Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hey,

Afgezien van slecht nieuws heb ik soms ook wel leuk nieuws!

Ik heb vandaag de mazzel gehad dat ik meemocht naar een spoedsectio. De vrouw was gisteren opgenomen met een erg strak CTG, groeiachterstand van kind en mogelijk pre- eclampsie. Geen goed vooruitzich dus. De arts wilde toen nog even afwachten.

Vandaag was het CTG wederom erg strak en vrouw (34 weken, 6 dagen zwanger) kreeg wat meer klachten die passen bij pre- eclampsie. Dus werd er vanmiddag besloten om een spoedsectio te doen (= niet gepland, wel noodzakelijk om direct uit te voeren). En je raad het al, ik mocht ook mee!!

Was een erg spannende operatie. Kinderarts meteen al erbij. Het kind had zichzelf 2x omwikkeld met de navelstreng (was bijna gestikt dus). Toen het kind eruit kwam, huilde het ook niet meteen. Met wat extra zuurstof kwam het kind op gang. Kind had een APGAR van 2-7-9 (gemeten in de 1e, 5e en 10e minuut), dat was ook al niet best. Later hebben we het kindje, een echte prematuur gewogen. Het woog 1530 gram en heeft dus niet veel reserves om bij te zetten. Het kind blijft op de neonatologie en de komende dagen zijn erg kritiek.

Al met al was het vanmiddag dan wel een aangename afwisseling!

Ik wou gewoon ook es wat goed nieuws met jullie delen.

Liefs MDF

ps Mijn nieuw neefje/nichtje in aantocht heeft laten weten dat het leeft, het heeft geschopt!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi MDF,

Ja snelle reactie vandaag. Maar ehhh.... Ik merk echt bij het lezen van jouw mooie spannende ervaring op de kraam afdeling e.d. dat ik echt nog heel veel moet leren over deze termologie. Of te wel, ik begrijp er weinig van. Maar ik ben blij voor jou dat het een spannende en goed dag was. En dat is wel hel goed nieuws. Daar ben ik super blij om.

Veel groeten, Scheepje
Hoi Scheepje,

Zo heb je goed nieuws te vertellen en dan de dag erna is een Ramp! :?

Ik stond afgelopen zaterdag niet boventallig, omdat er geen andere oplossing was (personeelstekort). Ik heb vrijdag al wel aangegeven dat ik altijd boventallig hoor te staan. Ze zijn heel veel gaan bellen en doen, omdat ze nog es extra zieken hadden (collega's die denken te kunnen sporten en dan blessures oplopen). Zelfs oud-stagaires zijn gebeld, zo hoog was de nood. :(

Uiteindelijk was het dan zo dat ik vrijdag volledig in de planning meegerekend werd en ook een andere stagaire. De kwaliteit van zorg was dan ook erg laag. Ik had de zorg voor 3 patienten, waarvan er 1 naar huis zou gaan. Kreeg er toen nog eentje bij. En het was gewoon super-hectisch.

Aan het eind van de dag kreeg ik dan nog es 2 gediplomeerde collega's die effe uitvielen tegen mij, omdat ik niet alles zelf gedaan had, dat ik dingen gemist had, etc. Ik werd er echt kwaad om, vooral toen ze mij de schuld gaven dat ik niet boventallig stond. Ik was gewoon giftig! :@

Ik was dan ook erg blij dat ik gisteren en vandaag vrij was, want ik had niet voor mezelf ingestaan. Gelukkig had ik genoeg afleiding om dit voorval te vergeten; etentje met familie op zaterdag, zondag uitslapen en daarna een wandeling in de duinen (en daarna een terasje pakken) en daarna relaxen thuis. Vandaag heeft een vriendin mij een middagje mee genomen, effe uitwaaien in een pretpark in de buurt (zij heeft een jaarkaart en ik kan er gratis heen). 

het voorval van zaterdag heeft voor mij al wel een stempel gezet op mijn laatste week stage. Ik ben aan het aftellen tot vrijdag..... nog 4 dagen!!

Liefs MDF
Hoi MDF en anderen,

Oh ja das echt balen. Waar halen sommige mensen toch ook de moed vandaan om dan hun eigen frustraties neem ik aan af te reageren op een eenvoudige stagiaire. Ik hoop idd dat je het niet te veel hebt aangetrokken. Ik ben op mijn eerste stage ook 2 dagen ingepland omdat er tekorten waren. Op deze stage gelukkig niet. Het had hier kunnen gebeuren, maar ik mag en kan niets met medicatie dus heeft het totaal geen nut.Naast dat ik echt nog niet genoeg ervaring heb binnen de psychiatrie om deze groep alleen te kunnen draaien.

Maar goed, vandaag mn portolio ingeleverd op school en een aantal verplegtechnische vardigheden aflaten tekenen bij mn docente. Ook leuk dat je afspraak maakt voor 3 personen bij die docente en je uitelindelijk de enige bent die er staat. De ene had problemen thuis en was wel heel even op school maar had zich iig bij de docente afgemeld. De andere was wel op school en toen ik haar tegenkwam en hier op aansprak strok ze haar schouders op en zei oh regel dat ff voor mij ik heb er nu geen tijd voor. Haar probleem ik heb gedaan wat ik meost en nu ist klaar.

Verder nog 2 dagen stage en dan eind evaluatie. Ik heb mn agenda al doorgemaild naar de verschillende partijen die aanwezig zullen zijn, beide stagebegeleiders, mn coach en ik natuurlijk. Nou ja ik hou jullie op de hoogte.

Verder heb ik 28 juni mn intergraal assessment op school. DSan heb ik het eerste jar afgeslotenm hoop ik. Daarna ga ik lekker veel zeilen, vriende vezoeken en 8 weken lang niet te veel aan school denken. En heel belangrijk op vakantie met B.Lkker van elkaar genieten en sociaal doen ipv alsmaar achter de boeken en de compu.

Nou ja jullie horen nog van me. veel groeten, Scheepje
Ik begin dat ook wel al een beetje te herkennen hoor dat je alleen gelaten wordt.

Ik ben dan nog niet alleen ingeroosterd, maar ik heb wel al een aantal middagen alleen gestaan bij mijn patienten, omdat degene met wie ik meeliep smiddags weg moest of in gesprek moest.

Dat was gister ook het geval, maar we waren al met heel weinig, dus toen mijn gekoppelde verpleegkundige wegging liepen er op de afdeling 2 stagiares(ik en een eerstejaars geneeskundestudent die naast controles doen verder niks mag), een tweedejaarsleerling, een derdejaarsleerling en een gediplomeerde verpleegkundige en we hadden het allemaal onwijs druk.

Was niet echt verantwoord dat ze wegging, ja er zou vervanging komen van een andere afdeling, maar zij had het daar ook druk en is maar drie kwartier bij ons geweest om een opname te doen en een wond te verbinden(waarvan ik later ontdekte dat ze het niet eens goed had gedaan en het alsnog moest worden gedaan door de avonddienst).

Vind het ook wel heel erg belachelijk dat ze weer zo bij jou reageerde hoor MDF. Als stagiaire ben je nergens verantwoordelijk voor, dus ook niet als het fout gaat het is hun verantwoording dat jij goed je werkt doet en daarom moet je goed begeleid worden.

Maar goed was wel een goed leermoment voor mij, heb vandaag ook voor die twee patienten zelfstandig gezorgd, zal het over drie maanden toch ook moeten doen. Wisten jullie trouwens al naar welke afdeling ik ga per 1 augustus, zo niet dan bij deze: interne geneeskunde/aidszorg

Conclusie ik ben wel lekker aan de slag op de afdeling in ieder geval. Ze hadden vorige week leerlingenbespreking gehad en bij kwam er uit dat ze het goed tot zeer goed vonden gaan (geeft je toch een goed gevoel).

Ik moet nog vijf diensten draaien en een aantal verslagen af schrijven. Ben donderdag vrij dus kan dan aan de slag met mijn verslagen. Gaat nu wel echt heel snel hoor, over anderhalve week heerlijk ruim vijf weken vakantie.

We hebben net vanavond de vakantie geboekt, twee weken naar Oostenrijk, ben er nog nooit geweest dus ben benieuwd.

Nou ga nu toch maar even wat uitwerken voor school, een ervaringsverslag schrijven en ik laat in ieder geval horen hoe mijn eindbeoordeling is gegaan, ik heb hem ook vrijdag, net als jij toch Scheepje?

Vind je het trouwens ook zo snel gegaan dit jaar? En ben je blij met de keuze om terug naar school te gaan? Ik heb echt wel mijn beroep gevonden hoor, kan er echt mijn ei in kwijt.

Was volgens mij een erg hak op de tak verhaal van mij, excuses daarvoor.

Ga nu echt aan de slag, doei
Hey Allemaal,

Weer een dagje met goed nieuws. Het gaat nu gewoon met ups en downs tot het einde van mijn stage (as vrijdag).

Ik heb vandaag meegelopen op de verloskamers. En ik heb dus mijn 1e bevalling gezien. Het was helemaal super, echt gaaaaaaaaaaaaaaf!!!!

Toen ik kwam had ze 2 cm ontsluiting. Later kreeg ze epidurale pijnstilling (en dus ook een infuus en een catheter). Toen schoot het nog niet zo op met de ontsluiting, dus kreeg ze een wee-opwekkend middel. Een uur later zat ze al op 7-8 cm, erg snel dus. Na weer een uur had ze VO (= volledige ontsluiting) en kon ze langzaam gaan meepersen. Ik stond er met mijn neus bovenop, ik kon alles goed zien. Echt zo mooi om te zien!!  En dan komt het hoofje tevoorschijn. Het kindje had echt al een hele haarbos! Toen het hoofdje eenmaal zichtbaar was, was het kindje zo geboren. Was zo mooi, zo natuurlijk, gewoon geweldig.

Toen het kindje haar 1e huilen liet horen, had ik dan ook effe wat tranen in mijn ogen. Ik was zo ontroerd.

Dat was mijn dag, het was zo mooi, zo tof.... *woorden tekort*...

Liefs MDF
Wat ontzettend leuk voor je MDF!!!!!

Ik krijg zelfs kippevel als ik je verhaal zo lees, laat staan als je

er echt bij bent geweest.

En nu met dit gevoel je laatste dagen in, sluit je in ieder geval je stage goed af en kan je trots zijn op jezelf dat je ondanks al die tegenslagen je wel elke keer weer uit bed bent gekomen om aan de slag te gaan op stage
Hey Discovery en alle anderen,

Ja, zo'n dag als vandaag geeft weer extra energie voor de komende dagen. Ik had ook echt wel effe een oppepper nodig. Die zaterdag (dat gedoe met niet boventallig staan) was echt wel een domper om mijn laatste week mee te beginnen.

Ik had het vandaag zo naar mijn zin, dat ik helemaal enthousiast was. En dat werd gezien. De verpleegkundig met wie ik de hele dag had meegehobbeld, wou wel vaker een partus doen met mij. En zelfs de verloskundige gaf mij na afloop complimentjes! De kersverse moeder (2e kindje) bleef zich verontschuldigen, want ze dacht echt dat ze mijn hand paars had geknepen, maar dat viel 100% mee! En ze was zo blij en gelukkig, ze had ons wel tig keer bedankt.

Ik ging helemaal happy naar huis, dat gevoel als je net verliefd bent en dat elk kus je doet zweven, niet te omschrijven zo lekker. En toen belde ik effe met A om het hem te vertellen. Die moest lachen, ik was zo hoteldebotel, dat hij me dit nog wel es zou vertellen als ik moet puffen en persen, hahaha!! Ik zal het onthouden hoor!

Liefs MDF
Hoi allemaal,

Ik heb mijn eind evaluatie achter de rug. Met een dikke plus!!!!! Helemaal blij. Mijn coach van school zou ook komen. Was echt mga te laat, was hij naar het verkeerder adres gerede. Wij waren maar alvast begonnen. Mar het was zowiezo een beetje een rarew week. Gister met mn ene begeleidster gelopen ne een soort afscheid eind gesprekje gehad. Vandaag met mn andere begeleider een echt eind evaluatie gesprek. Maar het was goed. Ik vond het super. Kreeg nog een afscheidcadeautje. Een set sportgezondheidsproducten van Weleda en thee, heel veel the. Nou moeten jullie weten dat ik geen koffie lust en de hele dag door thee drink. Dat was op deze stage heel geod gevallen omdat allebei mijn begeleiding ook vooral veel thee dronk en ook vooral rooibos of kruidenthee. Helemaal te gek. En het sportieve... ik doe fanatiek aan sloeproeien in mijn schamele vrije tijd.  Aan komend weekend is de 12 mijl (20km) van Hindeloopen.

Maar goed de stage. Ja te gek kreeg veel complimenten ed. Heb het verder ook erg naar mn zin gehad en super veel geleerd. Wil ook graag nog een stage in de psychiatrie lopen.

Maar goed nu verder. Kreeg vandaag ook een telefoontje van de thuiszorgorganisatie waar ik voor februari as niet meer terecht kon. Ze hebben een uitvaller in sept as. en vroiegen zich af of ik dan wilde komen, maar in principe heb ik dan ook al afgesproken met de revalidatie frieslad. Heb gevraagd of ik na het weekend mocht antwoorden. Het viel me redelijk koud op t dak.

Goed ga me klaar maken voor een koude natte en vooral winderige roeitraining. Groeten allemaal en sterkte met de laatste loodjes, Scheepje
VAKANTIE!!!!!!!!!!!!!!

Zo dat moest effe gezegd zijn. Ik heb nu vakantie, al heb ik niet het gevoel dat ik mijn laatste dag heb gehad. Misschien omdat ik mijn eindgesprek nog moet krijgen (2 juli) of omdat ik na de zomer in hetzelfde ziekenhuis mijn volgende stage ga doen of omdat mijn laatste stagedag zo raar was?

Mijn laatste dag begon zoals de andere dagen. De overdracht, de verdeling van werkzaamheden, blabla.

Ik kreeg dezelfde 2 patiënten toegewezen als de 2 dagen ervoor. Dus ik kende ze, kende de problematiek, en zij kenden mij, werkt dan wel prettig.

De ene patiente mocht vandaag naar huis, mits ze geen klachten meer had, dus die heb ik in de ochtend al uitgezwaaid. De andere patiente was een beetje aan het sukkelen, met name haar kindje.

Beide dames waren de 12e bevallen met een sectio. Normaal is dat je dan 5 dagen erna naar huis gaat. De snelle patient gaat dan dag 4. Deze ging dus vandaag, dag 3 al. Ze herstelde heel snel van de operatie, voelde zich goed, kind deed het erg goed.

De buurvrouw had bij haar wond een gigantisch hematoom, zo groot als een halve voetbal. De wond zelf was ook niet zo mooi gesloten. Ze had er best veel pijn aan.

Haar kindje dronk heel slecht. Het is normaal dat pasgeboren baby's de eerst dagen wat afvallen. In dit ziekenhuis hanteren ze de 8%-grens, elders de 10%-grens. Dit kind was in 2 dagen tijd al ruim 9% van het geboortegewicht afgevallen, erg veel dus. Maar ondertussen at het kind slecht. Het kind krijgt borstvoeding. Je kan dus niet zien hoeveel het kind drinkt, dus moet je het kind voor en na de voeding wegen (met kleding aan). Het verschil is wat het kind binnen heeft gekregen. Kind haalde tot nu toe steeds maar 5 cc (= 5 gram) uit de borst. Voor de 4e dag is dat erg weinig (zou dan ongeveer 40 cc per voeding moeten krijgen). Als we gingen bijvoeden dan was dit kind suf en sloom en viel in slaap, ofwel dat haalde niet veel uit.

Wij maakten ons toch echt wel zorgen om het kindje, moeder niet zo. Lactatiekundige was nog langs geweest voor tips en adviezen, maar die vertrouwde het niet zo. Ze vond (net als ik) dat het kind een slappe vaatdoek was. Dus hebben we de kinderarts in consult gevraagd. Die vond dat het kind het ook niet best deed. Vanaf vanmiddag moest het kind 7 voedingen per 24 uur minimaal halen en dan 25 cc gaan krijgen (ineens 40 zou teveel verschil zijn met afgelopen dagen). Niet eerst aan de borst maar meteen de gekolfde borstvoeding geven met een cupje (dan moet je de moeder dus eerst aan de 'melkmachine' gekoppeld hebben om melk te krijgen, net als bij een koe eigenlijk).

Nadat dit was afgesproken met de moeder (door de arts en de lactatiekundige en de verpleegkundigen) heb ik dit effe ge-evalueerd met haar. Maar ik kreeg al meteen in de gaten dat ze de ernst niet snapte. Ze zei: dan kan ik morgen dus naar huis. :?

Nou nee dus. Zolang die wond er zo uit ziet en pijnlijk blijft willen het in de gaten houden ( infectiekans, en alle andere complicaties kunnen nog steeds optreden). En bovendien als dat kindje nog steeds blijft afvallen, is het een groot risico om naar huis te gaan. De kans dat je dan over een dag weer terug moet komen is dan erg groot. Dan krijgt het kindje zonder pardon een infuus en sondevoeding. Dat is toch wel het laatste wat je wil.

Zegt ze; daar zijn de laatste woorden nog niet over gezegd. Ik wil morgen naar huis. Toen heb ik het opgegeven. Zo moeilijk is het toch niet?:o

En toen mijn afscheid, dat was een lachertje. Ik weet nu hoe ze over mij denken.... Ik had in de koffiepauze getracteerd. Aan het eind van mijn dienst ben ik de gaan omkleden, heb mijn map gepakt. En toen waren er al 2 weg. De andere 2 hadden nog wel op mij gewacht. Ik kreeg een handje en succeswensen, meer niet. Heb ik me daarvoor nou 20 weken uitgesloofd?? .... of ga ik dat pas krijgen na mijn eindgesprek??

Ach anyway, ik heb nu vakantie!!!!! en ik ga lekker genieten (in eigen land)...

Liefs MDF
@ MDF:

Het valt me op dat je zeer gedetailleerd over je patienten schrijft. Dat zou ik niet doen, het is heel herkenbaar. In het kader van je professionele beroepsgeheim zeer zeker, dit kan je dus echt niet maken. Maar ook voor je eigen herkenbaarheid. Wie weet zit heel je afdeling wel mee te lezen.

Niet doen dus.
Hai MDF!!

Heerlijk dat je vakantie hebt en heerlijk dat je er nu vanaf bent.

Wat Vonkel zegt ben ik het wel mee eens. Hoewel het me in dit bericht pas echt opviel. Zou niet leuk zijn als de afdeling meeleest of erger nog de patient of familie van de patient. Snap dat je van je af wil schrijven maar misschien wat minder gedetailleerd! Geniet van je vrije tijd!!
Hoi Vonkel en Leoleo,

hmmm misschien was  die laatste idd een beetje veel details. Ik vond het niet zo'n intelligente vrouw. Ze had er duidelijk geen kaas van gegeten. En ik vraag me dan echt af hoe moeilijk is het dan om te luisteren naar een professional met jarenlange ervaring? En tuurlijk snap ik dat ze graag naar huis wil, maar de gezondheid van je kind is toch belangrijker dan naar huis gaan?

Anyway ik heb nu lekker vakantie en als het dan droogt blijft, dan ben ik dik tevreden!!

Liefs MDF
Hoi allemaal,

Heb vol verwondering het andere topic over verpleegkundigen gevolgd. Vond het wel jammer dat hier dan wel weer heel veel geschreven werd over dat een reguliere HBO-V opleiding niet voldoende stage zou inhouden. Zodat je dan wanneer je met de opleiding klaar bent je nog lang niet klaar bent voor de praktijk. Voelt dat bij jullie ook zo, hebben jullie dat gevoel? Ik vind persoonlijk dat ik wel veel stage loop. Natuurlijk is het straks anders wanneer ik daadwerkelijk 'alleen' ervoor sta in de praktijk. Maar is dat niet met ieder beroep zo? En is er dan zoveel verschil met de stage uren die een MBO-Ver maakt?Natuurlijk is een inservice opleiding veel praktijk gerichter. Maar de duale variant kan hier in Leeuwarden alleen wanneer je al ervaring in de zorg hebt en kan ook alleen nog maar bij de GGZ omdat het MCL (ziekenhuis Leeuwarden) er geen heil meer in zag. Een klasgenootje van mij doet de opleiding duaal. Ik weet het niet maar ze werd na 2 weken in werken meteen alleen op de afdeling gelaten? Leer je daar nou zoveel meer van? In het begin?

Goed allemaal vragen. Misschien moet ik dit berichtje ook plaatsen op het andere topic. Ik zat me dit alleen maar af te vragen.

Goed ik ga me verder weer richten op de voorbereiding van mijn intergraal assesment volgende week. Moet nog een reflectieverslag schrijven en inleveren maandag. En vrijdag gaan we met een aantal van de klas een nachtje kamperen op Vlieland. Heleboel zin in.

Groetjes, Scheepje

PS. MDF ik zat me nog wat af te vragen. Hebben jullie op school ook intervisie? En heb je daar jouw stage problemen wel eens besproken? En heb jejezelf daar wel eens blood gelegd? Ik heb dat 2 eken geleden oid gedaan, pijnlijk maar erg leerzaam voor mijzelf. Een eye opener om zo maar te zeggen. ik bleek wel een aardig beeld van mijzelf te hebben maar bij lange na niet volledig. Het was voor het eerst dat ik heb zitten janken in de klas.
quote:Heb vol verwondering het andere topic over verpleegkundigen gevolgd. Vond het wel jammer dat hier dan wel weer heel veel geschreven werd over dat een reguliere HBO-V opleiding niet voldoende stage zou inhouden. Zodat je dan wanneer je met de opleiding klaar bent je nog lang niet klaar bent voor de praktijk. Voelt dat bij jullie ook zo, hebben jullie dat gevoel? Ik vind persoonlijk dat ik wel veel stage loop. Natuurlijk is het straks anders wanneer ik daadwerkelijk 'alleen' ervoor sta in de praktijk. Maar is dat niet met ieder beroep zo? En is er dan zoveel verschil met de stage uren die een MBO-Ver maakt?Natuurlijk is een inservice opleiding veel praktijk gerichter. etcetc.Ik quote Pien252 even uit t andere topic omdat ik haar uitleg heel helder vond:

Het is absoluut een flink verschil of jij praktijkervaring hebt opgedaan door verschillende stages van ongeveer 18 weken, of dat jij als leerling volledig hebt meegwerkt gedurende ongeveer een half jaar op verschillende afdeling (dus op alle afdelingen een half jaar). Van leerlingverpleegkundigen wordt absoluut meer verwacht in de praktijk dan van stagiaires!! Leerlingverpleegkundigen moeten echt vanaf de basis laten zien (en aftoetsen!!) dat ze alles kunnen. Van wassen tot katheteriseren tot zelf leerlingen begeleiden Bij de HBO-V hoefden wij dat absoluut niet. Iemand keek een keertje mee, en als het goed as mocht je het zelf doen. En daarbij zijn er heeeeeeeel veel dingen die ik tijdens mijn stages nooit gezien he, maar in de praktijk (toen ik klaar was) gewoon mocht uitvoeren....

Verder heb je als leerling verpleegkundige meer verantwoordelijkheid bij de patiënten. Er worden eerder een aantal patiënten aan je toegewezen waarvoor jij dan de verantwoordelijkheid hebt. Leerlingen zijn namelijk niet overgepland (alleen in de eerste weken). Stagiaires zijn altijd overgepland en zullen daarom ook geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen voor een aantal patiënten.

En als je in een ziekenhuis komt te werken, heb je absoluut niet voldoende aan 18 weken praktijkervaring in een ziekenhuis (ergens in het 3e jaar van je opleiding ofzo....). Als ik het over moest doen, koos ik dus absoluut voor de HBO-V duaal!!

Nogmaals: er zit wel degelijk een verschil in ervaring!!! Dat verschil maakt iemand niet meer of minder, maar is er wel degelijk.

Ik heb je dat in t andere topic ook proberen uit te leggen en vraag me af waarom je dan vol verwondering het andere topic gevolgd heb. Dat komt op mij over alsof het onduidelijk was of niet goed onderbouwd.

Waarom verbaas je je er zo over? Deze vraag is overigens in alle redelijkheid, ik bedoel t niet vervelend, ik vraag het me alleen af.
Hoi hoi,

Weer een berichtje van mij. Ik ben heerlijk aan het genieten van mijn vakantie, maar ik lees zo nu en dan nog wel effe mee.

Ik ben het niet eens met wat Ilja zegt over de hoeveelheid stage. Bij mijop de opleiding is er weinig verschil met duaal en voltijd. Als voltijd-student is het eerste jaar gelijk aan dat van een duaal-student. In het tweede jaar gaan de voltijders 20 weken op stage, in het 3e jaar 20 weken en ook in het 4e jaar 20 weken. En ik kan je zeggen dat ik als stagiaire wel een verantwoordelijkheid draag!  Ik ben voltijdstudent en ga nu mijn 4e jaar in.

Het grote verschil zit in de vakanties en de periode na het afstuderen. Als voltijdstudent heb ik wel een zomervakantie en ben ik de feestdagen vrij (tenzij ik zelf zou aangeven dat ik dat niet wil). Daarnaast is het zo dat bij de duaal-studenten nog van toepassing is dat ze nog een half jaar na hun diplomering moeten doorwerken voor hun werkgever (ziekenhuis, psychiatrie of wat dan ook). Zo wil de werkgever hun studenten binden en de kosten die ze maken om een duaal-student in dienst te nemen eruit te halen.

Maar ieder zijn eigen keus, ik heb de mijne gemaakt en ik geniet nu van mijn vakantie. Over 3 weken ga ik weer es aan het werk (bijbaantje).

Groetjes MDF *vanuit het zonnige Nederland*
Daar ben ik weer!

MDF geniet van je vakantie, als iemand het verdiend heeft ben jij het wel!!

De andere dames wil ik heel veel succes wensen met de laatste loodjes van het schooljaar, stages etc. En ook alvast een fijne vakantie wensen!

Hier spreekt een gediplomeerde zuster, jaja donderdag mn papiertje gekregen! Was een erg leuke avond! Ik ben ook echt te erg verwend met kadootjes en weet ik wat allemaal. Ik was helemaal vergeten dat dat er ook bij hoort haha!

Ondertussen ook een weekje naar de griekse zon geweest met mn vriend, was erg fijn!

Nog 1,5 week en dan begint het werkende leven voor mij, :?. Ik vind het doodeng eigenlijk. Ik ga deze week nog wel ff mezelf goed voorbereiden dmv wat dingen te bestuderen over chirurgie en zo. Kheb nooit op chirurgie gewerkt dus. Verder hebben we gister een auto aangeschaft, die krijg ik woensdag dus das mooi op tijd om daarmee naar mijn nieuwe baan te rijden!

Die eeuwige discussie over verpleegkunde in de hbo of mbo en duaal of voltijd en weet ik wat, daar wordt je toch moe van!!

Uiteindelijk zijn we allemaal gewoon verpleegkundigen en begin je op hetzelfde niveau. Je kunt er zelf voor kiezen om je hogerop te werken, en ik denk dat hbo-ers dat eerder zullen doen. Neemt niet weg dat hele gemotiveerde mbo-ers dat niet ook doen.

Ik weet zelf nog helemaal niet zo goed wat ik wil en ik zie wel wat er op mijn pad komt het komende jaar, maar ik weet wel dat ik door wil gaan met leren en zeker hogerop wil komen. Want een leven lang alleen aan het bed, dat is nix voor mij.
Ben ik ook weer eens.

Ik heb afgelopen vrijdag mijn laatste dag gehad op stage. Was wel raar hoor, heb je heel de dag nog hard gewerkt en om vier uur was het dan ineens afgelopen en neem je afscheid van iedereen.

Kreeg zelfs nog een boekenbon, had ik helemaal niet verwacht. Kreeg ook onwijs veel complimentjes dat ze heel blij met me waren de afgelopen tien weken en dat ik het heel goed heb gedaan, dat ik erg actief was en ondernemend, dat ik echt een grote ondersteuning ben geweest in de hele drukke periode(ja het was ook echt onwijs druk in de weken dat ik stage liep, waardoor ik ook heel veel heb geleerd).

Nou die complimentjes kon ik dus allemaal meenemen, ga je toch wel met een onwijs goed gevoel weg en kan zeker vol zelfvertrouwen gaan beginnen op de volgende afdeling.

Ik heb ook een 8 gekregen voor mijn stage, alle competenties heb ik met een goed voldaan.

Van het weekend nog hard gewerkt aan de opdrachten, die moeten we deze week inleveren en ik had met een klasgenootje afgesproken om vandaag alles te gaan inlevern om een stok achter de deur te hebben. Dus heb gisteravond tot half twaalf doorgewerkt vanaf twee uur smiddags, moest nog anderhalve opdracht maken, waarvan er 1 echt een kloteopracht was over voedingsinname van 3 patienten.

Maar goed heb vanmorgen al mijn opdrachten uitgeprint en alles in mijn portfolio gedaan en die ga ik zo meteen inleveren en dan heb ik nu gewoon

VAKANTIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Heerlijk 5,5 week helemaal niks en lekker genieten van hopelijk ook nog lekker weer en ook maar hopen dat mijn opdrachten allemaal voldoende zijn hoef ik ook niks meer aan te passen.

Ga over anderhalve week ook lekker twee weekjes naar oostenrijk met mijn vriendje, is al ruim een jaar geleden dat we zo lang met z'n tweetjes zijn weggeweest dus kijk er wel naar uit. We hebben allebei een druk jaar gehad vol met veranderingen, ik terug naar school en gezeik op zijn vorige werk en daarom halsoverkop op zoek naar een nieuwe baan. Nu kunnen we gaan vieren dat we allebei hetgeen hebben gevonden waar we ons goed bij voelen.

Nou fijne vakantie allemaal, in ieder geval lees ik dat Soulie en MDF al volop aan het genieten zijn van hun vakantie. Heb jij ook al bijna vakantie Scheepje?????

Ik ga nu naar school en laat snel weer wat van me horen!

X Discovery
Hoi allemaal,

Vanaf morgen om 11.30 uur heb ik vakantie. Maar ik moet eerst nog mijn intergraal assessment doorkomen. Ik ben me al druk aan het voorbereiden. heb een agenda geschreven zodat ik tenminste weet waar ik het over wil hebben. En ik niet weer daar zit en dichtklap omdat ze het willen hebben over allerlei dingen waar ik mij niet op heb voorbereid. Verder ben ik alle reflectie verslagen van de afgelopen periode aan het door lezen en voorzien van aandachtspunten. En kijk ik nog eens goed naar de kerncompetenties van de leerdoelen die ik de afgelopen periode aan mijzelf gesteld had. Al met al denk ik dat ik op deze manier beter voorbereid ten tonele ga komen da de vorige keer in februari. Maar goed ik laat het jullie weten morgen.

Groetjes, Scheepje

PS Discovery, goed zeg, lekker gevoel he om zo van je stage weg te gaan.
En Scheepje heeft ook vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lekker hoor ga er lekker van genieten, we hebben allemaal nu rust, haha.

Ik ging gister nog high tea-en (hoe schrijf je dat) met een aantal klasgenootjes, was erg gezellig en daarna hadden we echt zoiets van we hoeven helemaal niks meer, we hebben ruim een maand lang geen doel in ons leven. We hoeven niks, we kunnen uitslapen en de hele dag in je pyama lopen of lekker gaan winkelen of maar een beetje gaan internetten, we gaan doelloos het leven door voor 1 maand. Wat een heerlijk vooruitzicht:D.

Vergeet ik het nog bijna te vragen: Hoe is je assesment gegaan Scheepje???

Ben erg benieuwd, je had het volgens mij wel goed voorbereid. Ik hoor het wel.

Ik ga trouwens volgende week langs bij mijn nieuwe afdeling, even kennis maken kijken wat mijn rooster is en even wat info inwinnen over de afdeling, laat wel horen hoe het is geweest.

Liefs Discovery
Hoi hoi hoi allemaal

Goed deze uitgelaten stemming zegt natuurlijk wel genoeg. Ik heb mijn intergraal assessment met een dikke voldoende gehaald. Kreeg complimenten over hoe mijn portfolio eruit zag en opgebouwd was en over hoe ik mij verbaal en non-verbaal kon uitdrukken. Verder was het een erg goed gesprek. Ik heb nu officieel 60 studiepunten gehaald dit jaar. Gadsie wat een studje ben ik geworden met de jaren. Ik heb mijzelf eindelijk een paar nieuwe wandelschoenen cadeau gedaan. Net op tijd om in te lopen voor de vakantie

Goed veel suc6 een ieder die nog druk aan t werk moet en de anderen geniet van de vakantie. Eind augustus begint school weer, stage half september pas weer.

Groetjes, Scheepje
@Scheepje, goed gedaan zeg!! Proficiat!!:) En nu heerlijk genieten van je vakantie!

@Disco, jij ook lekker vakantie, geniet er van!! En ik ben benieuwd hoe je je nieuwe afdeling vindt, klinkt wel als een superinteressante afdeling!

Nou jullie allemaal net vakantie, die van mij zit er bijna op haha!

Ik heb nu 4 weken vakantie gehad en dat vind ik wel weer genoeg. Eigenlijk had ik 6 weken, maar ik begin dus eerder met werken. Dan krijg ik deze 2 weken terug in oktober als we de sleutel van ons huis krijgen. Kost me dan geen vakantiedagen.

Ik moest vrijdag nog even een mantoux halen. Ik heb mijn uniformen opgehaald en alvast in mijn kluisje gehangen. Die pakken zijn gewoon helemaal op maat gemaakt. Is wel relaxed eigenlijk! Geen hobbezakken die je nog 10 keer om moet slaan voordat het een beetje past.

Overmorgen begin ik. Vind het best een beetje eng. Mijn eerste echte fulltime baan in de zorg als gediplomeerde.

Verder zijn wek druk bezig met meubels shoppen voor ons huis en ben ik gister tante geworden van een kleine meid!
Hoi Soulie,

Spannend. Hou ons op de hoogte. Wat betreft het werken als verpleegkundige maar ook hoe het met jullie huisje gaat. Leuk om te horen allemaal.

Ergens is het ook wel heel erg raar om nu vakantie t hebben en niets te hoeven. Ik slaap echt iedere dag veel te lang uit. Nog een weekje en ik ga lekker op zeilvakantie met mensen met een beperking. Het laatste deeltje voor school (vrije studiepunten!!) en voor de leuk, vooral dat laatste. Maar nu eerst even tijd om allemaal vrienden en vriendinnen te bezoeken die ik het afgelopen jaar een beetje verwaarloost heb.

Nou ja ik hoor jullie wel weer. Groeten en een mooie zomer (wanneer zou die beginnen?), Scheepje
He, wilde ik gister Soulie nog succes wensen met haar eerste werkdag vandaag en nu ben ik dat helemaal vergeten:$.

Nouja dan maar de vraag: Hoe is je eerste werkdag geweest???

Je zal vast wel moe zijn na zo'n eerste dag, al die indrukken, de afdeling leren kennen, je nieuwe collega's leren kennen.

Ik hoop dat je in ieder geval een leuke dag hebt gehad.

Wat voor chirurgische afdeling ben je ook al weer gaan werken?

Ik ben benieuwd naar je verhalen!

Nou ik ga me ook klaarmaken, ga zo naar het ziekenhuis om even kennis te maken op mijn nieuwe afdeling. En even kijken wat mijn rooster is.
Hey allemaal!

Ik heb echt nog maar 1x eerder in dit topic gereageerd, maar vandaag weer even wat verhalen bijgelezen. Erg leuk zeg, al die ervaringen van andere HBO-V'ers!

Ik ben aan het afstuderen als ambulante verpleegkundige in de Verslavingszorg en ik moet zeggen dat het echt helemaal mijn ding is.

Ik heb hiervoor in totaal 2 jaar in een academisch ziekehuis stage gelopen (kinderheelkunde en gynaecologie), 3 maanden thuiszorg en 2 maanden verstandelijk gehandicapten zorg en nu eindelijk heb ik mijn ding gevonden.

Het is zo'n aparte doelgroep, verslaafden, criminelen, mensen met een hoge functie in het bedrijfsleven, moeders, kinderen, prostituees noem maar op, ik zie mensen uit alle hoeken van de samenleving en ieder met zijn of haar levensverhaal. Geweldig om daarin een rol te spelen.

Dit is mijn 2de differentiatie stage. Hiervoor 1,5 jaar op een kinderafdeling in een academisch ziekenhuis gewerkt. Opzich een enorm intressante afdeling, veel geleerd, gezien, gedaan, maar door persoonlijk omstandigheden gewoon niet ver gekomen en gekozen om een hele nieuwe frisse start te maken. En dat is wel gelukt al zeg ik het zelf ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven