Werk & Studie alle pijlers

Hbo deeltijd studie

02-08-2017 14:07 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik wil graag wat meningen en ervaringen van jullie horen over een hbo studie, deeltijd doen!
Aangezien ik 22 ben als in klaar ben met deze studie (mbo), wil ik graag hbod eeltijd gaan doen. Alleen ben ik niet echt bekend met deze variant en zal het wss ook op verdere afstand zijn omdat deze deeltijd variant niet mogelijk is, in mijn omgeving.

Ik hoor graag van jullie
(nog) geen ervaring, maar zal het vanaf september zien. Hou er rekening mee dat je bij de meeste opleidingen (en dus ook deeltijd) maar een aantal uur "mag" missen. Misschien is een online opleiding/thuisstudie een beter idee? En ik hoop dat je niet september as wilde beginnen want de meeste opleidingen hebben hun inschrijving per 31 juli gesloten, al kun je je misschien nog inschrijven voor een latere start halverwege het jaar (bij een aantal voltijdopleidingen kon dat vroegah in elk geval). Hoe dan ook succes.
Bij iedere opleiding zijn de ''regels'' volgens mij verschillend. Als ik jou was zou ik gewoon even bij de opleiding zelf informatie inwinnen.

Verder hoor ik voor mijn opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening dat het gigantisch zwaar is. Dit zijn echter wel mensen die na hun stagejaar een baan aangeboden hebben gekregen en van daaruit dus naar deeltijd zijn gestroomd. Zelf denk ik, dat wanneer je net klaar bent met je MBO het nog iets zwaarder kan zijn, omdat het werk zover ik weet ook op HBO niveau moet zijn. Mijn advies zou zijn om lekker voltijd te beginnen en daarna te kijken naar deeltijd.
Wie wat wil die moet wat.
Bedankt voor jullie reacties. Even wat meer info: Ik behaal aankomend jaar mijn diploma en heb een " echte" baan (lees: geen bijbaan voor 16 jarigen) in de gehandicaptenzorg. Omdat ik dus 22 ben als ik klaar ben, nog thuis woon, en niet genoeg geld heb om uit huis te gaan wilde ik dus deeltijd gaan doen zodat ik kan werken bij mijn baan en tegelijkertijd kan gaan leren.

Ik was dus benieuwd naar ervaringen enz qua lesgeef vorm, belasting etc.
Jaa 22 is al echt heeeeel oud.
Waarom niet meteen door met een voltijds studie??? je zit immers nog in het ritme..
Je zou dan op kamers kunnen??

Mijn dochter werkt al 5 jaar, en heeft nu voor de 2e keer heel erg de neiging om toch die HBO opleiding te gaan doen, Podotherapeut. die is in ons land alleen voltijds en zij zou nu moeten/kunnen uitwijken naar België..
Ja en dan komt er toch behoorlijk veel reistijd bij, (zij woont samen).

ze heeft heel erg spijt dat het niet meteen achter haar MBO aan gedaan heeft.
1960to4 schreef:
02-08-2017 15:07
Jaa 22 is al echt heeeeel oud.
Waarom niet meteen door met een voltijds studie??? je zit immers nog in het ritme..
Je zou dan op kamers kunnen??

Mijn dochter werkt al 5 jaar, en heeft nu voor de 2e keer heel erg de neiging om toch die HBO opleiding te gaan doen, Podotherapeut. die is in ons land alleen voltijds en zij zou nu moeten/kunnen uitwijken naar België..
Ja en dan komt er toch behoorlijk veel reistijd bij, (zij woont samen).

ze heeft heel erg spijt dat het niet meteen achter haar MBO aan gedaan heeft.
Ik zit nog op school en ik wil ook nog verder naar school?
Ik wil omdat ik 22 ben, en niet nog tot mn 26e voltijd op school wil zitten, graag deeltijd doen.
Ik vond deeltijd/duaal heel prima te doen. Pittige tijden er wel bij maar in het algemeen prima. De meeste klasgenoten dachten er ook zo over. Wij hadden bijna nooit aanwezigheidsplicht trouwens, alleen bij 1 van de velen vakken iets van 80% aanwezig zijn.

Maar (even met het oog op je andere topic): waarom eigenlijk niet het eerste jaar gewoon voltijd doen, je bent nog super jong en woont thuis en hebt geen kosten, en dan daarna gewoon duaal gaan doen?! Kan je gewoon in je eigen regio blijven en het eerste jaar voltijd is misschien wel fijn kan ik mij voorstellen. En anders ga je toch wel op kamers tijdens het eerste voltijd jaar en vraag je studie finaciering aan 1 jaartje (kan opnieuw voor hbo als je al mbo hebt)?
Deeeemilove schreef:
02-08-2017 14:07
Hoi allemaal.

Ik wil graag wat meningen en ervaringen van jullie horen over een hbo studie, deeltijd doen!
Aangezien ik 22 ben als in klaar ben met deze studie (mbo), wil ik graag hbod eeltijd gaan doen. Alleen ben ik niet echt bekend met deze variant en zal het wss ook op verdere afstand zijn omdat deze deeltijd variant niet mogelijk is, in mijn omgeving.

Ik hoor graag van jullie
Ik heb zelf ook overwogen om avondstudie te gaan doen. Ik ben ook al wat ouder (nog ouder dan jij zelfs) en kon ook al een baan krijgen. Na goed overleg met een paar docenten, familie, vrienden, etc., etc. heb ik besloten om toch in voltijd door te gaan en oh wat ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb!!!! Realiseer je dat in voltijd studeren veel makkelijker gaat dan in deeltijd. Je mag me een PB sturen als je meer wilt weten over mijn keuzes en hoe ik voltijd studeren op latere leeftijd ervaar.
paspas schreef:
02-08-2017 19:05
Ik vond deeltijd/duaal heel prima te doen. Pittige tijden er wel bij maar in het algemeen prima. De meeste klasgenoten dachten er ook zo over. Wij hadden bijna nooit aanwezigheidsplicht trouwens, alleen bij 1 van de velen vakken iets van 80% aanwezig zijn.

Maar (even met het oog op je andere topic): waarom eigenlijk niet het eerste jaar gewoon voltijd doen, je bent nog super jong en woont thuis en hebt geen kosten, en dan daarna gewoon duaal gaan doen?! Kan je gewoon in je eigen regio blijven en het eerste jaar voltijd is misschien wel fijn kan ik mij voorstellen. En anders ga je toch wel op kamers tijdens het eerste voltijd jaar en vraag je studie finaciering aan 1 jaartje (kan opnieuw voor hbo als je al mbo hebt)?
Bij mij in de buurt is het 2 jaar voltijd en daarna deeltijd als alles goed gaat. Daar zit ik inderdaad ook naar te kijken. Reizen zal ik sowieso moeten want het zit niet in mijn eigen stad. 2 jaar voltijd en daarna deeltijd is ook nog wel een optie denk ik, aangezien ik dan van mijn 22e tot 24e " echt" nog op school zit en dan kan gaan werken. Ik teifel heel erg omdat ik bang ben dat ik de verkeerde keuze maak en spijt krijg.. Vandaar dat ik alle opties open wil houden en wil bekijken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven