Werk & Studie alle pijlers

Help, sollicitatie!

22-06-2011 12:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Ik moet voor vanavond een sollicitatiebrief typen en verzenden!

Ik heb sowieso nog nooit ergens écht serieus gesolliciteerd (ben altijd overal ingerold en gevraagd, heb wel eens voor de formaliteit een brief moeten schrijven maar dan wist ik al zeker dat ik de baan al kreeg) en nu ga ik ook nog eens intern solliciteren. De brief moet naar mijn directe collega en ik solliciteer op mijn eigen functie (ben op dit moment extern, solliciteer nu direct bij werkgever)

Ik heb het al sinds het weekend uitgesteld, want ik krijg geen letter op papier.(nouja, worddocument) Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. CV heb ik wel helemaal.

Mijn motivatie is duidelijk. Ik heb het erg naar mijn zin in deze functie en in de toekomst komen er bepaalde taken bij die aansluiten op wat ik gestudeerd heb. Ik heb het hier met mijn collega al vaak over gehad dus ze weet dat eigenlijk al wel. Maar dat moet dus op papier ... en ik blokkeer volledig. Help!
En dat moet echt?

Dat weet je zeker??

waar ga je werken? Sovjet-Rusland? Wat een bureaucratie
Helaas ja. Ik ga het nog sterker vertellen: ik ben hoogstwaarschijnlijk de enige kandidaat. Maar het moet écht.
Geachte heer/mevrouw,(achternaam collega), beste (voornaam collega),

Zoals je weet ben ik sinds (datum in indiensttreding) bij (naam bedrijf) werkzaam als (functie). Zoals je in deze periode wel gemerkt heb, voel ik me volledig thuis bij (naam organisatie) en is het werk me op het lijf geschreven (paar redenen noemen waarom je het zo leuk vind en in het bedrijf past). Ik zou dan ook graag rechtstreeks voor jullie komen werken.

In de toekomst zal de vacante functie nog uitgebreid worden met (taken beschrijven).

Voor mij is dit een extra reden om de functie te blijven vervullen, want mijn opleiding (opleiding noemen) sluit uitstekend aan bij de bijkomende taken (voorbeelden noemen).

Bijgaand stuur ik mijn cv mee voor een volledig overzicht van mijn opleiding en werkervaring.

Loop op ieder gewenst moment bij me binnen als er n.a.v. deze sollicitatiebrief nog vragen zijn. Ik beantwoord ze graag.

Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Immaculata

Zoiets misschien?
Ik zou geen 'je/jij' of voornaam gebruiken in de brief. Een sollicitatiebrief hoort formeel te zijn, of je de personen nu kent of niet.

Verder lijkt het me een prima opbouw, @ikbenanoniem.

@ to, gewoon voor gaan zitten en doen! Gewoon schrijven wat je vindt/denkt, je weet vast wel hoe je je het beste op kunt schrijven. En daarna kun je altijd bij schaven tot je tevreden bent.
Om nu u te gaan zeggen vind ik ook vreemd, hoewel dat bij een sollicitatiebrief eigenlijk wel hoort. Het is ook zo bizar, mijn collega zit normaal tegenover mij (gelukkig is ze een dagje vrij vandaag) en we hebben sowieso een heel informele bedrijfscultuur. Het is zo gek om de hele dag met iemand te kletsen en dan bij die persoon te solliciteren. Het gesprek is ook met haar ...

Ze heeft nota bene (nog voordat deze vacature bekend werd) gezegd dat ze zo blij met me is, dat ze graag wil dat ik hier blijf werken, dat ik die extra taken straks prima aankan. Ik had er eerlijk gezegd niet op gerekend dat ik zou moeten solliciteren, ik had heel eerlijk gezegd verwacht dat ik gewoon een contract aangeboden zou krijgen, of een gesprek waarin we het zouden bespreken, maar een officiële sollicitatie had ik niet verwacht.
Ik zou niet voor een formele brief kiezen als dat niet bij de bedrijfscultuur past.
Ik zou gewoon een nette brief schrijven en niet teveel poespas. Maak je niet te druk over de inhoud, zo te horen is het meer een formaliteit.

En wel u gebruiken hoor, ik snap dat het raar is maar je gebruiken is nog raarder.

Je kunt er straks vast met je collega om lachen, bv. heel serieus vragen: 'mevrouw, kan ik u nog een kopje thee/koffie aanbieden'?
Ik zou gewoon sturen ..

Yo chickky, we leven niet meer in het stenentijdperk, schrijven van sollicitatie brieven is zooooooo 1980.

Wil je daarom ffies melden dat ik die baan gewoon wil hebben.

Waarom ? Ja je bent toch mijn collega, dan hoef ik je niet alles uit te leggen toch ? neem aan dat je het dan wel weet.

Nou oke dit was het tot latersssssss ...

-----------------------

Vind het zo vreemd dat je moet solliciteren op deze manier maar goed zal wel weer iets nieuws zijn.
Trouwens, misschien is je directe collega niet de enige die de brief gaat lezen. Dus dan is je al helemaal niet gepast. En wat Chantalo1984 zegt ook niet natuurlijk
Ik heb een tussenvorm gevonden. Ik heb de brief gewoon netjes maar wel kort en bondig gehouden. We zijn op dit moment ook bezig met een project over toegankelijk en sober schrijven dus dat is helemaal in lijn met onze nieuwe policy.

Gewoon simpel, beknopt: ik werk met veel plezier op deze afdeling, vanwege dit en dit en affiniteit met doelgroep, heb dit en dit geleerd en wil dit nog graag leren. Vanwege mijn studie ben ik ook bekend met nieuwe taak X en indien nodig wil ik daar ook nog de cursus Y voor volgen. (cursus Y schijnt wel nuttig maar saai te zijn, veel collega's hebben het geweigerd).

Ik ben wel begonnen met Beste Collega, maar in de rest van de brief komt verder geen jij of u voor. Zelfs al zouden anderen de brief lezen (die ik dan waarschijnlijk ook zou kennen, het is behoorlijk ons kent ons hier) hij is gericht aan mijn collega en verder gewoon sober en beknopt geschreven, niet super familiair ofzo. Dus dat komt vast wel goed!! Bedankt!!
En ik heb hem ook nu meteen verstuurd (half uurtje geleden getypt, net nog een keer doorgelezen) want ik ken mezelf, ik blijf aanpassen en aanpassen en steeds uitstellen.
Spannend Immaculata. Klinkt als een prima brief!

Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Vanwege omstandigheden is de procedure zelf 3 maanden uitgesteld.... en dit heb ik ook nog eens via-via moeten horen, de sollicitanten zijn er niet eens officieel van op de hoogte gesteld.

Het is dat ik mijn werk zelf zo leuk vind, mijn werkgever zelf vind ik eerlijkgezegd wat minder.
waardeloos zeg. Wat lomp van die organisatie.
Wat een poppenkast! Wil je wel blijven bij een organisatie die jouw kwaliteiten niet echt op waarde lijkt te schatten...? Succes joh!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven