jurofoon gebeld en hen het verhaal nog voorgelegd. Juridisch gezien is er niks aan de hand, maar je moet wel met je collega's en leidinggevende door 1 deur. En daar moet ik iets mee doen.

Ik ga de mod trouwens vragen om dit topic te sluiten. Ik heb voldoende antwoorden gekregen en dat in combi met het advies van de Jurofoon weet ik hoe ik maandag moet gaan koffiedrinken en hoe ik met mijn directe collega's moet omgaan.
Hoe ga je dan koffiedrinken maandag en hoe ga je met je collega´s om? Wil je dat nog wel met ons delen?
Ik ga gewoon koffiedrinken met mn leidinggevende, houd me verder op de vlakte vbw mijn welzijn het gaat verder prima met me en ik herken me niet in het door haar en mijn collega's geschetste beeld dat ik gestressed en uitgeblust zou zijn. En voor de rest: ik ga me zo douchen en vroeg naar bed, morgen gewoon half 9 beginnen en tot 5 uur werken en een net pak aan. Haal koffie voor ze, doe aardig tegen ze en probeer me aan te passen aan hun (ongeschreven) regels.
Hebben collega's info van jou nodig om verder te kunnen met hun eigen werk of moet je veel overleggen met hen? Want daar moet ik aan denken, bij gemopper over werktijden verschuiven. Als jouw werktijden erg afwijken van die van hen, kan dat lastig zijn. Als ik om half vijf nog iets van jou nodig heb en jij bent al naar huis, heb ik de pest in, ook al weet ik donders goed dat jij een uur eerder begonnen bent dan ik. Niet redelijk, niet eerlijk, maar zo gaat het wel.
Nee, ik heb niet een specifiek eigen takenpakket waarbij ik dingen moet overdragen ofzo. Als ik iets niet afkrijg dan leg ik het terug tot de volgende dag of ik vraag iemand anders of die het af wil maken al komt dat vrij weinig voor. Ach weet je: dat halve uurtje is mij dat allemaal niet waard.
Nou, dan zijn het gewoon chagrijnen blijkbaar. Jammer!

Ik hoop dat je er uitkomt en dat het allemaal meevalt.
quote:beunhaas schreef op 29 november 2012 @ 21:31:

Nou, dan zijn het gewoon chagrijnen blijkbaar. Jammer!

Ik hoop dat je er uitkomt en dat het allemaal meevalt.Dank je.
Kom wat meer voor jezelf op.

Zogenaamde klachten en kritiek, daar hoef je jezelf niet in te herkennen. Daarnaast kun je tegen klachten van personen die anoniem willen blijven en het via "de baas" spelen, niet op. Derhalve hoef je daar dus ook niets mee, laat men jou maar persoonlijk aanspreken, of stel een gesprek voor met leidinggevende en klagers. (ergo: maai ze het gras voor de voeten weg). Gaat men daar niet op in, dan hoef je je verder ook niks aan te trekken van de kritiek uit onbekende hoek.

Wil je trouwens echt in zo'n hypocriet zooitje werken?

Je kunt ook fijntjes opmerken dat een werkoverleg zich prima leent voor dit soort zaken om te bespreken, open vizier enzo.

Wanneer het er eigenlijk alleen maar om gaat dat het vingertje naar jou gaat, zonder dat jij je kunt verdedigen tegenover zo'n klager, zeg dan ook dat je de kritiek naast je neerlegt.

Dat mag, want je hebt niks verkeerd gedaan!!!!!!!

Als er zo vals achter je rug om geklaagd wordt en in je gezicht zijn er nooit problemen geuit, zit er iets bij de leiding ook niet goed. Goede leiding accepteert dit niet. Dit namelijk het recept voor een verziekte werksfeer.

Je hebt niks gedaan wat niet mag, je hebt de regels gevolgd en je hebt je netjes verantwoord. Klaar.
Voor wat het (nog) waard is; ik was laatst bij een vriendin die zich aan de telefoon moest verantwoorden omdat ze toevallig 2 weekenden achter elkaar niet had gewerkt.

Ze werkt er bijna 20 jáár, is altijd bereid om te ruilen, ook vervelende diensten. Maar nu het zo uitkwam dat ze twee weekenden had belde de l.g. haar thuis op, op haar vrije dag.

Je bent dus niet de enige.
en omdat het zo kan gaan kun je beter voor jezelf opkomen denk ik dan.

Als ze jou daar niet willen kun je het toch niet goed doen.

ik heb wel eens het boetekleed aangetrokken hoor, maar dat gaf vervelende collega's alleen maar een vrijbrief om op zoek te gaan naar nog meer kwetsbaarheden.

De laatste jaren hou ik me aan mijn rechten en plichten. Ik doe mijn werk goed, ben betrouwbaar maar zeker geen filantropische instelling en ik laat me ook niet zomaar wat in mijn schoenen schuiven, wat hier lijkt te gebeuren met TO. Ik ga ook niet op de barricades maar ik eis mijn rechten wel op. En dat kan ook op een vriendelijke coöperative manier hoor. Maar misschien heb ik mijn leidinggevenden mee gehad.

TO, hoe dan ook het is vervelend voor je en ik wens je succes.
Dank allen :-)
Exces, naar verhaal van je vriendin:-( .
quote:evelynsalt schreef op 29 november 2012 @ 21:23:

Ik ga gewoon koffiedrinken met mn leidinggevende, houd me verder op de vlakte vbw mijn welzijn het gaat verder prima met me en ik herken me niet in het door haar en mijn collega's geschetste beeld dat ik gestressed en uitgeblust zou zijn. En voor de rest: ik ga me zo douchen en vroeg naar bed, morgen gewoon half 9 beginnen en tot 5 uur werken en een net pak aan. Haal koffie voor ze, doe aardig tegen ze en probeer me aan te passen aan hun (ongeschreven) regels.

En nu mag het slotje komen .

PS. bij de volgende wisseling van een vrije dag of iets dergelijks, doe je gewoon even een mail van hooguit 1 of 2 regels ter bevestiging aan je collega met een cc aan je leidinggevende. Kan er ook geen verwarring meer ontstaan over mondelinge afspraken die je met iemand hebt gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven