Werk & Studie alle pijlers

HBO bachelor pedagogiek en daarna WO master

14-09-2009 17:49 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, momenteel studeer ik pedagogiek op het HBO. Ik zit te denken om hierna een master te gaan volgen op de universiteit. Je kunt bijvoorbeeld sinds dit jaar een master kinder- en jeugdpsychologie gaan doen aan de universiteit van Leiden. Natuurlijk wel door eerst een schakeljaar te volgen. Ik heb hier dus wel interesse in maar vraag me af of je als 'vol' wordt aangezien als je hbo afgestudeerd pedagoog bent met een master kinder- en jeugdpsychologie? Je bent namelijk geen afgestudeerd bachelor WO psycholoog. Dus heeft men in het werkveld (als het gaat om een WO functie) dan niet de voorkeur voor iemand die gewoon de bacheloropleiding WO psychologie heeft gevolgd? En voor een baan op HBO niveau: heeft zo'n master dan een meerwaarde? Je hebt natuurlijk de hbo praktijk én de theoretische verdieping dus het lijkt me dat je dan wel een 'voorsprong' hebt maar kan iemand mij vertellen of dat ook echt zo is? Ben je dan niet opeens te hoogopgeleid voor een HBO baan? Ik wil dit graag weten omdat ik wel graag wil doorstuderen maar dan wil ik wel een soort meerwaarde hebben (niet alleen voor mezelf) in het werkveld. En eerlijk gezegd weet ik hier zelf vrij weinig over. Ik hoop dat hier misschien ook iemand zit die HBO pedagogiek heeft gedaan en daarna een WO master en die mij vanuit zijn eigen ervaringen dus meer kan vertellen over de meerwaarde.
Als je het schakeljaar doet en dan je master, denk ik dat het niet meer zo heel veel verschil maakt. Een master is een master, dus als je het haalt zou je hetzelfde moeten kunnen als iemand die een andere weg heeft bewandeld.
Ik denk ook dat ze naar je master titel kijken en dat je praktijkervaring misschien zelfs nog wel een voordeel heeft!
quote:Elmira schreef op 14 september 2009 @ 18:10:

Ik denk ook dat ze naar je master titel kijken en dat je praktijkervaring misschien zelfs nog wel een voordeel heeft!Ja, mee eens.
Dat ligt aan de werkgever, sommigen vinden het ook belangrijk dat je een bachelor WO hebt, anderen zijn daar minder strikt in. Ligt ook aan je 'concurrentie' bij eenn vacature bijvoorbeeld, het kan dan zijn dat iemand met een bachelor WO een streepje voor heeft op iemand, die dat niet heeft. Jij wilt nu heel strikt de meerwaarde van een MA titel in je werkveld weten, maar zo zwart-wit zal daar niet op te antwoorden zijn. Het ligt geheel aan de situatie en de werkgever en wat je verder wilt. En wat jij verstaat onder meerwaarde? Meerwaarde laat zicht niet altijd direct vertalen in een betere baan o.i.d. daar komen ook andere dingen bij kijken. Je hebt niet een voorsprong op iemand die alleen WO heeft gedaan, omdat jij ook HBO hebt gedaan. Jij bent alleen op een anderen manier de MA ingestroomd, maar dit geeft je niet een voorsprong, maar ook niet direct een groot nadeel. Als je psycholoog wilt worden moet je alleen wel ook de bachelor WO hebben gedaan.
Ik zit zelf in het laatste bachelorjaar WO Pedagogiek, maar volg het schakelrooster met veel schakelstudenten.

In principe, geeft jouw master aan wat je kunt. Wat je er voor hebt gedaan maakt niet uit; vergelijk het met een VWO-diploma: als je eerst mavo/havo hebt gedaan en daarna VWO, heb je hetzelfde diploma als iemand die vanaf de brugklas VWO heeft gedaan.

Afhankelijk van de vacature waar je op reageert, zal dit echter als voor- of nadeel kunnen gelden.

Zelf denk ik vanwege de praktijkervaring, dat je bij praktische beroepen wél je HBO-ervaring als voordeel hebt.

Bij beleidsfuncties bijv. zal het echter niét in je nadeel werken: Je WO master heeft dezelfde waarde als die van iemand met een ander voortraject.

Wees wel gewaarschuwd. Het verschil tussen hbo-universiteit is redelijk groot; de hoeveelheid huiswerk, leeswerk en eigen verantwoordelijkheid is veel groter.
quote:sarinadanae schreef op 14 september 2009 @ 20:29:

Zelf denk ik vanwege de praktijkervaring, dat je bij praktische beroepen wél je HBO-ervaring als voordeel hebt.

Bij beleidsfuncties bijv. zal het echter niét in je nadeel werken: Je WO master heeft dezelfde waarde als die van iemand met een ander voortraject.

Wees wel gewaarschuwd. Het verschil tussen hbo-universiteit is redelijk groot; de hoeveelheid huiswerk, leeswerk en eigen verantwoordelijkheid is veel groter.HBO staat niet garant voor praktijkervaring, wel praktische kennis. Van een WO student wordt verwacht dat je dit gewoon in huis hebt, gezond verstand genoeg hebt om theorie te vertalen naar praktijk. Dat maak je ook wel mee op de universiteit, de meesten hebben relevante werkervaring en stages gelopen. Soms zitten er ook 'stoffige' types tussen, die zich alleen maar op de theorie storten en niets doen om het te ervaren in de praktijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven