HBO tips?
dinsdag 23 mei 2017 om 10:54
dinsdag 23 mei 2017 om 11:02
Vanwaar de angst dat je je eenzaam zal gaan voelen? Heb je die ervaring eerder op school gehad? Het fijne aan het hbo is dat je samen bent met allemaal mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Ontzettend leuk! De sfeer is er ook een stuk volwassener dan op de middelbare school, ook omdat er ook wat oudere mensen rond zullen lopen. De grootste overgang die de meeste mensen lastig vinden is dat er veel zelfstandigheid van je verwacht wordt. Wat het sociale aspect betreft zou ik me niet al te druk maken.
Heb je er wel ook zin in? Welke studie ga je doen?
Heb je er wel ook zin in? Welke studie ga je doen?
dinsdag 23 mei 2017 om 11:18
Ik heb geen vrienden gemaakt op mijn opleiding hoor, ik had totaal geen klik. Ik vond het verschrikkelijk. Ik had me er echt een andere voorstelling van gemakt. Dat meidengeneuzel, gezeik, mensen die de opdrachten totaal niet serieus namen. Ik vond de sfeer vooral in de eerste twee jaar juist een stuk minder volwassen dan op de middelbare school. Bij ruzie in de klas werd de docent er gewoon bij betrokken, ik schaamde me dood. Maar goed, ik heb de pabo gedaan, misschien was dat het
Ik kwam ook van het vwo, dus ineens was iedereen ruim een jaar jonger.
Over het algemeen zijn er altijd wel mensen in je klas waar je het goed mee kan vinden TO. En anders zou je je aan kunnen sluiten bij een vereniging. Dat kan van alles zijn: een gezelligheidsvereniging, een sportvereniging, een studievereniging. Er wordt van alles georganiseerd voor studenten, dus wat dat betreft hoef je je niet te vervelen of je eenzaam te gaan voelen.
Ga je op kamers? Zoek dan een huis met anderen waar het zo op het eerste oog mee klikt. Zoek een leuk bijbaantje waar je mensen leert kennen en ga er in de eerste maanden op uit, hoe ENG dat ook kan zijn. Zo ontmoet je mensen en viavia zul je ook weer mensen leren kennen. Het komt vast goed
Over het algemeen zijn er altijd wel mensen in je klas waar je het goed mee kan vinden TO. En anders zou je je aan kunnen sluiten bij een vereniging. Dat kan van alles zijn: een gezelligheidsvereniging, een sportvereniging, een studievereniging. Er wordt van alles georganiseerd voor studenten, dus wat dat betreft hoef je je niet te vervelen of je eenzaam te gaan voelen.
Ga je op kamers? Zoek dan een huis met anderen waar het zo op het eerste oog mee klikt. Zoek een leuk bijbaantje waar je mensen leert kennen en ga er in de eerste maanden op uit, hoe ENG dat ook kan zijn. Zo ontmoet je mensen en viavia zul je ook weer mensen leren kennen. Het komt vast goed
dinsdag 23 mei 2017 om 11:40
Ik snap je gevoel heel goed. Op dit moment ben ik net gestopt met mijn eerste Hbo-opleiding, waar ik een paar leuke vriendinnen aan over heb gehouden. Nu ben ik ook bang dat ik in september, bij mijn nieuwe studie, geen aansluiting ga vinden..
Een voordeel is dat de opleidingen dusdanig specifiek zijn, dat je bij mensen met dezelfde interesses in de klas terecht zult komen. Dit maakt het, voor mijn idee, wel makkelijker om aansluiting te vinden. Welke studie ga je in september volgen?
Een voordeel is dat de opleidingen dusdanig specifiek zijn, dat je bij mensen met dezelfde interesses in de klas terecht zult komen. Dit maakt het, voor mijn idee, wel makkelijker om aansluiting te vinden. Welke studie ga je in september volgen?
dinsdag 23 mei 2017 om 11:41
Ik vind het juist goed dat je een realistisch beeld hebt bij studeren, het kan eenzaam zijn, vooral in je eerste jaar. Vaak hebben grote steden een introductie week die echt super leuk zijn, in Utrecht bijvoorbeeld de UIT-week, doe aan zoiets mee! Daarbij wordt je voorgesteld aan de stad, de verschillende sport- en studenten verenigingen en kun je door het vele uitgaan met je groepje veel vrienden maken. Zelf heb ik mijn draai pas gevonden toen ik in mijn tweede jaar bij een studentenvereniging ging, maar dat is voor iedereen anders. Onthoud dat af en toe alleen zijn er bij hoort en blijf actief bezig met het leren kennen van nieuwe mensen. Succes en veel plezier!
dinsdag 23 mei 2017 om 23:48
Ja inderdaad. Ik heb eerst vmbo gedaan, ik was toen 4 jaar alleen, geen vrienden en werd gepest. Daarna heb ik dus nog 2 jaar havo gedaan, waar het uiteindelijk wel goed kwam en ik veel vriendinnen heb gemaakt.Koffiehagedis schreef: ↑23-05-2017 11:02Vanwaar de angst dat je je eenzaam zal gaan voelen? Heb je die ervaring eerder op school gehad? Het fijne aan het hbo is dat je samen bent met allemaal mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Ontzettend leuk! De sfeer is er ook een stuk volwassener dan op de middelbare school, ook omdat er ook wat oudere mensen rond zullen lopen. De grootste overgang die de meeste mensen lastig vinden is dat er veel zelfstandigheid van je verwacht wordt. Wat het sociale aspect betreft zou ik me niet al te druk maken.
Heb je er wel ook zin in? Welke studie ga je doen?
Toch ben ik zo bang dat het weer word zoals op het vmbo, ik kan het niet weer hebben. Ik word misselijk als ik weer aan die tijd terug denk.
Ik ga verpleegkunde studeren, heel veel zin in
dinsdag 23 mei 2017 om 23:51
Dankje! Ik blijf thuiswonen. Heb jij nog enkele tips voor bijbaantjes, ik heb een jaar gewerkt in een supermarkt en dat was heeeel saai. Dus het liefst geen supermarkt.lunaleeflang schreef: ↑23-05-2017 11:18Ik heb geen vrienden gemaakt op mijn opleiding hoor, ik had totaal geen klik. Ik vond het verschrikkelijk. Ik had me er echt een andere voorstelling van gemakt. Dat meidengeneuzel, gezeik, mensen die de opdrachten totaal niet serieus namen. Ik vond de sfeer vooral in de eerste twee jaar juist een stuk minder volwassen dan op de middelbare school. Bij ruzie in de klas werd de docent er gewoon bij betrokken, ik schaamde me dood. Maar goed, ik heb de pabo gedaan, misschien was dat hetIk kwam ook van het vwo, dus ineens was iedereen ruim een jaar jonger.
Over het algemeen zijn er altijd wel mensen in je klas waar je het goed mee kan vinden TO. En anders zou je je aan kunnen sluiten bij een vereniging. Dat kan van alles zijn: een gezelligheidsvereniging, een sportvereniging, een studievereniging. Er wordt van alles georganiseerd voor studenten, dus wat dat betreft hoef je je niet te vervelen of je eenzaam te gaan voelen.
Ga je op kamers? Zoek dan een huis met anderen waar het zo op het eerste oog mee klikt. Zoek een leuk bijbaantje waar je mensen leert kennen en ga er in de eerste maanden op uit, hoe ENG dat ook kan zijn. Zo ontmoet je mensen en viavia zul je ook weer mensen leren kennen. Het komt vast goed![]()
Wat bedoel je met er op uit gaan? Gewoon uitgaan? Naar clubs enzo? Dat durf ik niet alleen haha!
dinsdag 23 mei 2017 om 23:52
Hopelijk wel! Ik ga verpleegkunde studeren aan het hvA en jij?hartjeJynx schreef: ↑23-05-2017 11:40Ik snap je gevoel heel goed. Op dit moment ben ik net gestopt met mijn eerste Hbo-opleiding, waar ik een paar leuke vriendinnen aan over heb gehouden. Nu ben ik ook bang dat ik in september, bij mijn nieuwe studie, geen aansluiting ga vinden..
Een voordeel is dat de opleidingen dusdanig specifiek zijn, dat je bij mensen met dezelfde interesses in de klas terecht zult komen. Dit maakt het, voor mijn idee, wel makkelijker om aansluiting te vinden. Welke studie ga je in september volgen?
dinsdag 23 mei 2017 om 23:52
Heel erg bedanktD-C schreef: ↑23-05-2017 11:41Ik vind het juist goed dat je een realistisch beeld hebt bij studeren, het kan eenzaam zijn, vooral in je eerste jaar. Vaak hebben grote steden een introductie week die echt super leuk zijn, in Utrecht bijvoorbeeld de UIT-week, doe aan zoiets mee! Daarbij wordt je voorgesteld aan de stad, de verschillende sport- en studenten verenigingen en kun je door het vele uitgaan met je groepje veel vrienden maken. Zelf heb ik mijn draai pas gevonden toen ik in mijn tweede jaar bij een studentenvereniging ging, maar dat is voor iedereen anders. Onthoud dat af en toe alleen zijn er bij hoort en blijf actief bezig met het leren kennen van nieuwe mensen. Succes en veel plezier!
dinsdag 23 mei 2017 om 23:53
Dat vind ik zelfs prima haha, ben bang geen klik te kunnen hebben met mn klasgenoten.Foodisgood schreef: ↑23-05-2017 13:43Ik heb ook geen vrienden gemaakt tijdens mijn hbo studie. Ja, ik kon het prima vinden met iedereen in de klas maar verder had ik er niks mee. Achja, life goes on.
dinsdag 23 mei 2017 om 23:54
Toevallig niemand van je oude HAVO-klas die in dezelfde stad gaat studeren?
Dat zorgt er misschien voor dat je af en toe 's avonds samen op café kan.
Ik ben 4 jaar lang "alleen" geweest.
Geen vrienden gemaakt / overgehouden aan mijn studie dus.
Ik vond vooral de groepswerken dus stomvervelend, want had nergens aansluiting en het was altijd weer het gevecht met "wie blijft er deze keer ook weer alleen over" (dat wisselde nogal).
Dat zorgt er misschien voor dat je af en toe 's avonds samen op café kan.
Ik ben 4 jaar lang "alleen" geweest.
Geen vrienden gemaakt / overgehouden aan mijn studie dus.
Ik vond vooral de groepswerken dus stomvervelend, want had nergens aansluiting en het was altijd weer het gevecht met "wie blijft er deze keer ook weer alleen over" (dat wisselde nogal).
woensdag 24 mei 2017 om 12:19
http://intreeweek.nl Dit is de site van de introductieweek van Amsterdam. Je wordt dan in een groepje ingedeeld en gaat een paar dagen Amsterdam ontdekken. Doordat je een week zo veel tijd met elkaar doorbrengt kun je hier vaak wel vriendschap sluiten. Zou misschien een positief begin van je studententijd kunnen zijn