Werk & Studie alle pijlers

Hechting & werk

03-04-2013 02:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn OP heb ik verwijderd omdat het nu al voor mij duidelijk is geworden wat wel kan en niet kan (ondanks dat sommige een beetje lullig reageerden heb ik het wel begrepen hoor )

Hij gaat gewoon naar zijn werk en krijgt dus ondersteuning.
Nee. Dat mag hij niet eisen. Wat voor dienstverband heeft je vriend? Vaste aanstelling? Tijdelijk contract?
Een tijdelijk contract (hij is net uit zijn proeftijd)
Waarom heeft hij zich ziekgemeld? Hij is toch die vrijdag ook gaan werken?

Hij kan toch aangepast werk doen, zoals de leidinggevende zegt, niets hoeven doen (qua schoonmaak werk denk ik dann, wellicht zijn er wel andere mogelijkheden). Het is maar een snee in de vinger hoor. Handschoenen aan en je kunt al een hoop.

Ik snap het wel van die leidinggevende. ziekmelden vanwege een snee in vinger, ik zou er ook niet blij mee zijn. En het is notabene al een week geleden!
Ja, jouw vriend is verplicht om gewoon te gaan werken.

Ziek zijn en arbeidsongeschikt zijn is niet altijd hetzelfde. Jouw vriend is bij wet verplicht om te werken naar vermogen en met een zere vinger zijn er natuurlijk nog genoeg dingen die je wel kunt doen. De werkgever is verplicht om rekening te houden met de eventuele beperkingen van zijn medewerkers en zonodig hulpmiddelen te verstrekken (bijv handschoenen in dit geval) of de werkzaamheden indien noodzakelijk geheel of gedeeltelijk aan te passen.

Overigens is koorts hebben wel een reden om thuis te mogen blijven. Koorts vraagt veel energie en put mensen uit, waardoor je nog zieker kunt worden wanneer je met koorts door blijft werken.

Als jouw vriend nu al twee keer ziek is geweest (eerst koorts, nu zijn vinger) dan is dat trouwens heel erg vaak voor iemand die net door zijn proeftijd heen is. Hij is dan pas 1 maand, of hoogstens 2 maanden, aan het werk bij dit bedrijf? Ziek personeel kost een werkgever veel geld (want deze moet natuurlijk het salaris doorbetalen tijdens ziekte) en bovendien komt het werk dan stil te liggen (waar de werkgever klanten door kan verliezen) of moet er dure vervanging geregeld worden. Natuurlijk kun je idd een keer de griep krijgen en je verwonden, maar houdt er vast rekening mee dat de werkgever extra goed op zijn ziekmeldingen zal letten en dat het mogelijk zijn contractverlening zal kosten als hij zich nog veel vaker ziek meldt.
quote:dweedledee schreef op 03 april 2013 @ 02:40:

Nee. Dat mag hij niet eisen. Wat voor dienstverband heeft je vriend? Vaste aanstelling? Tijdelijk contract?

Oh nee....?

(wilde een heel verhaal neertypen maar zie dat Nummerzoveel het al heel helder heeft neergezet)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hij kon ook bellen van te voren dat hij er meer last van had dan vrijdag, en overleggen wat hij wel kon doen. Komt in mijn ogen anders over op werkgever. En stofzuigen ed kan met 1 hand.
Dat mag hij dus wel vragen
Voor de duidelijkheid: hij meldt zich ziek vanwege een zere en opgezwollen vinger?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 03 april 2013 @ 08:28:

Voor de duidelijkheid: hij meldt zich ziek vanwege een zere en opgezwollen vinger?
quote:dubiootje schreef op 03 april 2013 @ 08:28:

mét een hechting hoor!

Goh, kinderen hier hebben allemaal al een paar keer hechtingen ergens gekregen. Gingen altijd gewoon naar school, behalve één keer toen had zoontje óók nog een hersenschudding.
Als hij in zijn ene hand een hechting heeft (wat misschien wel een beetje pijn doet voor een man) dan kan hij met zijn andere hand gewoon (aangepaste) werkzaamheden verrichten.

Ik zou dat ook op voorhand zelf al hebben aangegeven bij mijn leidinggevende, maar dat is mijn mentaliteit.

Laat je vriend zijn goede werkmentaliteit tonen en doen wat de baas zegt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En het dan straks heel vreemd vinden als zijn contract niet verlengd wordt...
Serieus, ik zou me niet eens ziek dúrven melden om zoiets. Tenzij het bv. geïnfecteerd raakt en je koorts krijgt o.i.d.

Ook niet slim van je vriend om eigenwijs niet naar de Eerste Hulp te gaan.
Ga in therapie!
quote:Als hij in zijn ene hand een hechting heeft (wat misschien wel een beetje pijn doet voor een man)
Ga in therapie!
Misschien moet hij zich afvragen hoe gehecht hij aan zijn baan is.
Ga in therapie!
Ik zou mijn vriend adviseren gewoon naar zijn werk te gaan.
quote:dubiootje schreef op 03 april 2013 @ 09:10:

Misschien moet hij zich afvragen hoe gehecht hij aan zijn baan is.

Waar haal je het toch altijd vandaan?
Nou, ik moet zeggen dat ik de topictitel eerst verkeerd begreep. Ik snapte al niet wat hechting met werk te maken had (adoptiekind of zo)?
Ga in therapie!
Een werkgever mag wel dit wel degelijk vragen. Hij hoeft zijn werk waarbij zijn handen nat worden immers niet te doen. Aan je vriend wordt gevraagd het werk te doen wat wel kan.

Wanneer jouw vriend denkt dat dit absoluut niet mogelijk is, dan zal hij eerst naar de bedrijfsarts moeten gaan. Deze kan bepalen voor welk werk hij wel ingezet kan worden. Dat je vriend wel degelijk iets van werk kan doen met een hechting in zijn vinger is een feit en een werkgever mag dit zeker vragen.
Ik heb eens na een val van een paard twee dagen op krukken gelopen. Maar ben wel naar mijn schoonmaakbaantje gegaan. Ze hadden er nog een meisje bij gevraagd, zodat ik die kon vertellen wat er moest gebeuren en kon zelf de afwas en de keuken schoonmaken, terwijl zij de kantoren deed en ging stofzuigen. Ik had het niet in mijn hoofd gehaald om me ziek te melden.
Hoezo zou die wond nat worden?

Ik neem aan dat hij handschoenen draagt?
Nou moet ik zeggen dat ik mij ook wel eens ziek gemeld heb voor iets onbenulligs want dan was ik Heel Erg Zielig, en bovendien heb ik alleen maar bijbaantjes gehad, maar daarvan heb ik wel geleerd dat het zo dus NIET werkt.

Je bent ziek als je echt niet in staat bent om te werken. Het kan zijn dat jouw vriend echt niet in staat is om te werken, maar het is aan de werkgever of die het daarmee eens is. Je kan er niet voor ontslagen worden, maar als dat niet het arbeidsethos van de werkgever is, hoef je er niet op te rekenen dat je contract wordt verlengd.

Dus: hij mag zich ziekmelden, hij hoeft er niet eens een reden voor op te geven. Maar gezonde, jonge mensen zijn niet elke maand ziek. Dus de werkgever gaat het anders zien dan ziek zijn.
Hij is niet ziek.. hij heeft een vervelende vinger.. Handschoentje aan, extra pleister eroverheen.. en hup .. aan de gang..

Arbeidsethos.. zoek dat maar eens op in het woordenboek..

Werkhouding is er ook zo 1
quote:dubiootje schreef op 03 april 2013 @ 09:26:

Nou, ik moet zeggen dat ik de topictitel eerst verkeerd begreep. Ik snapte al niet wat hechting met werk te maken had (adoptiekind of zo)?

Dacht ik ook. Zag al taferelen voor me van een man die een jeugdtrauma had en zich daardoor niet kon hechten aan zijn baas of zo

Magoe, als mensen met gipsen benen en krukken en mitella's ook gewoon naar hun werk gaan, dan moet het met een hechting in de vinger ook lukken lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven