Werk & Studie alle pijlers

Help, hoe ga ik het financieel redden?

25-11-2013 16:39 88 berichten
En dan ligt er een brief van het UWV op de mat. Ik ga per 4 weken een bedrag van ¤ 925.- ontvangen.

Hoe ze het berekenen geen idee, maar ik verdiende bruto het dubbele. Ik weet dat je inleverd als je in de ww komt, maar dat het zoveel zou zijn dat had ik niet verwacht.

Nu zou ik graag van jullie tips willen horen hoe ik kan nu nog kan rond komen. In totaal word er bij mij voor +/- ¤ 960.- afgeschreven.

Hieronder een overzicht van al mijn vaste lasten.

Let op ik huur particulier, en heb geen eigen voordeur/huisnummer dus geen recht op huurtoeslag.

Huur ¤ 540,- incl G/W/L/ inboedelverzekering. Overige lasten zijn in deze prijs inbegrepen.

Ziekenfonds ¤ 106.- (basis)

Studieschuld ¤ 100.-

Telefoon ¤ 40.- ( Abo is net afgesloten, dus kan ik niet verlagen)

Sporten ¤ 45.-

Autoverzek. ¤ 45.-

Autobel. ¤ 20.-

Contributie ¤ 14.- (contributie carnavalsvereniging)

Sparen ¤ 50.- (dit bedrag staat vast, kan ook niet bij deze rekening)

Monuta ¤ 6.-

Ik ga dus structureel elke maand +/- ¤ 40.- te kort komen ( en dan moet ik nog eten) als ik niets aan mijn vaste lasten doe.

Ik weet dat ik de auto er uit zal moeten doen, verkopen of laten schorsen. Zodat ik deze kosten al bespaar. Daarnaast zal ik het enige wat ik aan ontspanning heb het sporten op moeten geven.

Dit zal ¤ 110.- per maand opleveren, waardoor ik dan +-/ ¤ 60.- overhoudt om van te leven. Eten, drinken, verzogingsproducten (schampoo, tandpasta de pil) verjaardagen etc.

Ik weet niet hoe ik het moet doen, maar hoe ga ik rondkomen van ¤ 15.- per week?

Ik solliciteer me een ongeluk, maar het is wel heel moelijk momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens navragen hoe ze het berekend hebben...dat weet je niet zeg je.

Ik zou zelf wel willen snappen waarom ik een x bedrag zou ontvangen aan WW.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
misschien kan je studieschuld minder snel worden afbetaald?

huurtoeslag? zorgtoeslag aanvragen indien mogelijk?

sparen stopzetten?
Ik zou het UWV eerst even bellen en vragen om uitleg.
Ben je alleenstaand?

Heb je recht op toeslagen?

Heb je spaargeld?

Wat ben je nu kwijt aan boodschappen?

etc..etc..
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Sowieso de sportclub en carnavalsvereniging opzeggen.

En hoezo staat het spaarbedrag vast? Sparen zal nu ook even niet kunnen.
Stap 1: bel het UWV en kijk of het wel klopt

Stap 2: kijk of je als je de goede berekening hebt recht hebt op toeslagen (met een beetje geluk is je probleem dan al opgelost)

Stap 3: kijk of je je abonnementen en contributies aan dingen (tijdelijk) stop kunt zetten.
Ziekenfonds ¤ 106.- (basis) misschien een goedkopere zoeken? Overstappen in 2014 en goed uitzoeken welke het voordeligst is? En zorgtoeslag en huurtoeslag proberen inderdaad.
Sport abo inderdaad opzeggen. Misschien kun je gaan hardlopen met een vriend(in)

Per 1 januari overstappen op een andere zorgverzekering, 106 euro vind ik best duur voor een basisverzekering.

Met studieschulden weet ik niet hoe het zit, maar kun je dat tijdelijk niet verlagen naar 50 euro per maand bijv? Als je uitlegt dat je nu tijdelijk geen baan hebt.

sterkte!
In de WW krijg je toch eerst 75 en dan 70 procent van je loon?

Heb je wisselend loon gehad afgelopen jaar, kwa uren enz?

Of is het maar een eerste betaling van minder dan 4 weken?

bellen NU (kan het nog) dus en dan pas zorgen maken over de rest.
Heb je zorgtoeslag aangevraagd? Niet vergeten!

Bij DUO kun je gok ik ook de afbetaling van je studieschuld halveren op basis van je nieuwe inkomen. Op de lange termijn misschien niet top, maar het scheelt toch weer 50 euro die je nu hard nodig hebt!

Als je alleen basisverzekering hebt qua zorg, check of je vanaf januari bij een andere aanbieder goedkoper uit bent.

Ik denk dat je hier misschien al wat ruimte mee kunt creëren.
Carnavalsvereniging opzeggen en bellen of je de betaling van je studieschuld kan stopzetten / verlagen.

Het uwv bellen hoe ze aan deze berekening komen. Misschien is er een fout gemaakt dan kan je bezwaar maken.

Dit omdat je schrijft dat je voorheen het dubbele verdiende bruto.

Houd er dan wel rekening mee dat het uwv per 4 weken betaald en je voorheen een maandloon kreeg? Ik weet niet wat voor werk je voorheen deed maar volgens mij houdt het uwv ook geen rekening met onregelmatigheidstoeslagen. Dat laatste weet ik niet zeker.
Ik vind ¤45 voor een sportschool ook best duur als ik eerlijk ben

Als je wel op een sportschool wilt blijven sporten kan dal bijvoorbeeld Basic Fit en Fit For Free een stuk goedkoper.

Maar ik weet natuurlijk niet wat je doet.

Ik doe alleen de Les Mills groepslessen en ben voor ¤19.95 per maand klaar.

En anders tijdelijk stoppen, misschien kan je met je sportschool overleggen of ze je abonnement on hold zetten (hebben ze bij mij toen gedaan toen ik een langdurige blessure had)

En anders, hardlopen buiten is gratis.

Toch de auto eruit vrees ik, is als eerste verdient en scheelt benzine. (want ik mis in je vast lasten ook het onderhoud ervan)

Eventueel de contributie van de carnavals vereniging opzeggen?

En verder: huursubsidie aanvragen, zorgtoeslag en als een malle blijven door solliciteren, maar ik neem aan dat je dat al doet
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:maantje1001 schreef op 25 november 2013 @ 16:44:

Ziekenfonds ¤ 106.- (basis) misschien een goedkopere zoeken? Overstappen in 2014 en goed uitzoeken welke het voordeligst is? En zorgtoeslag en huurtoeslag proberen inderdaad.

Goeie!

Ik heb in 2014 een basis verzekering van ¤86, scheelt toch weer twee tientjes
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
De auto eruit gooien zou ik trouwens niet meteen doen. Een nieuwe (vergelijkbare) kopen straks kost je waarschijnlijk meer dan je voor deze gaat krijgen en wie weet heb je binnen 2 maanden weer werk waar je die auto voor nodig hebt. Dus ik zou eerst andere opties onderzoeken.
Je salaris kwam vast per maand. Dit is per 4 weken.
quote:Summerdance schreef op 25 november 2013 @ 16:48:

[...]

Goeie!

Ik heb in 2014 een basis verzekering van ¤86, scheelt toch weer twee tientjes

Eens. En als je de gehele zorgtoeslag ontvangt kost het je dan dus niks.

Tenzij je veel gebruikt uit de aanvullende verzekering, dan zou ik die wel behouden uiteraard.
Ik zou even navragen bij je bank of je niet (tijdelijk) kunt stoppen met sparen. Bij vaste spaarrekeningen (waar je een bepaalde tijd op spaart) kun je vaak een "premievakantie" nemen.
Inkomsten:

Vraag via de website van het UWV de Toeslag aan vanuit de Toeslagenwet.

Zorgtoeslag aanvragen

Huurtoeslag aanvragen

Uitgaven:

En verder alle luxe eruit. Dus abonnementen, contributies, tv pakket met 2e tv of extra zenders schrappen, goedkopere ziektekostenverzekering, overstappen naar een prepaid mobiele telefoon. De auto kan de deur uit als je die niet voor werk of ziekte nodig hebt.
Ik zou

- UWV bellen om de berekening na te vragen (ik heb overigens zelf de ervaring dat de berekening me pas echt duidelijk werd nadat ik een bezwaarschrift had geschreven omdat ik 2x een andere uitleg aan de telefoon had gehad en nu wel wilde weten hoe het echt zat)

- sportabonnement stoppen/veranderen

- contact opnemen met DUO om studieschuld betaling te verlagen

- ziektenkostenverzekering verlagen volgend jaar (mits je niet wegens medische redenen extra verzekerd bent natuurlijk)

- carnavalsvereniging opzeggen

En eventueel de auto de deur uit.
Ik heb 1.5 jaar gewerkt onder een 0-uren contract. met een gemiddelde van 1850 bruto per maand. Nu werk ik op uitzendbasis voor 2300 bruto per maand. Maar ik werk hier pas 5 4.5 maand. Dus ze nemen deze werkgever niet mee in de berekening. Waar ik wel werk van ga maken omdat ik voor die 4.5 maand ook afgedragen heb.

Als ik het zelf bereken kom ik op iets meer uit.

Zoals ik in mijn OP al had vermeld heb ik geen recht op huurtoeslag omdat ik geen eigen huisnummer en voordeur heb.

Ik ontvang wel zorgtoeslag en kan vanaf 1 december aangeven dat mijn inkomen veranderd en dat ik vanaf dan ook meer recht heb op zorg toeslag.

En per 1 januari zal ik overstappen naar een goedkopere basis verzekering, hier moet ik mezelf nog wel even in verdiepen.

Ik ben alleenstaand, en op zorgtoeslag na heb ik volgens mij geen recht op meer toeslagen. Het sparen kan ik niet stopzetten, omdat dit mijn pensioen opbouw is.

Ik heb in mijn OP ook al aangegeven dat ik het sporten en de auto moet opgeven om uberhaupt nog te kunnen eten. Dit zal wel moeten.

Dus ik vraag om tips om van die 15 euro rond te te komen per week. Want voorals nog is dait het bedrag waar ik het van zal moeten doen.

Ik heb wel wat spraar geld maar dat wil ik pas aanbreken in tijden van nood.
Nee ik ga de auto voorlopig ook laten schorsen, puur met het idee in mn achter hoofd, dat als ik werk vind ik afhankelijk ben van mijn vervoer.
quote:ukkie21 schreef op 25 november 2013 @ 16:56:

Ik zou

- UWV bellen om de berekening na te vragen (ik heb overigens zelf de ervaring dat de berekening me pas echt duidelijk werd nadat ik een bezwaarschrift had geschreven omdat ik 2x een andere uitleg aan de telefoon had gehad en nu wel wilde weten hoe het echt zat)

En bleek het bedrag toen wel te kloppen?
Ik zie in je berekening geen gemeentelijke belastingen trouwens (waar je bij heel weinig inkomen in sommige gevallen vrijgeschelding voor kunt krijgen).

15 euro per week…sorry maar dat ga je niet redden. Misschien een week of wat maar op lange termijn lukt dat denk ik gewoon niet.
Dat sparen wat je doet, daar kun je dus niet bijkomen begrijp ik? Verder heb je geen spaargeld opgebouwd?

In je lijstje staan best wat luxe zaken, o.a. sportschool. Kun je ook buiten en thuis. Je auto schorsen zal ik eerder doen dan verkopen. Houdt er wel rekening mee dat een geschorste auto niet op de openbare weg mag staan.

Carnavalsvereniging eruit.

Huur- en zorgtoeslag zal ik aanvragen per 1 januari a.s. waarschijnlijk was je inkomen in 2013 te hoog om in aanmerking te komen voor deze toeslagen. Ik hoop voor jou dat je zsm een baan vindt. Houdt er dan wel rekening mee dat je mogelijk de ontvangen toeslagen moet terug betalen. Zet de toeslagen tijdig stop bij het vinden van een baan en ga sparen om mogelijk teveel ontvangen toeslagen terug te betalen.

Je zorgverzekering kan echt goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven