Werk & Studie alle pijlers

Help! Rokende collega's op werkvloer

03-09-2010 21:23 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe werkgever en wat blijkt nu.. iedereen rookt er: op de gang, in de keuken, zelfs op de werkplek. Ik ben de enige die niet rookt, ik had ook niet verwacht dit nog mee te maken eigenlijk, in dit tijdperk. Ik heb er ontzettend veel last van (ben antiroker en ben ook astmatisch) en weet niet wat ik nu moet doen..

Ik heb quasi grappig gezegd dat ik heeeeel erg anti ben, en ze houden wel rekening met me maar dan roken ze bijv. op de gang en steken ze er 'alvast' 1 op óp de werkplek. Of ze roken aan de andere kant van de ruimte, maar natuurlijk komt die rook ook mijn kant op.

Ik heb het gevoel alsof het geen nut heeft om te proberen er iets aan te veranderen, het zou dan namelijk 1 (nieuweling) tegen 6 man zijn, die er al jaren werken. Het management rookt er zelf ook. En zoeken naar een oplossing..? Ik zou niet weten welke. Zou de beste oplossing misschien zijn om wat anders te zoeken?
quote:Saaar schreef op 03 september 2010 @ 21:44:

[...]

Het ligt er maar net aan hoe graag ze haar willen hebben.Nee joh, de banen liggen voor het oprapen tegenwoordig....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik heb het idd niet gemerkt de dag v/d rondleiding, deze was op een andere verdieping waar ik verder niet veel mee te maken heb. Ik ben wel voorgesteld aan de mensen van 'mijn' afdeling, maar niet op hun werkplek.

Ik heb ervoor gekozen om er een grapje van te maken omdat ik het niet meteen zo zwaar wilde maken, en daarbij ben ik nogal gesloten en gooi ik liever niet meteen al mijn ziel en zaligheid op tafel wat aandoeningen betreft...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 21:48:

Werknemers die hinder en overlast ondervingen van roken kunnen een klacht indienen bij de Warenklachtlijn van de WVA. Deze lijn is zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar via het gratis nummer 0800 - 0488. Het is ook mogelijk een klachtenformulier in te vullen op de website www.vwa.nl

Dan weten ze uiteraard ook direct van wie de klacht afkomstig is.

Is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor de werksfeer...
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 03 september 2010 @ 21:52:

[...]

Dan weten ze uiteraard ook direct van wie de klacht afkomstig is.

Is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor de werksfeer...Ik raad het ook niet aan, ik heb het alleen even voor haar opgezocht, mocht ze er iets tegen willen ondernemen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 21:50:

[...]

Nee joh, de banen liggen voor het oprapen tegenwoordig....Ik weet niet welk werk TO doet, ook niet hoe goed ze er in is
Ja, dat vind ik echt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 21:39:

Mélden dat je een andere baan gaat zoeken? Heel slecht plan, in je proeftijd.daar ben ik niet zo bang voor, ik heb een beroep waarmee ik makkelijk terecht kan en zou ook altijd terug kunnen naar mijn vorige werkgever.
Klote zeg. Hebben ze geen kamertje voor je over?

Ik denk helaas dat je aan het kortste eind trekt.
quote:nummerzoveel schreef op 03 september 2010 @ 21:50:

Het is heel simpel, als jij asmatisch bent dan kun je daar niet blijven werken. Kaart aan dat dit je probleem is en als ze je dan ontslaan ipv een oplossing te zoeken, dan kun je stappen tegen hen ondernemen, lijkt mij.
Tja, ik denk echt dat ik ander werk zou zoeken, vaak is zoiets echt vechten tegen de bierkaai.
Ja, dat vind ik echt.
En waarom zou je niet duidelijk zijn als het nota bene je gezondheid betreft? Ik als roker zou jouw gezondheid serieus nemen, waarom doe je dat dan zelf niet?
quote:pepi schreef op 03 september 2010 @ 21:53:

[...]

daar ben ik niet zo bang voor, ik heb een beroep waarmee ik makkelijk terecht kan en zou ook altijd terug kunnen naar mijn vorige werkgever.O, als je dat achter de hand hebt dan laat je je baas toch de keuze? Of ze roken voortaan ergens anders of jij bent exit.
quote:Claudia2010 schreef op 03 september 2010 @ 21:54:

Klote zeg. Hebben ze geen kamertje voor je over?

Ik denk helaas dat je aan het kortste eind trekt.Als ze een kamertje over hebben zou dat mooi het rookhol kunnen worden.
Iedere werknemer heeft tegenwoordig recht op een rookvrije werkplek maar of je dat ook krijgt dat is een ander verhaal. Heb ook een keer zo'n probleem gehad maar was toen stagaire. Had er ook last van maar er werd niks mee gedaan.

Ik denk niet dat je veel vrienden maakt door je rookvrije plek op te eisen omdat je er recht op hebt. Misschien is het echter wel mogelijk om een bepaald kamertje in te richten als rookhok maar dan krijg je weer de wel en niet rokers groepen wat ook weer niet altijd even goed werkt weet ik uit ervaring.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 21:56:

[...]

Als ze een kamertje over hebben zou dat mooi het rookhol kunnen worden.
@BGB

Eens hoor. Maar mijn ervaring is dat stappen ook genegeerd / omzeilt kunnen worden en dat zal ook zeker gebeuren als TO niet serieus haar probleem op tafel wil gooien.
quote:pepi schreef op 03 september 2010 @ 21:53:

[...]

daar ben ik niet zo bang voor, ik heb een beroep waarmee ik makkelijk terecht kan en zou ook altijd terug kunnen naar mijn vorige werkgever.Owwww, in dat geval zou ik helemaal bij de leiding aangeven dat je wilt dat er wat aan gedaan wordt, of dat jijzelf anders opstapt.
Ja, dat vind ik echt.
Om te beginnen zou ik het onderwerp serieus bespreekbaar maken, niet quasi grappig want als jij het al niet serieus neemt dan zullen zij het zeker niet doen. En dan met iemand die daar daadwerkelijk iets te zeggen heeft, niet alleen maar met collega's.

In het uiterste geval kun je nog aangifte doen bij de VWA.

Eerlijk gezegd zou ik zelf zo snel mogelijk een andere baan gaan zoeken. Of het moet wel een hele geweldige baan zijn dat je dit gedoe er voor over hebt. Je gaat namelijk een nogal ongelijke strijd aan.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 21:48:

Werknemers die hinder en overlast ondervingen van roken kunnen een klacht indienen bij de Warenklachtlijn van de WVA. Deze lijn is zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar via het gratis nummer 0800 - 0488. Het is ook mogelijk een klachtenformulier in te vullen op de website www.vwa.nlMisschien ook eens even informeren bij het juridisch loket, of bij de vakbond. Je hebt gewoon recht op een rookvrije werkplek.
Ow, mosterd....
Klik hier maar eens op, staat precies wat je evt kan doen.
De Tabakswet

De Tabakswet regelt verschillende zaken die verband houden met tabaksproducten, zoals de verkoop en reclame. Ook geeft de Tabakswet een regeling voor het roken op het werk.

De Tabakswet neemt als uitgangspunt, dat niet-rokers beschermd worden tegen ongewenste hinder of overlast als gevolg van het roken door anderen. De Tabakswet verplicht werkgevers hiervoor te zorgen:

De artikelen 10 en 11 regelen het rookbeleid bij de overheid en aanverwante organisaties met een publieke functie. Artikel 11a regelt het rookbeleid bij alle overige werkgevers.

De controle op de naleving van de Tabakswet wordt verricht door de controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).
. Als ik een rookvrije werkplek wil, moet ik dat dan in een sollicitatiegesprek vragen?

Volgens de Arbowet (artikel 3 en 4) hebt u recht op een veilige en gezonde werkplek, zeker als u astma hebt. In openbare ruimtes mag officieel helemaal niet gerookt worden. Als u een rookvrije werkplek wilt, kunt u daar het beste zo laat mogelijk in de sollicitatieprocedure over over beginnen, bijvoorbeeld tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek dat u voert nadat duidelijk is geworden dat u in dienst zult komen. Voor het aanpassen van uw werkplek kan de werkgever zelfs een REA-subsidie aanvragen, als dat voor u van teopassing is. Ook als u al in dienst van een werkgever bent, kunt u een rookvrije werkplek verlangen. Vorig jaar dwong de rechter een werkgever tot dit soort aanpassingen, nadat een werknemer met hulp van het Astma Fonds een kort geding had aangespannen. Zover hoeft het niet te komen. Treedt eerst in overleg met uw collega's of uw baas. Helpt dat niet dan kunt u contact opneemt met de bedrijfsarts of arbodienst. Ondanks de regelgeving is de praktijk helaas vaak weerbarstiger.

Wisten ze trouwens toen je solliciteerde dat je astma hebt?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 22:04:

Wisten ze trouwens toen je solliciteerde dat je astma hebt?Dat hoeven ze niet te weten.
quote:w00t schreef op 03 september 2010 @ 22:07:

[...]

Dat hoeven ze niet te weten.

Nee, klopt.

Maar misschien met een medische keuring? Dat is toch niet verboden, zo'n keuring? Of is dat alleen bij bepaalde beroepen?

Ik kan me voorstellen dat een rokende baas géén astmatische mensen aanneemt, dus ik vraag me af of er - al is het met een omweg ( aanbieden van een peuk, het laten staan van een asbak, oid ) naar gevraagd is.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2010 @ 22:09:

Ik kan me voorstellen dat een rokende baas géén astmatische mensen aanneemtDaar zou je nog een leuke rechtszaak van kunnen maken, als astmatische potentiele werknemer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven