Werk & Studie alle pijlers

Handen in het haar

05-08-2013 22:11 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Zie de titel: ik (stafmedewerker) zit echt met mijn handen in het haar ! Ik moet binnen 1,5 week roosters maken op mijn werk (GGZ). Een plek waar iedereen tot voor kort zelf roosterden en dit niet meer kan. Daarbij is de helft op vakantie en zit ik tussen de zorgmanager (wil optimalisatie) en de afdelingshoofd (wil zijn medewerkers beschermen) in. Daarbij zijn de behandelaars erg achterdochtig en heb ik het gevoel dat ik het niet kan. Oja: de helft van de behandelaars zijn op vakantie!

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast veel dank !

gr marvisje
Zeggen dat je niet weet hoe je dat moet doen, en vragen of er een deskundige op ingezet kan worden.
Waarom heb jij die taak gekregen als je je er niet tegenop gewassen voelt? Dit is een ondankbare taak, want je kan niet iedereen blij maken.
Ik zou een voorstel maken, rekening houdend met arbo-wetgeving en vaste roostervrije dagen van medewerkers. Dat voorleggen aan beide managers, en hun vragen om het evt. aan te passen als het ze niet zint. Je kunt niet iedereen tevreden houden, en door de vakantie kunnen er gaten vallen. Dat is vervelend, maar onvermijdelijk.
In ieder geval moet je dit niet in je eentje gaan zitten doen! Iemand die beide belangen kan behartigen moet hier zich toch eerst over uitspreken? Of ben jij dat in dit geval? Als dit inderdaad van een stafmedewerker wordt gevraagd, moet je je afvragen of je wel op de goede plek zit en dit wel wil...

Vraag in ieder geval hulp bij deze klus en probeer het dus met meerdere mensen (zie het als project) te delen.
Ik voel me zo moedellooos
Ik kan me trouwens voorstellen dat je héél veel stront over je heen gaat krijgen met deze klus. Ik neem aan dat er nu voor mensen bepaald gaat worden hoeveel patiënten ze b.v. op een dag gaan zien? Daar gaat in de meeste instellingen heel wat discussie aan vooraf en is denk ik ook niet in 1.5 week op te lossen...
Je hebt met veel regels te maken over hoeveel en welke diensten in welke tijd. Daar bovenop heb je te maken met vakanties, wel of niet een bepaalde afdeling/groep kunnen werken, vaste parttime dagen, verlofwensen, bepaalde kwalificaties die op een afdeling beschikbaar moeten zijn etc.

Wat voor ervaring heb je met het maken van roosters?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wow, wat een reacties !

En zo raak, want ik voel mij inderdaad niet op mijn plek en heb gelukkig wat sollicitaties lopen.

Daarbij is een stafmedewerker een soort all round functie. Ik moet wel vaker dingen doen die ik nog niet eerder heb gedaan, maar nu voel ik mij echt in een onmogelijke positie gebracht. Dat het niet mogelijk is, dat lijkt me ook. Het deelgenoot maken van anderen is een goed idee. Ik deel nu alleen de vragen die ik heb en krijg daar oplossingen voor waarmee ik weer aan de slag kan. Het is beter dat anderen zich ook verantwoordelijk gaan voelen. Hoewel anderen belachelijk druk zijn en ook niet weten hoe ze het moeten doen...
Geen ervaring. Nooit eerder een rooster gemaakt en nooit eerder zelf volgens een rooster ingedeeld. Wel nu al een hoop erover gelezen en met de zorgmanager een beginnetje gemaakt volgens het welbekende middelbare school blokken schema.

Soms heb ik het idee dat ik het alleen erger maak, doordat ik alle verantwoordelijkheid op me neem en de klus daarna niet weet te klaren..
Heb je zelf aangegeven dat je het wel kunt en wilt doen dan? Da's niet zo handig..

Heb je een ervaren iemand met wie je het kunt overleggen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Pffff, dit kun je niet zomaar doen. Heb jaren roosters gemaakt voor 40 man in een 5daagse werkschema en had het hard te halen. Liet altijd iemand het 'nakijken'

Wat een pittige taak! (Zelf vind ik het roosteren wel heel leuk!)

Vraag hulp want als er fouten inzitten ben jij dadelijk de sjaak!

Ik stuurde de roosters altijd rond met de medeling dat iedereen goed moet kijken of de bezetting klopt. Zodat je niet in je eentje ineens staat te werken.ik maakte ze en personeel was zelf de 'eigenaar' van de roosters
quote:marvisje schreef op 05 augustus 2013 @ 22:34:

Geen ervaring. Nooit eerder een rooster gemaakt en nooit eerder zelf volgens een rooster ingedeeld. Wel nu al een hoop erover gelezen en met de zorgmanager een beginnetje gemaakt volgens het welbekende middelbare school blokken schema.

Soms heb ik het idee dat ik het alleen erger maak, doordat ik alle verantwoordelijkheid op me neem en de klus daarna niet weet te klaren..

Haal de roosters van vorig jaar er eens bij, of van vorige week, net welke roostering het beste bij de periode past. Ik weet immers niet waar je woont (wat vakanties betreft).

Ik ben ook ooit planner geweest en je kunt het inderdaad nooit voor iedereen goed doen, dat is gewoon een gegeven. Maak een planning, wacht de reacties af, en wanneer herplannen beslissingen vergt die jij niet wil of kunt nemen, laat de beslissing dan over aan jouw meerdere. Zorg bij de probleemstelling er wel voor dat je in één zin duidelijk maakt wat het probleem is.

Nu zit ik in de ICT-wereld en ondersteun oa planners als jij, technisch dan. In de vakantieperiode zijn er vaak vervangers die aan de knoppen moeten draaien en zij hebben soms informatie nodig die degene die normaal de verantwoordelijkheid heeft, makkelijk uit het systeem kan halen, maar de vervanger niet. Schroom niet om te vragen.
Dank voor het meedenken. Ik ga een voorstel rooster maken op basis van het rooster van afgelopen weken, met mogelijke verbeterslagen.

Dan ga ik het transparant naar iedereen mailen, inclusief rationale voor de verbeterslagen, met het verzoek om goed mee te denken.

Dan verzamel ik alle input, verwerk ik ze, of niet, en koppel dat terug naar 1) de zorgmanager (eens met keuzes) en 2) de behandelaars om ook transparant te zijn in wat er met hun feedback gebeurt.

Als zij dan niet tevreden zijn, vraag ik hen hun bezwaar op mail te zetten richting teamhoofd en zorgmanager met mij in de cc.

Over 1,5 week leg ik zoveel mogelijk vast en alles wat nog open staat, zet ik in een overzicht voor de betrokkenen met het verzoek om een voorstel te doen voor afwikkeling.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat toevallig dat er zoveel planners voorbij komen hier ! Fijn !
Goed dat je anderen mee laat denken (zodat ze niet achteraf de koe in de kont kijken)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven