Werk & Studie alle pijlers

Hbo diploma waardeloos??

27-05-2008 22:28 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag een stagegesprek voor het komende studiejaar, ik kan niet heel erg in detail treden ivm herkenbaarheid. Maar het kwam er op neer dat het ging om een functie binnen jeugdzorg. Ik heb een brief geschreven en n.a.v. die brief werd ik uitgenodigd op een gesprek. Maar deze meneer was iemand anders dan met wie ik contact had gehad. Hij begon vrijwel direct een tirade af te steken dat mensen die een studie volgen op het hbo zichzelf geen studenten mogen noemen. We zijn gewoon scholieren en volgen les, geen college, hoe durf je te zeggen dat je een studente bent! Ik studeer hbo-Pedagogiek en ik ben straks dus (als het allemaal goed blijft gaan) een hbo-pedagoog, hij vond dat ik absoluut geen pedagoog kon worden met deze opleiding en dat alleen universiteit iets waard is. Kortom ik vergooi mijn tijd met studeren op het hbo, zeer minderwaardig en niet zijn tijd waard.

Ik ben meestal wel assertief en niet op mijn mondje gevallen, maar nu sloeg ik helemaal dicht. Ik wist niet wat ik moest zeggen, was gewoon overdonderd door zijn agressieve manier van "praten". Eigenlijk had ik toen al direct besloten dat ik die functie niet meer wilde omdat hij mijn begeleider zou worden. Maar hij wilde toch nog kijken of ik eventueel op een groep zou kunnen werken, iets wat ik niet wil doen sowieso. Ik heb het afgekapt en ben weggegaan. Naderhand kon ik 1000 dingen bedenken die ik had willen zeggen maar daar heb je nu natuurlijk niks meer aan!

Heeft iemand hier ook ervaring mee (met zulke reacties op je opleiding, hoeft niet perse pedagogiek te zijn natuurlijk), of ben je het juist met deze meneer eens? Ben wel benieuwd naar de reacties!
Gewoon een onbehouwen hork, die man! Je hebt volgens mij het beste gedaan wat je kon doen, door weg te gaan!

Ik ken dat HBO/WO ding ook wel. Heb zelf uni gedaan, maar niet afgemaakt en daarna HBO (PABO, ik weet het, staat niet hoog aangeschreven...) en post-HBO.

Ik wilde nog aanvullend een HBO-master doen en daarna instromen in een verkorte studie op de universiteit. Heb toen geïnformeerd of dat mogelijk was, maar kreeg toen ook zo'n arrogante reactie. Ik moest een toelatinsexamen doen om te bepalen of ik wel het academische niveau aankon... Nou eh... ik héb al op de uni gestudeerd, dus dat lijkt me wel?

Ik ben die houding op de uni wel vaker tegengekomen. En in mijn omgeving ook toen ik destijds stopte met de uni en PABO ging doen. Wat zónde, wat verspil je je talent. Dat soort reacties. Terwijl ik het heel erg leuk vind om in het onderwijs te werken en me daarin ook nog verder ontwikkeld heb. Nu krijg ik wel positievere reacties en komen de academische vrienden van toen advies vragen over schoolkeuze voor hun kinderen ...
Natuurlijk hartstikke lomp van die man, maar ik moet zeggen dat ik zelf ook wel eens twijfel aan de waarde van bepaalde hbo-studies. En dan doel ik voornamelijk op de nieuwe hbo-studie die een soort afgeleide lijken van wat van oorsprong wo-studies zijn. Dus inderdaad; hbo-pedagogiek, hbo-rechten, hbo-psychologie. Natuurlijk snap ik dat het voor mensen voor wie de uni te hoog gegrepen is, absoluut een uitkomst is. Maar ik zou niet weten waarom je die keuze maakt als de uni ook een optie voor je is. Misschien ligt het ook aan mijn karakter hoor; ik ben meer van 'alles eruit halen wat er in zit' en met hbo zal je dan gewoon nooit de beroepen kunnen uitoefenen die je met die wo-studie wél zou kunnen doen. Dan hang je er als het ware altijd een beetje onder. Ik ben het dan ook niet helemaal eens met muisje, wat mij betreft is het niet altijd maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Je kan wel de meer praktische opleiding (en dus hbo) willen doen, maar uiteindelijk kom je dan misschien wel uit bij een beroep dat "lager" is dan je eigenlijk zou willen.
Celeone: ik denk dat het er vooral om gaat of je praktischer of analytischer bent ingesteld. Persoonlijk vind ik praktijkgerichte studies en beroepen niet per sé minder dan beroepen die meer gericht zijn op analyse/ onderzoek...
Nou, dat gaat niet altijd op. Met HBO-rechten alleen kan je bijvoorbeeld nooit een toga-beroep uitvoeren (tenzij je doorleert natuurlijk). Dus advocaat, rechter of officier van justitie kan je dan wel vergeten en dat zijn in mijn ogen toch behoorlijk praktische beroepen. Bij psychologie en pedagogiek heb je in mijn ogen een soortgelijke splitsing.
Ik heb een opleiding op HBO en op universitair niveau afgerond en vind het onderscheid ertussen eerlijk gezegd niet zo heel spannend. Deze meneer heeft in een sollicitatiegesprek zijn persoonlijke opvatting verheven tot regel én heeft daarbij een sollicitante geschoffeerd. Dat lijkt me niet netjes. Verstandig dat je het gesprek hebt afgekapt: je hebt als stagiaire niets te zoeken in zo'n omgeving. Veel succes bij het vinden van die andere stageplaats waar je wel gewaardeerd zult worden!
Ik heb ook rechten gestudeerd en vond het een kutopleiding. Reden genoeg om te stoppen dus.

Ik weet trouwens ook dat er bij de studies onderling op het WO ontzettend op elkaar neergekeken wordt. De gemiddelde WO student vindt rechten een non-studie, nauwelijks 'beter' dan het hbo (of zelfs gelijk). Men kijkt neer op rechtenstudenten. Overigens ook op geneeskundestudenten. En laten we eerlijk zijn, geneeskunde ís ook een vreselijk praktijkgerichte en schoolse studie voor een WO opleiding. Wat dat betreft lijkt het ook veel meer op HBO.

Eigenlijk kijken veel WO studenten (en dan vooral de ongelooflijke ballen ) gewoonweg op iedereen neer, behalve op hun eigen cluppie. Normaal groei je daarover heen, maar die man uit het gesprek is duidelijk in die fase blijven hangen.

Ik kies nu bewust voor HBO, vnl wegens praktische overwegingen. (Sneller een bachelor)

Misschien wil ik ooit een master doen, misschien ook niet.

Ik heb helemaal geen zin om WO te 'moeten' doen om maar 'alles eruit te halen wat erin zit'. Kan ik een WO? Jazeker, ik ben wel goed met theoretische dingen. Maar wíl ik het? Ik heb er gewoon geen zin in, al die boeken doorwerken zonder enige binding met de praktijk.

Allebei heeft veel waarde hoor, WO-ers kunnen handig zijn en HBO-ers ook. Maar het gaat er uiteindelijk om dat je iets kiest waar je je prettig bij voelt.
Even volgens de verschillende onderwijswetten: op het WO en het HBO lopen studenten rond, MBO'ers zijn 'deelnemers'. Maar ja, dat klinkt ook weer zo lullig; ik ben deelnemer SPW (of zo).

en die discussie over excellente wo'ers en minderwaardige hbo'ers zal met enige regelmaat blijven oprispen. ongeveer 10 jaar geleden werden ergens de sportvoorzieningen van wo en hbo samengevoegd. Grote protesten van de wo'ers: hbo'ers zweten namelijk veeeeel viezer dan uni-studenten (dit is serieus gebeurd!) Tja, waar het ware intellect dan zit...
Wat een eikel zeg

Maar hij heeft helaas wel gelijk, ook al vind ik niet dat je dat op zo'n manier tegen een toekomstig stagiair gaat brengen!!

Ik heb zelf HBO gedaan en snap werkelijk niet waarom mijn studie 4 jaar moest duren. Het niveau was bedroevend laag en wat ik geleerd heb, leerde ik op mijn stage.

Het overige beetje kennis had ik ook in 1 jaar wel kunnen volbrengen

en ik ben niet de enige

Om mij heen hoor ik niet anders dan dat mensen hun HBO studie maar weinig vinden voorstellen.

Ik heb een tijdje in amerika gestudeerd en daar moet je pas werken voor je diploma!! Ongelofelijk, maar het motiveert ook enorm!! Ik zat daar zo in het ritme van papers schrijven en tentamens halen dat ik het studeren veel leuker vond.

Terug in nederland verviel ik weer in het 3 uur les per week ritme en verslapte de aandacht voor die paar opdrachtjes die ik dan nog moest doen.

Vind HBO in Nederland al lang niks meer voorstellen, maar het is natuurlijk volstrekt belachelijk om dat zo naar iemand kenbaar te maken!!
Tan, ik weet niet in hoeverre jouw reactie een reactie is op die van mij, maar ik wil er toch even op reageren. Ik hoop namelijk niet dat uit mijn opmerkingen valt op te maken dat ik neerkijk op HBO'ers, want dat is namelijk niet zo. Sterker nog; ik heb niet eens een een "eigen cluppie"....

Toch denk ik dat je veel hbo-studies waar ook een wo-studie van is er uiteindelijk voor zorgen dat je doorgroeimogelijkheden ophouden. En ook vraag ik me sterk af hoe het in de praktijk werkt. Er zijn bijvoorbeeld een aantal beroepen die je als WO-jurist en HBO-jurist kan uitoefenen. Dat komt op mij heel vreemd over omdat de HBO-opleiding zo anders is dan de WO-opleiding (en dus ook een lang schakelprogramma kent voor de studenten die wel de master willen doen na HBO). Ik heb dan echt het idee dat je van bepaalde dingen niet voldoende kennis hebt en dat wordt enigszins bevestigd als ik kijk naar het studieprogramma van HBO-rechten. Als ik op mijn werk kijk, dan is het dus inderdaad zo dat bepaalde functies openstaan voor HBO'ers en WO'ers, maar er worden alleen WO'ers aangenomen. Overigens vond ik mijn studie ook te theoretisch, maar dat heb ik eigenlijk heel eenvoudig opgelost door een bijbaan te zoeken die gerelateerd was aan mijn studie.
Mosterd, had net een heel verhaal getypt, maar ging even mis.

De moraal van het verhaal is dat ik vergelijkbare ervaringen heb en om die reden toch een master-opleiding ben gaan volgen. Daar ben ik nu blij mee (want ik vind de opleiding erg leuk), maar ik blijf erbij dat WO-studenten vaak onterecht neerkijken op HBO-studenten. Ze zijn altijd verbaasd als ze er bij mij na een tijdje achter komen dat ik van het HBO kom en al veel (relevante) werkervaring heb bij werkgevers waar zij alleen van dromen. En juist mijn pragmatische aanpak wordt nu zowel door mijn werkgever als door (universitaire) docenten enorm gewaardeerd!

Ik ervaar geen groot verschil in niveau, alleen in aanpak, maar heb ook sterk de indruk dat dit afhankelijk van de opleiding is (bij de Hogeschool, maar ook op de universiteit). Frustrerend en onterecht, maar ik heb besloten dat ik me er maar aan aanpas, aangezien ik mezelf niet wil beperken en nu de mogelijkheden heb om verder te studeren. Had ik daar mee gewacht, denk ik niet dat ik dat nog gedaan zou hebben, mezelf kennende, haha...
Voordegene die vinden,dat alle HBO opleidingen maar niets zijn: wat te denken van HBO verloskundige, ik bedoel dan gaat het heel soms wel over leven of dood.
ik ben het niet met die meneer eens (heb zelf toevallig hbo pedagogiek gedaan maar dat terzijde). Het is een zeer gedegen opleiding. Denk dat iemand blij mag zijn met een hbo'er die theorie aan praktijk kan koppelen en die praktijkervaring dus ook werkelijk heeft

ik ga in september of januari (hangt van het financiele plaatje af) nog een master volgen aan mijn oude pedagogiek opleiding. Maar dat is voor mezelf en omdat het mijn droomberoep is (en deze master is heel praktijkgericht en dat spreekt me wel aan)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik kon de uni goed aan maar ik werd letterlijk ziek van de mentaliteit en de mensen die daar rondlopen, wat een omhooggevallen kak. Sorry, het geldt echt niet voor iedereen natuurlijk maar waar ik zat nou net wel.

Ik kan hartstikke goed werk vinden in bijvoorbeeld de opvoedingsondersteuning en in het direct contact met ouders en kinderen vind ik dat hbo'ers een stapje voor hebben op de universitaire mensen. Als minor kan je ook diagnostiek kiezen waardoor je begrijpt waar alle rapporten en onderzoeken over gaan waar ouders mee te maken krijgen, waar je ze dan weer mee kunt helpen.

Zoals ik al eerder zei, ik moet echt hard werken voor mijn opleiding en ik heb een volle week waardoor ik ook nauwelijks tijd heb om te werken. Er wordt veel van je gevraagd en je krijgt praktijk en theorielessen. Maar dat zal aan de hogeschool liggen.

Verder kan ik met deze baan precies de banen krijgen die ik wil en zit ik niet alleen maar op het beleid en onderzoek. Ik wil direct werken met kinderen en ouders etc. en betrokken zijn bij de mensen, ipv hogerop besluiten te nemen over mensen die ik niet ken. En ik wil voor geen goud zo worden als de docenten die ik op de uni had, om te ***sen.

Eigenlijk ben ik nog nooit zo zeker van mijn opleiding geweest als nu. Ik weet heel goed wat ik wil en ik ga er voor, op mijn stage nu wordt dat enorm gewaardeerd en ik ben van plan volgend jaar net zo'n succes van mijn stage te maken.

En excuses voor de slechte grammatica en spelfouten, ik heb vandaag een 50jarig bestaan van een school gevierd door 6 activiteiten te begeleiden voor elk kind dat zin had, en dat 4 uur lang. Dus ik ben een beetje moe
En je kan alles uit jezelf willen halen, ik wil er graag ook nog wat in laten zitten, ik was totaal leeg en ongelukkig op de uni en dat heb ik er mooi niet voor over.
Geweldig toch dat je nu op je plek bent! Laat je niet beinvloeden door dat soort lui. Het is ook zinloos om opleidingen met elkaar te vergelijken, HBO en Universiteit hebben een verschillende insteek met beiden een eigen waarde. Ben zelf nogal theoretisch geörienteerd en heb daarom voor de uni gekozen, maar juist voor het meer praktische en sociale zijn HBO-ers geschikt. Ik weet ook van een aantal mensen met een bedrijf dat ze liever HBO-ers willen omdat de mensen van de universiteit altijd maar zinloos moeilijk zitten doen. Kan ik me wel iets bij voorstellen
Ambrosia, je moet altijd doen waar je je goed bij voelt en de rest kan de pot op!
.
Sjonge... Edmund Burke in de solli-commissie?

En eh.. ff blonde vraag tussendoor; doen ze aan stages op de uni?
Ik geloof niet meer in sprookjes.
ik heb hbo pedagogiek gedaan en ik heb vriendinnen die kinder-psychologie hebben gedaan op de uni... en de stages die zij liepen had voornamelijk te maken met het doen van testen bij kinderen, of het doen voor onderzoek voor hun scriptie. ik merkte dat ze weinig kaas hadden gegeten hoe je nu daadwerkelijk gesprekken voert met clienten, hoe gedrag van kinderen er nu daadwerkelijk uit ziet, etc etc.

deze vriendinnen zijn daarna ook het groepswerk ingegaan om toch maar ervaring op te doen.

ik heb 1,5 jaar praktijk stage gelopen, en ik merkte dat ik bij de afronding van mijn stage veel verder was in mijn professionele ontwikkeling dan zij. ik ben echt tegen mezelf aangelopen qua wie ik was, wat mijn kwaliteiten zijn, mijn valkuilen, en heb mezelf op persoonlijk en professioneel vlak enorm ontwikkeld.

dat in grote tegenstelling tot de uni studenten die alleen een onderzoek deden naar een bepaald onderwerp... zij hadden geen ervaring in het voeren van psychologische gesprekken met mensen, alleen in het afnemen van interviews en onderzoeken van hun onderzoeksvraag... een groot gemis vind ik...
Ik studeer ook aan het HBO.. en wat hier HBO is, staat in het buitenland bekend als University of applied science..

Het is dus maar net het onderscheid dat we in Nederland maken...

Morgen zal ik evt meer inhoudelijk reageren.. ben nu net terug van "even wat drinken met collega's na het werk"
Ik ken de studie pedagogiek niet, maar ik stel me voor dat als je met kinderen wilt gaan werken, je beter een beroepsopleiding kan doen dan een theoretische wetenschappelijke studie.

Ikzelf heb WO maar had achteraf veel liever HBO gedaan, juist omdat het zo praktisch is. Ik had 3 uur college per week en dat net op de ochtenden dat ik mijn kater lag uit te slapen. En geen haan die ernaar kraait of je wel of niet komt opdagen... En ik ben niet eens geinteresseerd in wetenschappelijk onderzoek!

Dus. Meid, laat je niet gekmaken en verzin nu alvast een pittig antwoord voor als er ooit weer iemand met die bullshitbingo aankomt.
Sowieso barst het hier natuurlijk van de vooroordelen. HBO'ers zouden een stapje voor hebben op WO'ers omdat zij wel leren met mensen om te gaan e.d. Maar volgens mij heeft één en ander ook heel erg te maken met je persoonlijkheid en niet zozeer welke opleiding je hebt gedaan. En verder sluit ik me aan bij Spinster.
Ik heb zowel op de uni, als op het HBO leuke en vervelende mensen ontmoet. Een beetje generaliserend kan ik wel zeggen dat men op het HBO wat opener en socialer is en op de uni wat individualistischer. Ik merkte voral bij de docenten een groot verschil. Op de uni zijn de docenten veel meer op afstand en als je al met ze in gesprek komt, gaat het alleen maar over 'het vak'. Op het HBO vond ik de docenten directer betrokken en persoonlijker.

Ik denk trouwens dat het verschil tussen HBO en de meeste universiteitsstudies vroeger echt een stuk groter was; vroeger is dan van vóór de prestatiebeurs. In die tijd was het heel gewoon om 5 of 6 jaar over je universitaire studie te doen (of langer...), terwijl HBO een 4-jarige opleiding was. Nu zijn de studies op de uni toch wat afgeslankt.
.
quote:Celeone schreef op 29 mei 2008 @ 08:53:

Sowieso barst het hier natuurlijk van de vooroordelen. HBO'ers zouden een stapje voor hebben op WO'ers omdat zij wel leren met mensen om te gaan e.d. Maar volgens mij heeft één en ander ook heel erg te maken met je persoonlijkheid en niet zozeer welke opleiding je hebt gedaan. En verder sluit ik me aan bij Spinster. Dat is geen vooroordeel maar de aard van de opleidingen. Als je op de uni psychologie of (ortho)pedagogiek studeert kom je tijdens je studie weinig toe aan direct therapiecontact. Alleen in stage of leeronderzoek (heet dan nog zo?). Dan moet je toch echt een postdoctorale therapieopleiding doen om praktijkervaring op te doen. Op het HBO wordt je over het algemeen eerder op mensen losgelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven