Werk & Studie alle pijlers

Help! jaarurensysteem en correctiefeestdage

08-05-2011 22:34 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik lees al heel lang mee hier op viva, en nu heb ik een vraag.

Ik werk 16 uur in de week in een ziekenhuis. Als administratief medewerker. Nu werken we met een jaarurensysteem waarbij je dus correctie uren krijgt voor feestdagen. Weet iemand of je zelf mag bepalen wanneer je deze uren opneemt of dat mijn leidinggevende dat voor mij mag doen. Ze heeft mij in de week van pasen en vorige week een dag niet ingeroosterd. Nu ben ik bang dat ik aan het einde van het jaar uren te kort kom.

Misschien een beetje vaag, maar ik snap het jaarurensysteem niet helemaal.

Alvast bedankt, Sessebes.
Volgens mij moet dit in overleg.
Geen idee, maar vanwaar je 'Help!'?
Bel morgen even met personeelszaken of vraag het aan collega's. Die dagen die je niet was ingedeeld waren niet toevallig 2e Paasdag en5 mei?
Wij werken ook met dat systeem en die dagen mogen wij zelf niet inplannen doet de roosteraar...
Ik kan nergens teruglezen hoe het nu precies zit en bij personeelszaken sturen ze me naar mijn leidinggevende. En mijn leidinggevende weet volgens mij zelf ook niet hoe het zit.

Ik werk op woensdag en vrijdag en was dus twee keer op woensdag niet ingeroosterd vanwege tweede paasdag en hemelvaartsdag. Die vielen op maandag en donderdag.
In 2011 vallen 5 feestdagen op doordeweekse dagen.

Bij een contract van 16 uur gaan ze uit van 16/5 (werkdagen per week) = 3,2 uren compensatie per feestdag, dus in jouw geval 5x 3,2 = 16 uur compensatie uren.

Deze uren hoef je dus minder te werken op jaarbasis.

Je zegt dat je werkt op wo en vrij. In 2011 valt geen enkele feestdag op wo of vrij. Dat betekent dat je op jaar basis 16 uur minder hoeft te werken. En dat je die uren op een ander moment mag opnemen. Hoe dat in de praktijk gaat (of je zelf mag beslissen wanneer) weet ik niet, dat is denk ik per organisatie/afdeling verschillend. Lijkt mij wel dat dat in overleg gaat met jou.

Mochten in een jaar wel alle feestdagen op jouw werkdagen vallen, dan heb je aan het einde van het jaar te weinig gewerkt (want wel bijv. 5 feestdagen vrijgehad, maar daar stond maar 16 uur feestdagencompensatie tegenover. In dat geval zul je in de loop van het jaar weer extra dagen moeten werken om het tekort in te lopen.
Vinden jullie dit ook een bijzonder raar systeem voor mensen die volgens een vast rooster (dus op vaste dagen) werken? Het is het systeem voor de mensen die bv. in de zorg werken (op een groep) en dus altijd moeten werken: avond, nacht, weekend en dus ook feestdagen. Echt heel raar dat ze dit ineens ook voor de kantoormedewerkers van een instelling invoeren. Tot vorig jaar had je (bij ons) de pech- en gelukregeling. (werkte je op een feestdag, dan had je geluk, want dan was je een extra dag vrij.)

Bij ons is dit ook zo geregeld en als je pech hebt, dan leveren die feestdagen alleen maar minuren op terwijl je helemaal niet KUNT gaan werken op die dagen.

Voor TO: bij ons op de afdeling moet je kijken wat je jaaraantal is qua uren en als dat in de plus komt, mag je zelf ergens een dag vrij nemen (wel in overleg natuurlijk).
De uren die je werkt op een feestdag bv 2epaasdag.. Die uren krijg je gecompenseerd. Deze compensatieuren mag de roosteraar /werkgever ZELF inplannen.

Vakantieuren niet die moeten altijd in overleg.
Sessebesje.. ben je lid van de bond (nu 91 bv ??) neem daar contact mee op die kunnen je heel goed uitleggen hoe het zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven