Help, hoe ga ik het financieel redden?
maandag 25 november 2013 om 16:39
En dan ligt er een brief van het UWV op de mat. Ik ga per 4 weken een bedrag van ¤ 925.- ontvangen.
Hoe ze het berekenen geen idee, maar ik verdiende bruto het dubbele. Ik weet dat je inleverd als je in de ww komt, maar dat het zoveel zou zijn dat had ik niet verwacht.
Nu zou ik graag van jullie tips willen horen hoe ik kan nu nog kan rond komen. In totaal word er bij mij voor +/- ¤ 960.- afgeschreven.
Hieronder een overzicht van al mijn vaste lasten.
Let op ik huur particulier, en heb geen eigen voordeur/huisnummer dus geen recht op huurtoeslag.
Huur ¤ 540,- incl G/W/L/ inboedelverzekering. Overige lasten zijn in deze prijs inbegrepen.
Ziekenfonds ¤ 106.- (basis)
Studieschuld ¤ 100.-
Telefoon ¤ 40.- ( Abo is net afgesloten, dus kan ik niet verlagen)
Sporten ¤ 45.-
Autoverzek. ¤ 45.-
Autobel. ¤ 20.-
Contributie ¤ 14.- (contributie carnavalsvereniging)
Sparen ¤ 50.- (dit bedrag staat vast, kan ook niet bij deze rekening)
Monuta ¤ 6.-
Ik ga dus structureel elke maand +/- ¤ 40.- te kort komen ( en dan moet ik nog eten) als ik niets aan mijn vaste lasten doe.
Ik weet dat ik de auto er uit zal moeten doen, verkopen of laten schorsen. Zodat ik deze kosten al bespaar. Daarnaast zal ik het enige wat ik aan ontspanning heb het sporten op moeten geven.
Dit zal ¤ 110.- per maand opleveren, waardoor ik dan +-/ ¤ 60.- overhoudt om van te leven. Eten, drinken, verzogingsproducten (schampoo, tandpasta de pil) verjaardagen etc.
Ik weet niet hoe ik het moet doen, maar hoe ga ik rondkomen van ¤ 15.- per week?
Ik solliciteer me een ongeluk, maar het is wel heel moelijk momenteel.
Hoe ze het berekenen geen idee, maar ik verdiende bruto het dubbele. Ik weet dat je inleverd als je in de ww komt, maar dat het zoveel zou zijn dat had ik niet verwacht.
Nu zou ik graag van jullie tips willen horen hoe ik kan nu nog kan rond komen. In totaal word er bij mij voor +/- ¤ 960.- afgeschreven.
Hieronder een overzicht van al mijn vaste lasten.
Let op ik huur particulier, en heb geen eigen voordeur/huisnummer dus geen recht op huurtoeslag.
Huur ¤ 540,- incl G/W/L/ inboedelverzekering. Overige lasten zijn in deze prijs inbegrepen.
Ziekenfonds ¤ 106.- (basis)
Studieschuld ¤ 100.-
Telefoon ¤ 40.- ( Abo is net afgesloten, dus kan ik niet verlagen)
Sporten ¤ 45.-
Autoverzek. ¤ 45.-
Autobel. ¤ 20.-
Contributie ¤ 14.- (contributie carnavalsvereniging)
Sparen ¤ 50.- (dit bedrag staat vast, kan ook niet bij deze rekening)
Monuta ¤ 6.-
Ik ga dus structureel elke maand +/- ¤ 40.- te kort komen ( en dan moet ik nog eten) als ik niets aan mijn vaste lasten doe.
Ik weet dat ik de auto er uit zal moeten doen, verkopen of laten schorsen. Zodat ik deze kosten al bespaar. Daarnaast zal ik het enige wat ik aan ontspanning heb het sporten op moeten geven.
Dit zal ¤ 110.- per maand opleveren, waardoor ik dan +-/ ¤ 60.- overhoudt om van te leven. Eten, drinken, verzogingsproducten (schampoo, tandpasta de pil) verjaardagen etc.
Ik weet niet hoe ik het moet doen, maar hoe ga ik rondkomen van ¤ 15.- per week?
Ik solliciteer me een ongeluk, maar het is wel heel moelijk momenteel.
maandag 25 november 2013 om 18:11
Wat kaneelkoekje zegt is wel belangrijk, niet alleen dat je bedrag dus ietsje hoger ligt, maar ook dat het bedrag elke maand op een ander moment gestort wordt. In mijn geval betaalde het UWV eerst de eerste week uit (vraag me niet waarom) en kreeg ik vervolgens het volgende 4 weken bedrag pas nadat hypotheek etc was afgeschreven.. handig om dan wat te kunnen schuiven met je spaargeld bijvoorbeeld om zoiets op te vangen.
maandag 25 november 2013 om 18:13
Ik zie genoeg te besparen.
Sporten, de deur uit, dan zit je al niet meer in de min.
Daarnaast kan de auto en de carnavalscontributie de deur uit dan kan je eten. Je moet keuze's maken. Hoe hard dat ook is.
Als jou ziekenfonds puur een basisverzekering is, zonder aanvullende verzekering kan dit ook goedkoper dan 106, zie ze regelmatig voorbij komen vanaf 80 euro al.
Succes
Sporten, de deur uit, dan zit je al niet meer in de min.
Daarnaast kan de auto en de carnavalscontributie de deur uit dan kan je eten. Je moet keuze's maken. Hoe hard dat ook is.
Als jou ziekenfonds puur een basisverzekering is, zonder aanvullende verzekering kan dit ook goedkoper dan 106, zie ze regelmatig voorbij komen vanaf 80 euro al.
Succes
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
maandag 25 november 2013 om 18:14
- Ga naar de budget-supermarkten (Lidl, Aldi enz).
- Koop een aantal basis-dingen groot in (rijst, pasta, bloem)
- Let goed op aanbiedingen. Vooral vlees in de aanbieding kan veel schelen, en als je het diezelfde dag nog invriest, gaat dat prima.
- Bak zelf pannenkoeken (250 gr bloem, 500 ml melk, 2 eieren en een zakje vanillesuiker mengen tot een beslag. Ik eet hier zelf 2 keer van).
- Eieren vormen een goede vleesvervanger.
- Veel groentes zijn in diepvriesvorm te krijgen, dit scheelt vaak fors. Ook verse groenten kun je inkopen, snijden en invriezen.
- Pastasaus kun je prima zelf maken en invriezen (250 gr gehakt, blikje tomaten, wat italiaanse kruiden en/of knoflook). Dit levert zo'n 4-5 porties saus op).
- Ik reken zelf ongeveer een halve kipfilet per maaltijd, en dan koop ik kleine kipfiletjes.
- Probeer te ruilen met mensen. Als jij op hun kinderen past/feestje bediend/boodschappen sjouwt, mag je mee-eten.
- Koop een aantal basis-dingen groot in (rijst, pasta, bloem)
- Let goed op aanbiedingen. Vooral vlees in de aanbieding kan veel schelen, en als je het diezelfde dag nog invriest, gaat dat prima.
- Bak zelf pannenkoeken (250 gr bloem, 500 ml melk, 2 eieren en een zakje vanillesuiker mengen tot een beslag. Ik eet hier zelf 2 keer van).
- Eieren vormen een goede vleesvervanger.
- Veel groentes zijn in diepvriesvorm te krijgen, dit scheelt vaak fors. Ook verse groenten kun je inkopen, snijden en invriezen.
- Pastasaus kun je prima zelf maken en invriezen (250 gr gehakt, blikje tomaten, wat italiaanse kruiden en/of knoflook). Dit levert zo'n 4-5 porties saus op).
- Ik reken zelf ongeveer een halve kipfilet per maaltijd, en dan koop ik kleine kipfiletjes.
- Probeer te ruilen met mensen. Als jij op hun kinderen past/feestje bediend/boodschappen sjouwt, mag je mee-eten.
maandag 25 november 2013 om 18:15
Je vergelijkt EUR925 netto per 4 weken met bijna het dubbele per maand bruto?
Dat is natuurlijk geen vergelijk.
Die basisverzekering: heb je daar al het maximale risicobedrag in meegenomen of is dit met het laagst mogelijke risico? Voor rond de EUR80 moet kunnen met maximale risico.
Contributie carnavalsvereniging is een luxe. Opzeggen of schorsen dus.
Die basisverzekering: heb je daar al het maximale risicobedrag in meegenomen of is dit met het laagst mogelijke risico? Voor rond de EUR80 moet kunnen met maximale risico.
Contributie carnavalsvereniging is een luxe. Opzeggen of schorsen dus.
maandag 25 november 2013 om 18:19
Waarom zou je nu groot inslaan? Dat heeft helemaal geen voordeel. Ik zou houdbare producten inslaan, wanneer ze in de aanbieding zijn. Ik koop wc-papier, shampoo, zeep, waspoeder enz enz niet wanneer het bijna op is maar wanneer het twee voor de prijs van een is. Ik heb dus een hele voorraad maar koop nooit voor de hoofdprijs.
Huurtoeslag is tegenwoordig afhankelijk van de vraag of je een zelfstandige woning hebt. Dus deel je voorzieningen (keuken, douche?) of zijn die allemaal van jezelf alleen?
Huurtoeslag is tegenwoordig afhankelijk van de vraag of je een zelfstandige woning hebt. Dus deel je voorzieningen (keuken, douche?) of zijn die allemaal van jezelf alleen?
Zeg maar Spijker.
maandag 25 november 2013 om 18:20
quote:Super-Woman schreef op 25 november 2013 @ 17:21:
[...]
Op de markt? Ik weet niet waar jij woont maar hier op de markt ben je 2x zoveel kwijt als dat je je groenten bij bv de Lidl gaat halen...
Ik vind de markt echt veel te duur!
Markt duur? Hier op het afrikaanderplein in Rotterdam niet hoor.
1,5 kilo paprika, 1 euro.
1,5 kilo appels, 1 euro
2 kilo aardappels 1,50 (zijn wel die kleine echte lekkere dus iets duurder.)
1 kilo pompoen 75 cent
1 kilo citroenen, 1 euro
broccoli 75 cent per stuk
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Meeste snijd ik in stukjes en vries ik in kleine porties in. Als ik dan pasta saus ga maken oid dan is het een kwestie van wat zakjes ontdooien en door elkaar gooien.
Heerlijk
[...]
Op de markt? Ik weet niet waar jij woont maar hier op de markt ben je 2x zoveel kwijt als dat je je groenten bij bv de Lidl gaat halen...
Ik vind de markt echt veel te duur!
Markt duur? Hier op het afrikaanderplein in Rotterdam niet hoor.
1,5 kilo paprika, 1 euro.
1,5 kilo appels, 1 euro
2 kilo aardappels 1,50 (zijn wel die kleine echte lekkere dus iets duurder.)
1 kilo pompoen 75 cent
1 kilo citroenen, 1 euro
broccoli 75 cent per stuk
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Meeste snijd ik in stukjes en vries ik in kleine porties in. Als ik dan pasta saus ga maken oid dan is het een kwestie van wat zakjes ontdooien en door elkaar gooien.
Heerlijk
Love to live life
maandag 25 november 2013 om 18:25
quote:Spijk-er schreef op 25 november 2013 @ 18:19:
Ik koop wc-papier, shampoo, zeep, waspoeder enz enz niet wanneer het bijna op is maar wanneer het twee voor de prijs van een is. Ik heb dus een hele voorraad maar koop nooit voor de hoofdprijs.
Ik ook, ik sjouw me altijd alleen een breuk, want al die dingen zijn altijd net tegelijk in de aanbieding
Waspoeier, wasverzachter, 24 rollen wc papier..
En dan sjees ik ook rustig van de Appie via de JUMBO naar de LIDL
Ik hoef niet zozeer zuinig te doen, maar sinds ik dus een aantal jaar geleden ineens geen inkomen had is het een soort sport geworden
Zo goedkoop mogelijk boodschappen doen.
TO, ik zou echt hulp van vrienden inroepen
Een vriendin van mij is nu langdurig ziek
Zij krijgt van haar baas nu 75% van haar salaris, en ze had het al niet breed.
Dus ik kook 1 dag voor 2 en dan doen 3 andere vriendinnen ook, ze eet 1 dag in de week bij haar ouders, dus hoeft ze nog maar voor 2 dagen eten te kopen
Ik koop wc-papier, shampoo, zeep, waspoeder enz enz niet wanneer het bijna op is maar wanneer het twee voor de prijs van een is. Ik heb dus een hele voorraad maar koop nooit voor de hoofdprijs.
Ik ook, ik sjouw me altijd alleen een breuk, want al die dingen zijn altijd net tegelijk in de aanbieding
Waspoeier, wasverzachter, 24 rollen wc papier..
En dan sjees ik ook rustig van de Appie via de JUMBO naar de LIDL
Ik hoef niet zozeer zuinig te doen, maar sinds ik dus een aantal jaar geleden ineens geen inkomen had is het een soort sport geworden
Zo goedkoop mogelijk boodschappen doen.
TO, ik zou echt hulp van vrienden inroepen
Een vriendin van mij is nu langdurig ziek
Zij krijgt van haar baas nu 75% van haar salaris, en ze had het al niet breed.
Dus ik kook 1 dag voor 2 en dan doen 3 andere vriendinnen ook, ze eet 1 dag in de week bij haar ouders, dus hoeft ze nog maar voor 2 dagen eten te kopen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 25 november 2013 om 18:27
De prijs op de markt scheelt enorm. Waar ik nu woon is het echt goedkoop maar de markt op mijn vorige woonplaats, nou daar betaalde ik idd veel meer als bij de lidl.
TO, nare situatie. Ik zit zelf ook met een dergelijk probleem maar de ellende begint pas echt in april bij mij tenzij ik voor die tijd een part-time baan heb. Ik lees dus mee en ik zal ook weer het vrekkentopic bij gaan houden.
TO, nare situatie. Ik zit zelf ook met een dergelijk probleem maar de ellende begint pas echt in april bij mij tenzij ik voor die tijd een part-time baan heb. Ik lees dus mee en ik zal ook weer het vrekkentopic bij gaan houden.
maandag 25 november 2013 om 18:31
maandag 25 november 2013 om 18:32
Jij kunt per maand 1002-540-ca80-100-40-6=ca 266 EUR overhouden.
Daar zou je het mee moeten kunnen doen. Als daarvan 50 EUR verplicht sparen vanaf moet (kan niet lager?), houd je nog ca 216 EUR over. Van 50 EUR per week moet je als alleenstaande kunnen leven (ik zal echt niet beweren dat het ruim is, maar het lukt)
Daar zou je het mee moeten kunnen doen. Als daarvan 50 EUR verplicht sparen vanaf moet (kan niet lager?), houd je nog ca 216 EUR over. Van 50 EUR per week moet je als alleenstaande kunnen leven (ik zal echt niet beweren dat het ruim is, maar het lukt)
maandag 25 november 2013 om 18:33
maandag 25 november 2013 om 18:35
maandag 25 november 2013 om 18:36
Je komt in aanmerking voor de voedselbank maar je moet dan wel je sport en mobielabonnement boven op je lasten tellen als je dan boven de 180 uitkomt kom je niet meer in aanmerking.
Ik moet zeggen, ik krijg 973 per vier weken en ik verdiende ong 1600 bruto. Dus lijkt mij niet te kloppen wat jij nu krijgt. En vlgs mij moeten ze het gemiddelde nemen van de laatste 12 maanden.
Ik moet zeggen, ik krijg 973 per vier weken en ik verdiende ong 1600 bruto. Dus lijkt mij niet te kloppen wat jij nu krijgt. En vlgs mij moeten ze het gemiddelde nemen van de laatste 12 maanden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 25 november 2013 om 18:56
Bedenk even dat er bij het schorsen van je autop een minimum periode geldt. Deze is 3 of 6 maanden.
Haal je de auto voor die tijd uit de schorsing dan mag je de wegenbelasting en verzekering alsnog betalen.
Heb je al eens gekeken of je met je inkomen boven het bijstandsniveau zit ?
Zo niet, dan zou je een aanvullenden uitkering aan kunnen vragen.
Verder is het misschien nog een optie om jezelf in te laten schrijven voor een andere, goedkopere woning ? Misschien is het zelfs een optie om voor anti-kraak te kijken ? Dat is zeker spotgoedkoop.
Succes,
Haal je de auto voor die tijd uit de schorsing dan mag je de wegenbelasting en verzekering alsnog betalen.
Heb je al eens gekeken of je met je inkomen boven het bijstandsniveau zit ?
Zo niet, dan zou je een aanvullenden uitkering aan kunnen vragen.
Verder is het misschien nog een optie om jezelf in te laten schrijven voor een andere, goedkopere woning ? Misschien is het zelfs een optie om voor anti-kraak te kijken ? Dat is zeker spotgoedkoop.
Succes,
Niet geschoten is altijd mis
maandag 25 november 2013 om 19:02
quote:dwab schreef op 25 november 2013 @ 16:39: Hoe ze het berekenen geen idee, maar ik verdiende bruto het dubbele."Vanaf 1 juni 2013 gaan wij, bij het berekenen van het dagloon, uit van het sociale verzekeringsloon (SV-loon) dat u verdiende in het dienstverband waaruit u werkloos werd. Het SV-loon is het loon waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald. Hoe hoog uw SV-loon precies is, kunt u vaak zien op uw salarisstrook.
We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in 1 jaar verdiende. We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar).
Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat uw dagloon berekend wordt door het SV-loon te delen door een lager aantal dan 261 dagen, namelijk het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We kijken van maandag tot en met vrijdag."
Bron UWV.nl
"Uw WW-uitkering wordt per 4 weken achteraf betaald. U krijgt uw WW-uitkering dus niet op een vaste dag per maand. De 4-wekenperiode start na de eerste betaling. De eerste betaling ontvangt u meestal over een periode van 2 of 3 weken. Na iedere betaling kunt u uw betaalspecificatie bekijken via Mijn UWV. Dit is een overzicht waarop het bedrag staat dat u ontvangt. Ook kunt u zien hoeveel wij op uw uitkering inhouden. Bijvoorbeeld aan belastingen en premies."
Bron UWV.nl
We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in 1 jaar verdiende. We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar).
Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat uw dagloon berekend wordt door het SV-loon te delen door een lager aantal dan 261 dagen, namelijk het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We kijken van maandag tot en met vrijdag."
Bron UWV.nl
"Uw WW-uitkering wordt per 4 weken achteraf betaald. U krijgt uw WW-uitkering dus niet op een vaste dag per maand. De 4-wekenperiode start na de eerste betaling. De eerste betaling ontvangt u meestal over een periode van 2 of 3 weken. Na iedere betaling kunt u uw betaalspecificatie bekijken via Mijn UWV. Dit is een overzicht waarop het bedrag staat dat u ontvangt. Ook kunt u zien hoeveel wij op uw uitkering inhouden. Bijvoorbeeld aan belastingen en premies."
Bron UWV.nl
maandag 25 november 2013 om 19:05
quote:paresseuse schreef op 25 november 2013 @ 18:15:
Contributie carnavalsvereniging is een luxe. Opzeggen of schorsen dus.Maximaal eigen risico zou ik zeker NIET doen! Dat zou ik echt alleen doen als je het geld kunt missen als er echt iets aan de hand is, en dat kan TO niet. Want zelfs als je nu nooit iets hebt, heb je daarin zeker geen garanties.
Contributie carnavalsvereniging is een luxe. Opzeggen of schorsen dus.Maximaal eigen risico zou ik zeker NIET doen! Dat zou ik echt alleen doen als je het geld kunt missen als er echt iets aan de hand is, en dat kan TO niet. Want zelfs als je nu nooit iets hebt, heb je daarin zeker geen garanties.
maandag 25 november 2013 om 19:15
Hoe je het gaat redden?
Heel simpel: alles wat niet erg belangrijk is/waar je niet dood van gaat als je het niet hebt opzeggen/mee ophouden.
ik zou zeggen:
-auto de deur uit (tenzij je in de middle of nowhere woont)
-sportschool opzeggen, wandelen, fietsen, meedoen met bewegen op tv (net 5, ned1) kost niks,
-carnavalsvereniging opzeggen
-kijken of je het bedrag van je studieschuld kan verlagen (ik zou er niet mee stoppen, het is tenslotte een schuld)
-kijken of je kan besparen op de boodschappen
En eventueel voorlopig iets van een krantenwijkje? (of zeg ik nou iets heel stoms , heb niet alles gelezen...)
Heel simpel: alles wat niet erg belangrijk is/waar je niet dood van gaat als je het niet hebt opzeggen/mee ophouden.
ik zou zeggen:
-auto de deur uit (tenzij je in de middle of nowhere woont)
-sportschool opzeggen, wandelen, fietsen, meedoen met bewegen op tv (net 5, ned1) kost niks,
-carnavalsvereniging opzeggen
-kijken of je het bedrag van je studieschuld kan verlagen (ik zou er niet mee stoppen, het is tenslotte een schuld)
-kijken of je kan besparen op de boodschappen
En eventueel voorlopig iets van een krantenwijkje? (of zeg ik nou iets heel stoms , heb niet alles gelezen...)
maandag 25 november 2013 om 19:25
maandag 25 november 2013 om 19:26
ga oppassen, schoonmaakadresjes zoeken, spullen verkopen op marktplaats,
En trouwens eens met de berekening iets terug, waarbij je zo'n 50 euro per week te besteden hebt. Dat lijkt me prima te doen.
stoppen met de pil en gewoon geen seks, is ook nog een optie;-)
En trouwens eens met de berekening iets terug, waarbij je zo'n 50 euro per week te besteden hebt. Dat lijkt me prima te doen.
stoppen met de pil en gewoon geen seks, is ook nog een optie;-)
Als je loslaat heb je twee handen vrij