Werk & Studie alle pijlers

HBO studie bij NTI

21-07-2014 19:09 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met een opleiding bij het NTI? Of bij de NCOI of LOI? Een thuisstudie in ieder geval. Ik wil graag een opleiding gaan doen maar werk 3 dagen in de week. Ik denk dat het goed te combineren is om de studie er naast te doen maar ben benieuwd naar de ervaring van anderen.

Ik hoor het graag!

Groetjes Barbet
De meeste werkgevers vinden een dergelijk diploma niet zo interessant. Wat voor een opleiding wil je gaan doen, welke richting?
Een thuisstudie is net zoveel werk als een studie met contacturen. Je moet ook een ijzeren zelfdiscipline hebben.
...
Waarom niet een opleiding in deeltijd? Ik werk officieel 4 dagen in de week, maar al een hele periode fulltime en doe daarnaast een HBO master. Dit is prima te doen. Ik denk dat zo`n diploma meer waarde heeft dan een diploma van een thuisstudie voor een toekomstige werkgever.
Eens met mniekske

Waarom niet deeltijd?
Ik wil graag reageren op deze post. Ik denk er namelijk zelf ook over na om een hbo studie te gaan volgen bij het nti. En waarom? Omdat ik anders geen mogelijkheden heb om van carrière te switchen.

Het wordt je als, in mijn geval, werkende moeder niet makkelijk gemaakt. Een studie in deeltijd is voor velen gewoon niet mogelijk. Een deeltijd studie op de hva betekent 1 à 2 dagen in de week naar school en daarnaast nog eens 21 uur werken in het werkveld, best knap als je er geen ervaring in hebt.

Voor velen is er dus geen mogelijkheid om überhaupt iets in deeltijd te volgen.

Ik vind het daarom erg jammer dat mensen zo negatief zijn over thuisstudies. Velen hebben gewoon geen andere mogelijkheid, terwijl dat niks zegt over die persoon of over zijn kwaliteiten om een toekomstig beroep goed uit te kunnen oefenen.

Daarnaast hebben ze bij het nti nu ook klassikale lessen, wat het alweer wat tastbaarder maakt.
Ik heb een deeltijdstudie gedaan en daarbij moest je 24 relevante werkuren hebben. Het gaat erom dat jij in die uren jouw professionaliteit in het vakgebied verder ontwikkelt. Wanneer je geen ervaring hebt, mag je dus gerust in een junior functie op MBO-niveau beginnen. En een relevante baan hoeft niet de baan te zijn die je met die opleiding wil krijgen. Afdelingsassistent binnen een team van professionals uit het vakgebied kan bijv ook goed gekeurd worden. Of een functie in een verwant beroep.

Bij een schriftelijke studie hoef je idd geen relevante praktijk te hebben. Maar: daar moet je wel relevante stage-uren draaien, en dat zijn er ook behoorlijk wat! Per saldo ben je dus financieel veel beter af met deeltijd icm een relevante baan, omdat je dan die uren gewoon betaald krijgt, terwijl stages onbetaald zijn.
In mijn geval wil ik graag maatschappelijk werkster worden. Gezien de huidige economie, is hierin weinig werk te vinden. Laat staan dat je aangenomen wordt voor een baan waarin je geen ervaring in hebt, er zijn wel honderden anderen voor jou die wel hun diploma's hebben.

Voor veel mensen is er dus geen mogelijkheid om voor een particuliere hogeschool te kiezen. Helaas! Ik zou dat het liefste ook doen. De eisen die gesteld worden zijn gewoon niet te behalen. En ja, dan kies je dus voor een thuisstudie. Waar je 1 x per maand naar school moet en de rest thuis studeert. Prima want dat past beter in je straatje.

Het is dus onzin dat je met een deeltijd studie financieel beter af bent! Bij de hva wordt al aangegeven dat het niet benodigd is om een betaalde baan te hebben, onbetaald mag ook.

Als ik bij de hva zou moeten studeren, mag ik een onbetaalde baan gaan zoeken, moet ik daar 24 uur in de week werken en ook nog 2 dagdelen naar school. De basisbeurs is afgeschaft, dus daar hoef ik ook al geen beroep meer op te doen.

Tjah, enige wat over blijft is dus een thuisstudie. Klassikaal bij de nti 1 x in de 2 weken of 1 x in de maand naar school. Kan daarnaast mooi blijven werken in mijn huidige sector en kan daarnaast ook nog eens sparen om die stage uren op te vangen die je in het 3e jaar moet voldoen.
Ben het helemaal met je eens! Ik ga SPH doen en start in september ook niet op de hogescholen bij mij in de buurt ivm te weinig aanmeldingen. Geen andere opties dus vandaar beginnen bij het nti. Vroeg me af hoe mensen dit ervaren, de zwaarte en combinatie met werk.
Ik wens jullie beiden heel veel succes!
Ik heb een hbo studie bij het NTI gedaan.

Het is een erkende studie, de eisen zijn hetzelfde als bij HBO studies via een Hogeschool.

Ook verplichte aantal stage uren was bij de door mij gevolgde studie hetzelfde (3e jaar bijvoorbeeld minimaal 3 dagen in de week).

Tevens zeer goede ervaringen met de docenten bij het NTI, in tegenstelling tot de docenten bij de Hogeschool waar ik mijn eerste jaar heb gedaan.

Inmiddels aantal jaar aan het werk binnen mijn vakgebied en een goede baan. Ik heb nooit ervaren dat bedrijven het HBO diploma minder waarderen en heb ook direct na mijn afstuderen passend werk gevonden.

Er is inderdaad wel een ijzersterke discipline voor nodig.

Succes met je keuze!
Een basisvaardigheid voor een sph-er is... kunnen luisteren.

De keus voor een afstandsopleiding moet niet gebaseerd zijn op 'het is minder werk'. Want dat is niet zo. Ook is het aantal stage-uren in het 3e jaar best pittig. Pijnlijk als je er dan pas achterkomt dat het vak je in de praktijk toch niet ligt.

Verder zoeken ze voor maatschappelijk werk de MDW-ers, dus dan is SPH niet zo'n goede keus.

En ja, ik heb ervaring met een thuisopleiding (gehaald). En nee, ik zou het de meeste mensen niet aanraden.
...
hallo

ik heb bij het nti een hbo opleiding gedaan.

Personeelsmanagement-coaching en loopbaanadvisering.

Niet afgemaakt want stage is geen optie voor mij. Wel alle vakken afgerond.

Het eerste jaar en het tweede jaar werkte ik er 29 uur per week in onregelmatige diensten naast en dit was prima te doen

Af en toe een praktijktraining op zaterdag in Leiden of Utrecht.

Verder werden steeds meer examens digitaal en kon ik die in mijn eigen stad (in veel steden in nederland) afleggen. Dat was dus ideaal.
NIet doen, dat is het enige wat ik ervan kan zeggen. Slechte communicatie, slechte organisatie, duur, weinig waarde.

Kun je beter gewoon een deeltijd studie doen, ik werkte 4 dagen met een deeltijdstudie, dat was goed te doen. Een avond in de week school.
Ik wil ook weer een opleiding gaan doen en zag dat de NTI idd erg duur is. Valt voor mij af.

Ik heb nu iets gezien op een scholengemeenschap. Eén avond in de week naar school, de rest zelfstudie. Dat lijkt me wel wat.
Ik volg HBO SPD Bedrijfsadministratie via het NTI en zit momenteel in de afstudeerfase. Tot aan het 2e jaar ging alles prima, examen deed ik via een externe organisatie die dit landelijk regelt. De examens van mijn minorvakken worden echter door het NTI zelf geregeld via het VAAC. Ik heb afgelopen halfjaar 2x de deksel op mijn neus gegeven. De eerste keer had ik me alleen ingeschreven voor het middagdeel doordat niet duidelijk was aangegeven dat het examen uit 2 delen bestond. Hiervoor ben ik na een hoop gezever wel gecompenseerd. De tweede keer stond ik aan de balie in Leiden met mijn inschrijfbewijs voor het examen Levensverzekeringswiskunde en vroeg de (nogal domme) secretaresse: "Uhhhh levensverzekeringswattuh??? Nee, die is vandaag niet hoor!! Ohh, je hebt wel een bewijs. Ik bel even. Nee hij is echt niet vandaag." Na lang doorzeuren bleek dit ook een fout van hun kant en moest er een hoge pief uit zijn vergadering gerukt worden om nog snel per mail het examen van de externe organisatie die dit verzorgt te ontvangen, toen moest er nog iemand geronseld worden om te patrouilleren en uiteindelijk begon ik dus volledig gestresst en een uur te laat aan dat landelijke examen.

Kortom: NTI is vooral leuk voor de mensen die fanatiek beginnen maar het na jaar 1 of 2 opgeven en wel nog het schoolgeld moeten betalen. Zodra je in de afstudeerfase komt is het huilen met de pet op, zo slecht georganiseerd als dat het daar is. En nu zijn ze ook nog gaan fuseren met het NCOI, benieuwd wat dat voor Janboel met zich meebrengt.
Zelf een slechte ervaring met NTI. Ging om een administratieve cursus op MBO-niveau. Had zelf het idee dat ze misschien meer aandacht geven aan de HBO-opleidingen. De boeken waren verouderd, docenten zouden online bereikbaar moeten zijn maar je kreeg vaak geen antwoord op vragen. Na behalen cursusdiploma klachtenbrief gestuurd, nooit een reactie op gehad. Terwijl goed omgaan met klachten nota bene een onderdeel van de cursus was, haha.
Ik studeer momenteel voor Vertaler Engels bij de LOI. Het is denk ik wat minder vergelijkbaar aangezien vertalen een ontzettend theoretisch vak is en ik dus, voor mijn gevoel, niets mis.

Verder vind ik de communicatie heel slecht. Ik kreeg mijn pakket en wist eigenlijk verder niet wat ik er mee moest. Geen duidelijke uitleg, dus. Ook de data van examens zijn niet bekend en de info op de digitale leercampus is compleet achterhaald en wordt nooit bijgehouden.

Gelukkig is er op Facebook een gesloten groep met mede-studenten. Anders was ik écht verloren geweest.

De opleiding zelf ben ik wel tevreden over, maar toch denk ik dat ik mijn Propedeuse probeer naar de uni te gaan. Denk niet dat ik het vier jaar volhoud op deze manier...
Waarschijnlijk moet je, óók bij LOI of NCOI, te zijner tijd wél gewoon een stage gaan lopen van een aantal dagen per week. Heb je daar rekening mee gehouden?

Ik studeer deeltijd Pedagogiek aan de HvA, daar kun je in ieder geval in jaar 1 en 2 prima een baan bij hebben. In jaar 3 niet, omdat je dan drie à vier dagen per week stage moet lopen (tenzij je een baan hebt in het werkveld, dan kun je die baan als stage gebruiken). Het is even een investering maar dan heb je ook wat... Ik ben volgend studiejaar vierdejaars en wil nu dus weer gewoon vier dagen werken. Nu nog een baan vinden...
anoniem_131666 wijzigde dit bericht op 30-07-2014 17:46
Reden: Foutje gemaakt
% gewijzigd
Precies wat Hanna zegt.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk ook weer een hbo doen deeltijd 2 dagen naar school thuisstudie is niets voor mij ik ga liever naar school maar dat is voor iedereen anders.
Ik lees veel ervaringen met betrekking tot LOI en NTI. Zijn er ook mensen met ervaringen Met NCOI?

Zelf wil ik een 2 jarige HBO studie gaan doen, met 1 dag in de maand en dan 's morgens en 's middags les bij NCOI dus.

Ik weet dat er overigens ook werkgevers zijn die een volledige thuisstudie zeker niet afwijzend of negatief tegenover staan, juist tegenovergesteld. Dit ivm de discipline en doorzetten die je moet hebben.
NCOI staan niet zo heel veel goede recensies op internet naar mijn weten.
Misschien kun je een loi/nti klassikaal volgen... 1 keer per 2 weken les volgen en voor de rest werk je thuis. Bij thuisstudies heb je veel discipline nodig. Sommigen hadden goede ervaringen en sommigen ook weer niet. Ik had ooit een mbo opleiding bij de loi gevolgd ik moet zeggen dat ik af en toe wel een leraar voor de klas mist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven