Werk & Studie alle pijlers

HBO-V Duaal

12-10-2016 17:57 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Ik ben momenteel bezig aan mijn derde jaar SPH en ben 24 als ik klaar ben met deze opleiding. Ik ben al aan het kijken wat ik hierna wil gaan doen. Nu heb ik een paar vragen over hbo-v duaal..

Hoe ziet de tijdsverdeling er uit bij deze opleiding? Wat is het beste ziekenhuis of een van de betere om duaal hbo-v aan te volgen? Wat hou je over qua vergoeding per maand bruto? Heb je met een SPH diploma op zak een voordeel bij een opleiding als deze, al is het maar bij de sollicitatie?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Alles wat er nog meer interessant is om te weten over hbo-v duaal hoor ik graag!
Ik studeer zelf verpleegkunde maar bij ons mag je pas vanaf het 3e leerjaar de duale opleiding volgen. Dus eerste 2 jaar voltijd.

Ik weet niet of dat overal zo is..

Ik weet wel dat bij ons het duale verdwijnt en dat wordt omgezet in deeltijd.. Vanaf 2017.

Ik denk niet dat je een voordeel hebt. Het is een heel ander werkveld en de handelingen beheers je niet. Je kan denk ik niet direct aan het werk, daarom is de eerste 2 jaar ook voltijd.

Je laat wel zien door je diploma dat je hbo niveau hebt, dat zou wellicht positief kunnen zijn.

Succes iig!
Leuk! Ik heb zelf HBO-V Duaal gedaan in een ziekenhuis na een andere studie. Is een goede keuze geweest!

In welke regio woon je? Denk dat de tijdsverdeling echt heel erg verscheelt per hogeschool. En over goede ziekenhuizen durf ik niks te zeggen. Hoewel ik denk dat je een zeer goede basis krijgt in een academisch ziekenhuis (heb dit zelf niet gedaan hoor, dus weet ik niet zeker). Je krijgt minimum loon of leerling salaris, maar met ORT was dit voor mij prima. Ook werd mijn schooldag uitbetaald, dat scheelt. Ik hield zo'n 1200-1400 euro netto over op basis van 32 uur (incl een schooldag dus).

Ik had wel klasgenoten met SPH achtergrond en die hadden wel echt een voordeel hoor. Veel overlap in vakken (maar niet zoveel om echt vrijstelling te krijgen, maar wel in het voordeel). Ook goede communicatieve vaardigheden zijn natuurlijk belangrijk en ook daar heb je een goede basis al.

Ik heb zelf veel gehad aan dit topic voor en tijdens mijn studie: HBO-V deeltijd Hier kan je echt alles lezen wat je wil, en hier heeft ook een groepje duaalstudenten jarenlang over hun studie en ervaringen geschreven. Geeft dus echt een inkijkje in de duaal studie!!
En oja, bij sommige hogescholen kan je al meteen duaal beginnen hoor (bijvoorbeeld utrecht, vroeger in elk geval, daar kon je ook de opleiding in drie jaar volgen als je al een hbo of wo diplma had), of na een jaar of twee jaar.
Ik heb een jaar duaal gestudeerd (mocht pas vanaf het 3e). Qua tijd is het ongeveer 4 diensten en 1 dag school. Daarnaast thuis opdrachten en reflecties, afhankelijk van hoe snel je zelf leert. Ik vond duaal leerzaam maar ook beperkend: geen eigen keuze in minor, maar 1 instelling dus weinig vergelijkingsmateriaal. Maar qua salaris is het dan wel weer prettig. Een studie ervoor is denk ik niet perse een voordeel binnen je sollicitatie, dat zal vooral je motivatie om duaal te gaan doen zijn. Ik heb bewust gekozen om duaal na 1 jaar te stoppen omdat ik een andere minor wilde doen dan zij toe lieten. Hier heb ik nooit spijt van gehad, heb nu een laatste stage in een totaal ander werkveld en ben echt heel happy in dit werkveld, iets wat ik nooit had ontdekt als ik duaal had blijven doen.
Tvp
Wil je in n zh dan of liever psychiatrie/gehandicaptenzorg (omdat je vooropleiding sph is?).

Ik heb deeltijd-duaal gedaan na SPH, verkorte opleiding in 2,5 jaar. Eerste jaar fulltime school en stage in AGZ en daarna werken/leren in GGZ. Kreeg toen wel een leerlingensalaris.

Het is wel een slimme zet want SPH wordt binnen de GGZ niet zo aantrekkelijk meer gevonden, men wil vaak HBO-v.

Maar jij wil in een algemeen zh werken denk ik? Daar is ook werk genoeg als HBO-V geloof

Ik

Succes!
quote:paspas schreef op 12 oktober 2016 @ 19:15:

Leuk! Ik heb zelf HBO-V Duaal gedaan in een ziekenhuis na een andere studie. Is een goede keuze geweest!

In welke regio woon je? Denk dat de tijdsverdeling echt heel erg verscheelt per hogeschool. En over goede ziekenhuizen durf ik niks te zeggen. Hoewel ik denk dat je een zeer goede basis krijgt in een academisch ziekenhuis (heb dit zelf niet gedaan hoor, dus weet ik niet zeker). Je krijgt minimum loon of leerling salaris, maar met ORT was dit voor mij prima. Ook werd mijn schooldag uitbetaald, dat scheelt. Ik hield zo'n 1200-1400 euro netto over op basis van 32 uur (incl een schooldag dus).

Ik had wel klasgenoten met SPH achtergrond en die hadden wel echt een voordeel hoor. Veel overlap in vakken (maar niet zoveel om echt vrijstelling te krijgen, maar wel in het voordeel). Ook goede communicatieve vaardigheden zijn natuurlijk belangrijk en ook daar heb je een goede basis al.

Ik heb zelf veel gehad aan dit topic voor en tijdens mijn studie: HBO-V deeltijd Hier kan je echt alles lezen wat je wil, en hier heeft ook een groepje duaalstudenten jarenlang over hun studie en ervaringen geschreven. Geeft dus echt een inkijkje in de duaal studie!!Bedankt voor je informatie! Heb ik heel veel aan. Regio Noord-Holland. Ik ben zelf aan het kijken voor het VUMC in Amsterdam. Iemand ervaringen mee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven