Werk & Studie alle pijlers

Hbo diploma waardeloos??

27-05-2008 22:28 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag een stagegesprek voor het komende studiejaar, ik kan niet heel erg in detail treden ivm herkenbaarheid. Maar het kwam er op neer dat het ging om een functie binnen jeugdzorg. Ik heb een brief geschreven en n.a.v. die brief werd ik uitgenodigd op een gesprek. Maar deze meneer was iemand anders dan met wie ik contact had gehad. Hij begon vrijwel direct een tirade af te steken dat mensen die een studie volgen op het hbo zichzelf geen studenten mogen noemen. We zijn gewoon scholieren en volgen les, geen college, hoe durf je te zeggen dat je een studente bent! Ik studeer hbo-Pedagogiek en ik ben straks dus (als het allemaal goed blijft gaan) een hbo-pedagoog, hij vond dat ik absoluut geen pedagoog kon worden met deze opleiding en dat alleen universiteit iets waard is. Kortom ik vergooi mijn tijd met studeren op het hbo, zeer minderwaardig en niet zijn tijd waard.

Ik ben meestal wel assertief en niet op mijn mondje gevallen, maar nu sloeg ik helemaal dicht. Ik wist niet wat ik moest zeggen, was gewoon overdonderd door zijn agressieve manier van "praten". Eigenlijk had ik toen al direct besloten dat ik die functie niet meer wilde omdat hij mijn begeleider zou worden. Maar hij wilde toch nog kijken of ik eventueel op een groep zou kunnen werken, iets wat ik niet wil doen sowieso. Ik heb het afgekapt en ben weggegaan. Naderhand kon ik 1000 dingen bedenken die ik had willen zeggen maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan!

Heeft iemand hier ook ervaring mee (met zulke reacties op je opleiding, hoeft niet perse pedagogiek te zijn natuurlijk), of ben je het juist met deze meneer eens? Ben wel benieuwd naar de reacties!
Nou eerlijk gezegd ben ik het wel eens dat studeren voor mij altijd betekende universiteit. Als iemand zegt ik studeer ga ik altijd daar vanuit. Aangezien echter veel mensen onder studeren ook hbo of mbo verstaan vraag ik het tegenwoordig wel maar ik denk altijd automatisch als eerste aan de uni. Dat zegt echter niets over de opleiding hoor, meer over mijn invulling van de term studeren. In het maatschappelijk verkeer is het geloof ik wel gewoon gebruikelijk om mbo en hbo mensen ook studenten te noemen dus op zich vind ik dat je daar niets van mag zeggen. En joh, het is een term wat maakt het uit. Ik had het ook altijd over dat ik naar school moest maar dat is er uit geramd door een zeer beledigde professor die echt tirades afstak als het had over school en tussenuren als je vrij had tussen colleges en werkgroepen.
Wat een oetlul!

Ik heb hier niet echt ervaring mee. Ik heb zelf ook hbo gedaan en wel eens wat lullige opmerkingen gehad van huisgenoot die 'wel' aan de uni studeerde, maar das toch anders.

Ik zou zeggen, sta er leker boven! Dit klinkt mij in de oren als een zwaar gefrustreerd figuur!
Het punt is dat het voor mij niet om de term gaat, of het stempeltje. Maar om de manier waarop hij zijn tirade afstak en echt liet merken dat hbo mensen minderwaardig zijn aan mensen die aan de universiteit hebben gestudeerd. Ik heb zelf een jaar universiteit gedaan en ben juist gestopt vanwege de mentaliteit die er heerste. Ik werd er doodongelukkig van!
@zwieber; ik vind hbo en mbo wel een ander verhaal! Kan me voorstellen dat iemand mbo dan weer niet als 'studeren' ziet. Of maakt mij dat dan weer tot een hypocriet?
Ik ben hbo-er (met zicht op afstudeeropdracht) en heb 'per ongeluk' een universitaire propedeuse. Binnen de uni kan iemand van 'studie A' neerkijken op 'studie B' (B kan ook geneeskunde zijn), dus het is sowieso relatief allemaal.

Op mijn huidige werk zijn er wo-ers (vaak kortere duur), hbo-ers, mbo-ers en mensen met vooral veel werkervaring. Van alle groepen kan ik dingen leren..

Het 'idee' bij hbo/univ tegenover 'niet-hbo/univ' is dat de eersten meer analytisch vermogen/doorzettingsvermogen zouden hebben en bijvoorbeeld sneller doorhebben hoe de nieuwe software bij het bedrijf werkt.

(Tot op zekere hoogte bestaat er dus niet iets als verkeerde studiekeuze als je dat papiertje maar binnenhaalt)

HBO vs. Univ ben ik niet helemaal over uit.. Maar beiden zijn student(/afgstudeerd)!!

Zover even de notedop, ik blijf dit topic wel volgen.

Kort door de bocht ben ik het niet met die meneer eens.

edit: toen ik begon met tikken was ik de eerste.. ik lees nog wel eens bij..
Voor mijn studie moet ik toch echt studeren hoor, ik krijg dezelfde methodes en stromingen die ik ook op de uni moest leren. Ja, de uni is zwaarder en hbo is praktischer, maar dit is naar mijn mening echt wel studeren, t is niet te vergelijken met de havo iig.
Ik heb zijn kaartje gehad, heb gewoon de neiging om een nette maar duidelijke mail te sturen met daarin mijn mening over het gesprek van vanmiddag.

Ik slaap er nog maar een nachtje over! Kruip nu maar in bed, ben echt kapot na vandaag! Kost veel energie hoor al dat opwinden en piekeren Dank voor de reacties tot nu toe en ik ben benieuwd naar wat er nog komt.
Tja ik weet het niet Marieke, ik vind het echt een moeilijk punt want of je hanteert de regel: iemand die na de middelbare school een opleiding volgt studeert ongeacht niveau of je hebt het alleen over de universiteit omdat dat van oudsher zo bestempeld is. OVerigens heb ik ook niet zo'n hoge pet op van bepaalde hbo's en hbo opleidingen maar ik weet wel dat dit heel erg kan verschillen per faculteit/afdeling en per hbo. Ik zou tegen die man hebben gezegd: en zelfs ik, met mijn hbo opleidinkje wil deze baan niet met jou, moet je nagaan wat ik over jou denk! Echt te erg gewoon. Goed dat je weggelopen bent Ambrosia! The Bastard!
edit: kom nog terug dus. posten gaan een beetje snel nu
Oh ja, dat is natuurlijk wel een verschil want hboérs zijn tegenwoordig bachelors...tis moeilijk hoor. Iemand de dikke van dale bij de hand?
De Hogeschool waar ik aan studeer is slecht georganiseerd, maar we hebben een clubje docenten die zich voor 200 % inzetten en ontzettend kritisch zijn. Door je eigen inzet en motivatie is het echt een waardevolle opleiding.
Ik zou ook gewoon zoals je zei,een nette duidelijke mail schrijven.Misschien kan hij er wat van leren.Succes.
De manier waarop deze manier tegen je tekeer ging vind ik ronduit onbeschoft, maar de kern van het verhaal, daar ben ik het wel mee eens.

Je studeert inderdaad aan een universiteit, de rest is school. Niet dat het daarmee minderwaardig is of niet goed genoeg, dat bedoel ik er dan weer helemaal niet mee.

Ik weet inderdaad dat HBO pedagogiek niet al te hoog word aangeschreven, evenals HBO psychologie. Het valt een beetje tussen wal en schip, daarnaast is het aanbod van afgestudeerde pedagogen op WO niveau zo groot dat daar de keuze al wat sneller op gaat vallen.

Je verdoet je tijd zeker niet, maar ik zou wel kijken of je niet alsnog na je HBO de Uni gaat doen, gewoon om je eigen baankansen te vergroten.
Idioot. Ik kan me vreselijk ergeren aan dit soort mensen. Heb zelf een HBO opleiding gevolgd en doe nu een WO master. Ik schrik er soms echt van hoe sommige mensen op de universiteit over mensen met HBO of minder praten. Dat terwijl ik op het HBO veel meer intelligente en ambitieuze studenten tegenkwam dan op de uni. Helaas is het vooroordeel nogal hardnekkig. De enige kans om het te ontkrachten is door indruk te maken tijdens een stage. Maar ik kan me voorstellen dat je er nu weinig zin meer in hebt. Helemaal omdat hij ook je begeleider zou worden. Heb je wel andere stageplekken waar je terecht kan? Ik zou hem overigens wel laten weten dat je hier niet van gediend bent. Of misschien kan de stagecoordinator van je opleiding contact opnemen met het bedrijf.
sjongejonge, wat een droplul zeg.. heeft iets te compenseren denk ik.. klein pikkie zeker..

who cares of he nou studeert of naar school gaat bij een hbo instelling.. en een hbo opleiding is al hartstikke veel gevraagd. een maatschappij heeft naast universitair geschoolden ook altijd hbo-ers en mbo-ers nodig.. dat die man vindt dat je er niks mee kan, dikke onzin. en mensen die zo achterlijk zijn dat ze zo reageren horen zeker niet thuis in sociale beroepen, maar hebben enkel theoretische kennis.

ik heb overigens beide gedaan. hbo en uni. vond het hbo toegepaster en de uni theoretischer. is een verschil maar maakt hbo zeker niet minder! succes met je studie!
anoniem_56773 wijzigde dit bericht op 27-05-2008 23:01
Reden: d's en t's blijven lastig...
% gewijzigd
Ik studeer zelf aan de universiteit en ben wel op de hoogte van hoe studenten aan de uni denken over hbo studenten. Soms snap ik bepaalde dingen wel, maar het meeste is ook maar dom gelul, dat menen ze niet eens echt. In ieder geval zoals jij behandeld bent kan natuurlijk helemaal niet! Niemand heeft het recht om zo tegen je te spreken bij een kennismakingsgesprek. Ik zou zeker nog een mail sturen (als je even je gedachten op een rijtje hebt kunnen zetten) waarin je laat weten zeer ontevreden te zijn over het gesprek. En inderdaad, misschien kan je school er ook nog wat mee. Succes.
ik snap echt niet waarom die man het nodig vond om daar over een tirade te houden. je kwam toch op sollicitatie voor een functie? dan praat je toch over de functie en waarom jij vind dat jij die stage moet krijgen?

als hij je begeleider wordt zou ik hem echt niet eens meer willen. er moet een klik zijn met je begeleider, want zo iemand kan je maken of kraken in je stagetijd. ik was er helemaal kapot van en mijn zelfbeeld had een enorme knauw gekregen.

ik heb ook pedagogiek gedaan. en in mijn 3ejaarsstage had ik ook een vreselijke vent... met moeite met een 6je de stage gehaald, met de boodschap dat ik er nooit zal komen.

mijn 4ejaarsstage had ik een geweldige stagebegeleidster en met een 9 gehaald, en ik funtioneer nog steeds, na nu al 5 jaar, naar alle tevredenheid van mijn collega´s en baas...
Joh, gewoon afstuderen en je daarna rotlachen als jij die leuke baan binnensleept. Heb zelf bewust voor HBO gekozen in plaats van universiteit omdat een praktische opleiding (itt theoretischer opleiding aan de universiteit) mij beter leek voor mijn baankeuze. Wat een commentaar ik toen kreeg! Of ik het wel zeker wist met mijn fantastische VWO-diploma en geweldige cijfers... Inmiddels ben ik, na een aantal jaren in loondienst, zelfstandig ondernemer met een goed lopend bedrijf. Inkomsten waar ik tijdens mijn studie niet eens van durfde te dromen en genoeg vrijheid en vrije tijd om te léven. Laat iedereen maar even lekker brallen en duur doen. Doe jij gewoon waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Dan lach je straks iedereen uit. En bij die idioot ga je gewoon lekker níét werken. Dat gun je hem niet. Succes met je loopbaan!
hbo en uni valt allebei onder het hoger onderwijs hoor.

Ik heb een vwo met mooie eindcijfers en een uni propedeuse, en ga toch vanaf september (deeltijd) een hbo opleiding doen. Waarom? Het is lekker praktisch, het kan sneller af, het staat dichter bij het bedrijfsleven.

Er zijn genoeg bedrijven die juist voor hbo-ers kiezen omdat die gewoon praktijkgerichter zijn.

Een master kan altijd nog als je daar later behoefte aan hebt, en anders maar niet toch?
quote:Zwieber schreef op 27 mei 2008 @ 22:44:

Tja ik weet het niet Marieke, ik vind het echt een moeilijk punt want of je hanteert de regel: iemand die na de middelbare school een opleiding volgt studeert ongeacht niveau of je hebt het alleen over de universiteit omdat dat van oudsher zo bestempeld is.Om nog even verder te mierenneuken muggenziften; dit ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik heb eerst MBO gedaan en daar heb ik nooit iemand horen zeggen dat ze studeerden of studenten waren. HBO vind ik dan toch een niveau hoger...

Langs de weg, dit zegt mnr. vanDale erover:

stu·de·ren3 (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; studeerde, heeft gestudeerd)

1 (een studie) volgen aan een universiteit of hogeschool

2 zich praktisch in de muziek oefenen
Ik heb het afgekapt en ben weggegaan.

Ambrosia, je hebt het keurig gedaan juist! Zou ik ook gedaan hebben. Als deze man meent dat HBO niets voorstelt, dan moet hij naar de HBO raad stappen en daar diverse mensen eens goed de oren wassen maar niet een individuele student. Doordat hij jou de les ging lezen maar toch wou kijken wat er mogenlijk was, heeft hij zichzelf buitenspel gezet. Als hij zo flink is als hij zich voordoet, had hij bij je sollicitatiebrief of eerste telefoongesprek moeten zeggen: "u bent niets, u wordt niets, ik heb u niet nodig". Niet netjes maar dan had hij nog enigzins karakter gehad. Nu is et een kwal die A zegt maar B handelt. Goed gedaan, niet al te diep op terugkomen, hij kreeg zijn verdiende loon.
Nou ik werk op een HBO en daar noemen we de 'leerlingen' dus gewoon studenten. Want dat zijn ze. Ik denk dat deze meneer kennelijk meent dat HBO-ers geen zak voorstellen. Het wezenljke verschil - en ik ga lekker chargeren - is dat een HBO vooral praktisch is en een WO voora academisch en dus analytischer is. Het is maar waar je voorkeur ligt. Ik denk dat deze meneer vooral erg behoefte heeft aan WO-ers. Maar ik denk dat bij een Jeugdzorg beiden goed kunnen functioneren.

Ik heb zelf een HBO en ben nu bijna klaar met WO en natuurlijk zit er verschil. Maar ik denk dat ze elkaar vooral aanvullen.

Ambrosia, een keuze om ooit naar het WO te gaan moet vanuit jouzelf komen en niet vanuit een of andere mafkees die als standaard heeft dat alleen WO deugt. Ik denk dat het geen kwaad kan deze meneer een mail te sturen, dat je het betreurt dat een praktische benadering van HBO geen uitweg kan krijgen bij deze afdeling. Maar ik zou gewoon verder zoeken. Ik heb bij een opleiding gewerkt van MWD, SPH en deze mensen kwamen zelden tevergeefs voor een stage-opdracht.

Iemand vroeg hier over de bachelor. Als je een HBO hebt, dan ben je Bachelor of {titel]. Voorbeeld bij HBO Psychologie ben je dan Bachelor of Applied Science. Bij een WO, krijg je eerst BSc en dan MSc, wat staat voor Bachelor/Master of Science.

Ik weet bijv. dat de afkorting voor techneuten is B.Eng, maar ga je naar het WO is het BSc en MSc. Bij een HBO staat er altijd de afstudeerrichting achter.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben niet van plan om hierna naar de uni te gaan, je weet natuurlijk nooit maar nu zie ik dat nog niet zitten. Ik heb de uni gedaan ook pedagogiek voor een jaar en ik vond het dus echt vreselijk. Ja ik haalde goede cijfers maar ik ben echt beter op mijn plaats op het hbo.

Ik ben nu bezig met een paar studiegenoten om een eigen bedrijfje op te zetten met steun van school en dat is echt ontzettend leuk en uitdagend. Ik kies gewoon mijn eigen weg en daar heb ik die man zeker niet voor nodig. Ik ga vandaag wel een brief(je) schrijven en dat naar hem sturen. Ik zal ook mijn stagecoordinator inlichten hoe we daar zijn ontvangen.

Gelukkig heb ik voor komend jaar een heel leuk aanbod gehad voor een stageplaats bij een moedercentra, ik kan daar meelopen maar ook onderzoek doen. De mensen zijn daar ook een stuk sympathieker!
Ambrosia, prima toch? Je kiest bewust voor het hbo en het hbo is net als de uni 'gewoon' hoger onderwijs. Als jij daar beter op je plek bent, prima. laat je niet van de wijs brengen door zo'n eikel. Hij mag dan misschien een in zijn ogen spannender diploma hebben, van enige sociale vaardigheden heeft hij nog nooit gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven