Werk & Studie alle pijlers

Hbo (bachelor) titel

14-12-2016 19:01 50 berichten
Zijn er branches waarin het gebruikelijk is om je hbo-titel te gebruiken achter je naam? Ik heb wat collega's die dan doen, en dan komt het dus wel eens voor dat in een lijstje een riedel namen staat met titels (dr, MSc, maar dus ook Bec en BBA), en mijn naam zonder. Ik heb overigens wel hbo gedaan, maar de stokoude variant dus dan moet je volgens mij bc voor je naam zetten en weet niemand wat dat betekent

Hoe gaat dat bij jullie? En zouden jullie ook liever titelloos vermeld worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn titel niet: BEd. Staat zo raar

(Bachelor of education)
Alles komt goed
quote:Jolandje schreef op 14 december 2016 @ 20:26:

Ik gebruik mijn titel niet: BEd. Staat zo raar

(Bachelor of education)MSc (Master of Science) klinkt wel goed dan
quote:Philae2 schreef op 14 december 2016 @ 20:29:

[...]

MSc (Master of Science) klinkt wel goed dan

Ja, die is echt mooi!

BEd ziet eruit alsof ik een lui persoon ben, haha!
Alles komt goed
quote:Jolandje schreef op 14 december 2016 @ 20:35:

[...]

Ja, die is echt mooi!

BEd ziet eruit alsof ik een lui persoon ben, haha!

afgestudeerd in slaapwettenschappen
Bij ons gebruikt men het nooit. Zelfs al mag je er twee voor de naam zetten, muv de algemeen directeur doet niemand het. Mijn man voert nooit zijn titel. Muv Duitse vakbroeders (congres). Daar heeft ooit iemand flink de wacht aangezegd gekregen omdat hij man niet met titel had vermeld in het programma. Wat de goede man ook niet had kunnen weten aangezien mijn man dat nergens zal vermelden/voeren. Maar de Duitse gründlichkeit was onverbiddelijk: dat had de man kunnen weten na een rondje Google. Voor Duitsland heeft manlief (en zijn collega's) dus aangepaste visitekaartjes.
Die branches zijn er niet.

HBO titel zegt niemand wat - moet je echt Googelen om te achterhalen wat het is - en is hetzelfde als geen titel hebben.
quote:SpringDing schreef op 14 december 2016 @ 20:05:

[...]

Senior verpleegkundige is geen titel maar een functie, logisch om te benoemen in je handtekening.

Titel zou zijn Bachelor of Nursing/ Bachelor of Health Care.maar het boeit in onze context iig niks. Mbo verpleegkundigen doen precies hetzelfde. Is m.i. dus puur interessantdoenerij. Net als het noemen van een hbo titel.
quote:Coco87 schreef op 14 december 2016 @ 23:00:

[...]

maar het boeit in onze context iig niks. Mbo verpleegkundigen doen precies hetzelfde. Is m.i. dus puur interessantdoenerij. Net als het noemen van een hbo titel.

Als dat zo was zou je werkgever wel gek zijn om duurdere HBO'ers in dienst te nemen.

Dat jij het verschil niet ziet en denkt dat het interessantdoenerij is, is wat anders.
quote:Philae2 schreef op 14 december 2016 @ 19:28:

Hier ook een titel en in de wetenschappelijke wereld zijn titels toch wel een soort van belang, maar ook publicaties zijn belangrijk.

Iemand heeft hier wel eens letterlijk gezegd: "hoe hoger je titel en hoe meer publicaties, hoe interessanter je bent"

Ik werk ook in de wetenschap, maar mij valt juist op dat titels niet zo interessant zijn. Op mijn afdeling heeft niemand titels op bv zijn deurbordje staan, terwijl bijna iedereen er een heeft. Maar ik denk juist dat het daarom niet boeit. Als iedereen een titel heeft, is het niet erg interessant meer om de jouwe te melden.

Ik gebruik de mijne alleen als ik ergens een officiele presentatie moet geven. Of beter gezegd: dan gebruikt de organisatie hem. Mij maakt het alleen uit als het bij de anderen ook vermeld staat. Ik heb wel eens op een programma gestaan waar alle mannen en alle artsen Dr. waren (ook degenen die nog niet gepromoveerd waren), en ik was gewoon mevrouw N. Ausicaa. Dat vond ik wel stom, omdat het je dan in een uitzonderingspositie plaats die helemaal niet klopt. En dan niet omdat je cooler bent met titel of zo, maar omdat het ook iets zegt over je functie en waar je in je carriere staan. Toen heb ik toch even gemaild on te zeggen dat dat niet klopte.

Oh, en in Duitsland zijn ze inderdaad fan. Ik heb daar ooit een naambordje gekregen bij een congres met 'Frau Doctor N. Ausicaa'. Die vond ik echt heel grappig.
Ik werk in de ICT sector en richt vaak systemen in, voor verschillende branches, vooral op Financieel beheer, HRM, salarisvlak en ik heb volgens mij nog nooit HBO bachelor titels de revue zien passeren. En ik denk dat ik significant veel administratieve systemen zie zeg maar. HBO titels moeten verschijnen achter de naam en WO titels voor de naam. Daar worden doorgaans verschillende velden voor gebruikt.

HRM-ers leggen beide zelden vast (behalve bij ziekenhuizen). Eigenlijk alleen als iemand er een punt van maakt (en die zijn er!).

In ieder systeem dat ik ken kun je het wel vastleggen maar volgens mij werkt in deze het piepsysteem. Men gebruikt het niet, tenzij iemand erover piept.

Het is ook vaak heel lastig om zulks te automatiseren. Eea heeft vaak te maken met relevantie, en dat is in veel branches heel subjectief.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die dr in de microbiotechnologie is, maar ze is part time boekhouder, zij gebruikt haar titel niet.
quote:SpringDing schreef op 14 december 2016 @ 23:35:

[...]

Als dat zo was zou je werkgever wel gek zijn om duurdere HBO'ers in dienst te nemen.

Dat jij het verschil niet ziet en denkt dat het interessantdoenerij is, is wat anders.jaloezie is geen mooie eigenschap
quote:Coco87 schreef op 14 december 2016 @ 23:00:

[...]

maar het boeit in onze context iig niks. Mbo verpleegkundigen doen precies hetzelfde. Is m.i. dus puur interessantdoenerij. Net als het noemen van een hbo titel.HBO verpleegkundigen mogen meer dan MBO verpleegkundigen. Er zit wel degelijk verschil tussen die twee niveaus.
quote:MinkeDeWit schreef op 14 december 2016 @ 19:07:

Ik werk niet in de zorg, maar (soort van) zakelijke dienstverlening. De wo'ers bij ons zijn in officiële stukken verplicht hun titel te vermelden.verplicht door de werkgever, of door wie? Vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar ik kan geen enkele sector bedenken waar de verplichting bestaat je (academische) titel te voeren, dus als je het kan vertellen zonder je privacy te grabbel te gooien: in welke branche werk je dan?
quote:Bugs_Bunny schreef op 15 december 2016 @ 07:58:

[...]

verplicht door de werkgever, of door wie? Vergeef me mijn nieuwsgierigheid, maar ik kan geen enkele sector bedenken waar de verplichting bestaat je (academische) titel te voeren, dus als je het kan vertellen zonder je privacy te grabbel te gooien: in welke branche werk je dan?Dat heb ik toch wel eens gezegd? Het is een controlerende overheidsinstantie, en vanuit de werkgever wordt gezegd dat burgers er recht op hebben om te weten met wie ze te maken hebben.
quote:chocolol schreef op 15 december 2016 @ 02:16:

[...]

jaloezie is geen mooie eigenschap
quote:SpringDing schreef op 14 december 2016 @ 23:35:

[...]

Dat jij het verschil niet ziet en denkt dat het interessantdoenerij is, is wat anders.Het waren mijn directe collega's en ik wist precies wat ze wel en niet mochten. En dat was allemaal gelijk. Men vroeg toentertijd nog gewoon verpleegkundigen. Er waren al een hoop mbo-ers met een vast contract. Toen er nieuwe aangenomen werden mochten dat alleen hbo-ers zijn. Werkzaamheden en bevoegdheden bleven gelijk. Vandaar dat ik het onzin vond. Als dat niet gelijk was dan had ik dat niet onzinnig gevonden.
ik doe er niet aan mee :-), zie het nut er totaal niet van in.

(ik ben ook niet het type dat naar diploma uitreikingen gaat....ik kom het wel ophalen aan de balie).

Tis alleen jammer dat dat trucje met je promotie niet op gaat...(jammer)

Mijn man....zonder titels of uberhaupt maar een opleiding die haalt iedere maand een stuk meer geld binnen dan ik....met mijn hele collectie
quote:studiemiepmiep schreef op 15 december 2016 @ 16:09:

ik doe er niet aan mee :-), zie het nut er totaal niet van in.

(ik ben ook niet het type dat naar diploma uitreikingen gaat....ik kom het wel ophalen aan de balie).

Tis alleen jammer dat dat trucje met je promotie niet op gaat...(jammer)Je kunt niemand uitnodigen, is het in ieder geval lekker rustig in de zaal
@Pantax...mag dat? whahah lijkt mij wel wat.............ik wil ook geen feest geven...of ben ik saai...

Ik heb er gewoon echt geen zin in..die poppenkast, daarnaast krijg ik altijd gekke vlekken enzo en zie ik eruit alsof ik een enge ziekte onder de leden heb.

Nee laat mij maar lekker in het lab zitten...vooral niet storen en veel met rust laten...zoals als een plant die moet je ook niet uit de grond halen
Een promotie is openbaar, dus in principe kan iedereen gewoon binnenlopen. Maar als je niemand uitnodigt, zal je publiek beperkt zijn tot mensen die per ongeluk ergens de publieke aankondiging gezien hebben en besloten hebben om te komen. Dat gebeurt bij ons trouwens niet zo vaak, dus dan heb je een hele rustige verdediging

Maar ik denk dat je familie en vrienden zich wel gepasseerd zullen voelen hoor, en ergens is het ook heel mooi: kun je eindelijk over je onderzoek praten zonder dat ze over iets anders kunnen beginnen
quote:Coco87 schreef op 15 december 2016 @ 15:06:

[...]

Het waren mijn directe collega's en ik wist precies wat ze wel en niet mochten. En dat was allemaal gelijk. Men vroeg toentertijd nog gewoon verpleegkundigen. Er waren al een hoop mbo-ers met een vast contract. Toen er nieuwe aangenomen werden mochten dat alleen hbo-ers zijn. Werkzaamheden en bevoegdheden bleven gelijk. Vandaar dat ik het onzin vond. Als dat niet gelijk was dan had ik dat niet onzinnig gevonden.Wat jij wil.
quote:SpringDing schreef op 15 december 2016 @ 09:29:

[...]

Dat coco nogal afgunstig klinkt.
quote:chocolol schreef op 15 december 2016 @ 17:30:

[...]

Dat coco nogal afgunstig klinkt.Ohzo. Dacht dat je mij bedoelde.
Ik heb het recht om de titel ING te voeren achter mijn naam, niet de IR voor mijn naam, maar doe dat eigenlijk nooit.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
ing moet net als ir voor je naam staan hoor. Heeft niks met hbo of wo te maken. Nederlandse titels komen voor je naam en de internationale achter je naam. En ing is met kleine letters trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven